Tässä syy miksi en voi ymmärtää vapaaehtoista lapsettomuutta:
En vain käsitä miten joku voi vihata lapsia niin, ettei edes halua yrittää tulla äidiksi/isäksi.
Itse pidän lapsia niin hellyyttävinä! Voi sitä elämisen oppimisen iloa! Ja on niin mahtavaa, kun saa olla mukana luomassa uutta sukupolvea tähän maailmaan, ja seurata elämän jatkumista lähietäisyydeltä. Saa seurata, miten vauvasta kehittyy lapsi ja oma persoonansa. :) Saa jakaa rakkautta, ja toimia pienen ihmisen tukena ja turvana.
Vapaaehtoisesti lapsettomat (omassa tuttavapiirissäni ainakin) tuntuvat jotenkin hirmuisen negatiivisilta ja itsekkäiltä, ja monet heistä katsovat oikeudekseen "vihan ihmisryhmää" eli lapsia kohtaan. Se on julmaa!
Kommentit (96)
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 04:17"]
Voi voi, itse olin vielä 2v sitten mielestäni vela, mutta nyt sängyssänsä naureskelee maailman suloisin (minun mielestäni) ihana poika <3 Nyt naureskelen ajatuksilleni aiemmin, ei sitä VOI tietää mitä äitinä olo ja rakkaus lapseen on ennen kuin sen kokee..Mutta en minäkään edelleenkään muiden lapsista pidä ;)
[/quote]
Etkö keksinyt muuta sanottavaa kuin kasan kuluneita kliseitä? Et edes ollut mikään vela.
Mä olen saanut sen verran maistiaisia lapsen kanssa elämisestä (miehellä on lapsi) että olen entistä vakuuttuneempi etten omaa halua. Kaikki vaan eivät ole mamma-ihmisiä.
ei sitä VOI tietää mitä äitinä olo ja rakkaus lapseen on ennen kuin sen kokee
[/quote]
Eivät kaikki pidä äitinä olemisesta tai halua mitään lasta, jota kohtaan tuntea rakkautta.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 14:02"]
Voi voi, itse olin vielä 2v sitten mielestäni vela, mutta nyt sängyssänsä naureskelee maailman suloisin (minun mielestäni) ihana poika <3 Nyt naureskelen ajatuksilleni aiemmin, ei sitä VOI tietää mitä äitinä olo ja rakkaus lapseen on ennen kuin sen kokee..Mutta en minäkään edelleenkään muiden lapsista pidä ;)
[/quote]
Etkö keksinyt muuta sanottavaa kuin kasan kuluneita kliseitä? Et edes ollut mikään vela.
[/quote]
Mä haluaisin kanssa kuulla ihan oikeita syiä hankkia lapsia.Mammat vaan jankkaa,miten ei voi tietää miltä tuntuu blaa blaa. En voikaan tietää miten ylimaallisen ihanaa äitiys mammojen mielestä on,pärjään vallan mainiosti ilman sitä tietoa. Ei taida olla järkisyitä hankkia lapsia,kun kaikki vain jauhavat näitä kliseitä "perusteluna" sille,että kaikkien pitäisi lisääntyä?
Ovatko nämä "kuka sinun pyllysi vanhana pyyhkii" omien vanhempiensa omaishoitajia?
Eiköhän se lapsen hankinta nimenomaan perustu vain tunteeseen. Mä HALUAN oman lapsen. Järjellä jos ajattelee, jättää lapsen hankkimatta.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 15:16"]
Eiköhän se lapsen hankinta nimenomaan perustu vain tunteeseen. Mä HALUAN oman lapsen. Järjellä jos ajattelee, jättää lapsen hankkimatta.
[/quote] Komppi tälle. Mulla ei oo koskaan ollu vauvakuumetta eli olen ajatellut asian järjellä. Ei lapsia meille.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 23:51"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 23:45"]
Kertoisitko ap muuten yhdenkin epäitsekkään syyn lisääntyä?
[/quote]
No jotta sinunkin pyllysi joku pyyhkii sitten kun olet vanha ja raihnanen. :)
-ap
[/quote]
missähän ne äidin ja isän kullat ("pyllynpyyhkijät") luuraa?
terv. kotihoidossa työnkentelevä ja lapseton
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 15:31"]
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 15:16"]
[/quote] Komppi tälle. Mulla ei oo koskaan ollu vauvakuumetta eli olen ajatellut asian järjellä. Ei lapsia meille.
[/quote]
Aivan,ihmisillä on oikeus olla haluamatta lapsia ilman että leimataan lapsenvihaajaksi tai että joutuu perustelemaan kantaansa,siis paitsi tietysi av:lla.
ap ei nyt kommentoi enää, on lapselleen opettamassa sitä pyllynpyyhintää, että osaa sitten äidin pyllyn pyyhkiä isona ;)
en mäkään lapsia vihaa, nehän on ihan hauskoja. mä en halua olla sidottu kehenkään loppuikääni. toki mulla on mies, mutta puolisosta voi erota jos menee hermot. lasta ei jätetä ainakaan helposti, siitä joutuu sekä moraalisesti että juridisesti vastuuseen. päätökset omasta elämästä on historiaa jos lapsia hankkii.
Musta on julmaa tehdä nykymaailmaan lapsia. Kävin valtavan henkisen taistelun miettiessän, tahdonko lapsia vai en. Tai siis, tahdoin toki itsekkäistä syistä. Tahdoin lapsia juuri siksi, miten paljon itse saisin sisältöä, iloa, onnea omaan elämääni. Olen itsekäs, tein lapsia. Mietin loppuelämäni millaiseen maailmaan lapseni tein elämään. Ja millaisen taakan maailmalle lapsillani aiheutan. Maailma on ylikansoitettu jo nyt ja ihmismäärä lisääntyy jatkuvasti hurjalla vauhdilla. Ihmiset tappavat itse itsensä ja maailmansa lisääntymällä holtittomasti. Nostan siis hattua jokaiselle, joka päättää olla lisääntymättä! Mutta nautin lapsistani suunnattomasti, olenhan itsekäs ja vastuuton ihminen.
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 14:09"]
Ei taida olla järkisyitä hankkia lapsia,kun kaikki vain jauhavat näitä kliseitä "perusteluna" sille,että kaikkien pitäisi lisääntyä?
[/quote]
Englanninkielinen sanonta "Misery loves company" tulee mieleen.
Voi verrata. Ihan sen takia, että ihmiset yksinkertaisesti haluavat elämältään erilaisia asioita.
Mä näen lapset ainoastaan riesana. Enkä keksi syytä miksi haluaisin jonkun roikkumaan helmaani koko loppuelämäkseni.
Minä olen juuri sellainen negatiivinen "lastenvihaaja". Tosin viha on liian voimakas sana, en vain pidä lapsista. Ajatuskin äitiydestä ahdistaa, kun on nähnyt, kuinka tuttavien päät pehmenevät heidän saadessaan perheenlisäystä. En haluaisi, että koko elämäni pyörisi jonkun pahanhajuisen ihmislapsen ympärillä. Olen itsekäs ja haluan elää kuten itse haluan, mitä kummallista siinä on. Elämä on valintoja. Lapsen hankkiminen on myös itsekästä!
Näin naimisissa olevana myös liitto kukoistaa, kun olemme toisillemme tärkeimmät ihmiset. Olemme yhdessä rakkaudesta toisiamme kohtaan, emmekä siksi, että ainoa asia, mikä meitä yhdistää, on lapsi. Haluan olla puolisolleni vaimo, enkä mikään äiti-ihminen.
Ainakin omassa tuttavapiirissäni vapaaehtoinen lapsettomuus tuntuu yleistyvän kovaa vauhtia. Miksiköhän? Uskalletaanko nykyään enemmän kyseenalaistaa yhteiskunnan normeja vai mitä arvelette syyksi?
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 18:49"]
Ainakin omassa tuttavapiirissäni vapaaehtoinen lapsettomuus tuntuu yleistyvän kovaa vauhtia. Miksiköhän? Uskalletaanko nykyään enemmän kyseenalaistaa yhteiskunnan normeja vai mitä arvelette syyksi?
[/quote]
Mahdollisuus jäädä lapsettomaksi on ollut realistinen vaihtoehto vasta hyvin vähän aikaa. Senkin jälkeen, kun luotettava ehkäisy tuli naisten saataville, asenteet ovat pitäneet huolta siitä, ettei lapsettomuus ole vaikuttanut houkuttelevalta. Kovin yleistä vapaaehtoisesta lapsettomuudesta ei voi tullakaan, koska lisääntyjät antavat omat arvonsa perinnöksi seuraavalle sukupolvelle, lapsettomat eivät.
Aivan naurettavaa muuten väittää, etteikö lapseton elämä olisi aivan yhtä hyvää ellei paljon parempaakin kuin lapsiperhe-elämä. En ymmärrä, miksi vanhemmat koettavat uskotella tällaista, kun asia on ilmeinen kenelle tahansa, joka viitsii vähän ottaa aiheesta selvää.
Entä jos taustat ovat tällaiset: toisen äiti on katkera lasten takia menetetyistä mahdollisuuksista ja toinen on vahinkoraskauksesta... Aika paljon painolastia selvitettäväksi.
Ei tietenkään voi tietää mitä se on. Mutta jos lähtökohtaisesti inhoaa ajatustakin lapsiperhe-elämästä, kuten minä, niin ei varmaan kannata varmuuden vuoksi hankkia lasta? Sitä kun ei saa palauttaa.