Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokut päiväkodin työntekijät..

Vierailija
15.11.2013 |

ovat erittäin huonoja lasten kanssa. Olen huomannut opiskelijana monessa päiväkodissa saman ongelman. Työntekijöillä on tietyt lapset mistä tykätään ja joistain ei. Mua huolestuttaa tosi paljon se, kuinka aikuiset jättävät lapsensa päiväkotiin aatellen että lapsella on hyvä ja hauska päivä ja aikuiset voivat olla rauhassa töissä.

Niinhän aikuiset ovatkin, mutta se mitä siellä päiväkodissa oikeasti tapahtuu harvoin tulee aikuisten tietoon.

Päiväkodeissa on paljon sitä että vanhemmista juorutaan lasten kuullen, lapsen kehitykseen liittyvistä asioista puhutaan lapsen kuullen ja joistain lapsista ei vaan tykätä ja ne saavat eri kohtelun kun toiset.

En yhtään ihmettele sitä minkä takia jotkut lapset eivät halua olla päiväkodissa, myös jotkut ne itkevät päiväkotiin tultaessa joilla asiat on hyvin, tottakai, mutta ne joilla siellä työntekijöiden puolesta ei ole kivaa, joutuvat oikeasti tosi koetukselle.

Toivon että jokaisen lapsen vanhemmat oikeasti rupeavat näihin "tiukkoihin, tyhmiin" vanhempiin, niinkuin työntekijät heistä sanovat, ja oikeasti ovat kiinnostuneita lapsensa asioista ja siitä miten lapsia kohdellaan. Tässä asiassa on meinaan paljon puutteita.

- Opiskelija joka ollut neljässä eri päiväkodissa jossa sama homma.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökuntaa poissa, koulutuksissa, ei ketään hoitamassa lapsia palaverin aikana.. Kaikissa taloissa asiat ei vain luista niin, että ryhmän aikuiset voisivat jutella ilman pikkukorvia. Meillä ei todellakaan jutella lasten kuullen mitään, vaan keskitytyään toimintaan. Piha on yksi hyvä paikka jutella, lapset ovat näkösällä ja  kaukana aikuisten vierestä (yleensä mahdollisimman kaukana, koska suurin osa lapsista haluaa ennemmin lapsiseuraa kuin aikuisten kontrolloitua leikkiä)

[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 00:00"]

aika kumma paikka jossei oo ryhmäpalaverei...

[/quote]

Vierailija
22/42 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kuten kehoitit vanhempia kyselemään täällä, niin minä kehoitan sinua säilyttämään rohkeuden ja puhumaan siitä mitä näet...vaikka täällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
16.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ok meil on aina järjestetty se tunti. vaik et aikuiset ulkona niiden kans et enemmä silmäparei et aikuiset saa sen tunnin. ja nyt siis ihan lähihoitaja puhuu, ei ap

Vierailija
24/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja otsikkoon: Jotkut.

Vierailija
25/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin olen tämän myös vanhempana hieman myös huomannut ja aistinut. Tykkääminen lapsesta johtaa siihen, että lapsen vanhempien kanssa keskustellaan enemmän, positiiviseen sävyyn ja kerrotaan enemmän positiivista palautetta heille lapsesta. Ja toisinpäin.

Onneksi on myös hoitajia, jotka ottavat työn työnä ja omat henk.koht. mieltymykset toissijaisina. Inhimillisyys näkyy siis hoitajissa. Joskus se harmittaa, vaikka pöljältä kuulostaakin.

Vierailija
26/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on juuri asia mistä ei saisi yleistää kun on tosiaan niitä aikuisia jotka oikeasti ottavat kaikki lapset yhtälailla huomioon. Mutta valitettavasti tätä on monessa työntekijässä yhdessä päiväkodissa missä tämmöstä huonoa kohtelua tapahtuu :/ vaikka huonolla kohtelulla en tarkoita mitään väkivaltaa yms, niin lapsi kyllä aistii jos hänestä ei pidetä/saa eri kohtelua --> lapsi yrittää saada huomiota huonolla käytöksellä ---> ei johda mihinkään muuhun kuin että lapselle epäillään erityislapsen piirteitä ja vanhempia moititaan taukohuoneessa (tai juuri lapsen kuullen) miksi lapsi on juuri tuollainen.

Se ei ole aina lapsen vanhemmista kiinni, vaan myös lastenhoitajissa, mutta vanhempia aina syytetään.

Vierailija
27/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan se on mikä pelottaa, kun pitäisi viedä lapsi ensi syksynä päiväkotiin. Ikää hänellä on silloin noin 1v10kk. Harkitsen koulun lykkäämistä puolella vuodella, jolloin lapsi ehtisi olla vielä hetken kotona, ei tarvitsisi alle 2-vuotiasta pistää hoitoon... Paras toki olisi olla siihen että lapsi on 3v, mutta en itse jaksa enää olla kotona. Ei kyllä yhtään huvittaisi pistää lasta päiväkotiin... Kunpa olisi joku mummo tms joka voisi jäädä virkavapaalle vuodeksi hoitamaan lasta.

Vierailija
28/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tästä kannata pelästyä, paljon on aikuisia jotka pitävät huolta ja ovat samanvertaisia. Ja tietysti on hyvä että lapsi saa oman ikäisiä kavereita yms. Itse neuvoisin, että jos vaan mitenkään mahdollista niin kannattaa ohimennen paljon kysellä lapselta iteltään että kuka on kiva, kuka ei, oliko kivaa yms. Koska lapsi kyllä kertoo paljon, ohimennen luontevasti kysellen niinkuin varmasti tiedättekin :)

Pienempien kanssa kyllä hankalempaa, mutta sitten täytyy vaan seurata vaistoa - se on yleensä aina oikeassa.

Olen meinaan itse viimeisimmässä päiväkodissa missä oli se kaikkein järkyttävin käytös työntekijöiden puolesta, puhunut lasten vanhempien kanssa paljon ja he ovat itse joskus kertoneet omia huoliaan jostain mikä on painanut. Ja ne on aina osoittanut oikeaksi.

Vierailija
29/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja haluan korostaa sitä että, KYSELKÄÄ! Työntekijät vaikuttavat aina muka hirveän kiireisiltä, mutta kyllä jokaisen lapsen kohdalla voidaan oikeasti keskustella lapsen päivästä niin paljon kuin lapsi haluaa - se kuuluu työhön.

Olen huomannut paljon aikuisia jotka ei viitsi vaivata - VAIVATKAA! Olen huomannut että juuri ne keillä on huonoa - niille ei oikein mitään kerrota. "Syönyt ja nukkunut on hyvin". Ja sitten on kiire - ellei ole kerrottava jotain todella huonoa. Sen kyllä työntekijästä huomaa nopeasti jos hän ei halua lapsesta tarkemmin mitään kertoa ja asenteen. Muistakaa VAISTO!!

Olen niin järkyttynyt itse joidenkin yksittäisten henkilöiden toimimisesta, että halusin ottaa tämän asian julki. Älkää pelätkö olla niitä tarkkoja kyseleviä vanhempia, se kannattaa!!

Vierailija
30/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

* niin paljon kuin vanhempi haluaa.

Vierailija
31/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nyt kun vielä pyörin täällä palstalla niin kannattaa kysellä jos joku juttu häiritsee - olen kuitenkin vaan opiskelija niin voin kertoa ihan suoraan miten jossain yksittäisessä tapauksessa on asiat mennyt päiväkodin sisällä!

Vierailija
32/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 22:17"]

Ja haluan korostaa sitä että, KYSELKÄÄ! Työntekijät vaikuttavat aina muka hirveän kiireisiltä, mutta kyllä jokaisen lapsen kohdalla voidaan oikeasti keskustella lapsen päivästä niin paljon kuin lapsi haluaa - se kuuluu työhön.

Olen huomannut paljon aikuisia jotka ei viitsi vaivata - VAIVATKAA! Olen huomannut että juuri ne keillä on huonoa - niille ei oikein mitään kerrota. "Syönyt ja nukkunut on hyvin". Ja sitten on kiire - ellei ole kerrottava jotain todella huonoa. Sen kyllä työntekijästä huomaa nopeasti jos hän ei halua lapsesta tarkemmin mitään kertoa ja asenteen. Muistakaa VAISTO!!

Olen niin järkyttynyt itse joidenkin yksittäisten henkilöiden toimimisesta, että halusin ottaa tämän asian julki. Älkää pelätkö olla niitä tarkkoja kyseleviä vanhempia, se kannattaa!!

[/quote]

No ensinnäkin: aina ei oikeasti ehdi kertoa paljon lapsen asioista (jos esim. on yksin vastuussa suht isosta lapsijoukosta tai paikalla on joku jatkuvaa silmälläpitoa vaativa lapsi). Toisaalta joskus on myös niin, että kyseinen aikuinen ei ole juuri edes ollut lapsen kanssa. On voitu olla esim. pienryhmissä niin, että lapsi ja tämä työntekijä ovat olleet eri aikaan sisällä ja ulkona.

MUTTA on myös totta, että jotkut työntekijät eivät oikein osaa luontevasti keskustella kaikkien vanhempien kanssa. Kyseessä ei välttämättä ole ollenkaan se, että lapsi olisi jotenkin ongelmallinen tms. On myös vanhempia, jotka eivät ole eritysien kiinnostuneita muusta kuin onko lapsi syönyt ja nukkunut.

Joskus tuo vuorovaikutus vanhempien kanssa voi olla haastavaa, joskin iso osa henkilökunnan ammattiroolia.

t. ex-työntekijä (joka enimmäkseen sai työskennellä työuransa aikana motivoituneiden ja hyvien ammattilaisten seurassa) 

Vierailija
33/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin esimerkin siitä, että millaista juoruamista on ollut lasten kuullen? Onko paikalla ollut juoruttavien vanhempien oma lapsi? Puhutaanko juorutessa vanhemmista nimellä?

Vierailija
34/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ryhmässä 24 lasta ja 3 aikuista.

Pakko joskus lapsien hoidon lomassa

vain todeta vanhemmille,

että kaikki ok.

Vierailija
35/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, ja sanoinkin sen että ei saa yleistää. Mutta se mitä olen itse huomannut näin opiskelijana joka juuri käsittelee asioita ja kaikki on jännittävää, ihmeellistä ja kiinnostavaa - niin mielestäni silloin voi vanhemmalle sanoa että: "anteeksi mulla on tässä monta lasta nyt ja olen yksin"... tai että "en ole ollut samassa työvuorossa mutta kun kysyin, ei lapsen päivässä ole ollut ihmeempää". eli siis myös se työntekijän keskinen vuorovaikutus - että sitä on edes käyty ja oltu kiinnostuneita mitä on aamupäivällä tehty jos tullaan myöhempään vuoroon. Tiedät varmasti mitä tarkoitan :)

Vierailija
36/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

10, Olen leikkinyt lapsen kanssa, kun minulle on työntekijä tullut kertomaan meidän leikin yhteydessä että "tämä lapsi tekee sitä ja tätä, ja tää ei siis oo todellakaan normaalia, toivon et meille tulee erityislastentarhanopettaja arvioimaan tätä lasta että tää ei nyt kyllä mee ihan miten pitäis, ja ootko huomannut noita erityispiirteitä mitä se tekee silloin ja silloin". Lapsi semmoinen jolla pakkoliikkeitä ja puhunut nimellä. Ei mielestäni sopivaa?

Vanhemmista en ole kuullut nimellä mutta leikitään että lapsen nimi on Pekka. Niin puhuttu lapsen kuullen että "mitäköhän se Pekan äiti aatteli kun...." ja lapsi kuullut kaiken.

Vierailija
37/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

11, komppaan aikaisempaa vastusta joka oli 9:lle.

Vierailija
38/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En väitä etteikö päiväkodeissa olisi ns. huonojakin hoitajia, mutta joskus tilanteet merkitsevät enemmän, kuin päältäpäin näyttävät.

Ensimmäinen esimerkki:
Mielestäni lapsien kuullen pitää pystyä puhumaan lasta koskevista asioista kaunistelematta. Lisäksi se, että lapsi kuulee siitä, että häntä saatetaan tulla katsomaan saattaa vähentää lapsen jännitystä kyseistä tapahtumaa kohtaan.

Toisesta esimerkistä:

Vanhemmista puhumisen ymmärrän heidän lastensa kuullen, koska se on mielestäni eräänlainen tiedonhankintakeino. Lapsen kuullessa keskustelun omista vanhemmistaan ja arvailuja esim. siitä, että ''mitäköhän se Pekan äiti aatteli kun...'' voi aiheuttaa sen, että Pekka kertoo hoitajille oman mielipiteensä asiasta ja muutakin perheestään. Vanhemmat eivät aina kerro kaikkea tarpeellista, joten tiedon kalasteleminen lapsilta on hyvä asia.

Perheen asioista tietäminen auttaa arvioimaan myös lasta, voidaan tehdä arvioita siitä, että miksi lapsi käyttäytyy niin kuin käyttäytyy.

Vierailija
39/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, en lähde asiaa enempää avaamaan koska en edes saa. Mutta näissä esimerkkitapauksissa on loppupeleissä tullut varoitukset ihan ylemmältä taholta kun asia oltiin saatu johtajan tietoon. Ja toisessa tapauksessa asiassa ei ollut kysymys siitä että lapselle kerrotaan että joku tulee häntä katsomaan, vaan kyse oli pelkästä juoruamisesta mihin kuului kunka työntekijä esitti lapsen pakkoliikkeitä.

Tiesin että tänne tulee päiväkotityöntekijöitä puolustelemaan, mutta kaikki varmasti siis ymmärtävät mitä tarkoitan nyt.

Haluaisin sinulta kysyä joka olet esimerkkejäni vastaan, olenko mielestäsi huono opiskelija kun olen tämmöistä havainnoinut?

Vierailija
40/42 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkkien antaja

Et tietenkään ole huono opiskelija, mutta näissä asioissa täytyy ymmärtää, että joskus asioilla on syvempikin merkitys. En toki tiedä miten tilanteet ovat menneet oikeasti esimerkeissäsi, koska en ole itse ollut paikalla. Arvuuttelin vain, että mistä on voinut olla kyse.

Tokihan tähän voi vaikuttaa sekin, että olen mies ja ongin lapsilta tietoa yleensä erilaisilla menetelmillä. Sellainen kunnon juoruaminenhan kuuluu sitten kahvihuoneeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi