Hotellisiivooja vastaa kysymyksiinne!
Koska viesti on pakollinen, sanon heti aluksi että ammattini ei ole siivooja, vaan teen työtä opiskelujen ohella. Minulla on toinen ammatti joka ei kuitenkaan ole mieleinen. Eli kenenkään ei kannata tuhlata aikaansa kysymyllä kysymyksiä kuten: "Oletko tyhmä kun et ole muuta työtä saanut?", tai "Miksi haluat siivota ihmisten p****ja ja oksennuksia yms.?" Lopetin edellisessä, "paremmassa" työpaikassani vapaaehtoisesti koska en tykännyt siitä ja vapaaehtoisesti hain hotellisiivoojan töitä koska pidän siivoamisesta. En myöskään ole tyhmä. Tämä työ on siis väliaikainen siihen saakka kunnes olen valmistunut.
Kommentit (48)
Pesevätkö siivoojat oikeasti wc-pöntön niin, että seuraava asiakas uskaltaa istua siinä. Itse en ikinä uskalla istua suoraan pöntölle koska en luota, että kaikki siivoavat oikeasti.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 19:24"]
Jos rankka päivä maisteletko baarikaapista viinaksia? :)
ihan vain pikku huikka
[/quote]
:D En maistele. En käytä alkoholia.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 18:57"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 18:44"]
Saatko paljon tippiä? Jätän yleensä hotellista uloskirjautuessa hiukan kolikoita siivoojan tipiksi, mutta olen miettinyt, olenko ihan vähemmistössä.
Joudutko siivoamaan kiireen vuoksi niin, että näyttää nätiltä, mutta oikeasti on likaista, esim. putsaamaan samalla harjalla pöntön ja lavuaarin?
[/quote]
Saan useinkin tippiä. Usein huoneeseen jätettynä mutta joskus myös käytävällä, jos esimerkiksi haen asiakkaalle puhtaat pyyhkeet ja liinavaatteet (ei vaihdeta hotellissamme päivittäin paitsi tietysti uutta asiakasta varten). Et ole siis vähemmistössä:) Joskus myös viestin kanssa, jossa kiitetään siivouksesta.
[/quote]Ilmoitatko tipit veroilmossa
[/quote]
En ilmoita:D Pitäiskö ne muka ilmottaa?
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 19:27"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 19:11"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 18:49"]
Jättääk joku tosiaan vessan vetämättä kun lähtee
[/quote]
Useinkin. Ja se onkin yksi asia mitä ei jaksa ymmärtää. En tiedä onko kyse unohduksesta (jos on niin aika huolimaton täytyy ihmisen olla) vai tuottaako se oikeasti jotain mielihyvää jollekin kun siivooja sen vessan joutuu vetämään:o Tai sitten on kyse jostain mielenosoituksesta tms tai ajatellaan että sitä varten ne "ala-arvoiset luuserit" ollaan olemassa ettei maksavan asiakkaan tarvi itse sitä vessaa vetää:D
[/quote]Minkä maalaisista kyse?
[/quote]
Ainakin varmasti suomalaisista ja intialaisista mutta todennäköisesti myös muista...
Olen itse siisti ihminen ja huomaan vahingossa puolittain siivoavani hotellihuonetta kun lähden. Onko tällaisia muitakin? Huomaatko, että joku asiakas on yrittänyt helpottaa työtäsi? Mikä itseasiassa helpottaa työtäsi ja mikä asiakkaan hyvää tarkoittava ele ei ( kuten pedattu sänky)?
Millainen työporukka teillä on, tai kuinka suuri osuus kollegoistasi on kantasuomalaisia? Olen kuullut, että hotellisiivouksessa on suhteellisen paljon maahanmuuttajia töissä ja aika hurjin työehdoin kuulostavat välillä tietyissä firmoissa työskentelevän. Onko totta? Paljonko tuntipalkka on sinulla ja riittääkö se elämiseen? Saitko heti täyttä palkkaa, vai oliko sinulla joku jakso, jolloin palkka oli jostain syystä pienempi? Millainen vaihtuvuus työntekijöissä teillä on?
Muistan kun olin itse jonkin aikaa hotellisiivoajana, meillä jätettiin aina lappu pöydälle missä luki että tämän huoneen on siivonnut: (ja oma nimi). Ja oli ihanaa kun joskus asukkaat jätti tippiä ja kirjoitti kiitokset siivoojalle hänen nimellä! Mieki sain kerran pussillisen kolikoita ja kauniin kiitoskirjeen :)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 19:46"]
Olen itse siisti ihminen ja huomaan vahingossa puolittain siivoavani hotellihuonetta kun lähden. Onko tällaisia muitakin? Huomaatko, että joku asiakas on yrittänyt helpottaa työtäsi? Mikä itseasiassa helpottaa työtäsi ja mikä asiakkaan hyvää tarkoittava ele ei ( kuten pedattu sänky)?
[/quote]
On muitakin. Joskus asiakkaat ottaa esimerkiksi itse lakanat pois ja laittaa ne kasaan. Joskus roskapussi on valmiiksi nostettu pois roskiksesta ja kaikki tällaiset pikkujutut helpottaa enemmän kuin itsekään olisin koskaan osannut kuvitella. Sen sijaan päiväpeiton laittaminen sänkyyn ei tietenkään helpota koska kuitenkin joudun ne lakanat vaihtamaan ja sen päiväpeiton poistamaan. Joskus on myös jätetty kukkia pöydälle (luultavasti juuri siivoojaa varten). Ihana ajatus mutta mitä enemmän huoneessa on "ylimääräistä" tavaraa, sitä enemmän sen siivoamiseen menee myös aikaa...En kuitenkaan koskaan heittäisi asiakkaan jättämiä kukkia roskiin (jos ne siis siivoojalle on jätetty) vaan käyn ne viemässä toimistoomme (mikä tietysti myös vie aikaa). :)
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 19:52"]
Millainen työporukka teillä on, tai kuinka suuri osuus kollegoistasi on kantasuomalaisia? Olen kuullut, että hotellisiivouksessa on suhteellisen paljon maahanmuuttajia töissä ja aika hurjin työehdoin kuulostavat välillä tietyissä firmoissa työskentelevän. Onko totta? Paljonko tuntipalkka on sinulla ja riittääkö se elämiseen? Saitko heti täyttä palkkaa, vai oliko sinulla joku jakso, jolloin palkka oli jostain syystä pienempi? Millainen vaihtuvuus työntekijöissä teillä on?
[/quote]
Kantasuomalaisia on hyvin vähän. Suurin osa ulkomaalaisia, mutta heidän työehdoistaan en tiedä. Usein joudunkin puhumaan työssä englantia, koska kollegani eivät puhu suomea. Tuntipalkkani on 9,71€/h mutta se on aloituspalkka koska olen ollut vasta vähän aikaa. Minulla ei ole lapsia (vielä) mutta ei myöskään puolisoa. Asun vuokralla pääkaupunkiseudulla, mutta en kuitenkaan missään kaupungin vuokratalossa. Kulkuyhteydet on erittäin hyvät ja talo erittäin rauhallinen ja naapurit mukavia. Saatoin poiketa vähän aiheesta, mutta yritin nyt vaan kuvata mahdollisimman tarkasti "elämänlaatuani". Palkka voisi olla suurempikin mutta olen ihan tyytyväinen, koska en kuitenkaan aio tehdä tätä työtä montaa vuotta.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 19:52"]
[/quote]
Taas jäi osa viestistä vastaamatta: o Työntekijöiden vaihtuvuudesta en valitettavasti osaa sanoa kovin hyvin, koska olen itse aloittanut vasta kesän lopussa. Meiltä kukaan ei ole lähtenyt eikä niistä hotelleista joissa olen käynyt auttamassa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 19:28"]
Kauanko voit käyttää yhden huoneen siivoukseen aikaa?
[/quote]
Tämäkin jäi välistä. N. 20 min.
Vinkkejä hotelliasiakkaille toiselta asiakkaalta.
Selvittäkää, mikä siivousfirma hoitaa hotellin siivouksen. Esim. Hotelli Skandic käyttää SOL -siivousfirmaa, jonka siivoojilla on vain 15 minuuttia aikaa siivota yksi hotellihuone. Oksennusten siivoamisista siivooja ei saa mitään ylimääräistä korvausta, eikä lisäaikaa huoneen siivoukseen saada, vaikka huone olisi kuinka kaoottisessa kunnossa, ellei siellä jotain ole rikottu.
Siivoojat saavat SOL-esimiehiltään moitteet, jos eivät kykene siivoamaan huonetta 15 minuuttiin. Siivojan on siivottava yksi huone siksi yksin, kun kaksi siivoojaa huonetta kohti aiheuttaisi siivoojien välille keskustelua, joka kuulemma heikentää työtehoa. Mielestäni asia on täysin toisinpäin. Esim. sängyn petaaminen onnistuu kaksin paljon helpommin ja nopeammin.
Aika noloa Skandic -hotelliketjulle, että käyttävät tuollaista riistofirmaa kuin SOL. Nostaisivat mieluummin vähän hotellihuoneiden hintoja, jotta voisivat ostaa siivouspalvelut muualta.
-Olkaa siis ystävällisiä ja laittakaa tekin lakanat, pussilakanat ja tyynyliinat eri kasaan vaikka tuolin päälle.
-Ottakaa myös roskapussi pois astiasta ja solmikaa se.
-Kerätkää likaiset astiat vaikka valmiiksi yhteen paikkaan.
_Jos olette siirtäneet huonekaluja, niin laittakaa ne takaisin oikealle paikalle.
-Itse en koskaan käytä hotellin shampoota tai saippuaa, joten olen jättänyt lapun niiden viereen, että ne ovat koskemattomia, mutta ilmeisesti ne menevät silti vaihtoon, sillä koskaan ei voi tietää, mitä joku muu asiakas olisi voinut niihin laittaa sekaan.
Voimia SOL:n siivoojille. Kannattaa irtisanoa itsensä vasta sitten, kun on saanut palkan, muuten se voi jäädä saamatta. Älkää suostuko mihin tahansa, vaan kysykää heti liitosta oikeuksianne, kun vähänkään mietityttää, vaaditaanko teiltä liikaa.
Juu, onhan se kova työtahti, kun 5 tunnissa siivoat 20 hotellihuonetta. Vaihdat petivaatteet ja petaat sängyn. Imuroit huoneen, pyyhit pölyt, siivoat vessan ja kylppärin laajasti. Vaihdat pesuaineet, pyyhkeet, jääkaapin sisällönkin täydennät, viet roskat ym. - vartissa, nälissäänkin usein ja sydän hakkaa tuhatta ja sataa.
https://www.pamlehti.fi/uutiset/uutinen-pam-lehti/2013/03/pam-lehti-420…
Kerroshoitaja Viertokangas piti viimeisinä työpäivinään sykemittaria ranteessaan. Palautumisajat yllättivät. "Vajaan 7 tunnin työpäivän jälkeen palautumisaika olisi ollut 75 tuntia."
https://www.pamlehti.fi/uutiset/uutinen-pam-lehti/2015/03/nuori-ja-hyva…
Olisi kiva nähdä, miten Juha Sipilä suoriutuisi noista hommista 15 minuutissa päivästä ja kuukaudesta toiseen 7 h päivässä lähes ilman taukoja.
Juha Sipilä, kuten kai kaikki keskustalaiset ja kokoomuslaiset, luultavasti myös perussuomalaiset, kannattaa sitä, että pitäisi sopia työehtoja enemmän suoraan työnantajan ja työntekijän kesken - ilman lainsäädännöllisiä tai liiton puuttumisia asiaan.
No senhan tietää, että työntekijöitä riistettäisiin ja orjuutettaisiin entistä enemmän, paitsi että enempää tai nopeampaa ei hotellihuoneita siivota ilman laadun rajua heikentymistä ja työtekijöiden terveyden menetystä, mutta mitäpä se Sipilää haittaa, Firmathan saavat aina uusia työntekijöitä, jotka jaksavat taas sen jonkun aikaa raataa esimiestensä ja pomojensa tulojen kasvattamiseksi.
Hei ILTALEHDISTÖN toimittajat - tehkääpä juttu kerroshoitajien työstä. Kiitos!
Miksi korostit aloitusviestissäsi ettet ole tyhmä ja et jää siivoojaksi jne?
Monet ihmiset vaihtavat siivoojaksi koska työ sopii heille. Tyhmä ei ole se joka siivoaa vaan se joka siivoojaa vähättelee.
EmpaattinenAsiakas kirjoitti:
Vinkkejä hotelliasiakkaille toiselta asiakkaalta.
Selvittäkää, mikä siivousfirma hoitaa hotellin siivouksen. Esim. Hotelli Skandic käyttää SOL -siivousfirmaa, jonka siivoojilla on vain 15 minuuttia aikaa siivota yksi hotellihuone. Oksennusten siivoamisista siivooja ei saa mitään ylimääräistä korvausta, eikä lisäaikaa huoneen siivoukseen saada, vaikka huone olisi kuinka kaoottisessa kunnossa, ellei siellä jotain ole rikottu.
Siivoojat saavat SOL-esimiehiltään moitteet, jos eivät kykene siivoamaan huonetta 15 minuuttiin. Siivojan on siivottava yksi huone siksi yksin, kun kaksi siivoojaa huonetta kohti aiheuttaisi siivoojien välille keskustelua, joka kuulemma heikentää työtehoa. Mielestäni asia on täysin toisinpäin. Esim. sängyn petaaminen onnistuu kaksin paljon helpommin ja nopeammin.
Aika noloa Skandic -hotelliketjulle, että käyttävät tuollaista riistofirmaa kuin SOL. Nostaisivat mieluummin vähän hotellihuoneiden hintoja, jotta voisivat ostaa siivouspalvelut muualta.
-Olkaa siis ystävällisiä ja laittakaa tekin lakanat, pussilakanat ja tyynyliinat eri kasaan vaikka tuolin päälle.
-Ottakaa myös roskapussi pois astiasta ja solmikaa se.
-Kerätkää likaiset astiat vaikka valmiiksi yhteen paikkaan.
_Jos olette siirtäneet huonekaluja, niin laittakaa ne takaisin oikealle paikalle.
-Itse en koskaan käytä hotellin shampoota tai saippuaa, joten olen jättänyt lapun niiden viereen, että ne ovat koskemattomia, mutta ilmeisesti ne menevät silti vaihtoon, sillä koskaan ei voi tietää, mitä joku muu asiakas olisi voinut niihin laittaa sekaan.
Voimia SOL:n siivoojille. Kannattaa irtisanoa itsensä vasta sitten, kun on saanut palkan, muuten se voi jäädä saamatta. Älkää suostuko mihin tahansa, vaan kysykää heti liitosta oikeuksianne, kun vähänkään mietityttää, vaaditaanko teiltä liikaa.
Tämä on niin totta :(
No eipä tarvi enää ihmetellä, miksi solin siivoamat kohteet on niin kehnosti siivottu.
Mä oon jo pitkään toivonut, että joku perustaisi vaikka nettisivun tai jotenkin muuten siivoojat järjestäytyisivät ja keräisivät yhteen tietoja noista eri hotellien käytännöistä, jotta niitä voisi vertailla.
Mieluummin voisi sitten valita hotellin, jossa siivoojilla on hyvä palkka ja omasta mielestäni varsinkin kohtuullinen siivoustahti. Tän pitäis ehdottomasti olla yksi kriteeri, millä voisi vertailla hotelleja.
Odotan ihan oikeasti, että joku toteuttaisi tämän. (Voipi olla kiellettyä sopimuksissa, mutta kapinoikaa!) Vaadin tyytyväisten työntekijöiden hotelleja ja ravintoloita! Vähän niin kuin meillä on kotimaista ja luomuruokaa ja vastaavaa. Olen oikeastaan vähän ihmeissäni kun tähän ei ole vielä tartuttu. Olisi uudenlainen kilpailuetu.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 19:18"]
Vipataanko joka asiakkaan jälkeen ne käyttämättä jääneet pikkupakkaukset roskiin? Jos on vaikka neljä pikku putelia (shampoo, hoitoaine, kosteusvoide, suihkusaippua) sekä yksi palasaippua laitettu esille ja asiakas on ottanut siitä vaan sen palasaippuan. Kun eihän sitä mistään näe että onko se käyttänyt siitä shampoo-pikkupullosta vähäsen vai onko se avaamaton..
[/quote]
Meidän hotellissa shampoot käytetään uudelleen, koska ne on alunperin laitettu niin täyteen, että jos pullosta on vähänkin otettu, sen näkee:)