Miksi kaikki eivät imetä?
Moikka!
Semmosta olen miettinyt, että mikseivät kaikki äidit imetä? Sehän on terveellistä ja kätevää. Kertokaa.
Kommentit (41)
Kaverini selitti asiaa seksuaalisuudella. Hänelle rinnat oli tärkeä osa seksiä ja nautti, kun mies niitä kosketteli. Ei halunnut vauvaa niitä imemään, kuulemma ajatus puistatti.
Minua se sattui kauheasti ja sen takia ei varmaan maitokaan kauaa riittänyt.
Siksi kun se ei kaikille ole kätevää. Yksi ainoa nainen jonka tiedän että ei imettänyt sen takia kun ei vaan halunnut, hänen mielestään se oli jotenkin inhottavaa, hän ei kyllä muutenkaan hoitanut lapsiaan tai kotiaan, vaan mies teki kaiken, erohan siitä tuli. Kyllä sellaisen jolla imetys onnistuu pitäisi käsittää se että kaikilla se ei vaan jostain syystä onnistu, ennenvanhaan oli imettäjiä myös siksi, ei vaan rikkaiden naisten laiskuuden tähden.
Koska kaikki vauvat eivät pysty imemään.
Minä olisin halunnut imettää vähintään puoli vuotta, mutta maito ei noussut lainkaan mistään neuvolan (ja av:n) ohjeista huolimatta. Vasta paljon myöhemmin kuulin, että olisi ilmeisesti joku lääke, joka saisi maidon nousemaan, mutta kun mainitsin siitä neuvolassa, th ei tiennyt asiasta mitään. No, vauvalle on löytynyt hyvä korvike ja hän on nyt siihen tottunut, joten enpä viitsi enää tuota puolivuotiasta opettaa rinnelle minkään lääkkeenkään turvin. Harmittaa kovasti, mutta minkäs asialle mahtaa.
Koska sitä maitoa ei tullut tarpeeksi. Piste. Kahden lapsen kohdalla kokeilin ja molemmilla vaan paino tippui ja toinen joutui sairaalaankin kun paino tippui liikaa.
Paino lähti vasta nousuun ja lapsilta loppui itkut kun saivat pullosta korviketta, tissiä kyllä raukat imivät tuntikaupalla päivässä vaan kun sieltä ei mitään tullut.
Kun korvikekin on keksitty, ja se on paljon kätevämpi tapa. Ei tarvitse roikkua koko ajan lapsessa kiinni.
Minä yritin, mutta en onnistunut :( En tiedä enkö osannut, pystynyt vai missä oli vika. Maitoa ei tullut tarpeeksi, joten jouduttiin antaa lisäksi korviketta. 2,5kk onnistuin kuitenkin osittain imettää, sen jälkeen vauva alkoi karjua rinnalle ottaessa hulluna, ei ottanut rintaa suuhun. Kaikki keinot mitä kuulin yritin, mutta 3kk kohdalla luovutin, ja jatkoin pelkällä korvikkeella. :(
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 17:56"]
Minä olisin halunnut imettää vähintään puoli vuotta, mutta maito ei noussut lainkaan mistään neuvolan (ja av:n) ohjeista huolimatta. Vasta paljon myöhemmin kuulin, että olisi ilmeisesti joku lääke, joka saisi maidon nousemaan, mutta kun mainitsin siitä neuvolassa, th ei tiennyt asiasta mitään. No, vauvalle on löytynyt hyvä korvike ja hän on nyt siihen tottunut, joten enpä viitsi enää tuota puolivuotiasta opettaa rinnelle minkään lääkkeenkään turvin. Harmittaa kovasti, mutta minkäs asialle mahtaa.
[/quote]
Mullekin kelpaisi tuo lääke, vauva on vasta 4,5kk ja imettäisin kyllä jos maitoa tulisi..! Empä ole kuullutkaan.
-11
Jaa, varmaan siksi en jatkanut kun tuntui äärimmäisen turhalta.Vauva oli iltakaudet rinnalla,minä kyyhötän rinnat kipeinä ja session jälkeen vauva vetäisi nälissään vielä pullollisen korviketta.Ikinä sitä omaa maitoa ei riittänyt,ei kummankaan kohdalla.Siksi.
No jos vaikka kaikki ei halua imettää? Ei pysty? Ei jää kotiin hoitamaa vauvaa, vaan mies? Maito ei nouse? Silikonit? Lääkitys? Vauvan allergiat? Mitäpä se muille kuuluu. Syitä on niin paljon kuin ihmisiäkin. Itse imetin 1, 5v, ja ei se mitään herkkua ollut missään vaiheessa.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 18:13"]
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 17:56"]
[/quote]
Mullekin kelpaisi tuo lääke, vauva on vasta 4,5kk ja imettäisin kyllä jos maitoa tulisi..! Empä ole kuullutkaan.
-11
[/quote]
Terveyskirjaston Imetysongelmia-sivun kautta löysin tietoa lääkeaineesta nimeltä metoklopramidi, lääkeniminä Metopram ja Primperan, joita käytetään pääasiassa pahoinvointiin ja masennukseen mutta joilla on myös äidinmaitoa lisäävä vaikutus. Sitä ei voi syödä kuukausitolkulla, mutta imetysongelmaan saa lääkäriltä 10 päivän reseptin, ja noita kuureja voi ilmeisesti syödä useampiakin yhdessä oksitosiinin kanssa. Itse en tosiaan ole tuota ottanut enkä enää viitsi, kun lapselle on löytynyt hyvä korvike. Pyydä neuvolan tätiä varaamaan aika äitiysasioista vastaavalta lääkäriltä reseptin saadaksesi (ja kannattaa sanoa jo neuvolassa lääkeaineen nimi, jotta lääkäri ehtii tutkia asiaa ennen sinne menoasi, koska meidän tk:ssa ainakaan ei kyseistä lääkeainetta tunnettu lainkaan).
Tiheän imun kausi sekoitetaan siihen että "maito loppuu". Ihan imetyksen alussa turvaudutaan jo lisämaitoon kun "ei tuu maitoo" vaikka maito ei ole vielä ehtinyt edes nousta kunnolla synnytyksen jälkeen. Ei tiedetä että vastasyntyneen maha on marmorikuulan kokoinen, joten ei vaadi juuri mitään täyttyäkseen. Ihmiset ei ymmärrä että imemällä niitä tyhjiä tissejä vauva tilaa lisää maitoa. Huonon imuotteen tai sammaksen aiheuttama kipu tulkitaan normaaliin imetykseen kuuluvaksi ja luovutetaan koska homma on liian kivuliasta, vaikka imuote ja sammas on korjattavissa olevia ongelmia. Normaali neljän kuukauden iässä tapahtuva painon notkahdus (mikä tapahtuu vain imetetyillä lapsilla, korvikkeella ruokituilla tätä ei tapahdu joten se näyttää käyrissä hurjalta vaikka on normaalia) tulkitaan niin että nyt on jo kiire antaa lisämaitoa. Normaali syntymäpainon notkahdus tulkitaan siten ettei maito riitä. Ei saa kannustusta neuvolasta. Terveydenhoitaja ei osaa neuvoa kunnolla, ei ole saanut imetyskoulutusta. Synnytyssairaalassa ei saa kunnollista opastusta. On siinä käsityksessä että se maito vaan mystisesti voi yhtäkkiä loppua, eikä kyseenalaista sitä yhtään. Annetaan korviketta koska epäillään maidon riittävyyttä, ja ennen kuin huomaakaan vauva kieltäytyy rinnasta koska saa pullosta maidon tekemättä mitään. Tai maidontulo vähenee koska imetyskertoja korvataan korvikkeella, mikä johtaa siihen että annetaan lisää korviketta koska maidontulo vähenee, mikä johtaa siihen että maidontulo vähenee entisestään. Maito nousee liiankin kanssa ja on suihkutissi-ongelma. Yleinen asenne ympärillä on se, että korvike on itsestäänselvä valinta. Ei tiedä tarpeeksi imetyksen eduista äidille ja vauvalle. Ei välitä.
Siinä nyt muutamia syitä.
Koska kaikki, kuten minä, eivät halua imettää.
tasapainoisia ja terveitä lapsia ne korvikkeella kasvaneetkin ovat. mikä ihme tarve toisilla on jeesustella tuosta imettämisestä. minä en imettänyt koska maitoa ei yksinkertaisesti tullut tarpeeksi, enkä ole ottanut siitä ongelmaa. vaihtoehtoina oli korvike tai lapsen pitäminen nälässä, eipä ollut vaikea valinta.
Ei mun tarvi enää kun nuorimmainenkin jo 5v kohta
Vähän oli mahdsoton imettää kun vauvat eivät koskaan saaneet kunnon otetta (liian matalat nänninpäät) ja tekivät liiallisen tuskailun ja yrittämisen jälkeen totaalisen lakon. Huusivat vaan selkä kaarella rinnalla joten totesin että miksi rääkkäisin lapsiani ja itseäni...ihan vaan siksi!
16 on niin oikeassa että tekis mieli kirjottaa capsilla ja yläpeukuttaa sata kertaa.
Kaikilta imetys ei onnistu. Esimerkiksi siksi.