Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nytissä Mitä ajattelin tänään: Itse valittu lapsettomuus on tabu

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitus ei ollut minusta kovin hyvä. Olisi voinut olla "nasevampi". Itse olen sitä mieltä, että on ihan hyvä, ettei sterilisaatiota saa tehdä vielä 18-vuotiaana, mutta onhan se 30-vuotta aika korkea ikä. Jotain siitä väliltä lienee ok.

Kolumnin mukaan joku 4-6 % katuu sterilisaatiota, mutta luku voisi kyllä nousta isommaksi, jos jo 18-vuotiaana voisi tehdä sterilisaation.

Varmasti on lapsettomia, jotka ovat koko ikänsä olleet aitä mieltä, etteivät lapsia koskaan halua. Mutta lienee myös niitä henkilöitä, jotka ovat alle parikymppisinä olleet sitä mieltä, etteivät ikinä halua lapsia, mutta ovat kuitenkin mielensä muuttaneet.

Vierailija
2/8 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

täysin älyvapaa ajatus toimittajalta. 

Eihän 18 vuotiaalla ole edes aivot kehittyneet (kasvavat n 25 ikävuoteen asti). Ei sen ikäinen kykene ajattelemaan rationaalisesti asioita, tekemään päätöksiä ja miettimään syy ja seuraussuhteita. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse 28 ja odottelen, että 30 pamahtaa mittariin ja pääsen sterilisaatioon.

En kannata rajan laskemista 18-vuoteen, mutta esimerkiksi muissa Pohjoismaissa käytetty 25-vuoden raja olisi hyvä. 30 tuntuu todella korkealta, kun olen kuitenkin tiennyt jo hyvin nuoresta asti, etten halua lapsia.

Nykyisinhän kuitenkin sterilisaatiotekniikat on kehittyneet ja joitakin niistä voi käsittääkseni peruuttaa melko helpostikin. Julkisella puolella peruutuksia ei kuitenkaan tarvitsisi minun mielestäni tehdä. Ei tunnu kohtuulliselta pakottaa ihmistä odottamaan 30-vuotiaaksi asti tällaisessa kysymyksessä.

Vierailija
4/8 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon katumiseen voisi vielä lisätä, että useimmin steriä katuvat ihmiset, joilla on jo lapsia ennen steriä.

Ja toisaalta, miksi katuminen on ongelma? Jos ihminen hölmöilee itse, niin hän voi kantaa seuraukset ja oppia elämään asian kanssa. Lainsäädäntöön voitaisiin kirjata, että katumus ei ole syy sterilisaation purkamiseksi julkisessa terveydenhuollossa, ja yksityisellä voisi sitten tehdä mitä huvittaa.

Sterilisaatiomahdollisuus olisi helpotus vapaaehtoisesti lapsettoman lisäksi myös niille, joilla lapsiluku on täynnä, mutta joiden on vaikea löytää sopivaa ehkäisyä. Toimenpide säästäisi lääkärikäynneissä, lääkekokeiluissa jne.

Vierailija
5/8 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:15]

täysin älyvapaa ajatus toimittajalta. 

Eihän 18 vuotiaalla ole edes aivot kehittyneet (kasvavat n 25 ikävuoteen asti). Ei sen ikäinen kykene ajattelemaan rationaalisesti asioita, tekemään päätöksiä ja miettimään syy ja seuraussuhteita. 

[/quote]

Tämän logiikkasi mukaan 18-vuotias ei ole myöskään kypsä vanhemmaksi, siinähän otetaan huomattavasti suurempi vastuu. Huonosti harkitusta sterilisaatiosta kärsii vain sen ottanut.

Vierailija
6/8 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuotta on toki liian korkea ikäraja. 25 vuotta olisi varmasti järkevämpi: siinä vaiheessa ymmärtää, miten ajatusmaailma muuttuu itsellä ajan myötä ja osaa arvioida, onko valmis tekemään päätöksen vai ei - ihan itse.

Olen itse nyt 25-vuotias enkä toistaiseksi koe mitään kiinnostusta lisääntymistä kohtaan. Luulen, että en tule koskaan haluamaan lapsia. En kuitenkaan haluaisi sterilisaatiota, koska tiedän, että tällaiset tuntemukset voivat omalla kohdallani muuttua ajan myötä.

Toisten mielipiteitä en koe enää tarvitsevani tällaisissa itseäni koskevissa asioissa ja kyllä minuakin vähän ärsyttää, että joku muu luulee tietävänsä minua paremmin ja kieltää minulta sterilisaation vielä seuraavat viisi vuotta.

Vierailija
7/8 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä talouslehdestä helppolukuinen kommentti aivojen kehtiyksestä:

The Wall Street Journal kirjoittaa, että biologit, psykologit ja sosiologit ovat alkaneet tutkia ikävuosia 18-25 omana erillisenä kehitysvaiheenaan.

Uudet tutkimustulokset aivojen kehityksestä viittaavat siihen, että ihmiset pystyvät tekemään paremmin suuria elämään vaikuttavia päätöksiä vasta lähempänä 30 ikävuotta kuin alle 25-vuotiaana, lehti kertoo.

Vaikka aiemmin aivojen on uskottu olleen täysin kehittyneitä murrosiän päätyttyä, uudet tutkimukset kertovat, että aivojen kehitys jatkuu vielä 20 ikävuoden jälkeenkin. Lehden haastattelema asiantuntija kiinnittää huomiota siihen, että viime aikoihin asti ihmiset ovat joutuneet tekemään päätöksiä koulutuksestaan, urastaan ja puolisostaan nuorena, jolloin aivot eivät ole olleet vielä täysin kehittyneet.

"On hyvä asia, että kaksikymppisenä ihmiset etsivät itseään", sanoo lehden haastattelema tiedemies Jay Giedd.

Uutiskirjeestä saat muutkin uutiset päivittäin.
Tilaa uutiskirje

"Pitäisi olla huojentavaa vanhemmille tietää, että on tyypillistä, että parikymppinen tiedä, mitä aikoo tehdä ja muuttaa usein mieltään", sanoo psykologian professori Jeffrey J. Arnett.

Vierailija
8/8 |
15.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi 25 vuoden ikäraja on nimenomaan mietitty aivotutkimusten pohjalta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi