Lukijan mielipide: tavalliselle ihmiselle Lappi on liian kallis
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000006640646.html
Tämä oli minusta tärkeä avaus. Jos Lapin matkailun bisnesidea on aiemmin perustunut ulkomailta tuleviin turisteihin, eikö nyt olisi tuhannen taalan paikka kohdentaa matkailu kotimaisiin turisteihin? Tehdä Lapin matkailu saavutettavaksi myös keskituloisille eteläsuomalaisille perheille? Saavutettavuudella en tarkoita vain hintaa, vaan matkailun helpoksi tekemistä. Järkevän kokonaisuuden keksimistä?
Jo ennen koronaa moni meistä harmitteli, kuinka vaikea on löytää kohtuuhintaisia "pakettimatkoja" Suomen sisällä. Tai ylipäätään pakettimatkoja. Tämä olisi tulevaisuuden bisnes, koska korona ja ilmastonmuutos. Lähimatkailu trendaa ja luonto on saanut uuden merkityksen. Sen ei kuitenkaan tarvitse olla ylihinnoiteltua luksusta (emme ole maailman luokan julkkiksia), mutta ymmärrämme ettei myöskään risteilyn hinnalla onnistu. Kuitenkin jos moni meistä on aiemmin vuosittain budjetoinut viikon Kreikan matkan ja/tai viikonlopun Lontoon matkan ja ehkä sen risteilyn, niin nyt nämä rahat olisi mahdollista käyttää kotimaan matkailuun.
Koululaisten syyslomat tulossa. Sitten joulu. Ja kohta ollaankin jo talvilomassa, pääsiäisessä ja uudessa pitkässä kesälomassa. Olisi hienoa, jos jokin matkatoimisto tarjoaisi jotain fiksua vastinetta sille viikon Kreikan matkalle tai viikonlopun kaupunkilomalle.
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vr juna on myös sikakallis
Ollaan menossa syyslomalla autojunalla, hinta kolmelta hengeltä + auto 300 e per suunta. Eli satasen per nuppi, jos autolle ei laske erillistä hintaa. Onko sinusta oikeasti sikakallista?
On. Normaalina aikana sillä rahalla jo saa lentoliput jonnekin Keski-Eurooppaan ja takaisin kolmelle.
Tiedän, että satasen menopaluuhintoja markkinoidaan, mutta itse en ole koskaan ollut niin onnekas, että olisin onnistunut sellaisia löytämään silloin kun olen halunnut reissata. Kyllä yleensä Eurooppaan menopaluu on ollut vähintään 200 euroa per nuppi.
Näitä lippuja löytyy, mikäli ei ole mitään tiettyä aikaa jolloin pitää olla tietyssä paikassa. Jos on sama meneekö Amsterdamiin vai Berliiniin niin asia on helpompi. Budabest oli taannoin Norskilla edullinen. Joskus taisi päästä jollain 60 egellä edestakaisin. Turusta taas Gdansk oli edullinen.
No kyllä Lappiinkin olisi päässyt viime talvena halvalla, itselläni oli Onnibussin liput Hki-Levi ja takaisin alle kympillä siltä varalta että lentoni peruuntuu, ja hyvälle maaliskuun alun lomaviikolle 10. Tuossa oli lisämaksullinen paikkakin toiseen suuntaan. Kamala istuminen olisi kyllä ollut.
Vierailija kirjoitti:
Mistä se muuten johtuu, että etelän pakettimatkan saa herkkuineen paljon halvemmalla kuin reissu Lappiin tulisi kustantamaan? Se ei käy logiikkaani. Riistetäänkö etelän yrittäjiä paketteja tehdessä? Eikö samaa tapahdu, kun luodaan paketteja esim. noille briteistä Lappiin matkaaville?
Etelässä rehottaa harmaa talous. Tehdään pimeästi tai palvelus palvelusta vastaan ja kukaan ei maksa veroja ja alveja.
Vierailija kirjoitti:
Eihän Lappi halpa ole, mutta ennemminkin sillä on liikaa kilpailijoita. Maailma on liian avoin nykyään. Ei sillä, ettenkö tykkää matkustaa ja kivahan se on päästä edullisesti lähes minne tahansa haluan mennä.
Kuitenkin eläisimme ihan hyvää elämää, vaikka pääsisimme ulkomaanreissuille esim. vain joka viides vuosi ja "joutuisimme" tyytymään kotimaan tarjontaan enemmän.
Sama koskee nettikauppaa. Pärjäisimme aivan mainiosti, vaikka emme voisi ostaa halpaa krääsää, vaatteita ja elektroniikkaa ebaysta, alibabasta, amazonista ja muista globaaleista toimijoista.
Voitashan me kaikki asua myös savupirteissä tai maakuopissa ja imeksiä putken juuria särpimeksi. Ihan hyvin ennen niinkin tultiin toimeen.
Luulen ettei Lapin loma ole monelle edes vaihtoehto, vaikka hinnat olisi halvatkin. Itse haen lomalta lämpöä, aurinkoa, eksoottisia ruokia ym rentoutumista ja jos nyt etelän maat on poissa pelissä, niin jään mieluummin kotiin ja säästän rahat ensivuoteen tai koska nyt matkaan taas pääseekään. Kaikki eivät todellakaan ajattele näin, mutta itseä ei jotenkin kylmä Lappi edes houkuttele. Kerran olen käynyt, ja kiva reissu toki oli, mutta silti aurinkoloma vie voiton.
Miksi ei ikinä mennä asian ytimeen? Markka takaisin, sitten ihmisillä on varaa käyttää palveluja. Vienti lähtee myös heti nousuun hurjasti. Ei oltaisi enää kehitysmaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei ikinä mennä asian ytimeen? Markka takaisin, sitten ihmisillä on varaa käyttää palveluja. Vienti lähtee myös heti nousuun hurjasti. Ei oltaisi enää kehitysmaa.
Ehdotat tätä vaikka tänäkin vuonna kauppatase on miljardeja alijäämäinen? Miten ajattelisit meidän markalla maksavan tuontimme ja talouden kestävän tekniset kaupanesteet, jotka tuolloin olisi?
Lapissa on muitakin kohteita kuin Levi. Salla on pieni, mutta löytyy hyvät rinteet, kylpylä ja uskomattoman upea luonto. Nettimökin kautta kun varaat jonkun yksityisen mökin niin ei tule kalliiksi.
Eli ihmiset haluaisivat, että palkkamme laskettaisiin kreikkalaisten tasolle? Jotain 400-800/kk?
Sitten olisi halpaa.
Olisko elintarvikkeet etelässä halvempia sen vuoksi, että satoa tulee jopa 3krt/vuosi?
Ja pakettimatkoja kaipaillaan, vaikka ne on lähtökohtaisesti kalliimpia kuin se, että ostaa itse samat palvelut. Kyllä, booking.com vetää välistä, soittamalla suoraan hotelliin saa paremman hinnan.
Liha olisi halvempaa, jos luovutaan esim eläinsuojelusta kokonaan. Jos työlaista poistetaan kohtia, niin työvoimasta tulisi myös halvempaa.
Italiassa osa rahoista menee mafialle, ehkä sekin vaikuttaa hintoihin. Eli Suomeenkin mafia.
Meillä on kallista sen vuoksi, ettei asioita tehdä "sinnepäin". Vai onko teille sama, onko pihvi tehty lehmästä, hevosesta vai koirasta? Tarviiko ainesosaluetteloiden pitää paikkaansa? Tarviiko huskykoiria kohdella hyvin? Jos ei tartte eläinlääkäriä, niin rekiajelu tulee halvemmaksi.
En edes oo Lapista, vaan Espoosta, mutta jaksetaan Suomessa valittaa kaikesta, vaikka asiat on paremmin kuin muualla. Tottakai Lapissa otetaan turisteilta rahat pois. Jos sinne tulisi miljoonia tyhjätaskuturisteja, niin koko luonto olisi pilalla. Mieluummin vähemmän turisteja ja ainoastaan miljonäärejä, jotta ympäristö säilyisi edes jotenkin.
Mietin näitä, joille kaikki pitäisi järjestää valmiiksi. Todennäköisesti, jos EU:ta ei olisi, eivät matkustaisi edes ulkomaille, koska valuuttaakin pitäisi itse jaksaa vaihtaa. Kauhee homma. Pitäisi olla järjestettynä kuljetus Lappiin, hotellille, hotellilla palvelut, ruokapalvelut 24/7, retkipalvelut, wifit, elämykset ja revontuletkin tilauksesta. Eikä saisi maksaa mitään. Ihmisten pitäisi olla ympärivuorokauden saatavilla, mutta minimipalkalla, jos silläkään.
Tuli mieleen Suomen Ladun Kiilopää. Siellä on teemaviikkoja ja opastettuja retkiä. En ole vuosiin valitettavasti käynyt, mutta on siis ihan kansallispuiston vieressä. Hiihtolomaviikolla näkyy olevan ohjelmaa https://www.kiilopaa.fi/tapahtuma/kiilopaa-winter-camp-perheviikko/
Vierailija kirjoitti:
Eli ihmiset haluaisivat, että palkkamme laskettaisiin kreikkalaisten tasolle? Jotain 400-800/kk?
Sitten olisi halpaa.
Olisko elintarvikkeet etelässä halvempia sen vuoksi, että satoa tulee jopa 3krt/vuosi?
Ja pakettimatkoja kaipaillaan, vaikka ne on lähtökohtaisesti kalliimpia kuin se, että ostaa itse samat palvelut. Kyllä, booking.com vetää välistä, soittamalla suoraan hotelliin saa paremman hinnan.
Liha olisi halvempaa, jos luovutaan esim eläinsuojelusta kokonaan. Jos työlaista poistetaan kohtia, niin työvoimasta tulisi myös halvempaa.
Italiassa osa rahoista menee mafialle, ehkä sekin vaikuttaa hintoihin. Eli Suomeenkin mafia.
Meillä on kallista sen vuoksi, ettei asioita tehdä "sinnepäin". Vai onko teille sama, onko pihvi tehty lehmästä, hevosesta vai koirasta? Tarviiko ainesosaluetteloiden pitää paikkaansa? Tarviiko huskykoiria kohdella hyvin? Jos ei tartte eläinlääkäriä, niin rekiajelu tulee halvemmaksi.
En edes oo Lapista, vaan Espoosta, mutta jaksetaan Suomessa valittaa kaikesta, vaikka asiat on paremmin kuin muualla. Tottakai Lapissa otetaan turisteilta rahat pois. Jos sinne tulisi miljoonia tyhjätaskuturisteja, niin koko luonto olisi pilalla. Mieluummin vähemmän turisteja ja ainoastaan miljonäärejä, jotta ympäristö säilyisi edes jotenkin.
Mietin näitä, joille kaikki pitäisi järjestää valmiiksi. Todennäköisesti, jos EU:ta ei olisi, eivät matkustaisi edes ulkomaille, koska valuuttaakin pitäisi itse jaksaa vaihtaa. Kauhee homma. Pitäisi olla järjestettynä kuljetus Lappiin, hotellille, hotellilla palvelut, ruokapalvelut 24/7, retkipalvelut, wifit, elämykset ja revontuletkin tilauksesta. Eikä saisi maksaa mitään. Ihmisten pitäisi olla ympärivuorokauden saatavilla, mutta minimipalkalla, jos silläkään.
Olen tehnyt monenlaisia matkoja, yleensä Euroopan kaupunkeihin ja olen järjestänyt hotellin ja lennot ihan itse ilman matkatoimiston väliin tuloa. Mutta lasten kanssa on ollut huomattavasti rennompaa matkustaa, kun ei ole tarvinnut itse miettiä lentokentältä pois pääsyä tai päivän jokaista ateriaa tai puuhaa. Pari vuotta sitten matkustimme joulun jälkeen Kanariansaarille ja otimme pakettimatkan, johon kuului lennot, majoitus ja puolihoito (aamiainen ja päivällinen). Hotellissa oli uima-allas ja ranta oli lähellä. Viikko hurahti ihan näillä aktiviteeteilla ja rentoutuminen oli taattu, kun ei tarvinnut organisoida ja järjestää ja maksaa mitään kesken kaiken (paitsi jos halusimme jotain ostaa). Maksoihan se, vaikka halvimman paketin taisimme ostaa, jotain 3000 euroa yhteensä koko porukalta.
Jotain tällasta haluaisin Lappiinkin. Ei siis mitään minuuttiaikataulua palvelijoineen vaan helppo lennot+majoitus-yhdistelmä paikkaan, jossa olisi ns. valmis puuha esim. laskettelurinne ja pulkkamäki ja illallinen valmiina päivän touhujen jälkeen ja mahdollisuus muuhunkin toimintaan lisämaksusta (esim. kylpylä, moottorikelkkasafari jne). Tiedän, että laskettelukeskuksissa tarjontaa riittää (olen tosiaan ollut Lapissa), mutta näistä ei ole saatavissa mitään kohtuuhintaista pakettia tai suositusta hotellilta saatikka että kuuluisi yöpymisen hintaan vaan kaikki pitää siellä paikan päällä kilpailuttaa ja ostaa erikseen laskettelulipuista alkaen ja jopa revontuliretket ovat maksullisia, vaikka sama taivas se siellä on riippumatta hinnasta.
Tuo riippuu eniten miten Luxus reissusi pitää olla. Jos järven rantaa ajattelee vaeltamista ja omistat auton ja asuntovaunun tai vuokraat. Eipä siinä paljoa kustannuksia kerry siihen jos vertaa että pitää vuokrata mökki ja kaikki lelut päälle. Kalleus on suhteellista mitä tekeekin. Minulle riittää rinkka, teltta, makuupussi, tulistelu paikka, kalastuspaikka mihin saa helposti kännykällä luvan. Voi nätisti useita päiviä vierähtää.
Moni hienompi majoitus on kohtuullisen hintainen kahdelle, mutta yksin ei ole sen arvoista.
Mitä tarkoittaa Lapin matkailu?
Jos täysihoitoa johon sisältyy hotelli tai mökki kaikilla mukavuuksilla, ravintoloita, ynnä muuta niin totta kai se maksaa koska Suomessa ei ole mahdollista rakentaa seiniä paperista ja maksaa surkeita palkkoja.
Jos haluat matkailla halvalla ja kokea sitä luontoa niin se onnistuu kyllä. Mutta jotenkin tulee fiilis että tässä haetaan sitä mukavuus/hemmottelu/luksus/herkuttelu-linjaa. Sitä on mahdotonta järjestää kotimaassa halvalla.
Enemmänkin pitäisi kysyä kannattaisiko poistaa lentoyhtiöiden verovapautuksia, jo ilmastonkin kannalta on täysin järjetöntä että jengi lentää toiselle puolelle maailmaa syömään ja makoilemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotat tätä vaikka tänäkin vuonna kauppatase on miljardeja alijäämäinen? Miten ajattelisit meidän markalla maksavan tuontimme ja talouden kestävän tekniset kaupanesteet, jotka tuolloin olisi?
Pysähdy kuuntelemaan tämä erittäin tärkeä haastattelu. Mene Youtubeen ja hae ohjelma Kassandran huuto. Jari Sarasvuo haastattelee ekonomisti Tuomas Malista. Sen paremmin ei kukaan enää kansalle osaa asiaa selittää-miksi markka pitäisi ottaa takaisin. Suosittelen ohjelmaa lämpimästi. -sama
nunnukat ovat hinnoitelleet itsensä ulos. mutta saivathan he roimat korona tuet noista utopistisistä menetyksistään. joihkhatkaahan rauhassa
Uskon, että meidän perheen kaltaisia on Suomessa paljon. Käymme säännöllisesti Kreikassa lomalla, lähes aina Kreetalla, 10 kertaa ollaan käyty. Lähes joka kesä ollaan oltu. Tänä kesänä ei.....Haluamme lomalla aurinkoa, uima-allasta, meressä uimista, hyvää ruokaa, esim club sandwitchejä allas-baarista jne. Lapissa emme ole ikinä käyneet perhelomalla, emmekä käy nytkään. Rahat säästyy..ja odotetaan vaan koska pääsee taas turvallisesti Kreikkaan. Maskien kanssa emme rantalomalle lähde. Emmekä mihinkään muuallekaan. Se on saletti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten olisi halpaa.
Olen tehnyt monenlaisia matkoja, yleensä Euroopan kaupunkeihin ja olen järjestänyt hotellin ja lennot ihan itse ilman matkatoimiston väliin tuloa. Mutta lasten kanssa on ollut huomattavasti rennompaa matkustaa, kun ei ole tarvinnut itse miettiä lentokentältä pois pääsyä tai päivän jokaista ateriaa tai puuhaa. Pari vuotta sitten matkustimme joulun jälkeen Kanariansaarille ja otimme pakettimatkan, johon kuului lennot, majoitus ja puolihoito (aamiainen ja päivällinen). Hotellissa oli uima-allas ja ranta oli lähellä. Viikko hurahti ihan näillä aktiviteeteilla ja rentoutuminen oli taattu, kun ei tarvinnut organisoida ja järjestää ja maksaa mitään kesken kaiken (paitsi jos halusimme jotain ostaa). Maksoihan se, vaikka halvimman paketin taisimme ostaa, jotain 3000 euroa yhteensä koko porukalta.
Jotain tällasta haluaisin Lappiinkin. Ei siis mitään minuuttiaikataulua palvelijoineen vaan helppo lennot+majoitus-yhdistelmä paikkaan, jossa olisi ns. valmis puuha esim. laskettelurinne ja pulkkamäki ja illallinen valmiina päivän touhujen jälkeen ja mahdollisuus muuhunkin toimintaan lisämaksusta (esim. kylpylä, moottorikelkkasafari jne). Tiedän, että laskettelukeskuksissa tarjontaa riittää (olen tosiaan ollut Lapissa), mutta näistä ei ole saatavissa mitään kohtuuhintaista pakettia tai suositusta hotellilta saatikka että kuuluisi yöpymisen hintaan vaan kaikki pitää siellä paikan päällä kilpailuttaa ja ostaa erikseen laskettelulipuista alkaen ja jopa revontuliretket ovat maksullisia, vaikka sama taivas se siellä on riippumatta hinnasta.
Jos tuota haluat niin mitä sinä siellä Lapissa tai ulkomailla teet?
Varaat lähimmästä hotellista viikon ja rentoudut siellä. Tai palkkaat siivoojan, koti tiptop-kuntoon ja pysyt siellä. Ei tarvitse nähdä vaivaa ja voi rentoutua.
Miksi helvetissä jos haluaa vain maata ja saada täyshoitoa, pitäisi päästä jonnekin kauas kuten Suomen syrjäisimpään kolkkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei noiden aktiviteettien tarjoamiseen tarvita kohtuuton määrä lisäväkeä. Monet ulkoilureitit on jo olemassa, sinne vain kehittämään grillipaikkaa ja makkaranpaistaja voi olla vaikka teini ansaitsemassa taskurahoja. Suomalaiset eivät halua jatkuvaa ohjelmanvetäjää hengittämään niskaan vaan tekemistä, jota ei tarvitse itse alusta asti suunnitella. Jokin aarteenetsintä tai suunnistusreissu sujuu itsestään, kun on tehty hyvät kartat ja kaivettu jokin aarre maahan. Ihan jo matkailualan opiskelijat voisivat olla innokkaita tällaisen ohjelman suunnitteluun eikä maksaisi maltaita, kun konseptia voi käyttää ilman opastakin.
On totta, että koko Suomi tuskin rynnii näille pakettimatkoille mutta väittäisin, että yllättävän moni. Omasta tuttavapiiristäni todella moni lähti kesällä Ahvenanmaalle ns paketilla eli hintaan kuului laivamatkat ja hotelliyöpymiset ja runsas vinkki nähtävyyksistä ja niihin pääsemisestä. Aivan samalla idealla voitaisiin toimia Lapissakin. Tarkanmarkan pakettiin voisi kuulua junamatka, yöpyminen mökissä ja ns itsepalveluaktiviteetteja (merkityt luontopolut, halvalla vuokratut kalastusvälineet jne) ja sitten sellainen keskiluokan paketti voisi olla lennot, hotellimajoitus ja muutama ohjatumpi aktiviteetti.
En tosiaan tajua, miksi matkailuyrittäjät eivät viitsi edes kokeilla. Moni ravintolayrittäjä kokeili hakulounaita ja pärjäsi yli korona-ajan mutta matkailuyrittäjät vain iskevät hanskat tiskiin, uhkaavat koirien lopettamisella ja kiukuttelevat.
Ihan hyvä ajatus varmasti. Aika hyvin minusta varsinkin majoituksia, aktiviteetteja on jo tuotu esille esim laskettelukeskusten sivuilla, mutta eihän se yhtä helppoa ole kuin pakettimatkan varaaminen jostain Aurinkomatkoilta.
No kannattaisiko vauvapalstalla valittamisen sijaan antaa palautetta Aurinkomatkoille ja muille matkatoimistoille, että ottaisivat lomakohteeksi myös Lapin?
Ennemmin tap. an koirani ja laitan firman konkurssiin kuin tingin yhtään katteistani.
Terveisin Yrittäjä lapista
Mä taas ajattelisin, että kyllä tässä hinnoista on pohjimmiltaan kysymys. Itse olen omatoimimatkailija, mutta kyllä näissä lomakeskuksissa on yleensä viikko-ohjelma kohteen sivulla listattuna, juurikin tyyliin kotaillallinen keskiviikkoisin ja poroajelu torstaisin ja lumikenkäretki ja makkaranpaistoa tiistaisin ja maanantaisin avantosauna. Mutta eihän ne majoituksen hintaan sisälly ja harvalla suomalaisperheellä varmasti olisi varaa tai kiinnostusta pakettiin, jossa joka päivälle tuli satasia lisämaksua. Ja jos ei ole rahasta kiinni, niin onko tosiaan niin, ettei tällaista palvelua nykyisin voi ostaa jostain matkatoimistosta? Majoituksiin on yleensä keskitetty haku kohteen sivuilla myös ja liikenneyhteydet listattuna. Jos yksi lähtee Vaasasta ja toinen Lappeenrannasta, niin miten siihenkään pakettia tekee.