Voiko yläkoulun opettajalla olla tatuointeja?
Opiskelen aineenopettajaksi ja samanaikaisesti kanssani opettajaksi opiskelee nuori mies, jonka kädet ovat tatuoidut.
Hän pitää lähes aina yllään pitkähihaista paitaa, mutta olen nähnyt nuo tatuoinnit, jotka yltävät ranteisiin saakka. Jos sillä on merkitystä, niin eivät esitä mitään ”mörköjä”, ainakaan kyynärpäistä alaspäin.
En tiedä tähtääkö tämä opiskelija yläkoulun vai lukion opettajaksi, joten oikeastaan voisin kysyä molemmista: voiko yläkoulun tai lukion opettajalla olla tatuointeja, tai oikeastaan niin päin, että voiko tatuoitu saada opettajan töitä?
Eihän asia oikeastaan minulle kuulu, mutta pohdin vain.
Kommentit (34)
Leila Koo kirjoitti:
Tunnen lääkärin, jolla on tatuointeja. Nuoruuden hölmöilyaikana otettuja ja katuu niitä - toisaalta ovat osa hänen historiaansa. Vähentävät joidenkin potilaiden silmissä uskottavuutta lääkärinä.
Tatuoinnit eivät saa olla este muuten pätevän palkkaamiseen, raja taitaa mennä lävistyksissä? Jos opettajan naama on ammuttu täyteen reikiä, joissa killuu erilaisia härpäkkeitä, ne voivat olla riski ainakin lastentarhassa, kun lapset tarttuvat niihin. Tunnen yhden, jonka korvannipukka on revennyt halki tällaisessa tilanteessa.
Täällä yksi lääkäri, joka ei kadu tatuointejaan. Itseasiassa aion ottaa vielä lisää. Molemmat hihat, pohje, reisi, selkä ja kaula on tatuoitu.
Ei ole kukaan kieltäytynyt tarvitsemastaan leikkauksesta sen takia, että olen tatuoitu. Jos kieltäytyy niin, no, jokaisella on vapaus päättää kehostaan.
Silloin kun olin 8-9-luokilla v.2006-08, niin meillä oli yhdellä naispuolisella matikan opella muistaakseni tribal-tatuointi olkavarressa. Sama opettaja myös käytti bändipaitoja, julisti kovaan ääneen olevansa Apulanta-fani ja piti työhuoneessaan Apulanta-julisteita kuulemma "protestin vuoksi".
Mitä ihmettä? Oliko tämä nyt ihan vakavissaan esitetty kysymys? Itselläni ei ole tatuointeja enkä aio niitä ottaa mutta ei minua pätkääkään häiritse muiden ihmisten ulkonäkö. Minulla raja menee ehkä siinä, jos pienten lasten opettaja koulussa tai varhaiskasvatuksessa on kasvoista tatuoitu niin hurjan näköiseksi että lapset pelkäävät. Sinänsä kasvotatuoinnit heilläkin kyllä on ok, jos tosiaan ei ole tyyliin silmämunia myöden vihreä.
Tatuointien takia ei ketään voi erottaa mutta jos opettajanpaikkaa hakee kaksi hakijaa. Toinen on läpensä tatuoitu, rystysissä, kaulassa ja toisella ei ole ainakaan näkyvissä paikoissa tatuointeja niin mitä luulet kumpi valitaan?
Jos opettaja on naimaton nainen, hänen tulee olla neitsyt. En tiedä miksi, en minä näitä sääntöjä ole keksinyt.
Miten ne tatuoinnit vaikuttaa kenenkään kykyyn hoitaa työnsä hyvin oli sitten kyse opettajasta tai jostain muusta ammatista?
Meidän pojan luokanopettajalla 4-5 luokalla (mies) oli tatuointeja . Myös englanninopettajalla yläkoulussa (nainen) oli käsivarsissa, hän oli hevirokkarin näköine.
Vierailija kirjoitti:
Jos opettaja on naimaton nainen, hänen tulee olla neitsyt. En tiedä miksi, en minä näitä sääntöjä ole keksinyt.
Tarkistaako miespuolinen rehtori tämän työhaastattelun yhteydessä?
Tuleeko se mainita cv:ssä?
Vierailija kirjoitti:
Tatuointien takia ei ketään voi erottaa mutta jos opettajanpaikkaa hakee kaksi hakijaa. Toinen on läpensä tatuoitu, rystysissä, kaulassa ja toisella ei ole ainakaan näkyvissä paikoissa tatuointeja niin mitä luulet kumpi valitaan?
Uskoisin, että pojanpoikani olisivat innoissaan, jos opettajana olisi kiva liskomies :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkistaako miespuolinen rehtori tämän työhaastattelun yhteydessä?
Tuleeko se mainita cv:ssä?
Kyllä ja kyllä.
Tatuointeja on nykyisin niin yleisesti, ettei niitä säikähdä enää kuin ehkä jotkut maalla asuvat uskovaiset mummot.
OT: Opiskeluaikana voi "tähdätä" joko lukion tai peruskoulun aineopettajaksi, mutta sama koulutus pätevöittää molempiin. Käytännössä kuitenkin harvalla on mahdollisuus valikoida työpaikkoja, vaan aluksi tehdään sijaisuuksia siellä, mistä niitä saadaan, välillä peruskoulussa, välillä lukiossa. Lopuksi saatat päätyä vaikka pienelle paikkakunnalle opettamaan osalla tunneista peruskoululaisia, ja osalla lukiolaisia. Jotkut jopa haluavat näihin maaseutukouluihin.
Vierailija kirjoitti:
Naimattoman naisen pitäisi esittää siveystodistus. Myös miehen pitäisi ennen treffejä voida saada tällainen viranomaisilta selvittääkseen onko nainen puhdas.
Suurin osa on siis sitä mieltä, että voi olla tatuointeja. Provoamisesta kuitenkin provosoiduin siinä mielessä, että kun joku argumentoi näiden tatuointien puolesta sanoen, että miten muka tatuoinnit estäisivät opettajaa tekemään työtään hyvin.
Minäpä kysyn, että miten röökaaminen estää yläkoulun opea tekemään työtänsä hyvin. Eihän tupakoinnillakaan ole mitään tekemistä ammattitaidon kanssa, vai kuinka? Mutta silti tupakointi EI ole ookoo.
Mikä ero? Tupakointi tappaa, kyllä, mutta eihän tatuointeihinkaan pidä teini-ikäistä rohkaista.
Koska sitä ope työn sivuvaikutuksena tekee. Rohkaisee ja no, kuten sanottu, on aina esimerkki.
Ap
Kannattaakin ottaa laadukkaita, kauniita kuvia.