Ärsyttää ihmiset jotka valittaa säästä ja siitä miten "Suomi on paska maa"
Mikään ei ole raivostuttavampaa kuin elitistinen länkytys siitä, miten Suomessa on aina huono sää ja aina kaikki muutenkin huonosti. Sit käydään pahimmillaan jossain arabimaissa tai Turkissa monta kertaa vuodessa "nauttimassa lämmöstä".
Millaiset arvot ihmisellä on, jos merkittävimmät sijoituskohteet ja elämää rytmittävimmät asiat on lämpö ja aurinko? Mites ne ihmisoikeudet, luonnon hyvinvointi.. Molemmista edes yritetään pitää kiinni Suomessa, senkö takia kotimaahan lomarahojen ja -päivien käyttäminen on niin ikävää?
Eikä ole vikaa ymmärryksessä näillä auringonpalvojilla, tietävät lentämisen rasittavan ilmastoa ja matkailun rappeuttavan väistämättä kohteen kulttuuria ja luontoa, mutta kun yhyy yhyy Suomessa sataa ja on kurjaa ja aurinkoa on saatava! Minun, minulle, minä!
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt on todella hieno sää pk-seudulla.
Joo, mutta esimerkiksi Kanarialla on +27 astetta ja upea auringonpaiste. Mahtava sää ulkoilla shortseissa ja t-paidassa ilman hyttysiä ja hirvikärpäsiä.
Espanjassa on hietasääskiä, jotka levittää leishmaniaa.
Kesäsin saatetaan säännöstellä veden käyttöä, eli esim kerran viikossa saa käydä suihkussa.
90% koirista on peräisin pentutehtaista, metsästyskoirat saatetaan lopettaa kivittämällä tai hirttämällä niin, että ne kituvat kuoliaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt on todella hieno sää pk-seudulla.
Joo, mutta esimerkiksi Kanarialla on +27 astetta ja upea auringonpaiste. Mahtava sää ulkoilla shortseissa ja t-paidassa ilman hyttysiä ja hirvikärpäsiä.
Ei ole Helsingissä hyttysiä tai hirvikärpäsiä. Tuskin koko pk-seudullakaan.
Eli sinä et koskaan käy ulkona. Ok.
Sanoisin että suomi oli hyvä maa, siis OLI. Menee koko ajan huonompaan suuntaan valitettavasti. Ehkä kun joskus tämä epäonnistunut velkaliitto eu hajoaa niin se entinen hyvä suomi tekee paluun?
Vierailija kirjoitti:
Totuus on että Suomessa asuessa elämä menee paljolti hukkaan.
Eräs Espanjaan muuttanut kuvaili että heti loppui viikonlopun odottelu, lomien odottelu, kaikenlainen odottelu ja haaveilu tulevasta.
Elämä oli tässä ja nyt.
On siinä aika iso ero elämään täällä. Vielä vitu*usta lisää se että me tehdään duunia ja lähetetään rahat sinne etelään. Kuten tämä hallitus esim. teki.
Kyllähän se masentaa kun alkaa taas puolen vuoden pimeässä ja kylmässä tarpominen. Ainoa mikä vähän "lämmittää" on tieto että lähetämme "tässä ja nyt" porukoille espanjaan ja muualle etelä euroopan alueille rahaa seuraavat 50v.
Elämä on laiffii..
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin että suomi oli hyvä maa, siis OLI. Menee koko ajan huonompaan suuntaan valitettavasti. Ehkä kun joskus tämä epäonnistunut velkaliitto eu hajoaa niin se entinen hyvä suomi tekee paluun?
Millainen se hyvä Suomi oli? Kaikki puhuu siitä miten asiat menee huonommaksi - niin mikä varsinaisesti?
Nuuuuuunuu kirjoitti:
Ei suamesääs mittää vikkaa.Nytkin syys säät.Etelänvetelät valittaa kun vähä tuulee sataa.Elämää on muualki ko etelässä.Ja parasta elämää,mitä voi leikkii betonilähiössä kertokaa?? Vapaus se olla pitää! Karmeeta olis asuu melussa,ikkunasta kattoo autoja, tylsyyttä.Mieluummin tässä junttilassa katon akkunasta puita lintuja,rauhallisuus,luonnon vaihtelut näkee,liikkuu luonnossa,ei pakokaasusaasteissa..No ei tää onnenmaa ole elämä on kovaa.Kovenee vaan.Korona on ihan kuin varotus.Tulee mieleen amerikka,kaupois käy vaan kun asiaa,mutta siellä hamstrataan kun pitkä matka kauppakeskukseen,vähän samaa nään täällä nyt.Ihmiset käy 1-2kert viikko ruokakauppassa.Muu turhuus jääköön ostamatta.Korona opettaa myös muuta.Suomi on pienipläntti maapallolla.Elämä on vähä kuin alaskassa,kylmää miten täällä pärjää kun ihmisten selviytymistaidot on niin alkeelliset.
Ärsyttää tämä etelän vetelät sanonta. Vttu me maksamme teidänkin hyvinvoinnin siellä pskalandella. Mitään muuta te ette tee kuin ylihinnoittele palveluitanne ja t*patte koiria. Ja tietysti kaikkea muuta joka liikkuu. Suomi olisi hyvä maa jos irrotettaisiin pohjois-Suomi ja Lappi pois.
Suomi on vielä hyvä maa mutta paskat kelit siellä on. Olen jo toistakymmentä vuotta asunut pääasiassa Välimeren lämmössä eikä pohjoiseen kyllä ole ikävä. Olen eläkeikäinen ja kysymys on terveydestäni. Kylmä ja pimeä nyt vaan ovat iso stressi niin ruumiille kuin sielulle. Lämpimässä voin hyvin.
Ärsyttää ihmiset jotka valittaa valittavista ihmisistä
Nämä "Suomi on paska maa"-länkyttäjät ovat paljolti tosiaan niitä, jotka eivät ole asuneet Suomen ulkopuolella. Mä olen asunut pidempään mm. Aasiassa ja eräässä rikkaassa Arabimaassa. Noiden kokemusten puolesta voin vilpittömästi sanoa, ettei Suomi ole mitenkään paska maa. Erityisesti arvostan Suomessa:
- puhdas luonto, hyvin vähäiset saasteet, paljon luontoa ja vehreyttä
- joka paikassa ei yritetä kusettaa tai petkuttaa
- naisten asema hyvä
- sananvapaus, demokratia, ihmisoikeudet, tasa-arvo. Etenkin näiden puutteen huomaa silloin, kun niitä ei ole. Esim. entiesssä asuinmaassani (rikas arabivaltio) esim. hallitsijan arvosteleminen lehdistössä ei olisi tullut kuuloonkaan. Samoin julkisilla paikoilla puhuessaan sai olla varovainen, mitä puhui esim. paikallisesta uskonnosta.
Toisaalta on Suomessa asioita, joista en erityisemmin välitä. Nykyhallituksen politiikasta kritisoin etenkin sitä, ettei hallitus ole valmis aktiivisesti luomaan Suomeen lisää työpaikkoja ja teollisuutta. Se tuntuu vähän omiin muroihin pissaamiselta. Lisäksi Suomen miinuspuoleen omalle osalleni kuuluu kieltämättä harmaa talvi ja pimeys. Toisaalta kaikkein kylmimmät talvet olen kokenut Aasian eräässä maassa asuessani, missä kylmin ulkolämpötila tyyliin 12 astetta saattoi tarkoittaa, että sisälämpötila läheni pelottavasti myös kahtatoista astetta. Lämmin vesi ei myöskään ollut itsestäänselvyys. Suomessa meillä on sentään hyvä infra ja hyvin rakennetut talot talven sietoon.
Yksi asia mikä suomalaisuudessa monesti ärsyttää, on suomalaisten tapa itseruoskia ja haukkua omaa maataan, mikä on kansainvälisessä mittakaavassa aika harvinainen ilmiö. Ulkomailla asuessani jos joku kysyi minulta jotain Suomesta, en ikinä kertonut mitään negatiivista enkä mitään stereotyyppisisiä kliseitä tyyliin "kuunnellaan kaikki heviä eikä puhuta mitään vieraille". Kerroin puhtaasta luonnosta ja raikkaasta hengitysilmasta, hyvästä ja ilmaisesta koulutuksesta, tasa-arvosta, ihmisoikeuksista, rehellisyydestä, siitä miten nopeasti Suomi nousi köyhästä agraariyhteiskunnasta moderniksi valtioksi, jne. Lähemmille ystäville saatoin toki kertoa jotain Suomen huonoistakin puolista, mutta small talk-keskusteluissa ikinä en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs Espanjaan muuttanut kuvaili että heti loppui viikonlopun odottelu, lomien odottelu, kaikenlainen odottelu ja haaveilu tulevasta.
Elämä oli tässä ja nyt.
On siinä aika iso ero elämään täällä. Vielä vitu*usta lisää se että me tehdään duunia ja lähetetään rahat sinne etelään. Kuten tämä hallitus esim. teki.
Totta kai heti Espanjaan muuton jälkeen tuntuu ihanalta. Se on ns. kuherruskuukausivaihe.
Joka maassa on kuitenkin omat ongelmansa, eivätkä ne Espanjalla ole ihan pienet.Tietenkin jos rahaa on, Espanjassakin voi elellä mukavasti. Jos taas pitää tulla espanjalaisella palkkatasolla toimeen, tulee äkkiä ikävä kotiin.
Miksi aina nostetaan esiin Espanjan kaltainen puolikehitysmaa. Yhdysvalloissa eteläisissä osavaltioissa kuten Teksasissa jonka talous on toiseksi suurin aivan normaalia rikkaan läntisen teollisuusmaan elämää.
Tai Etelä-Kaliforniassa, Los Angelesin epämääräisempiä alueita lukuunottamatta. AIna hyvä keli, kaikki länsimaisen hyvinvointivaltion palvelut, tekemistä joka lähtöön, luontoa löytyy hiekkarannasta lumisiin vuoristoihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Elämä oli tässä ja nyt.
Entisenä ulkosuomalaisena ymmärrän tuon Espanjaan muuttaneen näkökulman, tavallaan. Olen se, joka kirjoitti asuneensa sekä Aasiassa että eräässä Lähi-idän arabivaltiossa. Kun muuttaa marraskuusta +25 asteen lämpöön ja aurinkoon, on kieltämättä ihana tunne. Hetken sitä nauttii siitä, että on lämpöä ja aurinkoa ja jo lähikaupassa käyminen tuntuu jännittävältä seikkailulta. Sitten aika pian alkaa kuitenkin arki, etenkin jos on siis töissäkäyvä kuten minä, eikä mikään eläkeläinen. Arjessa huomaa, että elämä voi ollakin monin tavoin raskaampaa mitä Suomessa. Otetaan vaikka tosi yksinkertainen esimerkki. Arabivaltio: lenkkipolulle et pääsekään vain kotiovelta, vaan ensiksi pitää ajaa autolla 20-30 minuutin matka. Tuo matka on vielä kahdeksan aikaan illalla suhteellisen ruukainen ja ajaminen stressaavaa. Aasian suurkaupunki: lenkkipolulle et pääse ollenkaan, koska kaupungin ilmanlaatu on niin huono, että rasittaisi hengityselimistöä liikaa. Ei muuta kuin 20 minuutin metromatka salille. Metrossa et pääse istumaan, sillä kahdeksan aikaan on myös paha ruuhka-aika. Olet jo hikinen ja väsynyt kun vasta pääset salille. Sitten sama matka toiseen suuntaan takaisin.
Toki jossain Espanjassa eläkeläisenä on varmasti leppoisampaa, mitä isoissa suurkaupungeissa työssäkäyvänä. Mutta väitän, että Espanjan eläkelälisillekin arki tulee joka tapauksessa vastaan ennemmin tai myöhemmin. Muutenkin uskon, että tuo "elämä on tässä ja nyt"-asenne on ihan oman pään sisältä kiinni. Minusta on surullista, jos joku elää vastentahtoisesti Suomessa, kitkutellen sen ajatuksen voimin, että "sitten joskus" muuttaa ulkomaille, eikä edes anna itselleen mahdollisuutta elää hyvää elämää jo tässä ja nyt.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on vielä hyvä maa mutta paskat kelit siellä on. Olen jo toistakymmentä vuotta asunut pääasiassa Välimeren lämmössä eikä pohjoiseen kyllä ole ikävä. Olen eläkeikäinen ja kysymys on terveydestäni. Kylmä ja pimeä nyt vaan ovat iso stressi niin ruumiille kuin sielulle. Lämpimässä voin hyvin.
Fuengirolassa näkee vähän esimakua siitä, millainen Suomi voisi olla jos se sijaitsisi samoilla leveysasteilla: paljon parempi! Samat palvelut pyörii, mutta ihmiset sosiaalisempia ja virkeämpiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset ovat erilaisia. Minä en odota lomaa sen takia, että olisi aurinkoa ja lämmintä. Valosta tykkään toki, mutta mulle ihanne lomasää kesällä olisi 16-22 astetta, niin saisin jotain tehdyksikin puutarhassa, enkä makoilisi läkähtyneenä varjossa tai sisällä.
Sen sijaan minulle tuollainen ”odottelun loppu” oli se, kun ostin 100-vuotiaan hirsitalon ruutulasi-ikkunakuistilla ja ihanalla vehreällä puutarhalla. Nykyisin ei kouraise enää ollenkaan sydänalasta, kun näen kaupungeissa niitä ihania puutaloasumuksia tai edes hulppeita, isoja huviloita.
Koska mulla on oma, ja rakastan sen villasukkahyssyä tulisijoineen ja maakellareineen. Oikea ekoihmisen unelma. Vaikka en siis ole mikään hullun vihreä, ajan bensa-autolla, mielelläni ja aika paljon ja syön lihaa.Kaikkialla, ei siis vain Suomessa, ne joilla on siihen varaa hakeutuvat lomallaan vielä aurinkoisempaan ja vielä lämpimämpään paikkaan kuin oma kotiseutu. Lähes kaikki ihmiset siis kaipaavat nimenomaan lämpöä ja aurinkoa, erityisesti lomalla kun on mahdollisuus nauttia siitä päivälläkin.
Höpöhöpö, ei todellakaan pidä paikkaansa. Maailmassa on yllättävän paljon seutuja, joilla kesällä lämpötilat kipuaa 45 asteeseen. Oma puolisoni on myös kotoisin tuollaisilta seuduilta. 40+ lämpötilat on heille ihan tuskaa ja nimenomaan valitsevat kuumimmaksi kuukaudeksi lomamatkoja paikkoihin, joissa on viileää! Kun mieheni sukulaiset puhuvat, että on "hyvä sää", he tarkoittavat että on viileää, pilvistä ja sateista.
Vierailija kirjoitti:
Tätähän ei saisi sanoa ääneen mutta..minä pidän suomen säästä. Olen pohjoisen ihminen, en minä kestä jatkuvaa auringonporotusta ja kuumuutta. Ja pidän myös pimeästä ajasta, ihanaa antaa kehon ja silmien levätä silloin.
Mäkin pidän pimeästä ajasta, mutta vain uuteenvuoteen saakka. Olen joulu-ihminen ja nautin siitä kun illat alkavat pimetä, tuntuu jotenkin ihanan maagiselta. Laitan lämpimänsävyisiä led-valoja kotiin ja parvekkeelle ja nautin jouluisesta tunnelmasta. Sen sijaan tammikuussa kun joulu on ohi, tuntuu että nyt riittää pimeys ja kevät saisi jo tulla. Musta Suomen vuodenajat olisi ihan täydellisiä, jos kevät alkaisi jo tammikuussa tai viimeistään helmikuussa ja kesä alkaisi siinä maalis-huhtikuun tienoilla!
Isävainaa jaksoi hokea "paska maa, paska ilmasto" ärsyyntymiseen saakka.
Mua ällöttää varakkaan mieheni jatkuva hokema ”Suomi on maailman pskin maa.”
Itse oon kyllä sitä mieltä, että varainkin naisille tämä maa kuuluu todennäköisesti viiden maailman parhaimman maan joukkoon.
Miksikö? Täällä ei lähtökohtaisesti tarvitse sietää perheväkivaltaa, naisen elämään kuuluvat asiat kuten raskaus, synnytys, pikkulapsiaika, näihin valtio antaa valtavasti tukea. Ei siis tarvitse tulla raskaaksi jos ei halua, raskauden aikana seurataan tarkaan neuvolassa ja jos jotain tulee, apua saa. Synnytyksiin saa aina kivunlievityksen jos haluaa. Neuvolassa ja kouluterveydenhuollossa lapsi saa avun.
Tavallinen nainen Afrikassa synnyttää lapsensa ilman etu- tai jälkikäteisterveydeenhuoltoa joka vuosi lapsen savimajassa tai hökkelikylässä, ilman mitään kivunlievitystä tai lääkäripalveluja, joka vuosi.
Mutta tätähän ei rikkaat suomiäijät tajua. Heille isoin pulma on, kun omista tuloista menee puolet veroihin, vaikka jäljelle jäänytkin summa mahdollista luksuselämän.
Juu eivät nämä valittajat tajua mitään naisten asemasta, arvosta luontoa, puhtautta tai rehellisyyttä. Välimeren maassa asuneena, voin sanoa että kyllä Suomi on suorastaan paratiisi maan päällä. En voi käsittää että tätä maata haukutaan, tällaista ei tosiaan muualla näe - omaa maata rakastetaan, arvostetaan ja puolustetaan vaikka sitä hallitaan autoritäärisesti, naisten asema on täys paska, kaikki kusettavat kaikkia, hengitysilma on 60% saastetta ja vesi samassa suhteessa mikromuovia, metsää et löydä mistään, luonnossa ei saa liikkua vaikka sitä löytyisi, eläimillä ei ole mitään arvoa, jne... No, nää on arvokysymyksiä.
Arvostan Suomessa monia asioita enkä koskaan hauku Suomea, mutta itselle Suomen sää ja kulttuuri ei sopinut. Siksi muutin 5 vuotta sitten Italiaan. Elämä on "vaikeampaa" esim. rahallisesti mutta mielestäni takaisin saa myös monia arjen nautintoja, jotka tekevät siitä tavallisesta arjesta mukavaa. Täällä on ihana sää suurimman osan vuodesta. Kesäksi tulen Suomeen nauttimaan raikkaasta ilmasta. Toivottavasti voin elää aina näin. Olen onnekas, että se on minulle nyt mahdollista. Monet varmaan haluaisivat kokeilla ulkomailla asumista mutta eivät pysty perheen tai työn vuoksi.
Ei suamesääs mittää vikkaa.Nytkin syys säät.Etelänvetelät valittaa kun vähä tuulee sataa.Elämää on muualki ko etelässä.Ja parasta elämää,mitä voi leikkii betonilähiössä kertokaa?? Vapaus se olla pitää! Karmeeta olis asuu melussa,ikkunasta kattoo autoja, tylsyyttä.Mieluummin tässä junttilassa katon akkunasta puita lintuja,rauhallisuus,luonnon vaihtelut näkee,liikkuu luonnossa,ei pakokaasusaasteissa..No ei tää onnenmaa ole elämä on kovaa.Kovenee vaan.Korona on ihan kuin varotus.Tulee mieleen amerikka,kaupois käy vaan kun asiaa,mutta siellä hamstrataan kun pitkä matka kauppakeskukseen,vähän samaa nään täällä nyt.Ihmiset käy 1-2kert viikko ruokakauppassa.Muu turhuus jääköön ostamatta.Korona opettaa myös muuta.Suomi on pienipläntti maapallolla.Elämä on vähä kuin alaskassa,kylmää miten täällä pärjää kun ihmisten selviytymistaidot on niin alkeelliset.