Muistatko OAJ:n lakon vuonna 1984?
Koulut oli kuukauden keväällä kiinni. Ala-asteella se oli kivaa. Olin viidennellä!
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
En ollut syntynyt tuolloin.
Sama. Aukko muistissa tämän asian osalta siis...
Muistan ja se oli mahtavaa! Olin serkkujen kanssa maalla (olen Hgistä) ja oli tosi lämmintä.
Minä olin keväällä 1984 kolmannella ja Helsingissä koulussa, mutta en muista tätä lakkohommaa ollenkaan. Olikohan meidän ope rikkuri, vai hurahtikohan lakko jotenkin vaan pieneltä koululaiselta ohi. Outoa. 1986 virkamieslakon muistan paremmin, se vaikutti niin moneen juttuun ja esim. oma isäni oli jotenkin "lakkovahtina".
Vierailija kirjoitti:
Muistan hyvin. Muistan miten seurattiin lakon mahdollista alkamista. Ei mitään mielukuvaa kauanko se kesti tai miten se eteni, olin Espoossa ala-asteella tuolloin. Taisi olla niin, että osa opettajista oli töissä kuitenkin, eli opetus kärsi mutta koulu ei ollut meillä varsinaisesti kiinni. En nimittäin musta mitä olisimme tehneet koulun asemesta.
Kyllä ainakin meidän espoolaiskoulumme oli kiinni. Nautittiin vapaudesta, vanhemmat olivat vähemmän hyvillään, kun alaluokkalaiset olivat kaikki päivät yksin kotona.
Manskun yläasteella piti mennä kouluun, koska jotkut lukion opet ei olleetkaan lakossa. Semmosta.
Olin itse 2. Vuotta opettajana Uudellamaalla, mutta töissä.
En kyllä muista, vaikka olen ollut kouluikäinen tuolloin (aloitin syksyllä -82). Jos keväästä 84 oli kyse, niin olisin ollut tuolloin kakkosella. Ei varmaan meillä ole ollut koulu kiinni.
Meillä (Hki) opettjat olivat lakossa ja me siskon kanssa lähdettiin mummolaan. Joka päivä teimme koulutehtäviä.
Lakko oli Helsingissä, Vantaalla, Vaasassa ja Imatralla. Ei siis ihme, jos monikaan ei muista.
Vantaalaisena koululaisena jäänyt elävästi mieleen kuukauden ylimääräinen loma. 😀