Joulupuu-keräys 2013
https://www.facebook.com/joulupuu
Minkälaisia lahjoja aiotte sinne antaa? Useammankin vai? Minkälaisia lahjoja olette aiemmin sinne antaneet?
Ajattelin nyt eka kertaa osallistua ja mietin millaiset lahjat olisivat toivottuja. Keräysaikahan Helsingissä on vasta joulukuun puolella, mutta jos täällä heräisi jo nyt keskustelua aiheesta niin kiva :)
Kommentit (13)
Minä tuen köyhiä tukevasti jo verojen kautta, en voi heille enää enempää antaa.
En aio antaa mitään ilkeille ja mariseville "köyhille" suomalaislapsille. Täällä olleet valitukset lopettivät tämän perinteen. Laitan tuon 100 euroa kehitysmaihin mielummin.
Mä olen vienyt yleensä lahjoja isommille lapsille. Niille on kyllä vaikea keksiä...
Olen vienyt Stiga-jääkiekkopelin.
12-v. tytölle paketin, jossa oli Espritin pyjama ja Kalevala-korun sydänriipus.
Kauko-ohjattavan auton (oli ollut aika kallis, mutta sai edellisenä vuonna alesta -70% ja ostin tätä varten).
Olen mä jotain muutakin vienyt, mutta mitähän se oli...
Olen yrittänyt miettiä, mistä lahjan saajalle olisi iloa jo heti aattona. Olen yrittänyt välttää pelejä, joilla ei voi pelata, ellei ole useampaa pelaajaa, koska ehkä lapsella ei ole aattona ketään, jonka kanssa pelata. Jääkiekkopelillä voi harjoitella lämäreitä silloinkin, kun kaveri ei ole paikalla.
Niin, oikeastaan mun kriteerit lahjalle on seuraavat:
- mahdollisimman pitkäikäinen, ei mikään hetken ilo
- lahja käytettävissä jo heti aattoiltana (ei vaadi kavereita tms.)
- sellainen lahja, että kun kaverit kysyy koulussa joulun jälkeen, mitä sait lahjaksi, niin tämän kun mainitsee, muut nyökyttelee, olipa kiva lahja
- kaverit voi pyytää leikkimään kanssaan lahjalla kotiin tai lahjaa voi käyttää kodin ulkopuolella ja siten "esitellä kavereille" (siksi esim. koru pyjaman lisäksi)
- lahja on sellainen, jota vähävaraisella perheellä ei todennäköisesti itsellään olisi varaa ostaa
Minusta on "turha" viedä keräykseen lahjaa, jonka perhe voisi itsekin ehkä ostaa (värityskirja, sukat, tms.). Haluan oikeasti ilahduttaa vähävaraisen perheen lasta lahjalla, jollaiseen hänellä ei muuten olisi mahdollisuutta.
Minusta on tärkeää, että lapsi voi esitellä lahjaansa muille ja kokea siinä mielessä itsensä tasa-arvoiseksi koulu- ja kaveriyhteisössä. Jos lahja on vaikka pesuaine/dödöpakkaus, niin, no, minusta se on aika tylsä juttu. Lapset ja nuoret kuitenkin juttelee koulun jälkeen niistä lahjoista. Minusta tämän lahjan tarkoitus on olla sellainen, että se vähävaraisen perheen lapsikin voi samalta viivalta osallistua tähän keskusteluun ja kokea iloa siitä, kun muut "hyväksyy" hänet ja hänen lahjansa porukkaan.
En tiedä, ymmärrättekö,mitä tarkoitan. Tärkeintä ei ole, että lapsi jotenkin leveilee lahjalla. Vaan että edes se yksi joululahja olisi siinä mielessä kiva ja ihana ja hieno, että ei kokisi alemmuudentunnetta, kun muut retostelee lahjoillaan ja itse voi sanoa vaan, että joo, sain lahjaksi sukat. Vaan voi sanoa, sain tällaisen korun.
Viitonen on ihan oikeilla linjoilla tuossa ajatuksessaan. Olen itse samaa mieltä, että lahjan pitäisi olla sellainen jonka kehtaa koulussa sanoa. Ja koska minulla ei ole varaa (tällä hetkellä) sellaisiin lahjoihin, olen päättänyt olla keräyksestä sivussa, ainakin tänä vuonna.
Ei meilläkään mitenkään hurjasti ole rahaa, varmaan kuulutaan itsekin vähävaraisiin lapsiperheisiin, mutta haluan kasvattaa lapseni auttamaan, joten viimevuonna osallistuimme yhdellä Baby Bjorn nukella.
"Joulupuu on hyväntekeväisyyskeräys, jonka tavoitteena on antaa joululahja niille lapsille, jotka muuten jäisivät ilman Joulupukin tuomisia." Tämä on siis suora lainaus Keskuspuiston Nuorkauppakamarin sivuilta ja itsekin tosiaan olin ymmärryksessä että lahjat on lapsille jotka eivät lahjoja muuten saa. Vitosen kriteerit on periaatteessa ihan kannatettavia mutta sinusta on siis turha viedä sitä värityskirjaa vaikka lapsi ei muuten saisi mitään lahjoja? Eli jos itsellä ei ole varaa hankkia kalliimpia lahjoja niin ei saisi pyrkiä tekemään hyvää ollenkaan? Isommat lapset varmaan keskusteleekin lahjoistaan mutta näitä tarvitseviahan on jo ihan pieniä, luulenpa että heille tuottaa iloa/tulee tarpeeseen vähän edullisempikin lahja.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:11"]
Viitonen on ihan oikeilla linjoilla tuossa ajatuksessaan. Olen itse samaa mieltä, että lahjan pitäisi olla sellainen jonka kehtaa koulussa sanoa. Ja koska minulla ei ole varaa (tällä hetkellä) sellaisiin lahjoihin, olen päättänyt olla keräyksestä sivussa, ainakin tänä vuonna.
[/quote]
Ettekö voi jonkun tuttavan kanssa laittaa rahat yhteen ja hankkia yhden, vähän isomman lahjan?
Tai sitten kerätä rahaa? Mä osallistuin lahjakeräyksiin opiskelijana siten, että tein vapaaehtoistyötä yhden yhdistyksen puitteissa, ihmiset sai sitten siitä maksaa tippiä/kahvirahaa/miksi sitä nyt kutsuisi, omantuntonsa mukaan. Sain kasaan 40 euroa 2 tunnin työllä ja laitoin rahat lyhentämättömänä lahjaan. Yhdistys antoi tähän luvan.
[quote author="Vierailija" time="15.11.2013 klo 11:25"]
"Joulupuu on hyväntekeväisyyskeräys, jonka tavoitteena on antaa joululahja niille lapsille, jotka muuten jäisivät ilman Joulupukin tuomisia." Tämä on siis suora lainaus Keskuspuiston Nuorkauppakamarin sivuilta ja itsekin tosiaan olin ymmärryksessä että lahjat on lapsille jotka eivät lahjoja muuten saa. Vitosen kriteerit on periaatteessa ihan kannatettavia mutta sinusta on siis turha viedä sitä värityskirjaa vaikka lapsi ei muuten saisi mitään lahjoja? Eli jos itsellä ei ole varaa hankkia kalliimpia lahjoja niin ei saisi pyrkiä tekemään hyvää ollenkaan? Isommat lapset varmaan keskusteleekin lahjoistaan mutta näitä tarvitseviahan on jo ihan pieniä, luulenpa että heille tuottaa iloa/tulee tarpeeseen vähän edullisempikin lahja.
[/quote]
Varmasti pientäö ilahduttaa pienikin paketti. Mutta siellä kuusessa ei ikinä ole ollut pienempien lappuja jäljellä, kun olen mennyt hakemaan, vaan lahjoja toivotaan 12-18-vuotiaille (usein pojille). :) Eli on ollut pakko miettiä näitä asioita mun sitten noiden isompien lasten kautta.
1-vuotias ei vielä tajua koko joulusta, joten sen ikäiselle en osta lahjaa tässä tapauksessa. 2-vuotias varmaan ilahtuu, mutta tuskin päiväkodissa 2-vuotiaat keskustelee lahjoistaan. :D 16-vuotias taas on jo niin iso, että voi mennä itse töihinja hän pystyy järjellä tajuamaan perheen rahatilanteen.
Itse siis täsmäohjaan lahjani niille lapsille, jotka vielä ehkä uskoo joulupukkiinkin ja jotka on sen ikäisiä, ettei ymmärrä, miksei meillä ole rahaa ja toisilla on. Eli 3-14/15-vuotiaille. Koska meidän kunnassa lahja ostetaan ikä/sukupuoli-lapun mukaan, niin en sitten noille natiaisille ole koskaan lahjaa päässyt hankkimaan.
Joten anteeksi, korjaan puheeni. Värityskirja on kiva lahja alle 5-vuotiaille, jotka vaan odottaa jotain pakettia. Mutta ei vastaavasti (ehkä) enää 7-10-vuotiaalle.
5 perustelee vielä näkemystään...
Näin kerran tvssä dokkarin, jossa seurattiin joulupukkia jouluaattona. Yhdessä kodissa pukkia odotti 2 poikalasta, varmaan alakouluikäisiä. Pukki toi kummallekin varmaan neljä pakettia, joista tyyliin yhdessä sukat, yhdessä suklaalevy ja sitten yhteen pakattu oikean, toiseen vasemman käden kinnas.
Pojat oli todella surullisia. Uskoivat vielä pukkiin. Ja kyselivät, pukki, mikset sä tuonut meille yhtään lelua. Pukki, mä olisin yhden lelun halunnut... Ei, se oli sydäntäriipaisevaa. Kun mä mietin lapsena omia joulujani ja lahjakasojani, oikeesti, kevyesti saattoi tulla varmaan 30 lahjaakin, vaikken koskaan niitä laskenut... Ja yhdet saa lahjaksi suklaalevyn ja kintaat. Mulle kihoaa vieläkin kyynel silmään niiden poikien pettymyksen vuoksi.
Yhdenkään lapsen ei pitäisi pettyä jouluaattona!
Sitä ajattelen, kun revin ne rahat niihin lahjoitusjoululahjoihin vaikka mistä.
Mikä tämä kuusi-juttu on? Itse olen vienyt Forumin keräykseen, ei siellä ole mitään kuusta? Keskuspuiston nuorkauppakamarin nettisivuilta löytyy hyviä lahjavinnkkejä: http://www.keskuspuisto.org/toiminta/joulupuu/lahjavinkkeja/.
Pienten laput menee tosiaan aina ekana, pienemmille varmasti onkin helpompi ostaa lahjoja. Olen huomannut aiemmin kirjoittajan tavoin, että nimenomaan vähän isompien poikien laput jäävät viimeiseksi. Niille ihan isoille (en muista miten ne ikäjakaumat meni) ollaan annettu usein esim. sarjalippuja leffaan ja siihen kylkeen jotain pientä, josta on iloa jo sitten aattona heti. Ja vähän nuoremmille saatetaan laittaa jokin lautapeli (jota voi pelata sitten kavereiden kanssa), mutta siihenkin mukaan jotain sellaista, joka ilahduttaa heti. Legot on mielestäni tosi hyviä lahjoja (kalliita toki, jos ei osu tarjoukseen), mutta niillä voi leikkiä sitten yksin ja myös kavereiden kanssa, toki nämä ovat sitten vähän nuorempien lahjoja.
Itse pyrin ajattelemaan, että laitan keräykseen sellaisia lahjoja, joita voisin antaa myös omalle lapselleni tai jollekin sukulaislapselle tms. Keräykseen voi osallistua vaikkapa vain yhdellä lahjalla.
Sen verran täytyy sanoa, että itse en tosiaankaan ole lapsena saanut kymmenittäin lahjoja enkä pidä lahjojen määrää mitenkään verrannollisena joulun onnistumiseen. Mutta tietenkin edes yhden lahjan täytyy olla mieluisa eikä vain niitä villasukkia (ellei lapsi ole niitä erityisesti toivonut ja niistä erityisesti ilahdu).
Olen yleensä antanut isommille pojille ja tytöille. Lahjakortteja vaateliikkeisiin ja leffalippuja. Lisäksi samaan pakettiin itse tehdyt villasukat (ajattelen että saajalle se lahja on henkilökohtaisempi kun ei ole pelkkä lahjakortti).
En uskalla isoille lapsille mitään musiikkia tai urheiluvälineitä laittaa, joskus olen muutaman lahjakortin urheilu liikkeesen laittanut. Sieltä saa kuitenkin ostettua vaikka laukun/repun/kengät jos ei urheilu tavaroita tarvitse.
Pienemmille lapsille sitten legoja ja ne villasukat.
Enpä tiedä viitsinkö tänä vuonna antaa mitään kun viime vuonna täällä maristiin että on saatu liian huonoja lahjoja. En ole sitä mieltä että koyhän pitää kiitollisuudella ottaa mitä tahansa roskaa vastaan eikä mun lahjat sellaisia taatusti edes olleet mutta hiukan meni maku.