Antibioottikuuri raskauden aikana. APUA!
Olen ollut kohta kaksi viikkoa kipeä. Kuumetta viikon ja vieläkin kurkkukipeä ja limaa erittyy. Olin tänään töissä, mutta en koe olevani vielä työkuntoinen. Nieluviljelyssa löytyi +++ Moraxella catarrhalis. Neuvolalääkäri määräsi antibiootiksi Zeclar nimisen antibiootin, minkä vaikuttava-aine on klaritromysiini. Olen raskausviikolla 18+4. Uskallanko syödä kuurin?
Kommentit (24)
Luokka C - > itse olisin pyytänyt antibiottia luokassa B, jos olisin tämän tiennyt silloin kun lääkkeen sain. Kyllä lääkäreiden intressissä on myös varmistaa käyttökokemuksien synty myös riskiluokissa (raskaana olevat).
Suomessakin tavataan korruptiota, jos ette tienneet ;)
Luokka C: Eläinkokeet ovat osoittaneet haitallisia vaikutuksia ja ei ole riittävästi tutkittu raskaana olevilla naisilla tai ei eläinkokeissa ole tehty ja ei ole riittävästi tutkittu raskaana olevilla naisilla.
Rasjaus- ja imetystietokannan mukaan Zedlar on turvallinen koko raskauden ajan.
lääkäri
Neuvolalääkäriin luulisi voivan luottaa. Työterveyslääkärit taas oli määräämässä mulle viime raskauden aikana sekä antibioottia, joka ei ole suositeltava, että kielletyn suuruista d-vitamiinilisää. Kaksi keskenmenoa kokeneena onneksi tarkistin kaikki asiat moneen kertaan omatoimisesti ja valitsin vain turvalliset vaihtoehdot.