Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Raastava tilanne - ihastunut exän ystävään

Vierailija
14.11.2013 |

Erosin keväällä kihlatustani kuuden vuoden suhteen päätteeksi. Aloite eroon tuli häneltä: olimme liian erilaisia, suhde mennyt alamäkeä jo pitkään jne. Itse näin että lähinnä yhteisen panostuksen puute meidät tähän ajoi, mutta todella erilaisia kyllä olemme. Muutin pois asunnostamme ja aloin selviytymään yksin. Mies alkoi heti elää vapaata elämää, mitä oli varmaan kaivannutkin (olemme molemmat vasta 25-vuotiaita, joten nuoruuden sinkkuilut ovatkin hänellä olleet vähissä).

Minä sain tukea tilanteeseen täysin yllättävältä taholta; miehen hyvältä kaverilta, jonka olen tuntenut yhtä kauan kuin miehenkin. En tiedä onko hän katsellut minua sillä silmällä ennenkin, mutta minä en ole häneen kiinnittänyt huomiota sen kummemmin. Tiesin kyllä aina että meillä on samankaltaiset ajatusmaailmat ja juttu luistaa aina, mutta silti pidin häntä aina jotenkin ylimielisenä ja kylmänä. Nyt, eron jälkeen, sainkin häneltä apua moniin käytännön asioihin, kuten lamppujen kiinnittämiseen kattoon ja sen sellaista. Siinä samassa tuli jutusteltua ja huomasin, että vaikutelma kylmyydestä onkin johtunut hänen ujoudestaan.

Olemme jatkaneet tapaamisia n. kaksi kertaa kuussa, ja se on tapahtunut aivan luontevasti. Opiskelemme samassa koulussa, joten on luontevaa käydä joskus yhdessä syömässä. Jos minulle tulee jokin ongelma esim. auton kanssa, on hänelle kätevintä soittaa. Myönnän nyt että olen todella ihastunut häneen, hänessä tuntuu olevan kaikkea mitä jouduin exän kanssa kaipaamaan.

Ex sen sijaan on alkanut puhua yhteenpaluusta. Näen häntäkin välillä, ja olen toppuutellut noita puheita. En voisi ajatella yhteenpaluuta näin pian eron jälkeen, varsinkin kun olen ihastunut toiseen.

Emme ole tuon kaverin kanssa puhuneet suoraan asiasta, mutta ihastus on selkeästi molemminpuolista. Emme ole tehneet tai puhuneet mitään ystävien kesken "sopimatonta".

Olen todella surullinen tilanteesta, sillä koen että hänen kanssaan voisin saada tuhatkertaisesti paremman suhteen kuin exän kanssa. Ja ilmeisesti hän ajattelee samoin. Mutta emme voi koskaan olla yhdessä. Mitä kaikki yhteiset tutut siihen sanoisivat? Ex ja tämä mies ovat pieneltä paikkakunnalta jossa kaikki tuntevat toisensa, ja heidän tuttujensa silmissä minusta tulisi kiertopalkinto, kevytkenkäinen nainen. Eikä se olisi hyvä aloitus parisuhteelle muutenkaan, jos tämän miehen ja exäni ystävyys katkeaisi sen takia. En halua saada aikaan sellaista.

Tuskailen asiaa joka ikinen päivä. Asia tuottaa hirveästi tuskaa, sillä en haluaisi päästää tällaista mahdollisuutta käsistäni (olen ujo ja syrjäänvetäytyvä eikä minuun ihastuta sen takia helposti), mutta en voisi loukata exää tuolla tavoin. Enkä halua että saan kyseenalaisen maineen.

Mitä mieltä olette asiasta?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se mies tuntuu "siltä oikealta" ja ihan vakavalta suhteelta, niin minusta ei ole estettä suhteelle. Ymmärrän sen, että exän kavereihin ei sekaannuta, mutta jos todella rakastuu ja sinun ja exän välit on jo menny poikki, niin ei voi ajatella, että exän takia ette voisi aloittaa suhdetta.

Tuo kiertopalkinto ajattelu on kyllä jostain satojen vuosien takaa... :D

Vierailija
2/14 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuei missään nimessä. Mitä tuumaisit, jos eksäsi alkaisi heilastella sinun ystävääsi? Ei ei ja ei todellakaan ei. Miehiä on maailma täys.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyviä miehiä ei ole maailma täys, ja niitä huonoja emme halua. Ensin sinun pitää kuitenkin tehdä exän kanssa asiat selviksi, miksi se vielä ehdottelee ja roikkuu. Lopeta yhteydenpito!

Vierailija
4/14 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin antaisin palaa. Mutta helsinkiläisenä en jaa murheita siitä, mitä "tutut" ajattelevat, kun helsingissä on niin paljon ihmisiä ja kaikenlaista sattuu, ettei kukaan jaksaisi päivitellä moista.

Vierailija
5/14 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on aivan selvää, että teet törkeästi jos rupeat seurustelemaan pitkäaikaisen kihlattusi ystävän kanssa.

Vierailija
6/14 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 16:48"]

Minusta on aivan selvää, että teet törkeästi jos rupeat seurustelemaan pitkäaikaisen kihlattusi ystävän kanssa.

[/quote]

Näin ajattelen itsekin. Mutta on hirveän vaikeaa tiedostaa että jos tämä mies ei olisi exän ystävä, seurustelisimme luultavasti jo. Olen ihmisenä sellainen, että pistän muiden tunteet ja tarpeet omieni edelle, mutta nyt rakkauden ollessa kyseessä se on poikkeuksellisen vaikeaa.

En kuitenkaan usko että päädymme tämän miehen kanssa suhteeseen. Omatuntoni ei kestäisi sitä.

Ap

Vierailija
7/14 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikö tää oo väärä palsta nuorten pyöriä.

Vierailija
8/14 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 16:57"]

[/quote]

Vauva-palsta on oikeastaan harhaanjohtava nimi, koska täällä palstailee kyllä nuoria ja vanhoja, lapsellisia ja lapsettomia, miehiä ja naisia...

Vierailija
9/14 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 16:47"]

Mä ainakin antaisin palaa. Mutta helsinkiläisenä en jaa murheita siitä, mitä "tutut" ajattelevat, kun helsingissä on niin paljon ihmisiä ja kaikenlaista sattuu, ettei kukaan jaksaisi päivitellä moista.

[/quote]

No joopa joo. T. toinen stadilainen

Kaikenlaista sattuu kaikkialla, mutta ehdoin tahdoin ei tarvitse toista noin satuttaa. Exien kaverit ja kaverien eksät ovat ykkösinä "älä edes harkitse"-listalla. Piste. Mitä merkitystä sillä on, kuinka paljon ihmisiä kaupungissa ympärillä asuu, kaveripiiri on kaveripiiri. Just viime viikolla ystäväni mietti minulle tapausta, jossa hänen tuttavansa oli juuri noin tehnyt. Mietittiin, miten hirveältä se tuntuisi.

Pelko kiertopalkintonimityksestä nyt on tosiaankin vanhanaikainen ja turha. Mutta törkeä ämmä olisit monien mielessä. Ja pitkään.

Vierailija
10/14 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna palaa vaan. Kerranhan täällä vaan eletään. Mitä jos exän ystävä ja sinä olisittekin se sopiva pari ja olisitte yhdessä elämänne loppuun? Toki varmaankin kannattaa vielä hetken katsoa ja varmistua, että tuo exän ystävä on todellakin myös sinuun ihastunut. Exälläsi oli monta vuotta aikaa rakentaa kanssasi toimiva parisuhde, sellainen ihan loppuelämän parisuhde, mutta jos olette oikeasti tosi erilaisia, eikä exä halua nähdä vaivaa parisuhteen eteen, niin miksi menisit takaisin toimimattomaan suhteeseen? Vain siksi, koska se on tuttua ja turvallista? Jos olisin samassa tilanteessa, niin ehdottomasti jatkaisin tapailua ihastuksen kanssa ja sitten jossain sopivassa tilanteessa ehkä antaisin toisen ymmärtää, että teillä voisi olla enempäänkin rahkeita kuin vain ystävyyteen. Ei se ota, jos ei annakaan. 

Uskon, että tilanne on raastava, mutta katsoa tilannetta kokonaisuutena, pahemminkin voisi olla. Itse taas olen ollut tilanteessa, jossa olen ollut ihastunut ystävääni, joka ei tuntenutkaan samoin. Lisäksi meillä oli paljon yhteisiä ystäviä ja se vasta oli raastavaa, kun yhtäkkiä ystäväporukka jakautui ja aloimme välttelemään toisiamme.

Jos ihastukselle vaikea puhua omista tunteistasi, niin ehkä voisit kirjoittaa kirjeen ja avautua siinä enemmän ja hienovaraisemmin.

Vierailija
11/14 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sitä rakkauden nimissä tehty pahempaakin.. 

Vierailija
12/14 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 16:57"]

[/quote]

niin tänne kelpaa vain rumat ja läskit epäonnistuneet +45v lähihoitajat?

Vierailija
13/14 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ex on ex. Olet vapaa ja ihan vapaasti voit valita sen exän ystävän.

Vierailija
14/14 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut Ap:n kanssa hyvin vahvasti samanlaisessa tilanteessa.

Me tapailtiin myös tän kaverin kanssa ensin kavereina ja sitten vielä muutama kuukausi siten, että vain me tiedettiin suhteesta, haluttiin katsoa miltä tuntuisi ja jos ei onnistuisi, niin kukaan ei saisi koskaan tietää.

Onnistuihan se. Mahtavasti.

Nyt ollaan seurusteltu viisi vuotta ja siitä neljä asuttu yhdessä ja edelleen ollaan rakastuneita kuin pahaiset teinit.

Exä oli lähinnä pahoillaan siitä, että epäili meillä olleen jotain säpinää jo silloin, kun olin exän kanssa yhdessä. Kun hän vakuuttui ettei näin ollut ja että emme todellakaan tehneet tätä pahalla enkä tahallamme, on hyväksynyt suhteen ihan ok. Samanlaisia ystäviä eivät enää mieheni kanssa ole, mutta sujuvasti pyörivät samassa kaveriporukassa ja harrastepiireissä.

Muita ihmisiä asia ei edes häirinnyt, kun suhde tuli julki, oli erosta kuitenkin lähemmäs vuosi ja lisäksi meistä kuulemma loisti niin kauas, että olemme nykyisen mieheni kanssa aidosti rakastuneita, että sitä ei vaan voinut tuomita.

Kyllä mä siis omasta kokemuksesta ainakin suosittelen kuuntelemaan sydäntä!

Toki me oltiin myös 10v vanhempia kuin Ap, ehkä siinä ajassa ympärillä olevat ihmiset kuin ihan itsekin on jo oppinut, että elämä ei aina noudata oppikirjaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan