Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lapsi kertoo perheen yksityisasioita ulkopuolisille

14.11.2013 |

Olemme puheviestinnän opiskelijoita Helsingin yliopistosta. Teemme kurssityönä projektin, jonka tarkoituksena on saada tietoa tilanteista, joissa lapsi on paljastanut perheen yksityisasioita ulkopuolisille.

Palauta mieleesi tilanne, jossa lapsesi on paljastanut jotain, jonka olisit suonut jäävän kertomatta. Kuvaile tilannetta, sekä omaa suhtautumistasi. Miten tuolloin toimit? Olisi hienoa kuulla erilaisista kokemuksista!

Olemme aloittaneet tämän keskustelun myös Kaksplus-keskustelupalstalla.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kielsin ja selitin, että mitä asioita ei saa puhua. Sen jälkeen ei ole ollut ongelmia.

Vierailija
2/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 17:54"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 14:50"]

Lisäksi puoli kaupunkia saa tietää että äidillä on kuukautiset eikä voi tulla uimahalliin mukaan suunnilleen joka kerta kun minulla on ne kuukautiset. Tähän on hieman vaikeampi puuttua sillä lapsi kailottaa tuon nopeasti ja sitten siirtyy muihin aiheisiin, jos etukäteen yrittää puhua, sitä varmemmin asia jää pyörimään lapsen päähän kunnes on saanut kerrottua sen jollekin.

[/quote]Etkö itse osaa yhtään suodattaa, mitä asioitasi lapselle selostat? En minä lapsena koskaan tiennyt koska äidilläni oli kuukautiset, tuskin moni muukaan lapsi tietää.

[/quote] Ihmettelen myös, miten lapsi tiesi asian?Ei kai sellaista nyt yleensä lapsille kerrota.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi puoli kaupunkia saa tietää että äidillä on kuukautiset eikä voi tulla uimahalliin mukaan suunnilleen joka kerta kun minulla on ne kuukautiset. 

[/quote]Tässä tapauksessa lapsesi ei ole se vuotaja, vaan sinä itse.

Vierailija
4/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herää kyllä kysymys kuinka oikeaa ja relevanttia tietoa "tutkimukseen" kerätään. 

Oikeastaan aika outo aihe. Kautta historian sivun on tiedetty, että lapset kertovat väritettyjä juttuja vaikkapa kotioloistaan. Opettajat tuntevat tämän ilmiön varsin hyvin. Nyt kysymys onkin, että kerätäänkö tietoa lasten valheista ja liiotteluista vai oikeasti tapahtuneista asioista joista lapset olisivat kertoneet ulkopuolisille.

Oikeista asioista lapset useimminkin vaikenevat. Psykiatrit taas tietävät tämän. 

Vierailija
5/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että yliopistolla käytettäisiin av-palstan trollien vastauksia minkäänlaisen tutkimuksen lähdeaineistona :D

Taitaa kuitenkin olla joku amk-tutkimus taas.

Vierailija
6/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 14:03"]

Anneli Auer voisi vastata kysymyksiin..

[/quote]

Joo! Hyvä idea! Miksi et mene Anneli Auerilta kyselemään tätä? Auer osaisi auttaa tässä asiassa paremmin kuin nämä av-mammat. Auer on tietääkseni Turun vankilassa, soita sinne ja pyydä päästä tapaamaan Anneli Aueria ja tee hänelle asiasta haastattelu.

Vierailija
7/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä tapus sattui jo 70-luvulla. Satuimme samaan junaan serkkuni vaimo ja tytär sekä minä. Matka sujui rattoisasti niitä äitä jutellen. Yhtäkkiä tyttönen (3-4 v.) kajautti kirkkaalla äänellä, että äidin mahassapa on uusi vauva. Siinä sai koko junanvaunullinen matkustajia kuulla uutisen, jota ei ollut tarkoitus vielä kertoa kenellekään. No minä pidin suuni kiinni ja suku sai tietää asian myöhemmin. Silloin sitten kerroin, että olen tiennyt asian jo aika kauan, kun tyttö kerto asian koko junanvaunulle.

Vierailija
8/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 17:54"]

Lisäksi puoli kaupunkia saa tietää että äidillä on kuukautiset eikä voi tulla uimahalliin mukaan suunnilleen joka kerta kun minulla on ne kuukautiset. Tähän on hieman vaikeampi puuttua sillä lapsi kailottaa tuon nopeasti ja sitten siirtyy muihin aiheisiin, jos etukäteen yrittää puhua, sitä varmemmin asia jää pyörimään lapsen päähän kunnes on saanut kerrottua sen jollekin.

[/quote]Etkö itse osaa yhtään suodattaa, mitä asioitasi lapselle selostat? En minä lapsena koskaan tiennyt koska äidilläni oli kuukautiset, tuskin moni muukaan lapsi tietää.

[/quote] Ihmettelen myös, miten lapsi tiesi asian?Ei kai sellaista nyt yleensä lapsille kerrota.

[/quote]

Jos äiti oksentaa kun kuukautiset alkavat ja ne ovat niin runsaat etten voi lähteä uimaan, mitä minun pitäisi sanoa? Valehdella lapselleni? Minä osaan suodattaa puheistani valehtelun pois, ja kyllä lapsi sai rynnätä potalle kun kuivaksi opetteli vaikka olinkin itse vessassa sidettä vaihtamassa. Eipähän tarvitse sitten sitäkään asiaa selittää kun lapsi on isompi, kuukautiset naisella on hänelle luonnollinen juttu ja tietää miten toimia sitten eli hakea siteitä housuihinsa. Traumoja tuo lapsi oli saamassa oksentelustani ennen kuin selitin mistä johtuu ja isänsäkin suhtautuu siihen ihan luonnollisesti. Niin, ja kyllä minä tiesin lapsena milloin äidillä oli kuukautiset vaikka mitään uimahalleja meidän kylällä ei ollutkaan. Sitä en muista mitä olen niistä kysellyt mutta eipä tarvinnut säikähtää kun ollessani 11v alkoi jalkovälistä valua verta, kävin vain hakemassa siteen itselleni ja kerroin että minäkin tarvitsen nykyään niitä. Ehkä meillä maalla on hieman realistisemmat selitykset lisääntymiseen liittyviin seikkoihin kun eläintenkin käyttäytymistä pitää lapsille selitellä, ne nyt vain sattuvat olemaan sitä arkipäivää maalla.

Vierailija
9/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tällaisesta aloituksesta voi oikein tutkia muuta kuin sitä, millaisia vastauksia tällaiseen aloitukseen tuli ajalla se ja se.

Vierailija
10/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 17:28"]

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 17:15"]

[quote author="puheviestijä" time="14.11.2013 klo 14:08"]

Kiitos kysymyksestäsi!

Nykyään keskustelupalstoja käytetään laajalti tutkimusaineistoina, erityisesti viestinnän alalla. Koemme, että tämän kurssitehtävän toteuttamiseen kyseinen tiedonkeruumenetelmä on sopiva.

[/quote]

Miten erotatte feikkivastaukset oikeista?

[/quote]

Miten feikkivastaukset erottaa oikeista, vaikka tekisi kyselyn paperilla? Daa. Virhemarginaali on olemassa.

[/quote]

Et ole ilmeisesti opiskellut yliopistossa, kun tuollaisia kyselet.

Vierailija
11/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsi paljasti miehen sukulaisille päihdeongelmani, josta olin jo toipumassa ja johon olin saanut hoitoa. Lapsi kertoi heille hoidossa ollessaan juomisestani ja siitä, kuinka isä ja äiti riitelevät kun äiti on juonut. Tästä kuuleminen oli kyllä kiusallisinta, mitä minulle on koskaan tapahtunut ja johti myös aiheettomaan lastensuojeluilmoitukseen miehen vanhempien toimesta. 

Kysymys teille opiskelijoille: miten käytätte tätä tietoa työssänne? 

Vierailija
12/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa en tiedä mitä lapsi on kertonut päiväkodissa.

Päiväkodissa eivät tiedä (?) missä olen töissä. En ole lapselle kertonut muuta sellaista mitä ei voi päiväkodissa sanoa. Sen snaoin, etten halua, että tietävät työpaikkani.

Vierailija
13/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 19:34"]

Itseasiassa en tiedä mitä lapsi on kertonut päiväkodissa.

Päiväkodissa eivät tiedä (?) missä olen töissä. En ole lapselle kertonut muuta sellaista mitä ei voi päiväkodissa sanoa. Sen snaoin, etten halua, että tietävät työpaikkani.

Työpaikka ei ole mitenkään moraaliton, mutta muuten saa aikaan oletuksia ja odotuksia joita en jaksa nyt tässä elämäntilanteessa täyttää.

33

[/quote]

Vierailija
14/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukautisista: Meillä ainakin neiti seuraa usein vessaan, ja verisen siteen näkeminen on lapselle aika pelottavaa, ellei kerro että äidillä on ne kuukautiset, ei mitään vakavaa..

Vierailija
15/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 22:11"]

kuukautisista: Meillä ainakin neiti seuraa usein vessaan, ja verisen siteen näkeminen on lapselle aika pelottavaa, ellei kerro että äidillä on ne kuukautiset, ei mitään vakavaa..

[/quote]Minä en kyllä ota lapsiani mukaani vessaan. Aikuisen tehtävä on vetää rajat.

Vierailija
16/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä oli peräaukon paise. Itse kertoi lapsille takapuolen olevan kipeä ja siellö omevan haava. Ite olin selittämy lapsille vaan että isä on sairas.

lapset toitottivat sitten jokapaikassa että iskällä on pylly kipeä ja se käyttää vaippaa. 

Muutenkin tietty ovat kertoneet että äitillä tulee punaisia pissoja(on kuukautiset) tai että äitillä on vaippa.

noin muuten ei kerrota lapsille sellaisia asioita mitä ei haluta muiden tietoon. tietty lapset kuulee ja ymmärtää aika paljon enemmän kuin mitä me huomataan. En siis tiedä mitä kaikkea esim päiväkodissa kertovat.

Vierailija
17/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin niin suonut, ettei 3lk lapsi olisi kertonut kouluth-tarkastuksessa ihan rehellisesti ruutuaikaansa. Pelaamiseen, kavereiden kanssa chattailuun ja telkkariin kun kuluu vapaa-aikaa moninkertaisesti suosituksiin nähden.

No lapsi oli kertonut ja noottiahan siitä tuli th:lta. Hävetti, mutta ajattelin edes vähän nyt yrittää pistää ruutuaikoja lapselle.

Vierailija
18/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="puheviestijä" time="14.11.2013 klo 13:49"]

Olemme puheviestinnän opiskelijoita Helsingin yliopistosta. Teemme kurssityönä projektin, jonka tarkoituksena on saada tietoa tilanteista, joissa lapsi on paljastanut perheen yksityisasioita ulkopuolisille.

Palauta mieleesi tilanne, jossa lapsesi on paljastanut jotain, jonka olisit suonut jäävän kertomatta. Kuvaile tilannetta, sekä omaa suhtautumistasi. Miten tuolloin toimit? Olisi hienoa kuulla erilaisista kokemuksista!

Olemme aloittaneet tämän keskustelun myös Kaksplus-keskustelupalstalla.

[/quote]

Hei! Olisi mukavaa jos olet opiskelija tai teitä on useampi ja haluatte ihmisten kokemuksia omaan kurssityöhönne.

Laitatte alle omat etunimet ja tarkan projektinnimen. Opettajan nimi myös.

Koska hämärää touhua nimettömänä hakea ihmisiä kertomaan asioista.

Vierailija
19/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole teille juttua kerrottavana, mutta pakko kysyä että onko vauvapalsta relevantti tiedonlähde HY:llä? Minkälaatuista dataa tutkimuksestanne pitäisi saada irti?

Vierailija
20/39 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anneli Auer voisi vastata kysymyksiin..