Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekeekö kaikki vauvat näin? Itkiessä vetää vartalon jäykäksi, selän kaarelle ja

Vierailija
14.11.2013 |

päät taakse? Siinäpä kysymys jo tulikin. Kyse siis ihan pikkuvauvasta, n. 1 kk.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa sanoa, että tekevätkö kaikki vauvat niin, mutta oma teki samoin ja kärsi pahoista ilmavaivoista. Lääkärissä tietysti käytiin, kun haluttiin saada apua vauvan pahaan oloon. Lääkäri totesi vatsan olevan täynnä ilmaa jne. ja huonot hoito-ohjeet saatiin.

Vierailija
2/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teki ja oli myös pahoja mahavaivoja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole kovin pahoja ilmavaivoja. Asiaankuuluvia pieniä vatsanväänteitä silloin tällöin. Olen huolissani, että ei kai vauvallani ole tuota selän kaarelle vetämistä eli opistotonusta. Tietääkö kukaan, ilmeneekö se muulloinkin kuin itkiessä? Vauva ei kyllä muulloin vedä selkää kaarelle kuin itkiessään.

Vierailija
4/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 13:32"]

Meillä ei ole kovin pahoja ilmavaivoja. Asiaankuuluvia pieniä vatsanväänteitä silloin tällöin. Olen huolissani, että ei kai vauvallani ole tuota selän kaarelle vetämistä eli opistotonusta. Tietääkö kukaan, ilmeneekö se muulloinkin kuin itkiessä? Vauva ei kyllä muulloin vedä selkää kaarelle kuin itkiessään.

[/quote]

Voisiko olla refluksi sitten?

Vierailija
5/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pulauttele juurikaan. Ehkä kerran päivässä, jos sitäkään... En usko että olisi refluksia.

Vierailija
6/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun refluksi-vauvani oireili juuri noin kun ikää oli 1kk.

Vierailija
7/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki refluksivauvat pulauttele! ns. silent-refluksi.

Vierailija
8/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 13:37"]

Ei pulauttele juurikaan. Ehkä kerran päivässä, jos sitäkään... En usko että olisi refluksia.

[/quote]

Olen jostain lukenut, että refluksi voi olla myös "silent refluksia", eli vauva ei välttämättä pulauttele, mutta mahan täyte nousee silti ruokatorveen ja polttaa kamalasti. Kuulostaa itse asiassa kaikkein pahimmalta taudin muodolta, kun varsinaisia näkyviä oireita ei ole, mutta kovat kivut kylläkin.

Mitenkäs syöminen? Refluksivauvahan saattaa ahmia maitoa, koska se neutraloi poltetta hetkeksi, tai itten kieltäytyy syömästä, koska on jo oppinut, että siitä seuraa kipua.

Vierailija
9/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 13:40"]

Minun refluksi-vauvani oireili juuri noin kun ikää oli 1kk.

[/quote]

Samoin. Varsinainen jatkuva pulauttelu alkoi vasta myöhemmin. 

Vierailija
10/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vauva vedä itkiessään selkää kaarelle ellei oo jo ihan hysteerinen. Kyl mä sanoisin että sillä on jotain kipuja. :(

Vierailija
11/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkuja on monenlaisia, erilaisia. Meillä olen tulkinnut selän kaarelle vetävän itkun kyllä kipuitkuksi.

Vierailija
12/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tekee jos on tempperamenttisempi kaveri. Meidän esikoinen teki niin ja hän on siis yhtä tulta ja tappuraa ollut koko ikänsä. Kaksi seuraavaa ei tehnyt ja ovat rauhallisempia. Nyt sitten neljäs taas tekee..ikää 4kk, mutta tiedetään mitä odottaa ;)

Vierailija
13/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä teki ja kyseessä oli kiukkukohtaus. Lääkärissä rampattiin ja refluksina tutkittiin mutta mitään vikaa ei löytynyt. Nyt kuusi vuotias poika joka raivarit saadessaan edelleen jäykistyy ja jännittää lihakset. 

Vierailija
14/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 13:53"]

Meillä ei vauva vedä itkiessään selkää kaarelle ellei oo jo ihan hysteerinen. Kyl mä sanoisin että sillä on jotain kipuja. :(

[/quote]

Niin, ei kai se noin pienellä vielä ole kiukkuakaan? En tietenkään ole mikään asiantuntija.

Vierailija
15/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva teki samaa. Söi hanakasti, ei vatsaoireita, ei ilmaa mahassa, ei pulauttelua, iloinen ja onnellinen lapsi. Itkiessään kyllä välillä jäykistyi ja veti kaarelle. Ajattelin vain, että nälkäänsä parkuu, kun ei heti ehtinyt pullo suuhun tai oli jo yliväsynyt. Eihän se vauva itse osaa sanoa, että nyt on tämmöinen olo. Ei edelleenkään ole vauva sen kummemmin sairastellut, nyt jo puolivuotias. Jaksaa paremmin odottaa maitoakin ja nukahtaa helposti syliin tai sänkyyn. Kiukkuitkua tulee aika harvoin. Kipuitkuksi en tuota tulkinnut, koska esimerkiksi rokotusten aikaan ja jälkeen itkee ihan eri tavalla, samoin hampaiden puhjetessa on kipuitku erilaista ja ilmekin ihan surkea ja leuka väpättää ja otsa rypyssä.

Vierailija
16/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 13:58"]

No tekee jos on tempperamenttisempi kaveri. Meidän esikoinen teki niin ja hän on siis yhtä tulta ja tappuraa ollut koko ikänsä. Kaksi seuraavaa ei tehnyt ja ovat rauhallisempia. Nyt sitten neljäs taas tekee..ikää 4kk, mutta tiedetään mitä odottaa ;)

[/quote]

En tiedä pitääkö tuo paikkansa mutta meillä teki vauvana noin ja on temperamenttinen tapaus.

Vierailija
17/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin vauva on raivonnut tuolleen kaarella, kädet ja jalat kuitenkin huitoo raivokkaasti. Joskus on väsynyt, joskus huonossa asennossa ja joskus tulee liikaa maitoa. Mikä tahansa vähän enemmän kiukuttava asia saa tuon aikaan. Itkee kyllä välillä ilman jäykistymistäkin, eli kyseessä on pahanolon aste-ero. 

Vierailija
18/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni veti itseään kaarelle ihan vastasyntyneestä asti. Kävimme fysioterapiassa asiaa koskien ja fyssari sekä lastenlääkäri kertoivat, että syntyessään pitkät lapset (omani 55cm) ovat ahtaalla kohdussa ja synnyttyään usein tekevät vastaliikettä sikiöasennolle. Tämän seurauksena jo hyvin pieni vauva saattaa nostella päätään ja kangistella siten selkäänsä (niska ei niinkään vielä kannata päätä vaan selkälihakset tekevät kaiken työn, lihakset voivat myös kipeytyä tästä kaarella olemisesta). Avuksi oli esim. pyyherulla kainaloiden alle kun lapsi pötköttää lattialla. 2 kk ikäisenä kaareilu alkoi vähän helpottaa, 6kk:n ikäisenä se oli kokonaan poistunut..

Enpä tiedä onko tästä apua, mutta meillä kangisteltiin tämän vuoksi.

Vierailija
19/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 14:31"]

Minun lapseni veti itseään kaarelle ihan vastasyntyneestä asti. Kävimme fysioterapiassa asiaa koskien ja fyssari sekä lastenlääkäri kertoivat, että syntyessään pitkät lapset (omani 55cm) ovat ahtaalla kohdussa ja synnyttyään usein tekevät vastaliikettä sikiöasennolle. Tämän seurauksena jo hyvin pieni vauva saattaa nostella päätään ja kangistella siten selkäänsä (niska ei niinkään vielä kannata päätä vaan selkälihakset tekevät kaiken työn, lihakset voivat myös kipeytyä tästä kaarella olemisesta). Avuksi oli esim. pyyherulla kainaloiden alle kun lapsi pötköttää lattialla. 2 kk ikäisenä kaareilu alkoi vähän helpottaa, 6kk:n ikäisenä se oli kokonaan poistunut..

Enpä tiedä onko tästä apua, mutta meillä kangisteltiin tämän vuoksi.

[/quote]

Kappas, tuollaisiesta en ollut kuullutkaan. Ihan loogista tietysti näin jälkikäteen ajateltuna.

Vierailija
20/26 |
14.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä tekee tämä 2kk vauva samaa ja silloin on selvästikin mahakipuja =/ mutta sitten tekee myös niin ilman itkua että taittaa päätänsä sivulle ja taakse niin paljon jotta tuntuu että selkäranka katkeaa hetkenä minä hyvänsä..silloin ei kyllä itke eikä muuta vaan päinvastoin..kovasti yrittää myös kääntyä ja kylelleen kääntyykin ja välillä saa keikautettua itsensä esim. mahalta selälleen :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi