Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö koiria käsketä nykyään olemaan haukkumatta?

Vierailija
18.09.2020 |

En itse ole koiranomistaja, joten valistakaa minua. Olen ollut siinä käsityksessä, että yleensä koiria käsketään lopettamaan haukkuminen. Viime aikoina olen kuitenkin törmännyt siihen, että koirien hakkumiseen ei omistaja kiinnitä mitään huomiota. Asun kerrostalossa ja usein pihalta kuuluu saman koiran haukkuminen, kestää aina useita minuutteja kerrallaan ja omistaja seisoo vieressä.

Kesällä kävin kutsusta kaverin mökillä ja hänellä on ihan kiva ja söpö koira, mutta se haukkui _koko_ sen ajan, kun olin vierailulla. Tarkoittaa 4-5 tuntia haukkumista putkeen, vain tyyliin 5 min taukoja maksimissaan välissä silloin tällöin. Ei haukkunut mitään tiettyä asiaa tai henkilöä, kunhan haukkui jatkuvalla syötöllä, missä ikinä olikaan. Kaveri ilmeisesti tottunut asiaan, kertaakaan ei pyytänyt lopettamaan. Mikä juttu tämä on?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä varmuudella tota keissiä tietenkään, mutta jos koira haukkuu, niin sen palkitseminen huomiolla (kieltäminen) vahvistaa taipumusta tehdä niin uudelleen, koska se sai sen johdosta huomiota. Siksi joidenkin koirien kohdalla täysi välinpitämättömyys haukkumiseen tms käyttäytymiseen toimii paremmin. Palkitaan siitä kun on hiljaa/lopettaa haukkumisen -> se tajuaa, että hiljaa olemalla saa huomiota tai namin.

Vierailija
2/12 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkuminen on koiran puhetta, eivät ne osaa muuta kieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erityisesti v'tuttaa kun niitä koiria jätetään kauppojen pihoilla johonkin puuhun yms. sidottuna pyörätelineen viereen ja ne sitten siinä räksyttää kun menen pyörälleni.

Vierailija
4/12 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haukkuminen on koiralle lajinomaista toimintaa. Koira haukkuu, sika röhkii, kissa naukuu ja vauva itkee.

Vierailija
5/12 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutettu koira ei hauku eikä räksytä turhia, eikä varsinkaan pitkiä aikoja. Muutaman kerran haukahtaa asiaansa, mutta sitten lopettaa.

Jatkuvasti haukkuva koira on kouluttamaton tai huonosti koulutettu.

Vierailija
6/12 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koira ei ymmärrä mitä sille sanotaan. Jos sitä kielletään haukkumasta, niin tehdään kohteliaisuudesta muita ihmisiä kohtaan. Se ilmaisee muille, että koiran isäntä/emäntä/muu on pahoillaan koiran käytöksestä.

Vierailija
7/12 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulutettu koira ei hauku eikä räksytä turhia, eikä varsinkaan pitkiä aikoja. Muutaman kerran haukahtaa asiaansa, mutta sitten lopettaa.

Jatkuvasti haukkuva koira on kouluttamaton tai huonosti koulutettu.

Unohdin laittaa, että olen pitkän linjan koirakouluttaja ja -harrastaja.

Vierailija
8/12 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme koiraa, kaikki vielä pahamaineisia rescueita. Yksi niistä on kotimainen, tappotuomiolta pelastettu suomenpystykorva ja kaksi on suoraa ulkomaiselta koiratarhalta otettuja aikuisia, jotka ovat tottuneet käyttämään ääntään. Kaikki kolme olen saanut koulutettua pois räksytyksestä. Naapureilta tulee aina kehuja siitä kuinka "kilttejä" koirani ovat.

En ymmärrä kuinka näiden räköttäjien omistajien hermot kestävät? Naapurissa asuu collie joka haukkuu taukoamatta pihalla ollessa. Itse en jaksaisi moista kuunnella.

Vierailija
9/12 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirissa on eroja. Jotkut haukkuvat jatkuvasti. Jotkut eivät ikinä. Haukkumisen kieltäminen ei ole helppoa, ellei omistaja osaa kouluttaa.

Osaamattomat ovat luovuttaneet, koska koira ei ymmärrä/hyväksy kieltoa. Eikä siis tottele.

Vierailija
10/12 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on muuten aika mielenkiintoinen kysymys. Mun koirani tärkein tehtävä on haukkua, kun joku saapuu pihaan. Sen tehtävä on haukkua myös silloin...missä tahansa tilanteessa...kun sen vaisto käskee sitä varoittamaan mua. Haukkumisen tarkoitus siis on herättää huomioni, koska ihmisenä mun aistini - varsinkin hajuaisti - on koiraan verrattuna hyvin surkastunut. Jos jostain syystä en reagoisi koirani haukkumiseen, koirani ottaisi seuraavan askeleen eli nostaisi irokeesin päälaelta hännän tyveen, paljastaisi ikenenensä sekä hampaansa ja alkaisi murisemaan. Jos en vielä siinäkään vaiheessa reagoisi mitenkään eikä uhkakaan tajuaisi perääntyä, seuraavaksi koirani kävisi kiinni uhkaavaksi kokemaansa olentoon (ihmiseen tai eläimeen)

Koirani haukkuu myös silloin, kun sillä on kivaa koirakavereidensa kanssa. Haukkuminen on myös koirien keskenäistä viestintää. En kiellä lapsianikaan juttelemasta kavereidensa kanssa, joten en kiellä koiraanikaan juttelemasta kavereidensa kanssa. 

Jos koira haukkuu tuntikausia, vaikka omistaja on paikalla, silloin haukkumisen syy voi olla pelkkä turhautuminen. Koira yrittää ilmaista omistajalleen jotain, mita omistaja ei tajua tai halua tajuta. Olen monta kertaa törmännyt koiranomistajiin (99%:sti pienten koirien omistajiin), jotka eivät millään tavalla osaa tulkita omaa koiraansa. Itse näen, että koira on pelokas tai  aggressiivinen, mutta hemmetti omistaja tulee viiden metrin flexin kanssa kohti mun koiraani. Mun koirallanikin saattaa mennä kuppi nurin, jos joku juustonaksu käy kinttuun kiinni, ja ärähtää. Ja sen jälkeen tässä kuviossa mun isokokoinen  koirani onkin tarinan pahis, koska ärähti. Normaalijärkinen ihminenkään ei mene haastamaan riitaa itseään huomattavasti suurempien ihmisten kanssa .

Vierailija
11/12 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin yleistä nykyään, narun toisessa päässä on räksyttävä rakki ja sitä toista päätä pitelee rakkiakin hölmömpi henkilö.

Vierailija
12/12 |
26.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä nykyaikaa. Eihän nykyisin puututa edes lasten aivan turhaan kirkumiseen tai huutamiseen, puhelut puhutaan kaiutinpuheluina, youtubea katsellaan julkisissa ilman kuulokkeita ja musiikkia huudatetaan KAIKKIALLA bluetooth-kaiuttimesta. Jatkumoa on varmaan sitten just toi, että annetaan koirienkin räkyttää ja haukkua ihan valtoimenaan.

Katos kun MINULLA on oikeus. Vain Minulla, ei sinulla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme viisi