Olipa kiva nähdä lahjaksi antamani vaatteet käyttämättöminä kirppiksellä :(
Kummitytölle annoin syntymäpäivälahjaksi. Laput oli kiinni, joten tuskin oli tytön äiti edes ajatellut ottaa niitä käyttöön.
Liian pienet ne ei taatusti olleet, ehkä ne sitten oli liian rumat.
Eipä tässä kauheasti tee mieli ostaa joululahjaa tai mitään muutakan lahjaa enää.
Kommentit (51)
Näköjään kummilapsen perhe olisi hyötynyt enemmän rahalahjasta, kun kirpparilla myyvät kamojaan. Ensi kerralla olet fiksumpi.
Lahja on muuten lahja, eikä mikään velvoite. Kun ihmiset annatte niitä lahjoja, päästäkää niistä myös henkisesti irti. Tavara vaihtaa siinä omistajaa, eikä teillä ole mitään sanomista siitä, mitä lahjan saaja sillä tekee.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 22:22"]
On lahjan häpäisyä viedä se uutena kirppikselle, heittää roskiin, laittaa kierrätyslaatikkoon tai tehdä siitä uutena siivousrätti.
Todella junttia käytöstä. Erittäin loukkaavaa. Tätä ei paranna se hokema, että lahjan saaja saa tehdä lahjalla mitä huvittaa. Silti tuo uuden lahjan kirppikselle vieminen on töykeää.
[/quote]
Oon kyllä painokkaasti eri mieltä! Tietenkään en sanoisi lahjan antajalle jos en pidä lahjasta (oli se nyt mitä vaan), ja jos sen esim kirppikselle veisin, niin mahdollisuuksien mukaan niin, ettei lahjan antaja saa tietää, mut ei se nyt voi olla niin, että jotakin vaatetta/tavaraa on pakko käyttää vaikkei siitä pidä!
Ja parempi kai, että tavara tulee hyötykäyttöön jollekkin muulle, sen sijaan et pölyttyis mun kaapissa...
Mulle on käynyt ihan samoin ap:n kanssa. Ostin kummitytölle vaatesetin ja ei aikaakaan kun näin senmmyynnissä kirpparilla. Ja tiedän sen olleen juuri se kyseinen setti, tiesin että tytön äidillä oli kirpparipöytä sillä kirpputorilla. No, tästä lähtien tyttö saa lahjaksi lahjakortin. Äiti saa itse ostaa mieluisat vaatteet.
Tuo ap:n kuvailema äiti olisin saattanut olla vaikka minä (en siis kylläkään ole). Mun syyni olisi voinut olla se, että ostan lapsilleni paljon (liikaa) vaatteita mutta yleensä melkein kaiken käytettynä. Uusia vaatteita meille tulee lähinnä vain lahjaksi (kengät ostan kyllä uusina yleensä). Itse en kylläkään myy kirppiksillä vaan huutiksessa ja merkkivaatteita en yleensä ihan parilla eurolla (tosin tämä toki riippuu merkistä, jotkut vaatteet ovat uusina kalliita mutta niille ei ole kysyntää jolloin ne täytyy myydää halvalla jos niistä haluaa eroon).
Oikeasti en ole kyllä myynyt kuin muutaman lahjaksi saadun vaatteen. Musta vain on järkevämpää myydä käyttämätön vaate jos vaatteita on liikaa kuin käytetty. Itse en pahastuisi jos joku myisi antamani lahjan eteenpäin.
Ymmärrän ap:n harmin mutta voin kuvitella myös syitä tähän.
Mun tyttö on älyttömän kranttu vaatteiden suhteen. Esim. mekkoja ei laita mistään hinnasta, sukkahousut sucks ja pulleakoipisena yleensä suurin osa housuista on liian kapeita lahkeesta. Kauluspaita ehdoton nou-nou. Joku tällainen syy voi olla ystäväsi kohdallakin...
Ei mun mielestä lahjan saaja ole mitenkään velvoitettu käyttämään lahjaa. Kaikki ei vaan pidä kaikesta, ja on kuitenkin kohteliaampaa kiittää lahjasta ja vaivihkaa pistää eteenpäin tarvitseville kuin alkaa haukkua lahjanantajaa päin naamaa epämieluisan lahjan hankkimisesta, eikö totta?
Lahjan ostaja ei voi yleensä sataprosenttisesti tietää onko lahja mieleen vai ei (ellei ole kysytty erittäin tarkaan toivetta), eikä lahjan saaja välttämättä pidä lahjasta vaikka suorastaan rakastaisi sen antajaa.
Ymmärrän kyllä että tuollainen tuntuu vähän pahalta, mutta onko se sitten lahjan saajan vika? Monen lapsiperheen kohdalla olen huomannut itse syntymäpäivillä että jos joka syntymäpäivä ja vielä joulunakin tulee samanlainen tavaratulva per lapsi, niin pulassa ovat kyllä niiden kanssa. Ei kaikkia vaatteita ehdi käyttää, ja lelujenkin suhteen lapset oppivat että niitä vaan tulee ja tulee ja tulee ihan ilmaiseksi. Tarpeellista ja tarpeetonta, mieluisaa ja epämieluisaa.
Rojuun hukkuvat.
Oikeastiko te säilyttelette joitain vääränlaisia vaatteita kaapeissanne "kunnioituksesta lahjan antajaa kohtaan". No en todellakaan. En kyllä veisi lähikirppiksellekään mutta eteenpäin laittaisin.
Olemme saaneet niin paljon "kivoja vaatteita" kolmevuotiaallemme: muumipaitoja (eiii), pinkkejä vaatteitä (väri on kertakaikkiaan ruma), keltaisia vaatteita (väri ei valitettavasti sovi lapselle sitten mitenkään), röyhelöunelmia (ei kai tarvitse kommentoida)... Enkä ole käyttänyt montaakaan. Enkä halua mitään vaatteita lahjaksi. Osta mielummin itse, enkä todellakaan ainostaan kalliina kaupasta vaan myös paljon kirpparilta, jos ne ovat meidän tyylisiä ja hyvälaatuisia. Tyttö saa myöhemmin päättää omista asusteistaan, mutta onneksi voin nyt vielä vaikuttaa hänen pukeutumiseensa.
Lahjan tarkoitushan on ilahduttaa saajaa. Minä en ymmärrä niitä lahjan saajia, jotka valittavat lahjoistaan eivätkä ilahdu siitä, että joku haluaa antaa heille lahjan. Yhtä vähän ymmärrän niitä lahjan antajia, jotka sitten kyttäävät, mitä se saaja tekee tai on tekemättä lahjallaan.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 22:59"]
Näköjään kummilapsen perhe olisi hyötynyt enemmän rahalahjasta, kun kirpparilla myyvät kamojaan. Ensi kerralla olet fiksumpi.
Lahja on muuten lahja, eikä mikään velvoite. Kun ihmiset annatte niitä lahjoja, päästäkää niistä myös henkisesti irti. Tavara vaihtaa siinä omistajaa, eikä teillä ole mitään sanomista siitä, mitä lahjan saaja sillä tekee.
[/quote]
Niin. Varmaan jokainen on joskus saanut jonkun harvinaisen kammottavan esineen lahjaksi. Sitten sitä pitää muka vaalia ja asettaa kunniapaikalle kodissa sielu verta vuotaen vain siksi, ettei tahdo pahoittaa lahjanantajan mieltä. Usein on vielä niin, että lahjan antajakaan ei ole tuhlannut montaa ajatusta valitessaan esinettä - halunnut vain päästä helpolla siitä, mistä aita on matalin.
Ei minulla ole tiloja säilyttää kaikkia elämäni aikana saatuja lahjoja. Kierrätys on vielä ekologista ja joku voi nauttia lahjasta minun jälkeeni tai enemmän kuin minä.
Kirppareilla kannattaa kiertää tammikuussa, ovat täynnä halpoja saajalleen kelpaamattomia joululahjoja.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 22:18"][quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 21:39"]Kalliit vaatteet (siis monikossa!) 30€? Et taida kovin usein lastenvaatteita ostaa?
meillä on jäänyt paljonkin lahjaksi saatuja vaatteita käyttämättä ihan siksi, että vaikka koko lapussa lukisi 104 cm ja 4- vuotta, niin ei se vaate silti välttämättä sovi nelivuotiaalle ja 104 cm pitkälle. Meidän 104 cm pitkä tarvitsee vähintään 116 senttiset housut koska hänellä on todella pitkät jalat. Koska lapsi on myös todella hoikka, housujen ostaminen on äärimmäisen hankalaa, eikä ne lahjaksi saadut ole ikinä sopivia. Et voi mitenkään tietää ovatko ne lahjaksi antamasi vaatteet sopivia vai eivät. Toisaalta ärsyttää suunnattomasti myös ne liian isot vaatteet Mitä lapset joskus lahjaksi saavat. Ei todellakaan kiinnosta säilyttää varastossa useampaa vuotta niitä lahjoitushetkellä kaksi numeroa liian isoja vaatteita. Kaikki lapset kun eivät todellakaan kasva 12 senttiä vuodessa, varsinkaan leikki-iässä.
[/quote]
En ole viittaamasi kommentoija, mutta ainakin minun rahankäytössäni mikä tahansa käyttämättömäksi jäänyt on kallis. Eikä 30 euroakaan ilmainen ole.
Itse olen aina kysynyt kummilapsen koon ennen vaatteen ostamista. Siitä huolimatta en ole koskaan nähnyt ostamani vaatteita yhden kummilapsen yllä. Toiselle kummilapselle on ilmeisesti vaatelahjani osuneet paremmin, sillä olen nähnyt lapsen käyttävän antamiani vaatteita.
Raha tuskin kasvaa kenelläkään puussa, joten olisi kiva jos lasten vanhemmat sanoisivat ääneen, mikäli eivät tietynlaisiin vaatteisiin halua lapsiaan pukea tai vaatekoon suhteen tarvitsee huomioda jotain.
[/quote]
Ja vaikka olisivat vanhemmat toivoneet jotain niin sellaistahan ei voi ostaa, eihän? Tai kuunnella mitä ne vanhemmat oikeasti sanoo eikä vaan vastata puolella korvalla että joo joo....
Kun lahja on annettu niin antajalle ei kuulu mitenkään se mitä sille lahjalle sitten tapahtuu, ei vaikka kuinka koittaisitte muuta väittää....
[/quote]
Näin se varmasti on, että on vain puolittain lahjatoiveita kuunneltu eilkä ole tiedetty mitä lapsen vanhempi oikeasti haluaa. Vaatteen koon tai värin kysyminen ei selvästikään riitä.
Auttaisikohan, mikäli lastenvaateliikkeisiin laitettaisiin lahjalistat kummeille? Ei sitten tarvitsisi äitienkään kehnojen lahjojen kanssa harmitella ja niitä kirpputoripöytien vuokria maksella.