Olipa kiva nähdä lahjaksi antamani vaatteet käyttämättöminä kirppiksellä :(
Kummitytölle annoin syntymäpäivälahjaksi. Laput oli kiinni, joten tuskin oli tytön äiti edes ajatellut ottaa niitä käyttöön.
Liian pienet ne ei taatusti olleet, ehkä ne sitten oli liian rumat.
Eipä tässä kauheasti tee mieli ostaa joululahjaa tai mitään muutakan lahjaa enää.
Kommentit (51)
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 19:24"]
Kummitytölle annoin syntymäpäivälahjaksi. Laput oli kiinni, joten tuskin oli tytön äiti edes ajatellut ottaa niitä käyttöön.
Liian pienet ne ei taatusti olleet, ehkä ne sitten oli liian rumat.
Eipä tässä kauheasti tee mieli ostaa joululahjaa tai mitään muutakan lahjaa enää.
[/quote]
Porvoossa kirpputorit auki keskiviikkoisin?
Yks vaihtoehto vois olla, että ne vaatteet on olleet vääränmalliset kyseiselle lapselle. Meidän lapset on eri muotoisia, ja esim yhdellä laihanpuoleisella lapsella ollut kapea pitkähihainen paita ei mene toiselle lapsista pyöreyden takia. Yksi lapsista, 5v tyttö, puolestaan on niin kranttu vaatteistaan, että mikä tahansa väri, malli, muoto ei hänelle kelpaa vaikka kuinka olisin just ostanut omasta mielestäni ihanan vaatteen.
Meille on tullut usein liian pieniä lahjaksi. Nytkin tuli vauvalle elokuussa kesävaatetta, joka ei olisi mahtunut kuin viikon pari. Meillä niin pitkä vauva. Oletko varma siis että koko ei ollut syy myytiin?? Meidän poika taas oli ihan pienenä niin pullero että usein sain laittaa lahjat suoraan pois :\
Av mamma ei halua ostaa sitä lahjaa jonka vanhemmat /lapset haulaa saada. Av mamma ei voi antaa rahalahjaakaan, kun se ei ole oikea lahja ja lahjan saaja on vaan ahne.
Lahjatoiveet on juntteja ja ei av mamma ainakaan sellaisesta lahjalistasta voi valita sopivaa lahjaa.
Av mamma pahoittaa mielensä, kun lahjan saaja ei pidä saamastaan lahjasta.
Tyttöni sai (antajien mielestä......) toooosi hienoja mekkoja kun syntyi. Minä vain satun vihaamaan kukkakuoseja, ja mekot ovat kaikki täynnä erikokoisia kukkia. Isäni onneksi tietää mistä pidän, joten saimme sentään yhden oikeasti kivan mekon....
En kuitenkaan kehtaa myydä, odotan että miehen sisko saa lapsensa (onneksi tulee tyttö!) ja annan vaatteet eteenpäin =D
Juu meillä oli pienempänä etenkin tuo, että kaikkien housujen kanssa piti olla ihan täysin tiedossa millaiset mittasuhteet niissä pitää olla. Tavalliset farkut tai collarit oli joko vyötäröstä niin isot, että tippuivat jalasta tai sitten kun vyötärö oli sopiva, niin puntit olivat enää puoleen sääreen.
Itse tiesin mitkä merkit olivat oikean mallisia (kapeita ja pitkiä), mutta suurin osa kaupoissa myytävistä housuista oli epäsopivia. Paidoissa vähän samaa vikaa, eli herkästi oli hihat liian lyhyet tai sitten paidan helma niin leveä lepattava, että oli jo kontallaan leikkiessä tiellä.
Meillä 2 v 1 kk poika jo valitsee, mitä päälleen laittaa. Aamuisin menee kaapille ja näyttää päivän vaatteet / repii itse hyllyiltä jos ylettyy. Ehkäpä ei vaan ollut tytölle mieleiset? Ei välttämättä äiti "syypää". Vaikka harmittavaa varmasi joka tapauksessa!
Itse olen käyttänyt lahjavaatteita lapsella ainakin pari kertaa, vaikkei ole itseä miellyttänytkään. Suurin syy yleensä miellyttämättömyyteen on ollut materiaali. Veluuri/fleece taloon, jossa koiria ja kissoja = täydellisen karvapeitteen saanut lapsi...
Kyllähän noita kävi. Esim. vauvalle tuotiin joku koon 74 kesävaate, mutta vauva ei osunut olemaan kesäaikaan sen kokoinen. Tai vauva sai vaatteen kokoa 86. Kun lapsi sitten 2,5 vuotta myöhemmin oli sen kokoinen, niin en enää muistanut koko vaatetta ja mun täydellinen arkistointijärjestelmä petti sen verran, että vaate tuli vaatehuoneen siivouksissa vastaan vasta, kun lapsi oli yli 3-vuotias.
Mielestäni oli töykeää laittaa ne kirppikselle myyntiin. Todella törkeää. En ikinä laittaisi lahjaksi saatuja vaatteita kirppikselle myyntiin, vaikken koskaan lapselle niitä käyttäisikään. Ihan vaan kunnioituksesta antajaa kohtaan.
Voisin laittaa ne myyntiin ilman lappuja sitten, kun ne ovat selkeästi liian pieniä sopiakseen lapselleni. En ikinä tuolla tavoin töykeästi.
Miksi et antanut leikki-ikäiselle synttärilahjaksi jotain lelua?
Kalliit vaatteet (siis monikossa!) 30€? Et taida kovin usein lastenvaatteita ostaa?
meillä on jäänyt paljonkin lahjaksi saatuja vaatteita käyttämättä ihan siksi, että vaikka koko lapussa lukisi 104 cm ja 4- vuotta, niin ei se vaate silti välttämättä sovi nelivuotiaalle ja 104 cm pitkälle. Meidän 104 cm pitkä tarvitsee vähintään 116 senttiset housut koska hänellä on todella pitkät jalat. Koska lapsi on myös todella hoikka, housujen ostaminen on äärimmäisen hankalaa, eikä ne lahjaksi saadut ole ikinä sopivia. Et voi mitenkään tietää ovatko ne lahjaksi antamasi vaatteet sopivia vai eivät. Toisaalta ärsyttää suunnattomasti myös ne liian isot vaatteet Mitä lapset joskus lahjaksi saavat. Ei todellakaan kiinnosta säilyttää varastossa useampaa vuotta niitä lahjoitushetkellä kaksi numeroa liian isoja vaatteita. Kaikki lapset kun eivät todellakaan kasva 12 senttiä vuodessa, varsinkaan leikki-iässä.
Meidän naapurissa asui joskus sellainen vähän luvalla sanoen juntti nainen. Hänellä oli samanikäiset lapset kuin meilläkin. Hän kutsui aina tyttärensä synttäreille niin paljon väkeä kuin mahtui, oli sukulaisia, naapureita, ystäviä, tutun tuttuja. Kyse ei ollut iloisesta sosiaalisuudesta, asunnossa ei ollut edes kunnolla tilaa kaikille ihmisille. Osa lapsista seisoi seinän vieressä arkoina, kun mitään paikkaa tehdä mitään ei ollut.
Olin vienyt lahjaksi kivan puseron, jota sen ikäinen tyttö varmaan käyttäisi (tiesin tytön maun, kun asui naapurissa). Kysäisin sitten juhlissa tytön äidiltä, että olikohan se mieluinen se pusero.
Nainen vastasi, että "se meni heti tonne kirppispinoon, tonne makuuhuoneen sängylle. Voit käydä katsomassa, mikä saalis. Me saadaan noista vielä hyvä rahat." En mennyt katsomaan mutta katsoin pitkään sitä naista ja hän häkeltyi siitä. Tuo oli heillä yleisesti tapana. Varmaan aika moni pahoitti mielensä..
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 21:26"]
Kyllähän noita kävi. Esim. vauvalle tuotiin joku koon 74 kesävaate, mutta vauva ei osunut olemaan kesäaikaan sen kokoinen. Tai vauva sai vaatteen kokoa 86. Kun lapsi sitten 2,5 vuotta myöhemmin oli sen kokoinen, niin en enää muistanut koko vaatetta ja mun täydellinen arkistointijärjestelmä petti sen verran, että vaate tuli vaatehuoneen siivouksissa vastaan vasta, kun lapsi oli yli 3-vuotias.
[/quote]
Tässä ei nyt selvästikään ollut tällaisesta kyse...
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 21:39"]Kalliit vaatteet (siis monikossa!) 30€? Et taida kovin usein lastenvaatteita ostaa?
meillä on jäänyt paljonkin lahjaksi saatuja vaatteita käyttämättä ihan siksi, että vaikka koko lapussa lukisi 104 cm ja 4- vuotta, niin ei se vaate silti välttämättä sovi nelivuotiaalle ja 104 cm pitkälle. Meidän 104 cm pitkä tarvitsee vähintään 116 senttiset housut koska hänellä on todella pitkät jalat. Koska lapsi on myös todella hoikka, housujen ostaminen on äärimmäisen hankalaa, eikä ne lahjaksi saadut ole ikinä sopivia. Et voi mitenkään tietää ovatko ne lahjaksi antamasi vaatteet sopivia vai eivät. Toisaalta ärsyttää suunnattomasti myös ne liian isot vaatteet Mitä lapset joskus lahjaksi saavat. Ei todellakaan kiinnosta säilyttää varastossa useampaa vuotta niitä lahjoitushetkellä kaksi numeroa liian isoja vaatteita. Kaikki lapset kun eivät todellakaan kasva 12 senttiä vuodessa, varsinkaan leikki-iässä.
[/quote]
En ole viittaamasi kommentoija, mutta ainakin minun rahankäytössäni mikä tahansa käyttämättömäksi jäänyt on kallis. Eikä 30 euroakaan ilmainen ole.
Itse olen aina kysynyt kummilapsen koon ennen vaatteen ostamista. Siitä huolimatta en ole koskaan nähnyt ostamani vaatteita yhden kummilapsen yllä. Toiselle kummilapselle on ilmeisesti vaatelahjani osuneet paremmin, sillä olen nähnyt lapsen käyttävän antamiani vaatteita.
Raha tuskin kasvaa kenelläkään puussa, joten olisi kiva jos lasten vanhemmat sanoisivat ääneen, mikäli eivät tietynlaisiin vaatteisiin halua lapsiaan pukea tai vaatekoon suhteen tarvitsee huomioda jotain.
On aina riski ostaa vaatteita jos ei tiedä mistä lapsen äiti/lapsi tykkää.
En minä halua pukea lapselleni mitään mikä ei miellytä mun silmää, ne einiinkivat vaatteet ovat sitten sitä varten että muut on pesussa, jos niin huonosti joskus kävisi.....
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 22:09"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 21:39"]Kalliit vaatteet (siis monikossa!) 30€? Et taida kovin usein lastenvaatteita ostaa?
[/quote]
En ole viittaamasi kommentoija, mutta ainakin minun rahankäytössäni mikä tahansa käyttämättömäksi jäänyt on kallis. Eikä 30 euroakaan ilmainen ole.
Itse olen aina kysynyt kummilapsen koon ennen vaatteen ostamista. Siitä huolimatta en ole koskaan nähnyt ostamani vaatteita yhden kummilapsen yllä. Toiselle kummilapselle on ilmeisesti vaatelahjani osuneet paremmin, sillä olen nähnyt lapsen käyttävän antamiani vaatteita.
Raha tuskin kasvaa kenelläkään puussa, joten olisi kiva jos lasten vanhemmat sanoisivat ääneen, mikäli eivät tietynlaisiin vaatteisiin halua lapsiaan pukea tai vaatekoon suhteen tarvitsee huomioda jotain.
[/quote]
Ja vaikka olisivat vanhemmat toivoneet jotain niin sellaistahan ei voi ostaa, eihän? Tai kuunnella mitä ne vanhemmat oikeasti sanoo eikä vaan vastata puolella korvalla että joo joo....
Kun lahja on annettu niin antajalle ei kuulu mitenkään se mitä sille lahjalle sitten tapahtuu, ei vaikka kuinka koittaisitte muuta väittää....
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 19:49"]
Meidän lapset ei välttämättä halua käyttää kaikkia vaatteita, syystä x tai syystä y. Ei lahjaksi saatuja eikä äidin ostamia. Esim. pojan lempiverkkarit on aivan hirveät ryysyläisverkkarit, mutta niissä on hänen mielestään helppo leikkiä. Lapset valitsevat itse vaatteensa ja pukevat ne aamulla. Jos puoli vuotta on ollut joku tyrkyllä, joka ei miellyttä, niin sitten kyllä pistän myyntiin. Ja lapset 3 ja 4.
[/quote]
Meillä taas 3-4 vuotiailta ei kysytä eikä neuvotella mitä päälle laitetaan tai mitä ruokaa tänään syödään.
On lahjan häpäisyä viedä se uutena kirppikselle, heittää roskiin, laittaa kierrätyslaatikkoon tai tehdä siitä uutena siivousrätti.
Todella junttia käytöstä. Erittäin loukkaavaa. Tätä ei paranna se hokema, että lahjan saaja saa tehdä lahjalla mitä huvittaa. Silti tuo uuden lahjan kirppikselle vieminen on töykeää.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 22:22"]
On lahjan häpäisyä viedä se uutena kirppikselle, heittää roskiin, laittaa kierrätyslaatikkoon tai tehdä siitä uutena siivousrätti.
Todella junttia käytöstä. Erittäin loukkaavaa. Tätä ei paranna se hokema, että lahjan saaja saa tehdä lahjalla mitä huvittaa. Silti tuo uuden lahjan kirppikselle vieminen on töykeää.
[/quote]
Jep, näinpä.
Kun kuopus (tyttö) syntyi, hän sai aina lahjaksi jos jonkinlaista hörmelöä ja mekkoa (ja minä en tykännyt niistä yhtään juuri sen takia että oli tuota vaaleanpunaista hattaraunelmaa). Mutta joka ainutta vaatekappaletta tuli käytettyä vaikka kaapeissa oli noin muutoinkin tosi paljon vaatteita. Se on kunnioitusta ja kiitosta lahjan antajaa kohtaan.
Enkä edes käytön jälkeen myynyt vaatteita vaan osan vein pelastusarmeijalle ja osa meni UFF:ille. Oma luonteeni ei anna periksi, että myisin lahjaksi saatuja vaatteita.
Voisin myös kuvitella, että lahjojen antajat säilyttävät kuitteja jos vaate kuitenkin on liian pieni (siksi itse ottanut lappuja irti ennen kuin vaatetta oli kokeiltu) joten voi ainakin vaihtaa isompaan kokoon. Näin ainakin oma äitini toimi (ja toimii edelleen) kun ostaa lapsilleni vaatteita lahjaksi.
Tuon takia annan vaatelahjat lahjakorttien muodossa, ikinä ei voi varmaksi tietää tykkääkö saaja niistä...