Miten köyhillä aina varaa röökiin?
Vaikka niiden syöpäkääryleiden hinta noussut ja nousee joka vuosi? Miten kädestä suuhun elävällä porukalla on varaa polttaa? Toivottavasti tämän päivän nuoret on fiksuja ja eivät edes yritä aloittaa tuollaista iljettävää tapaa, johon menee rahat ja terveys ja pahimmillaan vielä läheisen terveys.
Kommentit (76)
Noh, vaikka emme rikkaita olekaan, niin lapsemme saavat talvitakit kun tarvitsevat, salaattia löytyy ruokapöydästä, kunnon lihaakin, leffassa käymme silloin tällöin ja on sellainen auto alla mikä ei vie paljoa löpöä :)
Katsos kun, minä tingin omista menoistani, en lasten. Ähäkutti.
Ihmettelen sitä, että miksi luulette, että köyhät Suomessa elävät kädestä suuhun. Kyllä se tuki on jonkin verran suurempaa, ei sillä toki Kanarian reissuja kustanneta...
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 18:42"]
en osta itselleni vaatteita kuin joskus 3-5 vuoden välein, en käy kampaajalla/kosmetologilla..tupakkaan menee tosin vaan 30-40e/kk.
[/quote]
Tällä summalla kävisit joka kuukausi kampaajalla tai ostaisit itsellesi farkut ja puseron esim.
Onhan monilla köyhillä myös paljon lapsia ja iso koira yms.. Ei niin taloudellista.
Jep f*ck nälänhätä mitä ne siel afrikas oikeen sekoilee eiks ne tajuu et vettä saa hanasta hei daa
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 00:50"]
Noh, vaikka emme rikkaita olekaan, niin lapsemme saavat talvitakit kun tarvitsevat, salaattia löytyy ruokapöydästä, kunnon lihaakin, leffassa käymme silloin tällöin ja on sellainen auto alla mikä ei vie paljoa löpöä :)
[/quote]Tupakka on lasten meno? ok.
Mulla meni ennen 150 euroa kuussa tupakkaan vaikka tulot oli alle köyhyysrajan. Olin vaan niin riippuvainen ja jelppashan se oloa kun elämä oli muuten tosi ankeaa. En ostellut itselleni koskaan vaatteita, sain käytettyjä sukulaisilta ja kavereilta jotka ei jaksaneet kirpparipöytää pistää pystyyn mutta halusivat ylimääräisistä vaatteista eroon. Ruokaan en panostanut, ostin sitä silloin kun oli rahaa ja halvinta mahdollista. Nälkäkään ei niin kauheasti ollut kun rööki huulessa kulki.
Nyt olen ollut jo pitkään polttamatta ja elän ihan erilaista elämää muutenkin. Harrastan paljon liikuntaa, syön terveellisesti ja pidän muutenkin huolta itsestäni. Rahaa ei jää sen enempää käteen kuukaudessa kuin ennenkään, mutta terveys ei varmasti rapistu samaa tahtia. Tupakan haju ällöttää nykyisin ja koko touhu näyttää nuhruiselta. Riippuvuudesta vapautuminen tuntuu hyvältä: ennen en saanut nukutuksi jos tupakat olivat illalla loppuneet, aina oli oltava aamun ensimmäiset viisi vähintään kotona jemmassa ettei ehdi tulla tuskaista oloa ennen kaupan aukeamista.
Sanoisin että siihen aikaan elämä oli kokolailla niin paskaa että oli ihan ykshailee polttaa lähemmäs parisataa euroa kuussa savuna ilmaan.
On minullakin varaa suklaaseen vaikka olen köyhä. Se on se mihin arvojärjestykseen asiansa laittaa.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 10:30"]
On minullakin varaa suklaaseen vaikka olen köyhä. Se on se mihin arvojärjestykseen asiansa laittaa.
[/quote]
Ööh... yksi suklaalevy maksaa noin 3-4 euroa ja riittää yleensä viikoksi kun taas tupakka-aski maksaa kai jo 5 euroa ja ällökorsteeni saa askin savutettua PÄIVÄSSÄ!
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 10:37"]
[/quote]
Ööh... yksi suklaalevy maksaa noin 3-4 euroa ja riittää yleensä viikoksi kun taas tupakka-aski maksaa kai jo 5 euroa ja ällökorsteeni saa askin savutettua PÄIVÄSSÄ!
[/quote]Suklaalevy riittää päiväksi, sori nyt vaan.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 19:38"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 19:31"]
Kessuun ja kaljaan näyttää aina olevan varaa, mutta terveelliseen ruokaan ei sitten jääkään juuri mitään. Höttöhiilareita maaruun ja sätkä huuleen. Lapsetkin on kyllästetty jo vauvaiästä lähtien ja polttelu alkaakin sitten samaan aikaan kuin koulukin. On se vaan hienoa, kun vanhemmat siirtävät perinteitä lapsilleen!
[/quote]
Huono-osaisuus tuppaa periytymään...
[/quote]
Tuo on tosi ärsyttävä toteamus. Huono-osaisuus kun ei ole kuin geenit, jotka periytyvät, tekipä ihminen mitä tahansa. Kyllä ne on vanhemmat ihan itse, jotka siirtävät sen huono-osaisuuden lapsilleen omalla passiivisuudellaan ja viitsimättömyydellään.
On niin vaikea tajuta, miten suomessa, jossa koulutus on toistaiseksi vielä jokaiselle mahdollista, ne "huono-osaiset" eivät viitsi kannustaa lapsiaan käymään koulua ja rämpimään pois sieltä huono-osaisuudestaan? Kun ihan varmasti sen itsekin tietävät, että siinä se tie pois on.
Tosin moni "huono-osainen" jonka tunnen tuntuu oikein ehdoin tahdoin haluavan pitää lapsensa siinä samassa sosiaalisessa asemassa missä itse on, ja jos perheestä löytyykin vähän älykkäämpi lapsi, häntä ei ainakaan tueta, vaan lähinnä sitä luuseria, joka taas ryyppäsi ja rähjäsi kaduilla. Kun onhan tuolla jälkimmäisellä nyt aina iin kovin vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:04"]
[/quote]
[/quote]
Olen itse megaläski mässääjä ja nyt on Lindtin suklaalevy kestänyt jo 8 päivää, sori nyt vaan...
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:15"]
[/quote]
[/quote]
Olen itse megaläski mässääjä ja nyt on Lindtin suklaalevy kestänyt jo 8 päivää, sori nyt vaan...
[/quote]Mä en ole läski. Ehkä Lidlin suklaa on niin pahaa ettet saa sitä syötyä.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:14"]
Kessuun ja kaljaan näyttää aina olevan varaa, mutta terveelliseen ruokaan ei sitten jääkään juuri mitään. Höttöhiilareita maaruun ja sätkä huuleen. Lapsetkin on kyllästetty jo vauvaiästä lähtien ja polttelu alkaakin sitten samaan aikaan kuin koulukin. On se vaan hienoa, kun vanhemmat siirtävät perinteitä lapsilleen!
[/quote]
[/quote]
Tuo on tosi ärsyttävä toteamus. Huono-osaisuus kun ei ole kuin geenit, jotka periytyvät, tekipä ihminen mitä tahansa. Kyllä ne on vanhemmat ihan itse, jotka siirtävät sen huono-osaisuuden lapsilleen omalla passiivisuudellaan ja viitsimättömyydellään.
On niin vaikea tajuta, miten suomessa, jossa koulutus on toistaiseksi vielä jokaiselle mahdollista, ne "huono-osaiset" eivät viitsi kannustaa lapsiaan käymään koulua ja rämpimään pois sieltä huono-osaisuudestaan? Kun ihan varmasti sen itsekin tietävät, että siinä se tie pois on.
Tosin moni "huono-osainen" jonka tunnen tuntuu oikein ehdoin tahdoin haluavan pitää lapsensa siinä samassa sosiaalisessa asemassa missä itse on, ja jos perheestä löytyykin vähän älykkäämpi lapsi, häntä ei ainakaan tueta, vaan lähinnä sitä luuseria, joka taas ryyppäsi ja rähjäsi kaduilla. Kun onhan tuolla jälkimmäisellä nyt aina iin kovin vaikeaa.
[/quote]
Sä et ihan taida tajuta tuota huono-osaisuutta. Jos vanhempi on masentunut, syrjäytynyt ja köyhä niin sillä ei todellakaan ole energiaa tsempata lapsiaan. Ehkei sillä ole edes energiaa hommata niille kunnon ruokaa. Mahtaako jaksaa huolehtia puhtaista vaatteistakaan. Lapset jäväät kasvattamatta ja lapset joutuvat kaiken opettelemaan itse kantapään kautta ja selviävät sitten miten parhaiten taitavat. Siksi huono-osaisuus niin usein periytyy.
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:14"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole tuo aiempi kommentoija, mutta kyllähän huono-osaisuus hyvin usein liittyy nimenomaan huonoihin geeneihin...
Koska rööki on savuttajalle perustarve ja sen kulut mielletään ennakonpidätyksen kaltaiseksi pakolliseksi menoksi. Vasta sen jälkeen katsotaan, mitä jää lapaseen käytettäväksi muuhun. Ja jos kuppi maistuu liiaksi, myös alkoholimenot kuuluvat tähän samaan kastiin.
t. Yksi tällaisen urpon kanssa elänyt
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 00:50"]
[/quote]
Pakko kysyä, että miten oikein viitsit/viitsitte polttaa, kun teillä on lapsiakin? Toivotteko oikein, että myös lapsenne käyvät aikanaan tupakoimaan? Eikö teitä yhtään liikuta se, että lastenne terveys kärsii siitä tupakansavusta, joita teidän vaatteisiinne ja hiuksiinne kertyy (oletan, että ette sentään niin pässejä ole, että tupakoisitte sisällä asunnossa)?
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:19"]
[quote author="Vierailija" time="14.11.2013 klo 11:15"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]Mä en ole läski. Ehkä Lidlin suklaa on niin pahaa ettet saa sitä syötyä.
[/quote]
Se kirjoitti LINDT, eli Lidl. Niillä on aika iso ero.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 18:51"]
Se on sitä priorisointia.
[/quote]
Niin just.
Me ollaan keskituloinen pariskunta, ja laitetaan joka vuosi kymppitonni matkusteluun, tehdään kaksi kaukomatkaa. Kuullaan kovasti ihmettelyjä, että miten meillä on moiseen varaa, kun sunnilleen saman tienaavilla kavereilla ei ole varaa kuin käydä kerran kesässä Kanarialla. Mutta kun se on se priorisointi, matkustelu on meille tärkeää, joten siihen järjestyy rahaa. Sama on tilanne tupakoitsijoilla, jostain muusta tingitään.
No, jos tämä tupakoitsija on perheellinen niin ei tosiaan ole hänen oma asiansa... Kun tekee valinnan ostaa röökiä, leijailee savuna ilmaan lapsen uusi talvitakki, salaattiainekset ja "kunnon" liha, yhteinen leffareissu, bensarahat joilla olis päässyt mummolareissulle jne...
Terveysasioista, hajuhaitoista ja huonosta esimerkistä puhummattakaan. Kaikki se raha ja aika minkä käytätte tupakkaan, on jostain muusta pois. Jostain oikeasti tärkeästä, ei ällöttävistä, tappavista päihteistä.