Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapset hemmotellaan pilalle niin etteivät voi enää matkustaa esim. ilmastoimattomassa tai vanhassa autossa?

Vierailija
20.07.2006 |

Todella ihmeellistä! Tiedän useammankin tällaisen lapsen joille on aivan ylivoimaista istua edes hetki autossa jossa ei ole ilmastointia! Tai sitten auto on liian vanha, ei kuljekaan yhtä sulavasti kuin se mamman uusi mersu. Kuinka teidän lapsenne tulevat pärjäämään jos kaiken pitää olla aina luksusta. Ihan hävettää tuollaiset kakarat.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsille pitää pettymyksiä tuottaa, mutta huomioitava on myös, että aika menee eteenpäin, ei taaksepäin. Itse olet varmaan opettanut lapsesi käymään riu' ulla, ettei sitten telttaretkellä kammoksu sitä, ettei ole vesivessaa.

Vierailija
22/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kait tuommoisissa asioissa kuin autojen ilmastointi, digikamerat, astianpesukoneet yms. ole mistään kersojen hemmottelusta kyse. Eiköhän lähinnä ole vain kysymys tekniikasta ja sen kehittymisestä. Ja eiköhän ole aika lailla fakta, että tekniikka ja maailma kehittyy ja menee eteenpäin...? Siinä vaiheessa kun tämä nykyinen junioriosasto on aikuisiässä, nämä tämän päivän " luksukset" ovat ihan takuulla jo täysin jokapäiväisiä ja luksusarvonsa menettäneet. Sitten luultavastikin keskustellaan jo jostain ihan muusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan siitä, että vanhemmat eivät kestä lasten valitusta. Kuka tahansa matkustaa ei-ilmastoidussa autossa kun niin käsketään. Meidän kotona olisi sanottu, että kävele sitten jos ei kelpaa:)

Ihan samasta on kyse kun vaikka kääntää lapsen työntösuuntaa jatkuvasti rattaissa vain siksi että lapsi niin haluaa.

Vierailija
24/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ilmastointia autossa, emmekä pidä sitä välttämättömänä. Jos jonkun kersa alkaisi kitisemään ilmastoinnin puutteesta autossamme, saisi kävellä.

Vierailija
25/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

curling-vanhempi????? Tietäis olenko itse sellainen..

Vierailija
26/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Curling-perheissä tehdään liikaa lapsen hyväksi

Vanhemman tulee silottaa lapsensa polku helpoksi kulkea. Väärin. Vanhemman tulee sallia polulle kuuluvat kivet ja männynkävyt - ja opettaa lapsi kulkemaan elämän kuhmuraista tietä.

Ajattele curlingin pelaajia. Harjat käsissä, selkä työstä mutkalla, keskittynyt ilme kasvoilla. Kun kiekko lähtee liukumaan, he sutivat hurjina pois jokaisen menoa haittaavan haituvan.

Juuri näin toimii myös curling-vanhempi. Hän passaa ja palvelee, poistaa esteet ja silittää tien lapsensa edestä. Ja mitä tapahtuu? Liukuuko lapsi kiitollisena ja onnellisena polkuaan pitkin? Kaikkea muuta. Hän oppii vaatimaan yhä lisää palvelua. Eikä hän opi sitä mitä pitäisi, nimittäin kompuroimaan itse yli vaikeuksien.

Curling-perheissä lapset oppivat palvelupenskoiksi, pikku kuninkaallisiksi. Kun tällainen kullanmuru on janoinen, mamma ei suinkaan opasta mistä kaapista löytyy vesilaseja. Ei, hän kysyy saisiko olla appelisiinituoremehua, mummon marjamehua, porevettä vai kaakaota. Ja pitäisikö se kaakao kenties lämmittää.

Ennen kuin lukija kauhistuu palveluhaluttomia vanhempia, korostetaan, että kaikilla lapsilla on - ja pitää olla - curling-vanhempi ihan pienenä. Mutta lapsen kasvaessa tätä tulee pikkuhiljaa tuupata kulkemaan, haparoidenkin, omalla polullaan.

Vierailija
27/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai sellainen on curling-vanhempi. Mun tenavat on kai sitten, jotain käpylehmien ja curlingin väliltä =)

Vierailija
28/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silti ymmärrän ap:n pointin ja olen erittäin samaa mieltä! Itse mukavuudenhaluisena ihmisenä pidän siitä, että on pelit ja vehkeet jotta arki lapsiperheessä olisi mahdollisimman " helppoa" ja mukavaa. Siksi haluankin, että lapseni menevät usein mummolaan alkeellisimpiin olosuhteisiin ja mökille, missä on ulkohuussi, eikä vettä, ei sähköä. Matkaavat sinne ilmastoimattomalla autolla ja hyvä niin - lapset näkevät että on muunlaistakin elämää kuin tätä meidän " luksusta" . Sehän on vain materiaa ja tarkoitettu helpottamaan arkea. Luksuksesta huolimatta kyllä meidän muksut joutuu kävelemään pitkiä matkoja puistoon, eivät saa herkkuja, eivätkä muutenkaan määrätä kotona.

Vierailija
29/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmittaa se, kun nämä " hemmotellut" kakarat arvostelevat ihan surutta meidän olojamme ja autoamme. Vaikka kotona olisi vaikka kultaiset ovenrivat, vieraassa paikassa kunnioitetaan sen paikan oloja!

Vierailija
30/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ilmastointi autossa alunperin siksi, että olemme hemmotelleet itse itsemme ;), siis minä ja mieheni. En ymmärrä, miksi vaihtaisimme halvempaa huonompaan autoon vain siksi, ettei sulle tulisi paha mieli? Ilmastointi on nykyautoissa aika yleinen luksus, jota ei voi enää luksukseksi edes oikeastaan kutsua: se on vakio uusissa autoissa...ja meillä ei ole edes uusi.

Tiskikone meillä on siksi, että meillä oli varaa ostaa se ja siksi, että se tutkitusti säästää vettä käsintiskaukseen verrattuna!

Mitä vielä?

Vierailija
31/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan asiasta lapset valittavat. On kidutusta istua kuumassa autossa, jossa aurinko päkittää. Ostakaa kunnon nykyaikaiset autot ihmiset. Ei sellaisella romulla nykypäivänä kehtaa ajella (muuta kuin minä)

Vierailija
32/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmastoidut autot, digikamerat yms... ne ovat mammat nykypäivää. Ei ne mun mielestä mitään luksusta ole, normaalia nykypäivää. Ainoat mitä lapset tuntee. Meillä ainakin on ollut ilmastoitu auto aina kun lapset ovat olleet olemassa, samoin digkamera. Ei ne tiedä muusta.

Vierailija
33/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ap kyseenalaistanut nyktekniikkaa vaan sitä, miten lapset eivät pärjää ilman jos sellainen tilanne tulee eteen. Tai oikeamminkin pitäisi kysyä, miten aikuiset eivät pärjää lapsilleen kun tällainen tilanne tulee eteen?

Vierailija
34/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli vaikka autossa on ilmastointi jne. lapset eivät pompota vanhempia ja vanhemmat taas eivät tahallaan kiusaa lapsia. Meillä tekniikka helpottaa enemmänkin aikuisten arkea...eikä se 70-luvulla syntyneelle ole mikään itsestäänselvyys (tai tietääkseni ainakaan).

Vierailija
35/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös se ole vakiona kaikissa 10v nuoremmissa autoissa???

Vierailija
36/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne eivät ole jokaisen lapsen ulottuvilla ja eivät todellakaan ole itsestäänselvyyksiä kaikille!

Ja jos joku tyytyy vähempään, se on tosi kunnioitettavaa, jokaisella ei tarvitse olla ilmastoitua autoa!

Vierailija
37/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin eletään nykyaikaa kaikilla mukavuuksilla - jopa mökillä ja autossakin, koska on nykyvempaimia jotka helpottavat elämää ja tekevät elämästä mukavempaa. Esim matkustellaan paljon ja ilmastoitu auto on loistava keksintö :)

Kyllä minäkin olen asunut ja lomaillut kurjissa oloissa ja tiedän minkalaista on, kun likaiset vaatteet ja asuntona maja. Mutta en koe, että minunkin pitäisi elää niin aina, koska joku toinenkin elää maailmassa niin. Toki sitä usein ajattelee, ettei esim kaikiilla maailman ihmisillä ole nettiä käytössä, eikä moni tiedä mikä se netti edes on. Silti minulla ja sinullakin AP on mahdollisuus käyttää tätä kummallista vehjettä - nettiä. Tavallaan sekin ylellisyys, josta en ainakaan minä 20v sitten osannut haaveillakaaan :)

Maailma muuttuu - niin minäkin :)

Vierailija
38/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helteillä emme olisi päässeet kotoa mihinkään, jos autossa ei olisi ilmastointia. Ei tulisi mieleenikään kuljettaa pientä vauvaa, jolla ei lämmönsäätely pelaa, autossa jossa ei ole ilmastointia pitkiä matkoja.

Vierailija
39/39 |
20.07.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtaa se ei-ilmastoituun? Olla käyttämättä ilmastointia? Ostaa toinen auto jossa ei ole ilmastointia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä viisi