Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä niistä ”koska ope sanoi” -ihmisistä tulee aikuisena?

Vierailija
18.09.2020 |

Uskaltavatko he yhtä vähän ajatella itse aikuisenakin? Koulussa niitä oli jonkin verran, jotka ei uskaltaneet ajatella yhtään itse vaan miettivät miten opettaja pidetään tyytyväisenä. ”Näin pitää tehdä koska ope sanoo”. Ei ajatustakaan siitä, mikä olisi parasta omalle oppimiselle. Kuin opettaja olisi joku villieläin joka on ärsytettynä vaarallinen. Ovatko he aikuisena samanlaisia, jotain ylempää auktoriteettia kuunnellaan ja tehdään niin kuin se sanoo? Mikä taho se on?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ihan minun siskoltani, josta tuli syrjäytynyt oman elämänsä vänkyttäjä.

Onhan se niin paljon hauskempaa ymmärtää lukemansa tahallaan väärin kuin keskustella asiasta.

Vierailija
2/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein koulussa suunnilleen kuten käskettiin, ja nykyään tarkistan Finlexistä jos en jotain tiedä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ihan minun siskoltani, josta tuli syrjäytynyt oman elämänsä vänkyttäjä.

Onhan se niin paljon hauskempaa ymmärtää lukemansa tahallaan väärin kuin keskustella asiasta.

En minä ymmärtänyt väärin. Sinun asenteellasi tulee niitä lähiöiden luusereita. 

Päinvastoin. Siinä syrjäytyy, jos ei koskaan osaa ja uskalla tehdä mitään itsenäisesti, niin että itse on päättänyt sen toimintatavaksi. En tarkoittanut että pitäisi tehdä päinvastoin mitä opettaja sanoi (missä niin luki?). Vaan että ajatellaan itse. Se on itse koettava hyväksi, sen on resonoitava aina itsessä hyvältä. Sitten jos opettaja käskee tekemään jotain hölmöä, uskalletaan toimia toisin, omaa parasta ajatellen. Ei tehdä vain siksi että ”no kun ope sanoi”. Mietin, mihin se johtaa jos sillä raiteella jatkaa aikuisiälle asti. Ymmärsitkö?

Vierailija
4/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä tulee niitä ihmisiä, jotka ohjaavat sinut aseella uhaten karjavaunuun, koska johtaja käski. Ovat sitten tyytyväisiä, että ovat täyttäneet kansalaisvelvollisuutensa (ja ihmettelevät, kun kukaan ei puhu heidän puolestaan sitten, kun on vuoro lastata heidät kyytiin).

Vierailija
5/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päinvastoin. Siinä syrjäytyy, jos ei koskaan osaa ja uskalla tehdä mitään itsenäisesti, niin että itse on päättänyt sen toimintatavaksi. En tarkoittanut että pitäisi tehdä päinvastoin mitä opettaja sanoi (missä niin luki?). Vaan että ajatellaan itse. Se on itse koettava hyväksi, sen on resonoitava aina itsessä hyvältä. Sitten jos opettaja käskee tekemään jotain hölmöä, uskalletaan toimia toisin, omaa parasta ajatellen. Ei tehdä vain siksi että ”no kun ope sanoi”. Mietin, mihin se johtaa jos sillä raiteella jatkaa aikuisiälle asti. Ymmärsitkö?

Silti et osannut sen vertaa ajatella itse, että oliait ymmärtänyt mitä sulle vastataan...

Vierailija
6/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskisuuren firman myyntijohtaja.

Se auktoriteettejä kunnioittamaton vänkääjä myy nykyään valevitamiineja Suomen Apteekki -nimisen puljun ja vastaavien lafkojen nimissä. Toki hän on toimitusjohtaja ja minä "vain" myyntijohtaja. En pysty silti kadehtimaan :D

Vierailija
7/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä jotka syyttelee kun "lasikatto" tulee vastaan ja valittaa kuinka verkostoituneet ja hyvät tyypit saavat parhaat duunit kun oma ura sakkaa hyvin menneen alkukiihdytyksen (opiskelu + alkupään suorittavan tason hommat esimiehen tiukassa valvonnassa) jälkeen?

Vierailija
8/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole edes lukioälykkötason pohdiskelija vaan yläkoulun kapinajohtaja.

Vierailija
9/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuli juristi. Olen aina ”pitänyt” yhteisistä säännöistä, ohjeista, toimintamalleista jne. Auktoriteettikammo ei ole myöskään vaivannut, sillä perustelemalla ja kyseenalaistamalla olen voinut vaikuttaa. Toisin kun se kapinoiva luokkakaveri, jolle joutui sanomaan; ”koska ope käski”.

Vierailija
10/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. juristille tai insinöörille tuo on ihan riittävä pohja

Vierailija
11/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä jotka syyttelee kun "lasikatto" tulee vastaan ja valittaa kuinka verkostoituneet ja hyvät tyypit saavat parhaat duunit kun oma ura sakkaa hyvin menneen alkukiihdytyksen (opiskelu + alkupään suorittavan tason hommat esimiehen tiukassa valvonnassa) jälkeen?

Verkostoitunut hyvä tyyppi jonka ammattitaito nolla. Näitähän riittää.

Vierailija
12/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos opettaja käski kirjoittamaan vihkon sivun täyteen numeroa 8, vaikka olit sen jo oppinut kirjoittamaan, väkersitkö sen koko sivun täyteen niitä kaseja, vain siksi koska opettaja käski? Jotkut oikeasti ovat tällaisia.

Vierailija
13/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niistä tulee niitä ihmisiä, jotka ohjaavat sinut aseella uhaten karjavaunuun, koska johtaja käski. Ovat sitten tyytyväisiä, että ovat täyttäneet kansalaisvelvollisuutensa (ja ihmettelevät, kun kukaan ei puhu heidän puolestaan sitten, kun on vuoro lastata heidät kyytiin).

Hienoista ylidramatisointia. :D

Vierailija
14/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos opettaja käski kirjoittamaan vihkon sivun täyteen numeroa 8, vaikka olit sen jo oppinut kirjoittamaan, väkersitkö sen koko sivun täyteen niitä kaseja, vain siksi koska opettaja käski? Jotkut oikeasti ovat tällaisia.

Koit jo 7-vuotiaana tietäväsi asiat paremmin kuin opettaja, joka on pusertanut satoja tai tuhansia vaahtosammuttimia eteenpäin elämässään ennen sinua?

Tuossa harjoituksessa tavoitellaan paitsi tunnistettavaa kahdeksikkoa, myös lihasmuistin aktivoimista. Kun sitä treenaamaan sopivasti, pystyy mm. kirjoittamaan kattavat muistiinpanot kuuntelun lomassa yliopistossa. Toki vaikuttaa siltä, ettet ole moisia taitoja tarvinnut. Ei niitä osaa silloin arvostaakaan.

Vierailija
15/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä tulee sellaisia ihmisiä, jotka kuuntelevat aikuisenakin viisaampiaan eivätkä yritä länkyttää vastaan tai luota youtubesta kuulemiinsa "totuuksiin". Aika harva opettajaa kuunteleva äänestää persuja...

Vierailija
16/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi luoja mitä vastauksia. Onko ihmiset oikeasti tällaisia? Tehdään vaan niin kuin muut haluaa tekevän, vaikka itseohjautumalla voisi saavuttaa parempiakin tuloksia.

Vierailija
17/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämästä tulee merkityksetöntä ja kuollutta jos ei ajattele omilla aivoillaan.

Vierailija
18/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niistä tulee sellaisia ihmisiä, jotka kuuntelevat aikuisenakin viisaampiaan eivätkä yritä länkyttää vastaan tai luota youtubesta kuulemiinsa "totuuksiin". Aika harva opettajaa kuunteleva äänestää persuja...

Missä kohtaa sanoin, ettei viisaampia pitäisi kuunnella? Osoita minulle se kohta.

OSOITA!!!! VTTU!

Politiikka sotketaan tähänkin, eli ei kannata odottaa mitään järkiperäistä dialogia. Mikäs se youtube on?

Vierailija
19/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kehityksessä on vaihe, jolle on tyypillistä sääntöuskollisuus ja myös auktoriteettien asettamien sääntöjen yksioikoinen noudattaminen. Omilla lapsillani olen sen huomannut alakoulun alkuvaiheessa. Se on ihan tarpeellinen kehityksen vaihe,  koska opettaa pelisääntöjen ja reilun pelin merkityksen, mutta useinmiten kehitys ei jää siihen, vaan lapsena/nuorena auktoriteettiriippuvainen ihminen voi ihan hyvin ajatella vähemmän auktoriteettiuskoisesti aikuisena.

Vierailija
20/29 |
18.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin vähän tuollainen koulussa. Kunnioitan auktoriteettejä, olematta kuitenkaan sinisilmäinen ja olen kykenevä ajattelemaan omilla aivoillani. 

Tulen töissä kaikkien kanssa toimeen olemalla oma itseni, en nuoleskelemalla. Olen hyvässä työpaikassa. 

Moni asia tuntui koulussakin turhalta, mutta nyt siitä kaikesta jankkaamisesta on ollut hyötyä - kertolaskujen pänttäämisestä, kymmensormijärjestelmän opettelusta (siis kun tuntikaupalla kirjoitettiin koneella jotain oäoäoä jap jap jap jap jne)., kielten sanastojen pänttäys, you name it. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme