Määräaikainen työsopimus, milloin ilmoitettava työnantajalle etten jatka?
Siis minulla on määräaikainen työsopimus ja työ on sen tyyppinen, että esimies luulee että jatkan. (Esim työtehtävät) Luultavasti minut jopa vakinaistettaisiin seuraavaksi.
Onko minulla jokin ilmoitusvelvollisuus esimiehelle etten jatka? Mikä olisi korrekti aika kertoa? Itse tietenkin panttaisin tietoa mahdollisimman pitkään.. :D
Mites lomat, niiden pitäminen (tämän vuoden) ja seuraavan lomanmääräytymisvuoden muutama lomapv? Sopimus loppuu heinäkuun loppuun. Onko minulla velvollisuus ilmoittaa niin ajoissa että ehdin pitää lomat? Entä jos en ehdi? Maksetaanko ne minulle vai miten? Olen kunnalla töissä.
Kommentit (19)
Ei sun mitään tarvi ilmoittaa, et vain tee uutta sopimusta etkä mene töihin kun määräaikainen loppuu.
Tosi hyvä jos joku joskus näin näipäyttää näitä kusipäätyönantajiea, jotka ketjuttaa määräaikaisia.
Olette nyt vain sopineet määräaikaisen ja kun se loppuu, se loppuu.
Tietysti olisi kohteliasta että mainitset asiasta, jos työnantaja puhuu kuin olisit töissä vielä työsuhteesi loputtua, voisti sanoe että enhän minä ole täällä eneää slloin, sopimus on voimassa x päivään asti.
Kiitos teille vastauksista. Näin ajattelinkin. Että ei tarvitse kertoa etukäteen mutta jos ta puhuu "sitten elokuussa sinä sitä ja tätä" voin sanoa että en ole enää töissä silloin.
Olen kouluttautumassa tähän ammattiin mutta en silti aio jatkaa, haen joko muuta työtä tai jatkan opiskelua eteenpäin. Pomo tietysti luulee että jatkan..
Työ loppuu silloin kuin on sovittu ja sillä selvä. Älä ihmeessä ilmoita jos jokin kaivertaa, oppivatpahan!
Näinä aikoina ei kannattaisi poltella siltoja takanaan, ikinä et tiedä, missä tilanteessa nykyinen pomosi tulee vastaan. Hän voi olla vaikka seuraavan työpaikkasi asiakas, tai tulevaisuudessa haluamassasi työpailkassa pomona. Sinuna kyllä ilmottaisin ihan ajoissa, ettet jatka, jätäy työpaikkaan paremman kuvan itsestäsi. Se on AINA plussaa.
Asia tulee varmaan puheeksi keväällä, kun kesälomista aletaan puhua. En vielä puhuisi mitään, mutta viimeistään 2-3 kk ennen sopparin loppua.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 07:54"]
Näinä aikoina ei kannattaisi poltella siltoja takanaan, ikinä et tiedä, missä tilanteessa nykyinen pomosi tulee vastaan. Hän voi olla vaikka seuraavan työpaikkasi asiakas, tai tulevaisuudessa haluamassasi työpailkassa pomona. Sinuna kyllä ilmottaisin ihan ajoissa, ettet jatka, jätäy työpaikkaan paremman kuvan itsestäsi. Se on AINA plussaa.
[/quote]
Samaa mieltä!! Piirit on niin pienet että hyvinkin voi olla jonain päivänä uudelleen yhteyksissä ja jos on jättänyt esimiehen pulaan hän ei taatusti unohda. Itse ilmoittaisin 2 kk ennen, silloin heillä on aikaa etsiä uusi tilalle ja ehtisin ehkä perehdyttämäänkin vielä.
Hyviin tapoihin kuuluu ilmoittaa hyvissä ajoin.
Muistan kuitenkin 90-luvulla, kun olin eräässä suuressa pesulassa töissä kuinka siellä tehtiin aina kalenterikuukaudeksi uusi työsopimus ja töiden jatkunisesta taas kuukaudeksi tultiin kertomaan kuukauden viimeisen päivän iltapäivänä. Onneksi omi vain välivuosi kyseessä, muuten olisi voinut enemmän tympäistä.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 07:24"]
Tosi hyvä jos joku joskus näin näipäyttää näitä kusipäätyönantajiea, jotka ketjuttaa määräaikaisia.
[/quote]
Kun aapeellä kuitenkin on selvästi yli puolen vuoden määräaikaisuus, en ole sitä mieltä, että kyse on työnantajan kusipäisyydestä. Kyse on vain siitä, että toistaiseksi palkatun työntekijän kohdalla pitää joka kuukausi pysähtyä miettimään, voidaanko palkkausta jatkaa, riittävätkö rahat varmasti seuraavankin puoli vuotta (irtisanomisaika) ja mistä ihmeestä ne hankitaan. Esim puolen vuoden määräajaksi palkatun kohdalla viisi noista miettimiskerroista voidaan jättää väliin ja keskittyä vain siihen,että raavitaan ne palkkarahat jostain kokoon.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 08:43"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 07:24"]
[/quote]
Kun aapeellä kuitenkin on selvästi yli puolen vuoden määräaikaisuus, en ole sitä mieltä, että kyse on työnantajan kusipäisyydestä. Kyse on vain siitä, että toistaiseksi palkatun työntekijän kohdalla pitää joka kuukausi pysähtyä miettimään, voidaanko palkkausta jatkaa, riittävätkö rahat varmasti seuraavankin puoli vuotta (irtisanomisaika) ja mistä ihmeestä ne hankitaan. Esim puolen vuoden määräajaksi palkatun kohdalla viisi noista miettimiskerroista voidaan jättää väliin ja keskittyä vain siihen,että raavitaan ne palkkarahat jostain kokoon.
[/quote]Hä? Eihän kukaan voi palkata puoleksi vuodeksi jos rahat on tarkastettava joka kuukasi. Väitteesi on naurettava.
Määräaikastahan ei voi edes lomauttaa, vaan rahat on revittävä jostain koko määräajan palkkoihin. Toistaiseksi voimassa olevan työsopparin voi irtisanoa 14 päivän irtisanomisajalla, jos työsuhde on kestänyt alle vuoden ja 1kk ajalla jos on kestänyt alle 4 vuotta. Lomautuksen voi niin ikään antaa 14 varoitusajalla.
Paljon helpomi on hallita toistaiseksi voimassa olevan sopparin kustannuksia kuin määräaikaisen.
Älä ihmeessä polta siltoja. Eli ei sun tarvii asiasta vielä huudella, mutta viimeistään keväällä kun alatte puhua lomista yms. niin sun on hyvä ilmaista asia. Tietysti jos pomo tarjoaa jo aikaisemmin jatkoa, niin ei sun kannata valehdellakaan.
Lomien pitäminen tai rahana maksaminen ovat sitten erikseen sovittavia asioita. Nykyään kunnillan on yleensä sen verran tiukkaa, että tuskin tulet saamaan rahana pitämättömiä lomia.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 08:00"]
Asia tulee varmaan puheeksi keväällä, kun kesälomista aletaan puhua. En vielä puhuisi mitään, mutta viimeistään 2-3 kk ennen sopparin loppua.
[/quote]Työnantajat taas jättää usein kokonaan ilmoittamatta että jatketaanko sopimusta uudella vai ei. Itsekkin olen tehnyt varmaan kymmeniä määräaikaisia sopimuiksia pituudeltaan yhdestä päivästä vuoteen. Parhaimmillaan olen tehnyt viikkoja töitä ilman varsinaista työsopimusta, eli minut on merkitty työvuorolistaan vaikka määräaikainen sopimus on loppunut eikä uutta ole tehty. Itsellä ei jääny palkkoja saamatta mutta parille työkaverille kävi niinkin että esimiehen sijainen oli luvannut jatkaa sopimusta ja kun vakinainen esimies tuli töihin, niin hän kieltäytyi kuittaamasta palkkoja maksuun, koska hän ei ollu hyväksynyt määräaikaista työsopimusta. Ja tämä tapahtui tietysti kunnalla.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 08:35"]
Hyviin tapoihin kuuluu ilmoittaa hyvissä ajoin.
Muistan kuitenkin 90-luvulla, kun olin eräässä suuressa pesulassa töissä kuinka siellä tehtiin aina kalenterikuukaudeksi uusi työsopimus ja töiden jatkunisesta taas kuukaudeksi tultiin kertomaan kuukauden viimeisen päivän iltapäivänä. Onneksi omi vain välivuosi kyseessä, muuten olisi voinut enemmän tympäistä.
[/quote]
Tuollaisessa tilanteessa on kyllä todella suuri kiusaus hakea muualta töitä ja jos saa, niin ilmoittaa vasta silloin viimeinen päivä kun pomo tulee ilmoittamaan ensi kuusta että enpä ole tulossa huomenna töihin kun olen saanut toisen työpaikan.
Mutta tuokin on totta että ei kannata poltella siltoja takanaan, tosin jos on vittuuntunut työpaikkaan, niin eipä sinne huvita mennä enää koskaan takaisin.
Vastaus kysymykseen, määrä aika loppuu sopimuksen mukaisena päivänä, eikä sen vuoksi kummankaan tarvi kummankaan enää erikseen ilmoitella mitään. Asia tulee ajankohtaiseksi vasta jos työnantaja tarjoaa uutta sopimusta tai kun työntekijä kyselee sellaista.
Se kannattaa huolehtia että saa viimeisenä päivänä palautettua työnantajan omaisuuden kuten työvaatteet ja avaimet, ettei tarvi tulla työsuhtee jälkeen omalla ajalla töihin ja tapella sen ajan korvauksista.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 08:51"]
Lomien pitäminen tai rahana maksaminen ovat sitten erikseen sovittavia asioita. Nykyään kunnillan on yleensä sen verran tiukkaa, että tuskin tulet saamaan rahana pitämättömiä lomia.
[/quote]Hoitoalalla ainakin tiukkuutta on enemmänkin työntekijöistä, eikä määräaikaset monessakaan paikassa saa pitää lomiaan, vaan ne maksetaan rahana pois määräaikaisen uusinnan yhteydessä. Vakituisetkaan eivät ole saaneet monilla osastoilla enää vuosiin yövuoron aikahyvityksiä vapaana, vaan ne maksetaan rahalla, kun työntekijät ei riitä niihin vapaisiin.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 08:54"]
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 08:00"]
[/quote]Työnantajat taas jättää usein kokonaan ilmoittamatta että jatketaanko sopimusta uudella vai ei. Itsekkin olen tehnyt varmaan kymmeniä määräaikaisia sopimuiksia pituudeltaan yhdestä päivästä vuoteen. Parhaimmillaan olen tehnyt viikkoja töitä ilman varsinaista työsopimusta, eli minut on merkitty työvuorolistaan vaikka määräaikainen sopimus on loppunut eikä uutta ole tehty. Itsellä ei jääny palkkoja saamatta mutta parille työkaverille kävi niinkin että esimiehen sijainen oli luvannut jatkaa sopimusta ja kun vakinainen esimies tuli töihin, niin hän kieltäytyi kuittaamasta palkkoja maksuun, koska hän ei ollu hyväksynyt määräaikaista työsopimusta. Ja tämä tapahtui tietysti kunnalla.
[/quote]
Meille koulussa opetettiin että jos työntekijä tulee töihin määräaikaisen sopimuksen jälkeen ilman uutta sopimusta ja hänellä teetetään töitä entiseen tapaan niin lain mukaan hänellä olisi sitten tällä sanattomalla sopimuksella vakituinen paikka. Erityisesti sinulla kun on palkkakin maksettu niin olisi ollut helppo todistaa että olet oikeutettu jatkuvaan työsuhteeseen. Ehkä myös kaverisi.
Ap vasta opiskelee alaa, eli ei vielä ole voitu vakinaistaa! En suosittele panttaamaan tietoa (mitä siitä edes hyödyt?) koska kouluttaudut samalle alalle. Usko pois, sana kiertää ja ainakin meillä (kunnallinen päiväkoti) johtajilla on salainen epävirallinen "musta lista" työntekijöistä, joita ei kannata palkata huonojen kokemusten takia.
[quote author="Vierailija" time="13.11.2013 klo 09:06"]
Ap vasta opiskelee alaa, eli ei vielä ole voitu vakinaistaa! En suosittele panttaamaan tietoa (mitä siitä edes hyödyt?) koska kouluttaudut samalle alalle. Usko pois, sana kiertää ja ainakin meillä (kunnallinen päiväkoti) johtajilla on salainen epävirallinen "musta lista" työntekijöistä, joita ei kannata palkata huonojen kokemusten takia.
[/quote]
Mistä olet saanut sellaisen päähäsi että alaa opiskelevaa ei voitaisi vakinaistaa?
T: Melkein valmis insinööri vakituisessa työsuhteessa
Onko sulla ap joku syy, miksi et halua kertoa työnantajalle, ettet aio jatkaa? Jos tulee puhetta jostain elokuusta, mä sanoisin että mulla on työsopimus vain heinäkuuhun asti. Fiksu työnantaja ottaisi siinä kohtaa puheeksi mahdolliset jatkohalut puolin ja toisin. Mä puhuisin tuon suoraan. Työnantaja saisi sanoa, onko sillä puolella aikeita jatkaa töitä ja mä voisin sanoa oman kantani. Saattaisin hyvin sanoa, että jatkohalukkuus riippuu siitä, löytyykö jotain muuta kiinnostavaa työtä, paljonko maksetaan, mikä on työnkuva...
Jos et halua ottaa asiaa aiemmin puheeksi niin tuo viimeistään keväällä oli hyvä neuvo. Jos ei siihen mennessä ole työnantaja ottanut asiaa esiin, ilmoita itse ettet aio jatkaa. Sano vaikka että olet ehtinyt suunnitella muuta, kun ei tämän jatkumisesta ole ollut mitään varmuutta.
Ei ole mitään virallista velvoitetta ilmoittaa, ennen kuin jatkoa tarjotaan. Lomat saat rahana jos et ehdi pitää.