Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tämä teidän oikeustajunne mukaista? Minä en tätä ymmärrä:

Vierailija
01.08.2008 |

KKO: Eroäidin pitää saattaa lentokoneessa matkustavaa lasta

Julkaistu: 30.7.2008 20:30

Mikko Paakkanen

helsingin sanomat

Lapsen lähettäminen lentokoneella Ruotsiin ei ole vähäinen asia, totesi korkein oikeus keskiviikkona antamassaan tuomiossa. Sen mukaan suomalainen oikeus ei voi muuttaa ruotsalaista tuomiota, jonka nojalla lapsi kuuluu viedä eikä vain lähettää tapaamiseen.

Tuomio koskee tapausta, jossa Ruotsissa asunut nainen oli avioeron jälkeen muuttanut poikansa kanssa Suomeen. Ruotsiin jääneellä isällä oli pojan tapaamisoikeus, joka oli vahvistettu ruotsalaisessa käräjäoikeudessa. Ruotsalaistuomion mukaan äidin piti tapaamisia varten viedä poika Linköpingiin ja isän piti palauttaa hänet Helsinkiin.

Tapaamisia oli kuitenkin jäänyt väliin, koska pojan äiti oli saanut toisen lapsen eikä hänellä ollut äitiysloman ja hoitovapaan takia rahaa matkoihin.

Tapaamisten jäätyä hoitamatta pojan isä vaati Helsingin käräjäoikeutta panemaan ruotsalaistuomion täytäntöön. Käräjäoikeus täsmensi tapaamisoikeutta niin, että äidin ei tarvinnut viedä poikaa Ruotsiin asti, vaan hänet sai vain panna koneeseen Helsinki-Vantaan lentokentällä.

Täytäntöön pantavaan tuomioon saa kuitenkin lain mukaan tehdä vain vähäisiä täsmennyksiä. Se, että lapsi matkustaa yksin lentokoneella Helsingin ja Tukholman väliä ja Linköpingissä asuva isä hakee hänet Tukholmasta, on tuomion muutos eikä pelkkä täsmennys, KKO totesi. Se kumosi muutoksen.

KKO päätti myös, että Ruotsissa annettu tuomio kuuluu panna täytäntöön aivan kuin se olisi annettu Suomessa.

Pohdittuaan vaihtoehtoja KKO päätyi tulokseen, että tuomio kuuluu panna täytäntöön niin sanotun pohjoismaisen tuomiolain nojalla. EY-asetus ja pohjoismainen avioliittokonventio eivät sovellu tähän tapaukseen, koska ruotsalaista tuomiota tapaamisoikeudesta ei ollut annettu avioeron yhteydessä vaan eron jälkeen eri oikeudenkäynnissä.

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

yksivuotias ja kolmetoistavuotias vähän eri asia

Vierailija
2/3 |
01.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

nosto

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
02.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta jännä sananmuoto että äidin pitää viedä. Tarkoittaako se henkilökohtaisesti? Jos äiti ei voi viedä, voiko mummo, sisko tai ystävä olla saattajana? Tai voiko saattajana olla lentoyhtiön ns. saattajapalvelu?

Isällä saattaa olla pitkä matka sinne Arlandan lentokentälle eikä halua tai voi matkustaa sitä niin usein.

Mä olen itse matkustanut yksinmatkustava lapsena lentokoneella säännöllisesti 5-vuotiaasta alkaen. Ei se ollut sen kummenpaa kuin bussilla matkustaminen. Toinen vei kentälle ja toinen haki. Mulla oli kuitenkin kyseessä kotimaanlennot eikä ollut kieliongelmia.

Se oli kaikille osapuolille helpompi vaihtoehto verrattuna 7-8 tunnin ajomatkaan suuntaansa autossa matkapahoinvoivan lapsen kanssa. Sitäkin ehdimme harrastaa kolmisen vuotta ennenkuin täytin maagisen 5-vuoden iän rajan.

t. 70-luvun erolapsi