Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pianotunneista kysymys

Vierailija
12.11.2013 |

Miten pienen, nuotteja osaamattoman pianotunnit etenevät? Poikani aloitti pianonsoiton elokuussa ja opettaja antaa läksyksi opetella kotona itsenäisesti uuden kappaleen, vaikka sitä ei olla tunnilla opiskeltu lainkaan. Onko tämä tavallista?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut tunnilla mukana. Pojalla on reissuvihko, jossa lukee läksyt. Tällä kertaa on siis tarkoitus soittaa vanhaa läksyä ja opetella uusi aivan itse (molemmat kädet). Kappaleessa on kahdeksasosanuotteja ensimmäistä kertaa. Entä jos me vanhemmat emme ymmärtäisi nuoteista mitään? Meidän vanhempienhan tässä pitää nyt ryhtyä opettajiksi?

Vierailija
2/15 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis yleensähän, jos nuotteja käytetään, on myös olemassa joku harjoituskirja, jossa ne nuotit selitetään. Onko teidän lapsi niin tyhmä, ettei osaa lukea selitystä kahdeksasosanuotista? Vai haluatko viedä siltä kaiken oman oivaltamisen ilon?

Vierailija
4/15 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on vasta 7 v ja aloittanut pianonsoiton elokuussa. Itse en pääse mukaan soittotunnille.

ap

Vierailija
5/15 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässäpä ysillä oli käytöstavat kohdallaan. Kerta kaikkiaan!

Vierailija
6/15 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaako vasen käsi pianolla jotain muuta kuin noita osaamiani perus cdefgahc -nuotteja, missä c sijaitsee tokaks ylimmässä viivavälissä??

Haluaisin oppia soittamaan pianoa ja nuo perusnuotit osaankin lukea, mutta mitens se vasen käsi siinä toimii mukana? :o Jollain muulla nuottiavaimella vai? Jonka viivastolla c ei enää olekaan samassa paikassa...

Mitenkäs vanhan aivot sen sitten oppisi ymmärtämään...?

Vierailija
7/15 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasemmalla ja oikealla kädellä on oma nuottiavaimensa. Eli vasemmalla kädellä c ei ole samassa paikassa kuin oikealla.

Vierailija
8/15 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vielä, jos joku piano-ope voisi kommentoida.

Ap

Vierailija
9/15 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:35"]

Miten pienen, nuotteja osaamattoman pianotunnit etenevät? Poikani aloitti pianonsoiton elokuussa ja opettaja antaa läksyksi opetella kotona itsenäisesti uuden kappaleen, vaikka sitä ei olla tunnilla opiskeltu lainkaan. Onko tämä tavallista?

[/quote]

Meillä alkoi aikanaan lapsen tunnit niin, että tekivät leikkejä ja sormiharjoituksia ja niistä harjoitteet kotona. Opettelivat siis korvakuulolta, vaikka nuotitkin siis oli kirjoitettu vihkoon. Pikkuhiljaa tuli nuottimonisteita ja ihan oikeita pianokoulujen kirjojakin mukaan. Mutta pääasiassa on ollut iloinen innostaminen. Mun lapsella on mahtava piano-opettaja (oikea pedagogi). Meillä vanhemmat osaavat soittaa itsekin, mutta lapsi on pystynyt tähän asti opettajan ohjeilla harjoittelemaan läksynsä. Joskus harvoin olen rytmissä antanut neuvoja pyydettäessä. 

Minusta tuo ei kuullosta hyvält ap. Opettajan pitää opettaa tunnilla kappaleen alku ainakin, soittaa rytmiä, kuunnella lapsen fiiliksiä ja ohjeistaa, minkä kohdan harjoittelee. Pitäisi edetä lapselle sopivaa vauhtia. Meillä on saatettu soittaa 4 viikkoa samoja kappaleita, kun ne ovat olleet niin kivoja ja lapsi tykkää edetä hitaasti. Nyt soittanut jo useita vuosia ja innostus säilynyt.

Anna opettajalle palautetta, että A) ohjeistaa läksyt paremmin ja B) ei anna liikaa läksyä. Jos ei auta, kokeilkaa toista opettajaa. Vaihtaminen ei ole mikään häpeä!

Vierailija
10/15 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tyttäreni aloitti pianotunnit 8-vuotiaana ja lopetti 11-vuotiaana. Alkuun teki muutamia kirjassa olevia kynällä tehtäviä läksyjä kotona. Ihan pieniä, vaikka laittoi nuottien nimiä jne. Ei mitään kamalaa olisi varmaan tapahtunut, vaikkei olisi tehnytkään.

Sittemmin lapseni ei lähes ollenkaan harjoitellut kotona mitään pianotuntiasiaa tai soittoläksyjä. Meni vaan tunnille niine hyvineen. En viitsinyt painostaa, kun riittävästi on koululäksyissäkin patistettavaa. (Kouluaineissa melkein kaikissa onkin kiitettävä numero.)

Lopetti pianotunnit, kun ope sai paremman viran kaupungilta.

Vierailija
11/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettelin pianonsoittoa Suzuki-oppilaana korvakuulolta. En vieläkään osaa nuotteja...

Vierailija
12/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko tunnilla mukana? Tiedätkö, ettei kappaletta käsitelty ollenkaan, vai kertoiko lapsesi?

Vierailija
13/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tämä ainakin oli silloin lapsena ihan tavallista, jos ei kappaletta esim ehditty käymään läpi ennen tunnin loppua, niin opettaja saattoi kehottaa vähintäänkin tutustumaan uuteen kappaleeseen. Ei ole niin vakavaa, tunnilla on kuitenkin varmasti käyty edes jotakin kys. Kappaletta koskevia harjoituksia läpi.

Vierailija
14/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu pojastasi. Yleensä opettaja soittaa kappaleen malliksi. Sitten jotkut toistavat sen korvakuulolta. Mutta yleensä harjoitellaan niin, että ensin oikea käsi, sitten vasen. Ja alkeiskappaleissahan käsi on samassa paikassa. Sitten vain nuoteista katsotaan, mitä sormea painetaan. Yleensä nuotit on numeroitu sormien mukaan 1-5, eli niiden mukaan soitetaan, vaikka nuotteja ei vielä osaisi. 

Vierailija
15/15 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan pianotunneilla pyritään siihen, että uudet kappaleet käydään läpi soittotunnilla. Jos soittotunti on esimerkiksi tosi lyhyt, voi olla, ettei soittotunnilla aina edes ehditä katsoa uusia kappaleita. Tällöin esittämäsi tilanne voi olla normaali.

Annan usein nopeasti edistyneille oppilaille tehtäväksi tutustua itse uusiin, opittaviin lauluihin kotona, jolloin he voivat olla aktiivisempia kotona. Tällöin oppilas ei saa kaikkea tietoa valmiina, mikä parhaimmassa tapauksessa lisää oppilaan ymmärrystä siitä, mitä hän jo osaa ja missä on kehittämistä. Tämä voi lisätä myös motivaatiota.

Itse pyrin lukemaan oppilaan kykyjä ja mahdollisuuksia ja miettimään, kenelle tällaisen tehtävän voi antaa. Joku oppilas on ollut innoissaan, koska pääsee itse aktiivisesti tutkimaan uutta laulua, eikä opettaja ole läsnä. Toinen oppilas taas saattaa ahdistua uudesta tilanteesta.

Toivoisin pianonsoiton opettajana, että vanhemmat tukisivat lapsen oma-aloitteisuutta tässäkin harrastuksessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä yhdeksän