Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelen sivuaineena psykologiaa ja terapiat yms vaikuttaa ihan huuhaalta

Vierailija
12.11.2013 |

Onko kokemuksia? Miten joku psykoanalyysi muka voi toimia, kun siinä potilaas vaan höpisee mitä mieleen tulee ja terapeutti vain kuuntelee?

Juu, anteeksi skeptisyyteni, mutta minua kiinnostaa enemmän se tieteellisempi psykologia eli neuropsykologia. Nuo terapiat vaikuttaa ihan huuhaalta.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:44"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:42"]

Kun on opiskellut ainetta, josta psykologia ammentaa paljon (siis _ei_ ammenna, paitsi niitä pseudojuttuja), niin koska niiden ymmärrys asioista menee metsään, niin arvostukseni psykologiaa kohtaan ei ole kummoinen.

[/quote]

Mikä on tämä aine, josta psykologia ammentaa pseudoa? Kasvatustiedekö?

[/quote]

Kielitiede.

Vierailija
2/20 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:39"]

Terapeuttina olisi lystiä!

Asiakas: Minusta tuntuu nyt pahalta.

Terapeutti: Tuntuuko sinusta nyt pahalta?

Asiakas: Tuntuu.

Terapeutti: Mieti näitä asioita. Puhutaan lisää ensi kerralla.

Voit maksaa 200 euron laskusi kassalla. Kiitos, hei!

Monet käyvät terapiassa kolme kertaa viikossa 20 vuoden ajan puhumassa ankeasta Vähän puuleluja ja nekin patterin välissä -lapsuudestaan. 

Terapeutti ymmärtää ja lentää kaukomatkalle useamman kerran vuodessa. :D

[/quote]

Joo mustakin olisi tosi lystiä kuunnella mm. jonkun lapsena hyväksikäytetyn tarinoita siitä, kuinka isä raiskasi uudestaan ja uudestaan joka päivä. Tai jonkun toisen post-traumaattisen itkemistä, kun perhe joutui auto-onnettomuuteen ja puoliso sekä pieni lapsi kuoli ja itse joutuu viettämään loppuelämänsä pyörätuolissa. Siis ihan oikeasti se juuri on mun käsitys hauskasta ja leppoisasta työstä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet käyvät terapiassa kolme kertaa viikossa 20 vuoden ajan puhumassa ankeasta Vähän puuleluja ja nekin patterin välissä -lapsuudestaan. 

[/quote]

Olipa typerä teksti. 

Terapeutin työ on minusta lähinnä paskanluontia eikä mitään lystiä. Siihen vaaditaan oikeasti kiinnostusta ihmisten auttamiseen. Terapiatunti maksaa noin 80 euroa josta Kela korvaa osan, jos asiakkaalla on B-todistus. Ja ei ole totta että "monet" kävisivät 20 vuotta intensiiviterapiassa. Useimmiten terapiakertoja on viikossa  yksi tai kaksi ja terapiaa käydään muutama vuosi tai vain pari. 

Vierailija
4/20 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt terapiassa ainoastaan noin 10 kertaa ja voin sanoa että apua oli. Pääsin yli ahdistuksesta ja sen jälkeen pystyin itse ratkomaan omia ongelmiani. Ahdistuneena kun ajatukset tuppaa pyörimään ympyrää.

Vierailija
5/20 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Anteeksi täysin ot, mutta hitto että repesin tuolle lihavoidulle kohdalle. :D Kiitos siitä!

Vierailija
6/20 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:27"]

Onko kokemuksia? Miten joku psykoanalyysi muka voi toimia, kun siinä potilaas vaan höpisee mitä mieleen tulee ja terapeutti vain kuuntelee?

Juu, anteeksi skeptisyyteni, mutta minua kiinnostaa enemmän se tieteellisempi psykologia eli neuropsykologia. Nuo terapiat vaikuttaa ihan huuhaalta.

[/quote]

Jaha. Ihmisiä  on erilaisia ja ihmisten tarpeet ovat erilaisia. Myös terapiamuodot ovat erilaisia. Se että sinä et jotain ymmärrä ei tarkoita etteikö sellaista asiaa olisi olemassa :D Itse olet kanssa saanut suuren avun terapiassa. OIkeastaan uuden elämän. Pelkkään puhumiseen en usko, vaan puhumisen lisäksi pitää olla jotain toiminnallisempaa. Ehkä olet epäherkkä, sinulla on torjunta päällä tai sitten et vain ymmärrä?  JOidenkin mielestä koko tunne-elämä on huuhaata....

Vierailija
7/20 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Taidat olla joko perus amis tai sitten joku turha tradenomi? Sekä yliopistossa opiskelevana että terapiassa käyneenä voin sanoa, että se mitä terapeutit kohtaavat työssään päivittäin on jotain sellaista mitä sinä et edes kestäisi. Jokainen terapeutti joka tarjoaa terapiaa, käy myös itse terapiassa. Työ on kuormittavaa henkisesti ja voit vain itse miettiä, että sinulla käy päivän aikana viisi asiakasta joka yksi on lapsena seksuaalisesti hyväksikäytetty mies, toinen on raiskaaja/saatananpalvoja, kolmas on joukkoraiskattu maahanmuuttajanainen, neljäs lestadiolaisperheestä eronnut ja itsemurhan yrityksestä toipuva ihmisraunio ja viides ihan vaan tavallinen opiskelija, joka on palanut loppuun.

Tekeekö mieli lentää välillä vähän kaukomaille? Tuntuuko yhtään siltä että et mikään raha ei korvaa sitä turhautumisen tunnetta?

Mene kouluun takaisin ja opiskele, tai ymmärrä edes olla hiljaa kun et mistään mitään ymmärrä. Teitä tyhmiä ihmisiä on tämäkin maa täynnä, täällä ei ymmärretä terapian arvoa. Muualla maailmassa ihmisillä on omat terapeutit siinä missä on kampaajat ja hammaslääkärit. Suomessa vaan mennään vittuilemaan kaupan kassalle, valitetaan kampaajalle ja kirjoitetaan tekstaripalstalle kun on niin paha olla. Ei uskalleta, nolottaa.

Mutta meitä terapiassa kävijöitäpä nolottaa teidänlaistenne tollojen puolesta, jotka kiukuttelette pahaa oloanne täällä internetissä sen sijaan että hakisitte apua pahaan oloonne.

Vierailija
8/20 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä luet sivuaineena psykologiaa? Ainakin Helsingin yliopistossa sitä ei niin vain pääse lukemaan.

Vierailija
9/20 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opiskelet hetken vielä lisää, niin sitten tiedätkin enemmän terapioiden vaikuttavuustutkimuksista.

Vierailija
10/20 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Terapiaa on monenlaista. En lähtisi ihan heti ilman omaa kokemusta niitä kaikkia tuomitsemaan huuhaaksi. Minulla on omia kokemuksia kriisiterapiasta, pari kertaa olen oman elämäni kriisejä terapiasaa purkanut ja on auttanut. 

Vierailija
11/20 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:33"]

[/quote]

Terapiaa on monenlaista. En lähtisi ihan heti ilman omaa kokemusta niitä kaikkia tuomitsemaan huuhaaksi. Minulla on omia kokemuksia kriisiterapiasta, pari kertaa olen oman elämäni kriisejä terapiasaa purkanut ja on auttanut. 

[/quote]

Yhdessä oppikirjassakin sanottiin aika suoraan, että ei sillä terapiamuodolla ole juuri merkitystä, että yhteistä niissä on se, että joku kuuntelee ja tukee yms.... Joo, ymmärrettävää, mutta onko tuo sitten jotain tiedettä?

Vierailija
12/20 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
13/20 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:35"]

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:33"]

[/quote]

[/quote]

Yhdessä oppikirjassakin sanottiin aika suoraan, että ei sillä terapiamuodolla ole juuri merkitystä, että yhteistä niissä on se, että joku kuuntelee ja tukee yms.... Joo, ymmärrettävää, mutta onko tuo sitten jotain tiedettä?

[/quote]

Tieteestä en tiedä, mutta on eduksi, että kuuntelija tietää mitä tekee. Ystävillä on tapana tyrkyttää neuvoja, ammattilainen tunnistaa kriisin vaiheet ja osaa annostella neuvot/ohjeet jne. Sekä tunnistaa vaaran merkit mm masennuksen. 

Vierailija
14/20 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on opiskellut ainetta, josta psykologia ammentaa paljon (siis _ei_ ammenna, paitsi niitä pseudojuttuja), niin koska niiden ymmärrys asioista menee metsään, niin arvostukseni psykologiaa kohtaan ei ole kummoinen.

Vierailija
15/20 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.11.2013 klo 23:42"]

[/quote]

Mikä on tämä aine, josta psykologia ammentaa pseudoa? Kasvatustiedekö?

Vierailija
16/20 |
12.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi todella perehtyä asiaan ennen kuin päästelee näppikseltä mitä sattuu. Kaikki terapiamuodot ei ole samanlaisia, esim. psykoanalyysiä ei voi verrata kognitiivisen psykoterapian kanssa jne. Kognitiivisen psykoterapian vaikutustutkimuksia on pilvin pimein joissa tämä terapiamuoto on todettu toimivaksi. Että jos englanti taittuu (ja pitäisi kyllä taittua jos kerta psykologiaa opiskelet), niin kannattaa etsiä näitä tutkimuksia ja lukea niitä.

Ps. Minäkin olen opiskellut sivuaineena sekä psykologiaa että psykiatriaa, eikä näissä opinnoissa ole tyrmätty terapioita tai väitetty etteikö terapiamuodolla olisi merkitystä.

Vierailija
17/20 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä kävin kolme vuotta psykoanalyyttisessä ja oon sen jäljiltä ihan eri ihminen. Ymmärrän miksi reagoin niinkuin reagoin, miksi musta tuntuu siltä kuin tuntuu ja miten voin kehittää itseäni edelleen. Loppuun palaminen ("työuupumusperäinen stressireaktio") on parasta mitä mulle on koskaan tapahtunut, koska sen ansiosta pääsin terapiaan ja voin elää nyt loppuelämäni terveenä.

Ei se varmaan kaikille toimi. Mulle sanoi lääkäri lähetettä kirjoittaessaan, että oon tarpeeks fiksu hyötymään siitä. Että jos oot kovin hidas hiffaamaan asioita joita terapeutti johdattelee ymmärtämään niin ehkä se sitten on just kuten ap ja 6 kuvailee.

Entä mikä on se pseudotiede? Kertokaa mullekin.

Vierailija
18/20 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Absurdi kommentti. Jos et tiedä, miten terapia toimii, lue vaikka jokin kirja aiheesta. Uskoisin sinun osaavan sentään kirjastoa käyttää.

Vierailija
19/20 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa nää jotka yliopistossa valittaa aineista jotka ei oo tarpeeks "tieteellisiä" heidän makuun. Ei psykologia olekaan samanlainen tiede kuin lääketiede tai fysiikka.

Vierailija
20/20 |
13.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni rajautuu jonkunmoisiin lyhytterapioihin ja taideterapiaan, ja taideterapia on näistä paras.

Terapia ei ole sitä että lääkäri diagnosoi ja määrää lääkkeen ja vaihtaa sen tai korjaa annostusta kunnes saavutetaan normaalitila. Tällainen ei ota huomioon potilaan itsensä kykyä parantaa itseään.

Hyvässä terapiassa ihminen tajuaa esimerkiksi omia voimavarojaan ja voi siten tehokkaammin käyttää niitä itsensä hyväksi. Mistä napista painamalla aiot tämän saada aikaan, kun psykiatriksi tai neurologiksi valmistut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi