Miten Kelan perustoimeentulotuki lasketaan? Voiko sitä saada vaikka on nostanut opintolainaa?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos on elänyt säästeliäästi ja opintolainaa on vaikka 650e ylimääräistä tilillä? Katsooko kela, että se pitää olla käytetty, ennen kuin voi hakea perustoimeentulotukea?
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni kela laskee sen tuloksi muiden tulojesi päälle. Mutta kai siinä joku raja on, ettei nyt joka kymppiä sinne tuloksi laiteta.
Omat rahat pitää käyttää ennen kuin toimeentulotukea voi saada. Oli säästöt töistä, koulusta tai muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos on elänyt säästeliäästi ja opintolainaa on vaikka 650e ylimääräistä tilillä? Katsooko kela, että se pitää olla käytetty, ennen kuin voi hakea perustoimeentulotukea?
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta käsittääkseni kela laskee sen tuloksi muiden tulojesi päälle. Mutta kai siinä joku raja on, ettei nyt joka kymppiä sinne tuloksi laiteta.
Joo ei joka kymppiä mutta jos satoja euroja todennäköisesti kyllä
Vierailija kirjoitti:
Aina voi hakea mutta ei välttämättä saa. Hakemus kannattaa ehdottomasti laittaa tai ainakin kysyä kelasta jos mietityttää.
Säästöt pitää yleensä olla käytettynä ennen kuin myönnetään.
Niin ja mitään rahastoja tai osakkeita tai muita säästöjä ei saa olla vaan ajatellaan että ne saa muutettua hetkessä rahaksi ja että sitten kun ei ihan oikeasti ole enää mitään varallisuutta niin siinä vaiheessa tulee kela apuun. Autoja ei yleensä kai kehoteta myymään ellei sitten ole arvokas auto, mutta vanhempia ruppanoita voi pitää jos itse maksaa kulut.
Vierailija kirjoitti:
Omat rahat pitää käyttää ennen kuin toimeentulotukea voi saada. Oli säästöt töistä, koulusta tai muualta.
Myös lasten rahat on käytettävä ennen kuin toimeentulotukea voi saada. Ei auta vaikka kuinka kertoo, että kummi on säästänyt lapselle vauvasta asti sen tonnin mikä lapsen tilillä on.