Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko 37.1 kuumetta aikuisella?

Vierailija
17.09.2020 |

Mittari näyttää tuollaista. Onko kuumetta?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu normaalilämmöstä. Mulla olisi, jollain muulla ei.

Vierailija
2/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joidenkin mielestä ei ole. Tosiasiassa riippuu siitä, mikä on normaalilämpö eli kuinka paljon lämpö on koholla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä toki, mutta pääpiirteittäin yli 37,5 astetta on kuumetta. Tuo lukema voi olla lämpöilyä, riippuen siis ihmisen tavanomaisesta ruumiinlämmöstä.

Vierailija
4/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, 37.1 - 37.4 on "lämpöä", kuumetta on vasta 37.5 ja yli.

Jos kysyt miksi, niin siksi että raja on pitänyt vetää johonkin ja ihmisten lämpö vaihtelee yksilöillä.

Vierailija
5/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketieteen mielestä ei. Itse olen sitä mieltä, että lääketieteen asettamat rajat ovat aivan liian ahtaat. Alilämpöä sairastumisen oireena lääketiede ei tunnusta lainkaan. Meitä on tällä pallolla sentään aika monta miljardia, ja yksilöitähän me olemme, vaikkakin kaikki toki ihmisiä.

Minulla normaalilämpö on 36,0. Kun sairastun, lämpö heittää 35:een. Jos se sieltä nousee 37:ään ja yli, olen jo aivan pää kainalossa tajunnan rajamailla.

Vierailija
6/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on. Jos olo on sairas, mittaan lämmön ja se on usein silloin 36.9 - 37.2. Siinä vaiheessa, kun kuume on 37.5, olen petipotilas. Normaalilämpö minulla on lähempänä 36:tta kuin 37:ää.

Vierailija
7/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle normaali.

Vierailija
8/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon ainakin niin hupero jo tasan 37 asteessa. Särkee joka paikka ja vilustaa. Mulle kuumetta toiselle ei, riippuu ihmisestä.

Vierailija
9/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

normaalin ihmisen ruumiinläpö on noin 37. nyt noin miljoona suomalaista tulee tänne vannomaan että heidän normaalilämpönsä on 36 ellei vieläkin alempi, no onhan se hienoa erottua joukosta edes noin.

Vierailija
10/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on. Jos olo on sairas, mittaan lämmön ja se on usein silloin 36.9 - 37.2. Siinä vaiheessa, kun kuume on 37.5, olen petipotilas. Normaalilämpö minulla on lähempänä 36:tta kuin 37:ää.

Minulla normaalilämpö on suunnilleen 36,0-36,5 välillä. Kun on yli 37, on jo ihan selkeästi kuumeinen olo, ja kun on se lääkäreiden kuumeeksi vaatima 38, on jo siinä ja siinä etten kärsi rytmihäiriöistä.

Vierailija
11/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

normaalin ihmisen ruumiinläpö on noin 37. nyt noin miljoona suomalaista tulee tänne vannomaan että heidän normaalilämpönsä on 36 ellei vieläkin alempi, no onhan se hienoa erottua joukosta edes noin.

Onhan se kiva kuulla olevansa epänormaali. Kiitos siitä.

Vierailija
12/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin kylmillä keleillä ja ilmojen muuttuessa kylmemmäksi iltaisin lämpötila voi olla huomattavasti korkeampi, kuin aamuisin. Mikään 37 ei siis ole kuumetta, vaan lämpöä.

Vierailija
13/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hehe, onhan se tosi hienoa. Kun mulla on noin 37, tunnen oloni kipeäksi. Buranaa ja töihin, viimeistään 12-14 on 38, joskus menee taju tai sitten ei. On se niin mukavaa. Ja epänormaalia. Mutta hienoa, kun erotun massasta edes sillä pyörtyilyllä, siitä on kauheasti etua ja saa huomiota.🙃

Vierailija
14/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin kylmillä keleillä ja ilmojen muuttuessa kylmemmäksi iltaisin lämpötila voi olla huomattavasti korkeampi, kuin aamuisin. Mikään 37 ei siis ole kuumetta, vaan lämpöä.

Ja ihan testaukseksi mittasin oman lämpötilani ja vaikka yleisemmin olen alle 36.3 niin nyt olen 36.9. Ei, en todellakaan ole kuumeessa. 

Vierailija
15/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luepa vaikka edes Wikipedia-artikkeli aiheesta. Joillakuilla normaalilämpö on jopa alle 36. Ihmisen normaalilämpöön vaikuttaa ikä, sukupuoli, koko, rasvaprosentti jne. Kaiken kukkuraksi ihmisen keskimääräinen lämpötila on mittaushistorian eli 160 vuoden kuluessa laskenut. Ja lisäksi naisilla on erilainen lämpötila kuukautiskierron vaiheesta riippuen.

Tuo 37 on vanhentunut keskiarvo. Ymmärrätkö, mitä keskiarvo tarkoittaa?

Vierailija
16/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja ihan testaukseksi mittasin oman lämpötilani ja vaikka yleisemmin olen alle 36.3 niin nyt olen 36.9. Ei, en todellakaan ole kuumeessa. 

Ovuloitko hiljattain?

Vierailija
17/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luepa vaikka edes Wikipedia-artikkeli aiheesta. Joillakuilla normaalilämpö on jopa alle 36. Ihmisen normaalilämpöön vaikuttaa ikä, sukupuoli, koko, rasvaprosentti jne. Kaiken kukkuraksi ihmisen keskimääräinen lämpötila on mittaushistorian eli 160 vuoden kuluessa laskenut. Ja lisäksi naisilla on erilainen lämpötila kuukautiskierron vaiheesta riippuen.

Tuo 37 on vanhentunut keskiarvo. Ymmärrätkö, mitä keskiarvo tarkoittaa?

Olen eri, mutta....

Normaalin aamuisen lämmön yläraja on useimmilla välillä 36,5–37,5. Terveysnkirjasto. 

Vierailija
18/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman normaalilämpönsä saa mittaamalla sen terveenä. Siitä voi sitten vertailla lämmön nousua tai laskua, kun olo tuntuu sairaalta. Osaa sitten siellä lääkärissäkin sanoa, että nyt on lämpöä asteen verran yli normaalilämmön.

Jo googlaaminen tuo etusivulle tiedon, että normaali ruumiinlämpö ihmisellä 35,8–37,6.

Vierailija
19/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman normaalilämpönsä saa mittaamalla sen terveenä. Siitä voi sitten vertailla lämmön nousua tai laskua, kun olo tuntuu sairaalta. Osaa sitten siellä lääkärissäkin sanoa, että nyt on lämpöä asteen verran yli normaalilämmön.

Jo googlaaminen tuo etusivulle tiedon, että normaali ruumiinlämpö ihmisellä 35,8–37,6.

Kannattaa mittailla muulloinkin, kun vaan "sairaana". Silloin huomaa miten se ruumiinlämpö vaihtelee aika useinkin ihmisillä, silloinkin kun ovat ihan terveitä. 

Vierailija
20/21 |
17.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla oli yks aamu kuumeinen olo, kuumemittari näytti 34.3 ja sama toisella mittarilla. On kyllä ihan aina ollut alle 36. Eli minulla jos on 37 astetta, niin olen kyllä kuumeinen ja kipeä.