kuinka usein peset hiuksesi?
Itse pesen joka päivä tai joka toinen päivä. Pesisin mielelläni harvemmin mut ongelma on se et tää mun tukka rasvottuu hiton helposti!
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 19:38"]
Joka päivä pesen.
[/quote]
Sama.
Päivittäin. Pakko pestä, vaikka kuka väittäisi mitä. Jos jätän päivänkin välistä on päänahka finnejä täynnä. No, ei se täysin finnitön ole päivittäin pestenkään, mutta parempi.
1-2 kertaa viikossa.
Päänahka alkaa hilseillä ja hiukset kuivuvat kamaliksi, jos olen pessyt useammin. Tiheämmän pesutahdin jälkeen hiukset rasvoittuvat nopeammin. Kierteestä pääsee pois kuivashampoon avulla, jolla saa taas pitkitettyä pesua pari päivää.
Itse asiassa hiukseni ovat rumimmillaan, huonoimmat ja hankalimmat, juuri pesun jälkeen, koko päivän. Tämäkin vaikuttaa siihen, ettei tee mieli pestä niitä liian usein turhan takia.
Joka aamu. Käyn aina aamuisin suihkussa ja haluan olla raikas joka päivä. Raikkaaseen oloon liittyy ehdottomasti myös puhtaat hiukset. En voisi ajatellakaan että käyn suihkussa pesemättä myös hiuksia. Ihan hölmön tuntuista jättää joku ruumiinosa pesemättä päivittäin. Ja vielä päänahka, joka on paljaana ja kerää pölyä ja likaa koko ajan.
Se on legendaa, että "hiukset tottuu" liikaan pesemiseen. Ajatelkaapa ihan aikuisten oikeasti. Hius on kuollutta materiaalia ja kaikki elo mitä tapahtuu tapahtuu siellä hiuspohjan sisällä. Talirauhanen on myös siellä ihon alla. Talirauhasella eikä hiuksilla ei ole aivoja, että ne tietäisivät kuinka paljon on hiuksia pesty. Jos hiuksia pestään ihon ulkopinnalta, niin ei se talirauhanen sitä tiedä. Meillä kaikilla on vaan erinlailla talia tuottavat talirauhaset. Kiinnittäkää huomiota myös pesutyyliin. Jos on pitkät hiukset, niin shampoo pitää myös vaahdottaa alahiuksiin ja takaraivolta kunnolla. Jos pyörittelet vaahtoa ensin vain päälaella ja vähän niskahiuksia, niin hiuksiin jää helpommin talia, joka nopeammin likastuttaa hiukset uudelleen. Tarkoitus ei ole ärsyttää ketään, vaan kertoa mikä on faktaa. Saman kerron myös asiakkailleni.
T. Kampaaja
Päivittäin pesen. Varsinkin urheilun jälkeen (4 krt/vko) on pakko pestä kun hikoaa päänahkakin. Pelkkää vesipesua en ole testannut, joskus pitäisi kyllä testata, vaikkapa lomalla.
Vielä keväällä riitti kerran viikossa, nyt varmaan joku hormonihäiriö iskenyt ja hiukset rasvoittuvat niin, että olen lisännyt yhden pesun siihen väliin. Nykyään siis 2 kertaa viikossa.
Melkein joka päivä pesen. Näin syksyllä, kun ulkoiluun tarvitsen pipon päähän, tarvii hiukset pestä joka päivä. Pipo litistää hiukset niin päätä myöten, että ne rasvoittuvat ja tietenkin ulkoillessa tulee aina hiki, joten senkin takia pitää pestä.
Noin pari - kolme kertaa viikossa. Ei ole tarvetta useammin pestä, rasvoittuu tosi hitaasti.
2-5 kertaa viikossa. Useimmiten 2-3 kertaa viikossa ja lisäksi aina hikiliikunnan jälkeen.
Joka päivä, mutta en sen takia että rasvoittuisi. Käytän lyhyisiin hiuksiin päivittäin vahaa ja lakkaa ja haluan pestä ne pois. En voisi kuvitella meneväni töihin jos en ole pessyt hiuksia vanhasta mönjästä!
Joka toinen päivä. Joskus voi olla viikonloppuna kaksikin päivää välissä, koska sunnuntai-iltana on liikuntaharrastus ja en viitsi sitten sinä aamuna pestä.
1-3 kertaa. Jos suoristan hiuksia, niin yleensä seuraavana päivänä on jo aika lättääntyneen ja likaisen näköiset.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 22:11"]
Se on legendaa, että "hiukset tottuu" liikaan pesemiseen. Ajatelkaapa ihan aikuisten oikeasti. Hius on kuollutta materiaalia ja kaikki elo mitä tapahtuu tapahtuu siellä hiuspohjan sisällä. Talirauhanen on myös siellä ihon alla. Talirauhasella eikä hiuksilla ei ole aivoja, että ne tietäisivät kuinka paljon on hiuksia pesty. Jos hiuksia pestään ihon ulkopinnalta, niin ei se talirauhanen sitä tiedä. Meillä kaikilla on vaan erinlailla talia tuottavat talirauhaset. Kiinnittäkää huomiota myös pesutyyliin. Jos on pitkät hiukset, niin shampoo pitää myös vaahdottaa alahiuksiin ja takaraivolta kunnolla. Jos pyörittelet vaahtoa ensin vain päälaella ja vähän niskahiuksia, niin hiuksiin jää helpommin talia, joka nopeammin likastuttaa hiukset uudelleen. Tarkoitus ei ole ärsyttää ketään, vaan kertoa mikä on faktaa. Saman kerron myös asiakkailleni.
T. Kampaaja
[/quote]Columbian yliopiston ihotautiopin laitoksen mukaan hiusten päivittäinen peseminen ei ole hyväksi. Hiusten liiallinen pesu nimittäin aktivoi päänahassa olevia öljyrauhasia, joka puolestaan aiheuttaa hiusten jatkuvan rasvoittumisen. Yliopiston mukaan hiukset kannattaisi pestä ainoastaan 2-3 kertaa viikossa.
Joka päivä. Mulla on tosi lyhyt tukka, johon laitan muotoilutuotteita joka päivä, ja haluan pestä ne illalla pois. SIlloin, kun oli pitkä tukka, pesin 2-3 kertaa viikossa.
Joka toinen tai joka kolmas päivä. Lomalla vedän aina kerran tai kaksi sellasen putken, etten pese hiuksia suunnilleen viikkoon ja annan niiden rasvoittua tosi ällöttäviksi. Sen jälkeen hiustenpesutarve vähenee ja on mulla suunnilleen 3-4 päivää jotain kuutisen viikkoa sen normaalin 2-3 päivän sijaan. Mitä harvemmin pesen hiuksia, sitä paremmassa kunnossa ne vaikuttaisi pysyvän.