Voiko työnantaja vaatia mua päivystämään puhelinta ja
olemaan toimistolla mun ruokatunnin ajan? Mun työnantaja on sitä mieltä etten saa poistua toimistolta ruokatunnilla vaan mun on syötävä eväät tässä työpöydän ääressä. Samoin mun on oltava puhelimella tavoitettavissa myös ruokkiksen ajan. Kuulemma jos puhelu keskeyttää mun ruokkiksen, voin jatkaa sitä myöhemmin. Joskus vietän sitten tätä mulle kuuluvaa (palkatonta) taukoa esim. kahdelta iltapäivällä ja tällöin saan nyrpeitä katseita työnantajalta että miksi en tee töitä.
Käytännössä teen siis töitä 8 tuntia päivässä, vaikka mulle maksetaan 7,5 tunnista.
Ymmärtäisin nalkuttamisen, jos toimisto jäisi mun tauon ajaksi täysin tyhjilleen, mutta tänäänkin tänne jäi tupa täyteen porukkaa, kun mä kävin hakemassa lähikaupasta evästä (unohdin ottaa aamulla kotoa).
Kommentit (6)
Tästä on erilaisia käytäntöjä - työehtosopimus kertoo varmasti, miten asia sinun kohdallasi on.
Toisilla ruokatunti on palkaton aika ja silloin voi lähteä mihin vaan tai pistää puhelimen kiinni. Aika monella on oikeus ruokailla työaikana, jolloin ruokailu on ajoitettava siten, että se ei häiritse työn tekoa ja silloin varmasti on velvollisuus pitää puhelin päällä ja vastata ja reagoida työasioihin tarvittaessa.
Jos vuorokautinen työaika on kuutta tuntia pidempi, eikä toimihenkilön työpaikalla olo ole työn jatkumisen
kannalta välttämätöntä, on hänelle annettava työvuoron aikana säännöllinen
vähintään
tunnin kestävä lepoaika, jonka aikana toimihenkilö saa esteettömästi poistua
työpaikaltaan.
Noin sanotaan tesissä. Mitä tarkoittaa tuo: työntekijän työpaikalla olo ole työn jatkumisen kannalta välttämätöntä?
ap
Tarkasta alanne työehtosopimuksesta.
Nyrkkisääntö on kuitenkin niin että ruokatauko on vähintään puolituntia, eikä se ole palkallista työaikaa, vaan työntekijä saa poistua työpaikalta muualle syömään TAI sitten ruokatauko on 20 minuuttia ja se pidetään töihin sopivassa välissä ja on työaikaa, mutta silloinkin se 20 minuuttia ei saa olla mitään puhelimessa puhumista. Taukotilakin pitää olla työtiloista erillään, tarkoitus on todellakin viettää taukoa työstä, eikä päivystää puhelinta.
Pikkufirmoissa on tietysti vähän vaikea järjestää esimerkiksi puhelinvaihteeseen tauon ajaksi toista henkilöä ja usein näistä sitten joku joustaa (pomo, asiakas tai työntekijä).
Ainakin palkka ja työaika kannattaa ottaa puheeksi, jos sinulla ei ole vapaasti oman tahdon mukaan vietettävää ruokataukoa, niin silloin se on työaikaa.
Jos siitä lepotauosta ei makseta sulle palkkaa, TA ei voi vaati yhtään mitään. Eli jos sun pitää olla puhelimien tavoitettavissa, se on sitten palkallista. Ei tarvita edes TESsiä, ihan työaikalaissa, katso kohta lepotauot. Työpaikoilla, joiolta ei lepotauon aikan voi poistua (esim hygieniasyistä) lepotauko on palkallista vaikka työntekijä siis ihan istuu lounaalla sen 20 min, eikä osallistu työntekoon mitenkään.
[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 11:42"]
Noin sanotaan tesissä. Mitä tarkoittaa tuo: työntekijän työpaikalla olo ole työn jatkumisen kannalta välttämätöntä?
ap
[/quote]No kai se nyt sitten tarkoittaa sitä että on annettava tunnin ruokatauko, ellei läsnäolo ole välttämätöntä (vietetäänkö teillä tunnin ruokatunnit?). Jos työnantaja on sitä mieltä että läsnäolosi ja puhelimen päivystys on välttämätöntä ja sinun pitää se tehdä, eikä kukaan päästä sinua tauolle, niin sitten alat ruokailla työajalla, eli päiväsi lyhee ruokatauon verran.
Työehtosopimus vastannee näihin kysymyksiin.