Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon alkoholia aiotte nauttia jouluna

Vierailija
11.11.2013 |

Alkkisperheiden kakarat, älkää vaivautuko. Teidän absolutisti, pahennus-viestejä ei kukaan jaksa kuunnella.

Meillä

-kuoharia joulurauhan julistuksen aikaan

-tervetuliaismaljat

-saunaoluet

-viiniä ruoan kanssa

-illalla maistellaan lahjapulloista hiukan ja nautitaan hyvässä seurassa hyvää juomaa

Kukaan ei ole humalassa, eikä örvellä

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tehnyt vuosien varrella havaintoja, että syömishäiriöisillä on tapana listailla syömisiään ja juomishäiriöisillä on tarve listata juomisiaan. Eikä kumpikaan myönnä ongelmaansa, vaan pyrkii kieltämään sen ja hakee listauksiensa kautta muilta kaltaisiltaan hyväksyntää ja muilta paheksuntaa.

Vierailija
42/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lapsuudenkodissa otettiin kuppia urakalla, joten olen tehnyt tietoisen valinnan siitä, että minun lapseni eivät joudu olemaan kotonansa päihtyneiden aikuisten lähellä missään juhlassa. Alkoholia meillä toki joskus käytetään, esim. yksi saunaolut tai joskus otetaan lasi viiniä elokuvaa katsellessa. Nuhaan saatetaan ottaa pikkuhuikka likööriä tai snapsia (toimii paremmin kuin Finrexin). Juovuksiin asti meillä ei kuitenkaan kotona koskaan juoda.

Jouluna usein ostamme kaksi pulloa viiniä. Kaksi sen takia, että mies pitää kuivasta ja minä makeasta viinistä. Otamme illan mittaan yhden lasillisen, jos sattuu maistumaan. Viinä ei juodan vain sen takia, että sitä nyt satuttiin ostamaan. Alkoholipitoinen glögi on minusta hirvittävää, ja mieheni ei juo minkäänlaista glögiä. Me glöginjuojat pitäydymme siis alkoholittomassa glögissä. Ryystän sitä lähinnä joulupäivänä lukiessani lahjakirjaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei alkoholi kuulu jouluun(kaan), joulu on rauhoittumisen ja lasten juhla. En käsitä miksi ei mistään asiasta selvitä ilman alkoholia, ja sillä vielä rehennellään.

Vierailija
44/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä viinaa kuluu aattona suunnilleen pullollinen, useimmiten Koskenkorvaa. Lapset eivät juuri välitä tästä, he leikkivät koko joulun huoneessaan uusilla leluillaan ja joulusaunassa meillä on sitten olutta molemmilla muutama pullo, lapsilla pillimehut. On hauskaa, kun he sanovat "kippis" toisilleen ja kolauttavat mehutetransa yhteen. :D Joulupäivänä emme juo alkoholia lainkaan, paitsi päivällisellä avaamme punaviinin mutta sitä ei periaatteessa lasketa koska se on ruokajuomaa, ja pitäähän lastenkin oppia että hyvä viini ja juhla-ateria kuuluu yhteen. Kukaan ei joudu hankeen, eikä lapset näe painajaisia eivät ole koskaan heränneet meteliin. Mekään emme periaatteessa edes päihdy, kaksi aikuista ihmistä kun juo alle litran viinapullollisen glögin kyytipoikana niin periaatteessa pystyy toinen ajamaan tarvittaessa sinne päivystykseen jos lapsille jotain sattuisi.

Hyvää ja kohtuullista joulua kaikille palstalaisille ja lapsille turvallista joulua!

Vierailija
45/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viskiä varmaan muutama annos aattona, päivänä tuskin mitään. Ihan kahdestaan ollaan, joten voi tehdä, mitä huvittaa.

Vierailija
46/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 11:01"]

Meillä viinaa kuluu aattona suunnilleen pullollinen, useimmiten Koskenkorvaa. Lapset eivät juuri välitä tästä, he leikkivät koko joulun huoneessaan uusilla leluillaan ja joulusaunassa meillä on sitten olutta molemmilla muutama pullo, lapsilla pillimehut. On hauskaa, kun he sanovat "kippis" toisilleen ja kolauttavat mehutetransa yhteen. :D Joulupäivänä emme juo alkoholia lainkaan, paitsi päivällisellä avaamme punaviinin mutta sitä ei periaatteessa lasketa koska se on ruokajuomaa, ja pitäähän lastenkin oppia että hyvä viini ja juhla-ateria kuuluu yhteen. Kukaan ei joudu hankeen, eikä lapset näe painajaisia eivät ole koskaan heränneet meteliin. Mekään emme periaatteessa edes päihdy, kaksi aikuista ihmistä kun juo alle litran viinapullollisen glögin kyytipoikana niin periaatteessa pystyy toinen ajamaan tarvittaessa sinne päivystykseen jos lapsille jotain sattuisi.

Hyvää ja kohtuullista joulua kaikille palstalaisille ja lapsille turvallista joulua!

[/quote]

:D Just.

Vierailija
47/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:59"]

Ei alkoholi kuulu jouluun(kaan), joulu on rauhoittumisen ja lasten juhla. En käsitä miksi ei mistään asiasta selvitä ilman alkoholia, ja sillä vielä rehennellään.

[/quote]

Minä olen palstamamma. En käytä alkoholia. Mutta olen alkanut käyttää alkoholia jouluna, uutena vuotena, pääsiäisenä, vappuna ja juhannuksena.

Ja miksilö:

No siksi, että olen täältä oppinut, että pilaan lasteni elämän, jos en näinä juhlapäivinä näy kotona lasi kädessä.

Vierailija
48/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tarkkaan on viime vuodet menneet näin:

jouluglögi tervetuliaismaljana, jos joku käy saunassa niin sauna olut (itse en käy, laitan ruokia pöytään tuohon aikaan). Ruuan kanssa alkupaloilla lasi olutta, pääruuan kanssa 1-2 lasia viiniä. Miehet saattaa ottaa avecin kahvin kanssa, itse en konjakista tykkää niin en ota. Kun lapset ovat nukkumassa ja vieraat lähteneet, miehen kanssa otetaan juustoja ja muutama lasi viiniä (jos jaksetaan siis valvoa, viime vuonna nukahdin ennen tätä)...

Vierailija
49/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä  alkumaljat (usein jääkylmää finlandiavodkaa), viiniä ja jotain makeaa jälkiruoaksi kahvin kanssa. Illalla sitten kilistellään mies konjakilla ja minä viinillä. Mitä pahaa siinä muka on. Absolutistienkin olisi hyvä ymmärtää, että alkoholia voi nauttia sivistyneesti

Vierailija
50/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei alkoholi ole koskaan kuulunut jouluun, lapset tulevat perheineen joulunviettoon, en voisi kuvitellakaan. Ollaan nuoret mummo ja ukki.

Kun perheet ovat poistuneet ja ilta myöhäinen ja jos joku vanhempi sukulainen jää yöksi niin saa kyllä toki viinilasillisen jos iltapalan kanssa haluaa!

Vierailija
51/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä joulu ei ole lasten juhla, vaan koko perheen juhla. Jouluun kuuluu hyvä ruoka ja juoma, kuten kaikkiin juhliin. Kas kun sitä viiniä ei tartte vetää kaksin käsin ja viinikaappi on täynnä ja hyvin on osattu elää ilman sen tyhjentämistä kerralla ;)

Vierailija
52/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos menee suunnilleen samalla tavalla kuin edellisinä jouluina niin

-glögiä (ehkä desi?) joskus kolmen aikoihin

-pieni (n. 2 cl) snapsi ja pullo, puolitoista olutta jouluaterialla joskus klo 16-18 välillä, ruokapöydässä istutaan yleensä lähemmäs tunti

-tässä välissä jaetaan lahjat, siihen menee yleensä n. tunti

-lahjojen jaon jälkeen konjakki tai calvados kahvin kanssa joskus klo 19-20 aikoihin

Juomatahti on hidas, joten promillet ei nouse korkeiksi vaikka annoksia tulee otettua useampia.

Vierailija
53/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä ole etukäteen ajatellut paljonko sitä alkoholipitoista juomaa jouluna menee, mutta todennäköisesti suht samalla tavalla kuin ennenkin. Päivällä saatetaan ottaa glögit kun saadaan koti joulukuntoon ja ruoan valmistelut tehtyä. Saunassa menee ehkä yksi olut. Ruoan kanssa lasi punaviiniä. Illalla vielä ehkä konjakki tai glögi kun tullaan hautausmaalta.

Humalaan näistä ei tule, tässähän ehtii jo melkein edelliset palaa pois ennenkuin ottaa seuraavan annoksen. Autollakaan ei tarvitse liikkua kuin aamulla kun käydään miehen äidin ja isän haudalla.

Vierailija
54/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen raskaana, joten rajoitan juopottelun yhteen lasilliseen sampanjaa ja maistan ruuan kanssa pikkuisen punkkua.

Muussa tapauksessa joisin sitä sampanjaa aperitiivinä ja alkupaloilla lasin tai kaksi, ruualla viiniä pari lasia, kahvin kanssa konjakkitujaus ja myöhemmin lasten mentyä nukkumaan pari paukkua Baileysiä.

Ai niin ja mahdollisesti glögiä joulurauhan julistuksen yhteydessä.

Vierailija
55/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulusaunan päälle mies juo puoli pulloa olutta lapsilta piilossa. Enempää en anna juoda, koska tulee niin pahapäiseksi ja örveltää.

Vierailija
56/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meneehän tuota jonkun verran. Pitkin päivää jägerteetä ja lisäksi olutta ja akvaviittisnapseja ruuan kanssa. Eli hiprakassa menee joulupyhät!

Vierailija
57/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei suunnitella etukäteen. Jouluaterialla minä ja anoppi juodaan yleensä yhdet lasilliset viiniä, mies oluen tai kaksi ja appi juo maitoa.

Myöhemmin lämmitetään alkoholitonta glögiä (lapsetkin tykkää) ja joka haluaa voi lorauttaa terästystä. Yleensä mies ja appi. Illalla kun appivanhemmat ja lapset on saatu nukkumaan ollaan miehen kanssa juotu usein yhdet drinkit tai lasilliset viiniä.

Mun lapsuudessa juurikin jouluna mun vanhemmat jotka ei normaalisti juoneet oikein mitään ottivat vähän hehkuviiniä tms. Ikinä eivät olleet humalassa.

Mua hämmentää nämä ihmiset jotka väittää että lasillinenkin pilaa lasten joulun. Kyllä minäkin tiedän rapajuoppoja jotka vetää jouluna kaksin käsin, mutta ne vetää joka viikonloppu.

Vierailija
58/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sen kummemmin vielä suunniteltu mutta todennäköisesti aika perinteinen kaava;

alkuglögit, ruokaviinit (puna- ja valkoviini, alkuruoka on yleensä kaloja ja merenelävää, pääruoka lihapitoinen), kahvikonjakit tai liköörit ja sen jälkeen ehkä viiniä tai lisää konjakkia lahjojen avauksella.

Vierailija
59/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:15"]

Emme juo jouluna yhtään alkoholia. Emma vain sitä kaipaa.

[/quote]

No miksi se Emma ei voi ottaa yhtään alkoholia, vaikka sitä kaipaa? Vai onko Emmalla alkoholiongelma?

Vierailija
60/70 |
11.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.11.2013 klo 10:59"]

[/quote]

Tuskinpa on rehentelyä, listataanhan täällä ruokiakin, miksei siis juomia? joulu on JUHLA, ja juhlaruoan kruunaa hyvä viini. Näin se vain on.

Ja joulu kuuluu koko perheelle, ei vain lapsille, ainakin meillä, minä rakastan joulua, silloinhan olen lomalla hyvässä seurassa, syön hyvää ruokaa, juon hyvää viiniä, huippua!!  :) 

Tuli vaan mieleen että nämä ketkä 'periaatteesta' ovat ilman alkoholia aattona, vedetäänkö sitä sitten kaksinkäsin heti tapanina?