Miksi vaatekuvastojen mallit ovat aina niin pitkiä?
Esim. naisten keskipituus ei taida kovin monessa maassa olla sitä +172cm. Mallien pitäisi olla järjestään lähempänä sitä keskipituutta niin useampi näkisi edes jollain tasolla kuvista miltä se vaate saattaisi näyttää itsellä. Joissain kaupoissa on erikseen petite- ja pitkien mallistot, mutta jotenkin se keskimitta jää väliinputoajaksi.
Kommentit (34)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoisin, että pitkähkönä ja hoikkana on vaikea löytää naisten mallistoista sopivia ja istuvia vaatteita. Paidat ovat miltei järjestään liian leveitä ja lyhyitä ja "pönköttävät" edestä siten, että näyttää 15 kiloa todellista lihavammalta.
Housut ovat samoin liian korkeavyötäröisiä varsikin edestä (eturepulle ilmeisimmin mitoitettu tilaa...) ja lahkeet ovat suhteessa liian lyhyet.
Kaupan vaatteita joutuu lähes aina tuunaamaan itselle istuvammiksi ja sopivammaksi.
Käytä tunikoita. Ne ovat vain sopivan pitkiä paitoja. Ja nuorten liikkeistä saa hyvin tarpeeksi pitkiä farkkuja.
Tykkään tunikoista ja käytän niitä paljon. Mutta niissä on juuri tuo "telttaongelma" eli vartalo-osa on ihan huiman väljä ja joudun joskus jopa irrottamaan kokonaan hihat, kaventamaan vartalokappaleen ja kiinnittämään hihat uudelleen.
Ihmettelen mitoituksissa myös sitä, että näissä leveissä ja väljissä vaatteissa on kuitenkin uskomattoman pienet hiha-aukot?!? Ihan kuin ihmisillä olisi kokoon katsomatta tikkulaihat olkavarret. Ja näinhän ei ole. Mahtaa reilut allit omistavia ahdistaa.... kun ahdistaa jo minuakin.
Alliongelmat vaan pahenee vanhemmiten. Eikä auta ottaa vaan suurempaa kokoa, kun se vaate on sitten muuten liian suuri.
Toi hiha-aukot ja hihojen koot ylipäänsä on kyllä todella kummallista. Hyvin usein, kun ostan omaa normaalikokoa olevan vaatteen, niin jos se muuten istuukin, niin kädet ei mahdu hihoihin. Eikä ole mitkään järjettömät allit, jos ei hitosti hauistakaan. Ei vaan mahdu kädet hihoihin, vaikka muuten vaate olisi jopa liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän ympyröissämme naiset ovat noin 175 tai yli. Alle 170 ovat kääpiöitä.
Liian pitkä nainen on tyhmän näköinen, ihan kuin mieskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä meidän ympyröissämme naiset ovat noin 175 tai yli. Alle 170 ovat kääpiöitä.
Liian pitkä nainen on tyhmän näköinen, ihan kuin mieskin.
Ehkä pikemminkin liian lyhyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoisin, että pitkähkönä ja hoikkana on vaikea löytää naisten mallistoista sopivia ja istuvia vaatteita. Paidat ovat miltei järjestään liian leveitä ja lyhyitä ja "pönköttävät" edestä siten, että näyttää 15 kiloa todellista lihavammalta.
Housut ovat samoin liian korkeavyötäröisiä varsikin edestä (eturepulle ilmeisimmin mitoitettu tilaa...) ja lahkeet ovat suhteessa liian lyhyet.
Kaupan vaatteita joutuu lähes aina tuunaamaan itselle istuvammiksi ja sopivammaksi.
Ihan sama ongelma meillä lyhyemmilläkin on. Lisäksi vielä liian pitkät hihat ja lahkeet.
Liian pitkät hihat ja lahkeey pystyy aika hyvin korjaamaan, kun taas lyhyttä on aika hankala korjata, joten ei oo sama ongelma.
No ei kyllä oikeasti pysty. Housuissa lahkeen laskeutuminen muuttuu, kun pituutta muuttaa. Se lahje ei ole koko matkalta yleensä saman levyinen, vaan muotoiltu jotenkin. Ja miten muutat hihan pituutta takeissa, paitapuseroissa tai neuleissa. Jossain trikoovaatteissa ehkä on helppo muuttaa, mutta en itse ainakaan sellaisia hirveästi käytä.
Miesten vaatteet on paremmin tehty. Miesten paidoissa saat valita kauluksen koon, hihan pituuden, selkäosan pituuden ja leikkauksen. Sama housujen lahkeissa, eri pituuksia on paremmin tarjolla. Naisten ruumiinrakenteessa on rintojen takia paljon suurempaa vaihtelua ja silti oletetaan että meille menee se sama mikä menee sille 185/50 16-vuotiaalle mallille.
Vierailija kirjoitti:
Mainokset myyvät unelmia, eivät arkea,
H&M mielikuvamainonta osui ja upposi. Mainostivat vaatteita vaellukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet näyttävät paremmilta heidän päällään.
Varmasti, mutta kun sen saman vaatteen vetää itse kotona päälleen se näyttää ihan muulta ja sitten se pitää palauttaa. Turha valittaa vaatteiden edes takaisin lähettelystä, kun niistä ei haluta antaa rehellistä kuvaa miltä ne näyttää.
Onko se nyt ihan oikeasti vaikeaa ymmärtää, että ihmiskehoja on maailmassa 6 miljardia erilaista? Onko hieman epärealistista odottaa, että kaikki vaatemerkit kuvaisivat vaatteensa juuri sinun kehoasi vastaavan mallin päällä? Vaikka ne näin tekisivätkin, niin ne melkein 6 miljardia muuta olisivat edelleen tyytymättömiä.
Siis kun valinta on tehtävä, malliksi valitaan yleensä sellainen, jonka päällä malliston kaikki keskenään erilaiset vaatteet näyttävät edes jotenkin siedettäviltä. Siksi malli on useimmiten pitkä ja hoikka, tai mallistoissa jotka suunnattu pluskokoisille, malli on pitkä ja aavistuksen pyöreähkö.
Jokainen opettelee sitten itse lukemaan näitä kuvia siten, että tunnistaa sellaiset vaatemallit jotka eivät omaa vartaloa imartele. Itselläni on leveä lantio ja kapea vyötärö, ja olen suht. lyhyt. En osta telttamallisia lantiomittaisia paitoja, vaikka ne mallin päällä näyttäisivät kuinka hyvältä tahansa. Enkä tosiaankaan vaadi että ne pitäisi kuvata sellaisen mallin päällä, jolla on minunlaiseni vartalo. Ne kun on suunnattu aivan eri vartalotyypille, jolle ne sopivat.
Vaatteet näyttävät paremmalta pitkän naisen tai miehen päällä, eivät firmat sitä minkään muun takia tee.
Raha puhuu. Muutenhan mainoksissa käytettäisiin vain 160kg plösöjä kääpiöitä, jos sillä saisi eniten myytyä eri tuotteita.
Ei myöskään arvotuotteiden mannekiinina tai mainoskasvona ole ikinä mitään lyhyttä lihavaa naista tai miestä.
Mulle on usein takkien ja paitapuseroiden hihat lyhyet ja vatsan kohdalla lepattaa tyhjää. Paitoja voi fiksailla sisäänotoilla, takkeja ei niinkään. Jos ottaa isomman koon, niin roikkuvat kuin säkki.
Terveisin 172 cm pitkä.
Itse 180 cm naisena järkeilin ketjun otsikon kysymyksen jo kauan sitten sillä lailla, että vaikka pitkiä ihmisiä ei esteettisessä mielessä arvostettaisikaan yhtä korkealle kuin nykyään arvostetaan, heitä (meitä) käytettäisiin edelleen näytös- ja valokuvamalleina. Syy olisi silloin pelkästään kaupallinen eli se, että pitkän ihmisen päälle voi kerrostaa useamman vaatteen kerralla niin, että vaatteet tulevat näkyviin. Enemmän myyntiartikkeleita näkyvillä yhden ihmisen päällä säästää vaatevalmistajan aikaa ja siten myös rahaa, ja ainakin pitkät ihmiset voivat saada samalla vinkkejä, miten eri vaatteita voi yhdistellä.
Ehkä tässä ei sen kummemmasta asiasta ole kysymys.
Olen itse 153cm (eli todella lyhyt) ja ostan toisinaan vaatteita eri merkkien petite-mallistoista. Nämä vaatteet on siis tehty alle 160-senttisille, mutta vaatteita mainostavat mallit ovat lähes aina 165+ cm :D Kai se vaate sitten näyttää paremmalta kun sen laittaa pidemmälle. Jotenkin vaan huvittavaa.
Tilailin juuri H&M:sta shortseja ja voi helvata kun puol persettä meinaa välkkyä, niin lyhyitä vaatteita ovat. Ei huvittaisi ostaa mitään XL-säkkejä joissa on yleensä vähän enemmän pituutta kuin xs/s kokoisissa vaatteissa. Rasittavaa kaikin puolin. Mielummin ostaisin liian pitkiä vaatteita, niitä voi sentään itse lyhentää tarvittaessa.
Usein on myös tekstinä että "Kuvan malli on 178 cm pitkä ja käyttää kokoa S." En usko! Minä samanpituinen kun ostan saman tuotteen kokoa L, ovat hihat silti liian lyhyet. (Enkä ole mikään oranki.)
Juu ja miksi ne mallit on aina niin nuoria? Kyllä keski-ikäiset ja ihan jopa sitä vanhemmatkin niitä vaatteita ostavat. Ja yleensä vanhemmilla on enemmän rahaakin. Itse kun olen viisikymppinen ja sen 170 cm ja normaalipainoinen, niin en edes katso enää vaatemainoksia, ei siellä ole minulle mitään. Menen mieluummin suoraan kauppaan ja etsin sieltä sopivaa. Tykkäisin katsella vaatteita netistä ensin, mutta ehtona olisi se, että malli näyttäisi edes suurinpiirtein tavikselta ja ikäiseltäni. Ei tämänikäinen ainakaan enää mitään unelmia osta.