Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liian intohimoinen säästäminen

Vierailija
16.09.2020 |

Kyseessä ei siis ole mikään varsinainen ongelma, kysyn vain mielenkiinnosta onko kohtalotovereita :D

Tilanteeni on siis:
Tuhlailun sijaan laitan innokkaasti ja systemaattisesti säästöön varsin ison osan jokaisesta palkasta MUTTA sääatöön menevä summa on aina niin suuri että puolet kuusta on armotonta köyhäilyä, penninvenystä ja makaronin syöntiä x) Nautin kuitenkin säästämisen tuloksista niin paljon, että sama kuvio toistuu joka kuukausi.

(P.s. olen tietoinen, ettei kaikilla ole mahdollisuutta säästää rahaa ja olen tästä nöyrän kiitollinen)

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulit sitten kehumaan itseäsi kaiken päälle.

Zinc

Häpeä !

Vierailija
2/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En näe tässä mitään ongelmaa.. parempi se noin päin! Säästämisestä voi ottaa välillä breikin, vähän kuin laihdutuskuurilla voi pitää mässäilypäivän

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli viime vuosi samanlainen mutta tänä vuonna olen jo vähän hellittänyt kun nyt ei enää mitään tiettyä säästökohdetta ole kun sain ostettua haluamani pelkillä säästöillä eivätkä ne menneet läheskään kaikkikaan. Silti edelleen optimistisesti pistän ison osan tuloista säästötilille aina palkkapäivinä mutta sitten kuukauden varrella sieltä joutuu "lainaamaan". Juuri eilen laitoin säästötilille reippaat 500 €, siinä oli vähän velanmaksua edellisestä kuustakin.

Vierailija
4/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoäiti opetti, että ruuasta ei saa säästää.

Vierailija
5/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulit sitten kehumaan itseäsi kaiken päälle.

Zinc

Häpeä !

Rauhoitu. Ei kai sentään ap:n säästäminen ole sinun säästöistä pois

Vierailija
6/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasken joka kuukaudelle arviolaskun, johon sisältyvät kaikki laskut ja muut kulut ja lisään omaa käyttöäni varten jonkun summan. Yleensä säästöön menee 200 euroa kuukaudessa. Miksi pitäisin säästämisen takia huonoa elintasoa. Koskaan ei tiedä, onko elämää edessäpäin paljon vai vähän. Pitää muistaa myös elää.

Vierailija
7/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puoliso on samanlainen. Luojan kiitos me asutaan omissa asunnoissa eikä muutenkaan ole yhteistä taloutta. En ole mikään tuhlari itsekään, ja säästän joka kuukausi minäkin, mutta hänellä tuo säästövimma yhdistyy ihan hemmetinmoiseen pihiyteen. Puuh.

Vierailija
8/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten säästät, mutta säästä ainakin rahastoihin säästötilin sijaan. Alhaisen riskin, niin ei säästöt sula, eikä tuu ylimääräistä jännitystä. Voit myös hajauttaa pariin rahastoon.

Vierailija
9/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapansa itse kullakin. Itse olen vaihtelevalla menestyksellä pyrkinyt kulkemaan kultaista keskitietä. Eli pakollisten menojen jälkeen puolet säästöön, sekä sijoituksiin ja puolet elämän nautintoihin.

Silti olen neljännesvuosisadassa säästänyt summan, mikä vastaa koko elämäni aikana ansaitsemaani nettopalkkaa. Pelkällä säästämisellä kun harvoin saa kasaan muuta kuin hyvän puskurirahaston.

Vierailija
10/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitemmän päälle tuosta tulee sinulle ongelma. Sitten kun jotain kalliimpaa pitää uusia, kärsit, kun joudut kajoamaan säästöihisi. Ruuassa pihistäminen alkaa näkyä myös jossain vaiheessa terveydessäsi. Sinun kannattaisi avata uusi tili, johon säästät tulevia menoja varten ja laittaa nykyistä pienempi summa säästöihin, joihin et koske.

Vierailija
11/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedoksesi: käärinliinoissa ei ole taskuja.

Vierailija
12/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitemmän päälle tuosta tulee sinulle ongelma. Sitten kun jotain kalliimpaa pitää uusia, kärsit, kun joudut kajoamaan säästöihisi. Ruuassa pihistäminen alkaa näkyä myös jossain vaiheessa terveydessäsi. Sinun kannattaisi avata uusi tili, johon säästät tulevia menoja varten ja laittaa nykyistä pienempi summa säästöihin, joihin et koske.

Minusta monta eri säästötiliä on paras ratkaisu! Itsellä esim. lomarahat menee ns. lahja/-hassaustilille josta ostetaan yllättävät synttäri- tai häälahjat, joulu jne. Sitten laitan joka kuukausi pari sataa autoon liittyviä menoja varten syrjään taas eri tilille ja kolmannelle puskuria varten suurimman osan säästöistä. Neljännen avasin juuri lähinnä jotain ylityö- ym. yllättäviä tuloja varten josta sitten jossain vaiheessa alan sijoittamaan kun sinne kertyy enemmän kuin nyt olevat 1,60 € :D 

Vierailija
13/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tuota taktiikkaa. Mitään et saa täältä mukaasi. Toki on hyvä olla rahaa säästössä, mutta jos puolet elästä menee kurjuudessa, niin en ymmärrä. Mutta huvinsa kullakin.

Vierailija
14/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla sama ”ongelma” kuin ap:llakin. Nytkin kun tuli bonuksia töistä niin ajattelin että kerrankin vois ostaa jotain itselleen. Mutta en sitten oikein keksinyt mitään riittävän järkevää ostettavaa, joten säästöön vaan meni muiden rahojen jatkoksi. Säästöjä on suht reilusti, yli 40 te.

En kyllä pihistele muiden kustannuksella, mutta itseeni en oikein osaa käyttää rahaa. Jotenkin kaikki ostelu tuntuu ihan turhalta, kun ilmankin pärjää.

Vierailija
15/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä tuota taktiikkaa. Mitään et saa täältä mukaasi. Toki on hyvä olla rahaa säästössä, mutta jos puolet elästä menee kurjuudessa, niin en ymmärrä. Mutta huvinsa kullakin.

Tottakai säästöjä on jossain vaiheessa tarkoitus käyttää. Olen ajatellut käyttää ne lähivuosina asuntolainan oman rahoituksen osuuteen ja mahdollisesti huonekalujen ostoon :)

Kiitos kuitenkin kaikille asiallisille kommentoijille. Toki otan vinkistä vaarin ja yritän löysätä menoa.

T. Ap

Vierailija
16/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kokeilemaan yhtenä kuukautena ns. all in, eli ei säästöön vaan kulutukseen raha. Tämän kuun jälkeen on yltäkylläinen olo ja pakastin täytetty, sitten voi taas kiristää vyötä muutamaksi kuukaudeksi. Sitten voisi ryhtyä syklittämään esim. 3 kk kitua, 1 kk vaikka 200 enemmän käyttörahaa ja taas 3kk kitua. Näin minä olen jaksanut säästää, osin pakosta, osin omasta halusta.

Vierailija
17/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen kokeilemaan yhtenä kuukautena ns. all in, eli ei säästöön vaan kulutukseen raha. Tämän kuun jälkeen on yltäkylläinen olo ja pakastin täytetty, sitten voi taas kiristää vyötä muutamaksi kuukaudeksi. Sitten voisi ryhtyä syklittämään esim. 3 kk kitua, 1 kk vaikka 200 enemmän käyttörahaa ja taas 3kk kitua. Näin minä olen jaksanut säästää, osin pakosta, osin omasta halusta.

Mielenkiintoinen taktiikka! En ole aloittaja, mutta voisinpa kokeilla!

Vierailija
18/18 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai säästöjä on jossain vaiheessa tarkoitus käyttää. Olen ajatellut käyttää ne lähivuosina asuntolainan oman rahoituksen osuuteen ja mahdollisesti huonekalujen ostoon :)

Kiitos kuitenkin kaikille asiallisille kommentoijille. Toki otan vinkistä vaarin ja yritän löysätä menoa.

T. Ap

Ennen oli ihan normaalia elää niukasti ja tosissaan köyhäillä, kun säästettiin asuntoon. Kun sinulla on noin selkeä tavoite, niin ei todellakaan kannata tehdä ongelmaa siitä, että säästää tosi tiukasti. Mitä aikaisemmin pääset maksamaan sitä omaa asuntoa (ja jos ole nuori, myös 35v asuntolaina on ihan ok!) sen parempi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme