Miksi kotona vauvaa hoitavan äidin lapsi pitää olla pk.ssa 8h/pv
Sitten äiti valittaa että lapsi ei haluaisi lähteä päiväkotiin. Eikö nyt riittäisi joku 4-6h päivässä.
Kommentit (192)
Vierailija kirjoitti:
Se, mitä lapsi kokee ensimmäisten 5-10 elinvuotensa aikana määrittää lapsen tulevasta elämästä enemmän kun kukaan haluaa uskoakaan.
Se miten häntä katsotaan, miten häntä kohdellaan, miten tärkeäksi hänet koetaan, miten hänelle puhutaan. Lapsi on äärettömän tarkkasilmäinen, hän näkee ja tuntee kaiken.
Olen äärettömän surullinen lukiessani näistä lapsista, joissa ajatellaan että toisten lasten seura voisi ikinä korvata oman äidin hoivan ja sen, että saisi kasvaa kiinni sisaruuteen.
Olisiko lähdettä tälle vai keksitkö päästä? Aika naivia ajatella että toisten lasten seura ja vanhempien hoiva poissulkevat toisensa. 5-10 ikävuodesta suurin osa vietetään kuitenkin koulussa. Onko koulunkäyntikin jotenkin väärin, vain pitäisikö kaikkien vanhempien irtosanoutua työstään ja olla 18 vuotta kiinni lapsissaan 24/7?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, mitä lapsi kokee ensimmäisten 5-10 elinvuotensa aikana määrittää lapsen tulevasta elämästä enemmän kun kukaan haluaa uskoakaan.
Se miten häntä katsotaan, miten häntä kohdellaan, miten tärkeäksi hänet koetaan, miten hänelle puhutaan. Lapsi on äärettömän tarkkasilmäinen, hän näkee ja tuntee kaiken.
Olen äärettömän surullinen lukiessani näistä lapsista, joissa ajatellaan että toisten lasten seura voisi ikinä korvata oman äidin hoivan ja sen, että saisi kasvaa kiinni sisaruuteen.
Olisiko lähdettä tälle vai keksitkö päästä? Aika naivia ajatella että toisten lasten seura ja vanhempien hoiva poissulkevat toisensa. 5-10 ikävuodesta suurin osa vietetään kuitenkin koulussa. Onko koulunkäyntikin jotenkin väärin, vain pitäisikö kaikkien vanhempien irtosanoutua työstään ja olla 18 vuotta kiinni lapsissaan 24/7?
No on ne aika poissulkevia, jos se lapsi on 8 tuntia päivähoidossa. Siihen päälle matkat, jotka voi olla kuulemma tunninkin suuntaansa.
Ja siinä vaiheessa kun kotona on äiti joka tapauksessa sen toisen lapsen kanssa... Olen itse isosiskoni kiusaama vielä aikuisiälläkin ja syy hänen käytökseensä on raastava sisaruskateus. En itse ikinä lietsoisi sitä ihan vaan mukavuudenhalustani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on ne aika poissulkevia, jos se lapsi on 8 tuntia päivähoidossa. Siihen päälle matkat, jotka voi olla kuulemma tunninkin suuntaansa.
Ja siinä vaiheessa kun kotona on äiti joka tapauksessa sen toisen lapsen kanssa... Olen itse isosiskoni kiusaama vielä aikuisiälläkin ja syy hänen käytökseensä on raastava sisaruskateus. En itse ikinä lietsoisi sitä ihan vaan mukavuudenhalustani.
Todellisuudessa kotonakin oleva vanhempi ei voi antaa huomiota koko päivää yhdelle lapselle. Entäs kun mennään esikouluun ja kouluun? Olen pahoillasi että isosiskosi kiusaa sinua, tästä ei nyt mitään päivähoitoa voi syyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isompi lapsi saa virikkeitä kotonakin ollessaan.
Me käytiin puistoissa, avoimessa kerhossa ja muskarissa. Näin itsekin sain seuraa muista äideistä ja tuo oli mukavaa aikaa.
Eriasia jos äidillä sairautta tai uupumusta.Ei maalla ole mitään kerhoja, muskaria tai puistoja.
Itse asun kaupungissa mutta ei kyllä kiinnosta lorvailla puistoissa ja muskareissa kaiket päivät. Kyllä aikuinen ihminen kaipaa jotain älyllistä tekemistä. Lapset on ihania mutta en halua viettää niiden kanssa 24/7. Minulla on omakin elämä.
Itse ainakin viihdyin lapsena hoidossa kun oli hyviä leikkikavereita ja ns. Jännittäviä päiviä. Kotona sai leikkiä yksinään kun äitini ei ollut mikään ”jee rämmitään ojassa koko päivä ja leikitään jokisikaa henkilö”. Aikuisen mielikuvitus on harvoin yhtä hyvä kuin mitä lapset keskenään keksivät leikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi ikinä tietää toisen tilannetta, joten parempi pitää mölyt mahassa. Et voi tietää, vaikka äiti olisi niin väsynyt/masentunut että tukkapölly isommalle olisi jatkuvasti lähellä. Silloin pitää etsiä heti helpotusta sinne missä mahdollista, hiljalleen elpyä ja katsoa uudestaan niitä päiväkotitunteja kun on paremmassa voinnissa. Päinvastoin kuin moni luulee, niin sen sijaan että ennustaisi etukäteen miten itse reagoi vauvan kanssa valvominen ja isomman uhma -yhdistelmään, niin vastuullisinta vanhemmuutta on tunnistaa omat rajat sillä hetkellä kuin ne paukkuvat, ja tehdä asialle jotain.
kerrot toiselle että et voi tietää samaan hengenvetoon keuhkoat kuinka väsynyt ja masentunut äiti on. sinulla on lahja olet varmaan ammatiltasi ennustaja. sitäpaitsi pidä itse mölysi ja anna muiden kommentit rauhaan.
Hoitopaikka maksaa kaikkine sosiaalikuluineen ja pääomakuluineen n. 1200 e/lapsi per kuukausi. Vanhemmat eivät maksa juuri mitään. Työssä käymättömät eivät maksa edes tuloveroja, joten kyllä sossut ovat saaneet ikävät lapset pois kotoa häiritsemästä, veronmaksajien piikkiin.
En viitsisi sanoa olevani vanhempi, joka vauvan vuoksi vie lapsensa päiväkotiin. Fiksu äiti opettaa lapsensa kotona sosiaalisuuteen yms. Leikkikavereita on joka taloyhtiössä pilvin pimein. Tekosyy se "sosiaalisuus".
Sosialisoitu Suomi kirjoitti:
Hoitopaikka maksaa kaikkine sosiaalikuluineen ja pääomakuluineen n. 1200 e/lapsi per kuukausi. Vanhemmat eivät maksa juuri mitään. Työssä käymättömät eivät maksa edes tuloveroja, joten kyllä sossut ovat saaneet ikävät lapset pois kotoa häiritsemästä, veronmaksajien piikkiin.
En viitsisi sanoa olevani vanhempi, joka vauvan vuoksi vie lapsensa päiväkotiin. Fiksu äiti opettaa lapsensa kotona sosiaalisuuteen yms. Leikkikavereita on joka taloyhtiössä pilvin pimein. Tekosyy se "sosiaalisuus".
Taloyhtiössä...?
T. Perhe maalta
Sosialisoitu Suomi kirjoitti:
"Joka taloyhtiössä" - niin, kaikkihan asuu kerrostaloissa. Hohhoijaa.
Vierailija kirjoitti:
Koska lapsella pitää olla ikäistään seuraa.
Kotona hän on vain vanhempiansa kanssa ja seuraa äidin vauvanhoitoa.
Lapsi ei kasva sosiaalisuuteen ollenkaan.
Ei opi leikkimään ja olemaan muiden lapsien kanssa ja saattaa jopa alkaa pelätä muita lapsia.
Ei myöskään tutustu niin paljon ympäröivään maailmaan. Päiväkodit käyvät lastenteattereissa, kirjastossa, metsäretkillä, museoissa.
Juuri siksi, että lapsi saa virikkeitä ja monipuolisia kokemuksia.
Mikä estää äitiä tekemästä näitä lapsensa kanssa? Tai isää? Ihanko oikeasti katsotaan että tämäkin on yhteiskunnan velvollisuus eikä normaalia perheiden elämää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellisuudessa kotonakin oleva vanhempi ei voi antaa huomiota koko päivää yhdelle lapselle. Entäs kun mennään esikouluun ja kouluun? Olen pahoillasi että isosiskosi kiusaa sinua, tästä ei nyt mitään päivähoitoa voi syyttää.
Tässä puhutaan varhaislapsuudesta.
Kyllä se että isompi sisarus kyörätään evakkoon koko päiväksi ja äiti jää kotiin lellimään pienempää on mitä takuuvarmin tapa luoda sisaruskateutta.
10-vuotiaana kyse vielä varhaislapsuudesta? No itse tässä puhun niistä vähän isommista lapsista eli jostain 3-vuotiaasta ylöspäin, on myös hyvin yksilöllistä millaisia tarpeita lapsilla on, kuinka viihtyvät yksin jne. Itse ainakin jatkuvasti keskustelen vanhemman lapsen kanssa miltä hänestä tuntuu olla hoidossa jne. Nytkin istuu peltorit korvissa, kun ei jaksa kuunnella vauvan huutoa.. uskon että vanhemmat tekevät parhaan mahdollisen ratkaisun perheelleen, eikä siihen muiden motkotus auta..
Vierailija kirjoitti:
No kyllä tämä nykysysteemi on typerä, että kotona makaavat mammat voivat säilöä nicopetteriään ihan muuten vain päikyssä 8h 5 kertaa viikossa. Typerää se on erityisesti siksi, että sitten se työssäkäyvä vanhempi saattaa joutua kuskaamaan lasta päikkyyn ties minne hevonkuuseen ja ne jotka muutoin tarvitsisivat sen hoitopaikan, eivät välttämättä ajallaan saa. Kyllä pitäisi vähintään rajata tuo päivän pituus ja ehkä karsia montako päivää viikossa voi pitää huvikseen sitä lasta päikyssä. Ei kukaan normaali terve lapsi ok perheestä tarvitse kokopäiväistä hoitopaikkaa, jos kotihoitomahdollisuus löytyisi.
Ja joillain vanhemmilla on selkeästi liian kultainen kuva päiväkotiarjesta. Jos vain äiti- tai isikulta jaksaisi edes vähän nostaa arseaan sohvalta ja leikkiä lapsen kanssa ja viedä vaikka edes kerran päivässä leikkipuistoon ja on vaikka pari tuttavaperhettä, joista saa kavereita silloin tällöin, niin jo sellainenkin riittää lapselle enemmän kuin hyvin. Ei se lapsi tarvitse päiväkodin hälinää ja suuria laumoja lapsia ja sylin puutetta, että hänestä kasvaisi kelpo yksilö. Ei todellakaan.
Aiemminhan päivähoito-oikeutta oltiin rajattu mutta nyt elokuussa se poistui. Kaikki kaupungit eivät sitä aiemminkaan rajanneet mutta meidän kaupungissa se oli rajattua tähän asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä puhutaan varhaislapsuudesta.
Kyllä se että isompi sisarus kyörätään evakkoon koko päiväksi ja äiti jää kotiin lellimään pienempää on mitä takuuvarmin tapa luoda sisaruskateutta.
10-vuotiaana kyse vielä varhaislapsuudesta? No itse tässä puhun niistä vähän isommista lapsista eli jostain 3-vuotiaasta ylöspäin, on myös hyvin yksilöllistä millaisia tarpeita lapsilla on, kuinka viihtyvät yksin jne. Itse ainakin jatkuvasti keskustelen vanhemman lapsen kanssa miltä hänestä tuntuu olla hoidossa jne. Nytkin istuu peltorit korvissa, kun ei jaksa kuunnella vauvan huutoa.. uskon että vanhemmat tekevät parhaan mahdollisen ratkaisun perheelleen, eikä siihen muiden motkotus auta..
Miksi ihmeessä sinä niistä tässä ketjussa puhut kun jo otsikossa on selkeästi kerrottu että kyse on päiväkoti-ikäisistä?
Minä en usko pätkääkään että kaikki vanhemmat tekee perheen kannalta fiksuja päätöksiä. Miksi ihmeessä sullakin yksi lapsi on puhumaton ja toinen huutaa?
Miksi ihmeessä lapsia halutaan, jos ne viedään päivähoitoon ja maataan itse kotona. Järjetöntä. Työssä käyvä perhe tarvitsee ne hoitopaikat. He pitävät yhteiskuntaa pystyssä tekemällä työtä ja maksamalla veroja. Jos lasten pienenä ollessa voi tehdä vaikkapa lyhennettyä työpäivää, sehän on luksusta, vaikka palkka samalla pienentyykin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea muita kommentteja. Isompi lapsi (ainakin 3v) tarvitsee paljon virikkeitä, joita harva vanhempi jaksaa/osaa tarjota päivittäin, kun hoidettavana on pieni vauva. Itse en pitäisi 8h pvä arkisin vaan n 7h, jolloin lapsi saa pk.ssa ruoat, opettajan järjestämät virikkeet, lepohetken ja ulkoilua. Pitkää iltapäivää ei tarvitse pihalla kökkiä, vaan hakisin siinä heti kun iltapäivällä pihalle menevät.
Lisäksi varsinkin pk-seudulla erittäin vaikea saada hyvää ja lähellä olevaa pk-paikkaa. Kun sellaisen kerran saanut, mikä on jo lottovoitto, ei siitä halua luopua kuopuksen syntyessä. Se tarkoittaisi että kahdelle joutuu myöhemmin paikkaa hakemaan ja mitään takeita ei ole samaan päiväkotiin.
En lähtisi syyllistämään perheitä tälläisessä asiassa. Jokaisella on oikeus päivähoitoon ja toki on niitä, joiden vanhemmat loikoilevat kotona työttömänä kun lapsi saa kaiken huvin ilmaiseksi pk.ssa. Mutta siinäkin mietitään eriarvoistumista, että jos se lapsi tylsistyisi kotona saamattomien vanhempien kanssa - ei hänestä tulisi kuin samanlainen isona.
Onneksi meillä Suomessa on hyvä päivähoito. (Toki päiväkodeissa on eroja mm. ulkomaalaisten vuoksi)
T. päiväkoti-ikäisen äiti
Opettajan järjestämät virikkeet? 3v tarvitsee paljon virikkeitä?
Sulla on erikoinen käsitys siitä, mitä päiväkodissa tapahtuu. Kolmevuotias tarvitsee ennen kaikkea vanhemman rakkautta ja huomiota, ei mitään päiväkodintädin tarjoamia ”virikkeitä”.
Ajattele joissain maissa mennään 3-vuotiaana kouluun. Suomessa vaan pitäisi hoitaa 18-vuotiaaksi kotona
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea muita kommentteja. Isompi lapsi (ainakin 3v) tarvitsee paljon virikkeitä, joita harva vanhempi jaksaa/osaa tarjota päivittäin, kun hoidettavana on pieni vauva. Itse en pitäisi 8h pvä arkisin vaan n 7h, jolloin lapsi saa pk.ssa ruoat, opettajan järjestämät virikkeet, lepohetken ja ulkoilua. Pitkää iltapäivää ei tarvitse pihalla kökkiä, vaan hakisin siinä heti kun iltapäivällä pihalle menevät.
Lisäksi varsinkin pk-seudulla erittäin vaikea saada hyvää ja lähellä olevaa pk-paikkaa. Kun sellaisen kerran saanut, mikä on jo lottovoitto, ei siitä halua luopua kuopuksen syntyessä. Se tarkoittaisi että kahdelle joutuu myöhemmin paikkaa hakemaan ja mitään takeita ei ole samaan päiväkotiin.
En lähtisi syyllistämään perheitä tälläisessä asiassa. Jokaisella on oikeus päivähoitoon ja toki on niitä, joiden vanhemmat loikoilevat kotona työttömänä kun lapsi saa kaiken huvin ilmaiseksi pk.ssa. Mutta siinäkin mietitään eriarvoistumista, että jos se lapsi tylsistyisi kotona saamattomien vanhempien kanssa - ei hänestä tulisi kuin samanlainen isona.
Onneksi meillä Suomessa on hyvä päivähoito. (Toki päiväkodeissa on eroja mm. ulkomaalaisten vuoksi)
Sulla on erikoinen käsitys siitä, mitä päiväkodissa tapahtuu. Kolmevuotias tarvitsee ennen kaikkea vanhemman rakkautta ja huomiota, ei mitään päiväkodintädin tarjoamia ”virikkeitä”.
Ajattele joissain maissa mennään 3-vuotiaana kouluun. Suomessa vaan pitäisi hoitaa 18-vuotiaaksi kotona
Se muiden maiden "koulu" on kyllä ihan sellaista suomalaista kerhoa. Ja päivät on lyhyitä.
Monissa muissa maissa muuten lapset tulee kesken koulupäivänkin kotiin syömään.
Onko pakko muuttaa niin korpeen, että ei ole ainoaakaan naapuritaloa (omakotitalo, rivitalo, kerrostalo), jossa olisi muita lapsia leikkikavereiksi. Eikä niitä leikkikavereita aina tarvitse olla. Lapsesta tulee ehkä vähän "pikkuvanha", kun hänet opettaa lukemaan 4-vuotiaana ja pelaamaan shakkia isänsä kanssa, mutta viikonloppuisinkin voi kutsua kavereita kylään ja leikkimään. Ulkoilua ja urheilua sekä leikkiä, musiikkia tms voi harrastaa vanhempiensa kanssa.
Uskotaan uskotaan, että lasten kanssa ei voi olla kotona. Pakko ne on viedä pois silmistä.
Maalla naapurin emännällä oli yhteensä 15 lasta (eivät muuten olleet lestadiolaisia) 50-luvulla. Eipä haikaillut päiväkodeista, mutta toki isommat sisarukset joutuivat aika pieninä hoitamaan pikkusisaruksiaan ihan vastuullisestikin.
Ja ukkeli muuten hyytyi aiemmin kuin vaimo. Vaimo eli 80-vuotiaaksi ja oli todella vireä ihan kuolemaansa saakka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se muiden maiden "koulu" on kyllä ihan sellaista suomalaista kerhoa. Ja päivät on lyhyitä.
Monissa muissa maissa muuten lapset tulee kesken koulupäivänkin kotiin syömään.
Niin mutta sinne mennä jo pienenä, miksi? Jos lapset eivät kerran tarvitse mitään muuta kuin vanhempiaan?
Vierailija kirjoitti:
Onko pakko muuttaa niin korpeen, että ei ole ainoaakaan naapuritaloa (omakotitalo, rivitalo, kerrostalo), jossa olisi muita lapsia leikkikavereiksi. Eikä niitä leikkikavereita aina tarvitse olla. Lapsesta tulee ehkä vähän "pikkuvanha", kun hänet opettaa lukemaan 4-vuotiaana ja pelaamaan shakkia isänsä kanssa, mutta viikonloppuisinkin voi kutsua kavereita kylään ja leikkimään. Ulkoilua ja urheilua sekä leikkiä, musiikkia tms voi harrastaa vanhempiensa kanssa.
Me ei asuta korvessa vaan ihan omakotitaloalueella. Silti ei ole leikkikavereita. Lähistöllä on vain isompia lapsia jotka ovat koulussa tai sitten vauvoja. Päivisin leikkipuisto Issa ei ole ketään. Tämä on sitä kun syntyvyys laskee niin ei niitä ikärovereitakaan joka paikassa ole.
Ja sulla on eskarilainen siis ihan väärän alueen eskarissa? Miksi?[/quote]
En ole kenelle vastaat, mutta meillä on vastaava tilanne. Ihan siitä syystä että siihen lähimpään omaan nimettyyn eskariin (jossa tuleva koulukin on) lapsi ei mahtunut.