Turku vai Helsinki?
Asia ei ole ihan vielä ajankohtainen, mutta tässä vuoden tai puolentoista päästä olemme mieheni kanssa muuttamassa täältä pohjoisesta etelään. Itse olen koulutukseltani aineenopettaja ja mies on IT-alalla. Meillä on sukulaisia ja tuttuja sekä Helsingissä että Turussa, joten jompaankumpaan kaupunkiin haluaisimme muuttaa. Kaipailisin siis nyt kokemuksia siitä, kummassa kaupungissa meidän olisi helpompi työllistyä ja kumpi yleensäkin on teidän mielestä parempi. :) Helsingissä on tietty asuminen kalliimpaa, mutta onko se sitten sen arvoista?
Kommentit (12)
Lähtisin Helsinkiin. Vaikka Turusta kumpikin saisi työpaikan, jos sen menettää, voi olla vaikea löytää toista. Helsinki on myös paljon isompi ja monipuolisempi kaupunki. Kaikille löytyy kiva asuinpaikka. Myös rauhallisia, pikkukaupunkimaisia alueita löytyy. Helsinkiin on ulkopuolisen myös helpompi solahtaa. Suurin osa on muualta muuttaneita eikä "piireihin" pääseminen edellytä viidennen polven stadilaisuutta. Outoa murretta ei kukaan karsasta, koska sellainen löytyy hyvin monelta muultakin. Tekemistä ja harrastuksia löytyy kaikille ja jos haluaa välillä muualle, kaikkialle Suomeen ja maailmalle pääsee helposti autolla, lentäen tai junalla. Asumisen hinta on ainoa negatiivinen asia.
Riippuu pitkälti siitä miten haluatte pidemmällä tähtäimellä asua ja mitä se IT-alan työ käytännössä on, mitä miehesi pystyy tekemään. Ala on nimittäin hirvittävän laaja.
Turussa mediaanituloinen sinkku voi asua 10 km päässä keskustasta isossa (tosin vanhassa) talossa isolla pihalla. PK-seudulla taas tarvitaan kaksi mediaanin yli tienaavaa, ennen kuin omasta talosta aletaan haaveilemaan ja silti liikenne on ruuhkaista, tontti on joku lohkaistu nurkka ja naapurin seinä 5 metrin päässä omasta. Lentokenttä on PK-seudulla lähempänä jos tulee usein matkusteltua ulkomaille. Turusta ei lennetä juuri mihinkään.
IT-alan töitä on Turussakin, mutta niitä on tietysti vähemmän ja täysin ulkopuolelta tulevan voi olla hankala päästä sen verran sisään kuvioihin, että paikoista alkaa kuulla tai niitä aletaan tarjota. Harvemmin niitä varsinaisesti avoimessa haussa on. Softa/web-kehitystä voi tehdä hyvin paljon myös etänä PK-seudun pajoille. Turun palkkataso IT-alalla saattaa olla 20% heikompi mitä Helsingissä, mutta minulle olisi ihan ok vielä isompikin heitto kompensoimaan elämisen helppouden, halpuuden ja stressittömyyden.
Turussa on asuminen PALJON halvempaa. Jos olisi pakko lähteä täältä Espoosta, lähtisin Turkuun.
Helsinki aivan ehdottomasti, maksoi mitä maksoi. En voisi ikinä asua missään muualla. Ja kyllä, se on sen arvoista, ainakin minulle.
Turussa on huomattavasti halvempi asua. Opetusalalla Helsinki menee reippaasti ohi työtarjonnallaan.
It-alan työtä ei Turussa enää ole. Turku kaupunkina hienompi kuin Helsinki.
Jos pelkkää asumisen hintaa ja työtilannetta vertaa, niin selvähän se on sanomattakin, että Helsingissä työpaikkoja on enemmän ja Turussa eläminen on halvempaa.
Oleellisempaa lienee, mitä muuta elämältänne kaipaatte. Kulttuuria, elämyksiä, baareja, kauppoja, harrastusmahdollisuuksia ja kahviloita on Helsingissä enemmän (tietysti niitä on myös Turussa). Vastapainoksi ihmiset ovat kiireisempiä, joka toisessa kulmassa törmäät pultsariin/narkkariin ja joka toisessa romanikerjäläiseen. Junat ovat myöhässä, liikenne takkuilee, keskustan ilmanlaatu on huono ja stressaavaan oravanpyörään on helppo soljahtaa mukaan.
Lasta en ikinä haluaisi kasvattaa helsingissä. Toisaalta, alle 25 vuotiaana yöelämässä piirit ovat Turkua suuremmat ja kaikkea trendikästä puuhaa löytyy mihin aikaan vuorokaudesta vaan. Nyt yli 30-vuotiaana ja perheellisenä arvostan rauhaa, hiljaisuutta ja turvallisuutta aika paljon enemmän kuin yöelämää.
itse siis asuin nuoren aikuisiän helsingin seudulla ja nyöt perheellisenä kolmekymppisenä muutin Turun lähistölle. Kummassakin on puolensa, riippuen siitä mitä elämältä tahtoo!
Olin itse saman valinnan edessa 15 vuotta sittan. Asuin hetken Helsingissäkin, mutta sitten sain onneksi Turusta töistä ja sitten on asetuttu tänne Turkuun. Helsingissä on tietysti paremmin töitä ja paremmat palkatkin, mutta asuminen niin kallista että Turussa jää enemmän rahaa muuhun käytöön. En suostuisi millään enää muuttamaan Helsinkiin.
Eiköhän teidän olisi ensin syytä etsiä ne työpaikat ja vasta sitten muuttaa minnekään. Todennäköisesti järkevintä on, että etsitte työpaikat Helsingistä ja asutte jossain radanvarressa.
Turussa on mahdollista saada hyväkuntoinen rivari 200 000 €:lla 10 minuutin ajomatkan päästä keskustasta. Lapset saa aina lähipäiväkotiin ja kaikissa lähiöissä on metsää ja luontoa pienen kävelymatkan päässä. Kaupunki pursuaa historiaa ja kulttuuria, joten aina löytyy tekemistä vapaa-ajalla. Ehdottomasti siis suosittelen Turkua, jos elämänlaatua arvostaa.Työtä on kuitenkin tehtävä ja mukava elinympäristö ei paljon lämmitä, jos ei sitä työtä ole. Itse olisin valmis vaihtamaan alaa, ettei tarvitsisi Helsinkiin muuttaa.
Eiköhän kannata lähteä työpaikan kautta liikkeille. Opettajalla on varmaan töitä suunnilleen samalla tavalla kummassakin paikassa, joten IT-kaverin työtilaisuudet on varmaan se ratkaiseva. IT-hommien saaminen Turusta voi olla tiukka paikka.
Itse en lähtisi Helsinkiin kuin kilon palasina. Ärsyttää kun siellä joutuu edes käymään.