Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessa ollaan niin RAHAKESKEISIÄ?

Vierailija
09.11.2013 |

Ystävätär asui ja työskenteli lähemmäs 13 vuotta ulkomailla monessa maassa, ja kun palasi tänne 2 kk sitten ja on viettänyt täällä Hgissä muutaman viikon mm. uusien työkavereiden kanssa ja vanhojen luokkakavereidensa kanssa entisellä kotipaikkakunnallaan, niin teki sellaisen havainnon että kaikki jauhaa vain rahasta täällä Suomessa. Kotona minulle opetettiin jo pienenä että rahasta puhuminen on moukkamaista ja tyhmää, joten en ole koskaan kehdannut udella keltään mitään hintoja tai puhua raha-asioista.

Kysyi minulta että onko tämä ollut tällaista etenkin sen jälkeen kun eurot tuli? Aloin miettimään että näinhän se todellisuudessa on! Ulkomaiset ystävätkään eivät usein ota raha-asioita esiin keskusteluissa. Täällä Suomessa kaikkien täytyy saada tietää mitä mikäkin maksanut jos joku jotain uutta kivaa ostanut, ihmiset valittavat kokoajan että euro sitä euro tätä, ihmiset pohtivat että mitä se ja se saa palkkaa ja paljonko sen puoliso saa palkkaa ja kun sen isä kuoli niin paljonkohan sekin sai perintöä, ja että kun tilillä on vain 10 euroa niin mitä nyt. Ihme etteivät saa hengenahdistusta jos joku muu ostanut uuden monen kymmenen tonnin auton itselleen!

Mistä tämä johtuu? Miksi porukka juoksee sokeana rahan perässä ja tekee siitä kamalan numeron, sensijaan että olisivat iloisia perheistään, yhdessäolosta, siitä että ovat terveitä ja että rahaa riittää perustarpeisiin ja johonkin itsensä hemmotteluun?

Kommentit (77)

Vierailija
1/77 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näkeehän sen heti suomalaisisssa blogeissa kun joku ostanut jotain mukavaa ja esittelee sitä kuvissa, niin kolmen ensimmäisen blogikysymyksen aikana tulee viimeistään ne "Paljonko maksoi?", "Mitä oli hintaa?" utelut.

Ulkomaisissa blogeissa tätä ei koskaan näe.

Vierailija
2/77 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä esimerkiksi USA:ssa on raha hyvin tärkeää, esimerkiksi naisille on tärkeää tulevan aviomiehen taloudellinen tilanne, siellähän luokitellaan ihmisetkin luottokelpoisuuden mukaan. Minua on ennemminkin ärsyttänyt suomalaisissa se, että palkaa ei saa kysyä eikä kerrota, mitä ihmeen salailua siinä on? Sehän on hyvä tietää mitä eri ammateissa saa palkkaa, tai eri firmoissa. Se myös estäisi sen että samasta työstä maksetaan toisille (naisille) vähemmän kuin toisille (miehille) jos oltaisiin avoimia palkan suhteen. Ja mitä ihmeen pahaa siinä on että jos toinen on ostanut jotain kivaa, että kysyy mitä se maksoi ja mistä ostettu, jos jostain tykkää voi miettiä että olisiko minulla varaa ostaa myös tuollainen. En minä ainakaan kysele sellaisista tavaroista hintaa jotka ei mua kiinnosta muutenkaan.

Ja koska nyt on taas kerran lama, ja ihmisillä taloudellisesti tiukkaa, firmoilla on tiukkaa, kunnilla on tiukaa ja valtiolla on tiukkaa, onko mikään ihme että raha-asiat puhuttavat? Kaikki kuluttajahinnat nousevat koko ajan, ja euroopassa on talouskriisi joka uhkaa meidän kaikkien tulevaisuutta, olisihan se todella tyhmää olla puhumatta siitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/77 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No enpä jaa tuota ystävättäresi ja sinun havaintoa. 

Vierailija
4/77 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 22:28"]

Kyllä esimerkiksi USA:ssa on raha hyvin tärkeää, esimerkiksi naisille on tärkeää tulevan aviomiehen taloudellinen tilanne, siellähän luokitellaan ihmisetkin luottokelpoisuuden mukaan. Minua on ennemminkin ärsyttänyt suomalaisissa se, että palkaa ei saa kysyä eikä kerrota, mitä ihmeen salailua siinä on? Sehän on hyvä tietää mitä eri ammateissa saa palkkaa, tai eri firmoissa. Se myös estäisi sen että samasta työstä maksetaan toisille (naisille) vähemmän kuin toisille (miehille) jos oltaisiin avoimia palkan suhteen. Ja mitä ihmeen pahaa siinä on että jos toinen on ostanut jotain kivaa, että kysyy mitä se maksoi ja mistä ostettu, jos jostain tykkää voi miettiä että olisiko minulla varaa ostaa myös tuollainen. En minä ainakaan kysele sellaisista tavaroista hintaa jotka ei mua kiinnosta muutenkaan.

Ja koska nyt on taas kerran lama, ja ihmisillä taloudellisesti tiukkaa, firmoilla on tiukkaa, kunnilla on tiukaa ja valtiolla on tiukkaa, onko mikään ihme että raha-asiat puhuttavat? Kaikki kuluttajahinnat nousevat koko ajan, ja euroopassa on talouskriisi joka uhkaa meidän kaikkien tulevaisuutta, olisihan se todella tyhmää olla puhumatta siitä.

[/quote] No ei kylla udella toisten palkkaa, eika kerrota omaa. Enemmanhan Suomessa on naita jotka julistavat etta luottotiedot meni. Ja kylla nousisi kamala haloo jos joku lehti rupeaisi julkaisemaan ihmisten verotietoja, miljoonakorvaukset loukatuille. Tuli taas tata mutu ja luulen tietoa sinulta.

t.usalainen

Vierailija
5/77 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta! =D

Laskin kerran 10 min mittaisessa kahvipöytäkeskustelussa monestiko ikivalittaja-työkaveri mainitsee sanan euro, ja se tuli sieltä hetkessä 18 kertaa ja sitten en jaksanut enää laskea.

Vierailija
6/77 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

missään muualla kukaan ei kyllä huutelee ääneen omia tilitietojaan niinkuin suomessa! joskus oikein nolottaa kun kaveri alkaa siinä taas selittään myyjälle että no mä ostaisin tämän jos mulla olisi nyt rahaa ja kun on mennyt niin paljon tässä kuussa sitä rahaa jo siihen ja siihen, siis ei sitä myyjää kiinnosta pätkän vertaa kenenkään potentiaalisen asiakkaan rahoitusongelmat!!! tajuaisi jo.

Vierailija
7/77 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 22:37"]

[/quote] No ei kylla udella toisten palkkaa, eika kerrota omaa. Enemmanhan Suomessa on naita jotka julistavat etta luottotiedot meni. Ja kylla nousisi kamala haloo jos joku lehti rupeaisi julkaisemaan ihmisten verotietoja, miljoonakorvaukset loukatuille. Tuli taas tata mutu ja luulen tietoa sinulta.

t.usalainen

[/quote]

No kummasti ne telkkarissa niitä rahojaan retostelee, ihan tänne Suomeen asti tulee tiedot ohjelmien välityksellä. 

Vierailija
8/77 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen asia mistä Suomessa lässytetään jatkuvasti, varsinkin miehet, on työ. Elämä ilmeisesti pyörii vain rahan ja työn ympärillä?

Asuinmaassani keskustelen naapureiden kanssa enemmän säästä, lapsista, juhlista tmv.

t. ulkkis

Vierailija
9/77 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen huomannut että suomalaisista on tullut venäläisiä venäläisten tilalle. Asun suurkaupungissa jossa käy paljon venakkoja ja ovat muuttuneet "eurooppalaisemmiksi" vuosi vuodelta kun sitten taas suomalaiset posottavat hirveän kalkatuksen kera kaikkien merkkivaatteiden kimppuun ja ne meikit...milloin suomalaiset ovat alkaneet meikkaamaan niin järkysti? Ja siis aivan järkyttävän huonokuntoiset platinan tai mustan väriseksi värjátyt hiirenhännät yhdistettynä oversize-tekoripsiin. Täällä samoin koristautuvat ainoastaan gettobabet:D

Vierailija
10/77 |
09.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 23:16"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 22:37"]

t.usalainen

[/quote]

No kummasti ne telkkarissa niitä rahojaan retostelee, ihan tänne Suomeen asti tulee tiedot ohjelmien välityksellä. 

[/quote] No ehka jos saat tietosi jostain "Real Housewives"- roskaohjelmasta.

Vierailija
11/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni rahasta puhuminen rajoittuu tiettyyn ihmistyyppiin, siihen joka jaksaa kauhistella esimerkiksi toisten mielestään liian isoja tai hienoja asuntoja, niiden remontoimista, liian kalliiden tavaroiden hankkimista jne. 

Suurimmassa osassa näistä tapauksista voisin vaikka lyödä vetoa, että samat materiat hankittaisiin salamana, jos se vain olisi mahdollista. Kun ei ole, on helpompi arvostella toisten rahan "haaskaamista".  

Vierailija
12/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä uskoa kans että sitä puhe mistä puute. Täällä on aika tiukkaa ollut vuosikaudet, eikä samanlaista kulutushysteriaa kuin esim. USA:ssa. Pakosta oltu säästäväisiä.

Vierailija
13/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on kansainvälisesti verrattuna matalat palkat mutta korkeat elinkustannukset. Jos rahaa olisi pistää kuukaudessa tuhansia euroja vaatteisiin ja ulkonäön ylläpitoon niin tuskin sitä tulisi paljon pohdittua. Kun omat palkkarahat häipyy tililtä tehokkasti ennen seuraavaa tiliä, eikä mitään ylimääräistä ole ollut varaa hankkia, niin pistäähän se harmittamaan.

Vierailija
14/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 11:08"]

Suomessa on kansainvälisesti verrattuna matalat palkat mutta korkeat elinkustannukset. Jos rahaa olisi pistää kuukaudessa tuhansia euroja vaatteisiin ja ulkonäön ylläpitoon niin tuskin sitä tulisi paljon pohdittua. Kun omat palkkarahat häipyy tililtä tehokkasti ennen seuraavaa tiliä, eikä mitään ylimääräistä ole ollut varaa hankkia, niin pistäähän se harmittamaan.

[/quote]

Mua vähän epäilyttää, pitääkö tää edes paikkaansa. Asuin muutaman vuoden Ranskassa ja siellä minimipalkka oli selvästi pienempi kuin täällä, ja vuokrataso aivan mieletön asuntojen kuntoon nähden. Minulla ja miehelläni on ainakin täällä Suomessa huomattavasti korkeampi elintaso kuin Ranskassa, vaikka ollaan samassa tilanteessa kuin sielläkin (opiskelijoita ja osa-aikaisesti töissä). Olen myös saanut säästöön yli 10 000 euroa, vaikka olen vain matalapalkkatöitä tehnyt elämäni aikana. Kyllä se riippuu pikemminkin elämäntyylistä ja omista valinnoista, jääkö rahaa säästöön vai ei. Itselleni ei tulisi esim. mieleenkään pistää tuhansia euroja kuussa vaatteisiin ja ulkonäköön. Kuulostaa ihan järjettömältä, ellei kyseessä ole itse Frankenstein, josta pitäisi saada salonkikelpoinen :D

Vierailija
15/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 10:56"]

Mielestäni rahasta puhuminen rajoittuu tiettyyn ihmistyyppiin, siihen joka jaksaa kauhistella esimerkiksi toisten mielestään liian isoja tai hienoja asuntoja, niiden remontoimista, liian kalliiden tavaroiden hankkimista jne. 

Suurimmassa osassa näistä tapauksista voisin vaikka lyödä vetoa, että samat materiat hankittaisiin salamana, jos se vain olisi mahdollista. Kun ei ole, on helpompi arvostella toisten rahan "haaskaamista".  

[/quote]

Tämä kuvaa aika hyvin mun lapsuudenkodin ilmapiiriä. Isä siunaili isoon ääneen, miten joku tavara tai asia voi maksaa näin paljon ja kellä ihmeellä on varaa sellaiseen... huoh. Minulla on ollut aika raskasta opetella omassa elämässä, että rahasta ei tarvitse puhua. Olin meinaan itsekin aika pitkään samasta puusta veistetty.

Vierailija
16/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa vain jotkut ovat rahakeskeisiä. Varmaan niin on monissa muissakin maissa, mutta onko kukaan muu huomannut, että Suomeen Virosta muuttaneet ovat tässä asiassa kantaväestöä pahempia? En haluaisi yleistää kun en montaa tunne, mutta vähän jokaisella niistä on joku ihmeellinen tarve aina ääneen päivitellä palkkoja ja kustannuksia.

Vierailija
17/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä puhe mistä puute.

Jos toimeentulo on hiuskarvan varassa niin raha on aina päällimmäisenä mielessä. Varakkaammissa piireissä voit sitten keskustella luontevasti taiteista,tieteistä ja maailmanmenosta.

Vierailija
18/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 11:49"]

Siitä puhe mistä puute.

Jos toimeentulo on hiuskarvan varassa niin raha on aina päällimmäisenä mielessä. Varakkaammissa piireissä voit sitten keskustella luontevasti taiteista,tieteistä ja maailmanmenosta.

[/quote]

Taiteista ja tieteistä.... hah hah hah! Onpa tylsiä puheenaiheita.

Vierailija
19/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 22:17"]

Ystävätär asui ja työskenteli lähemmäs 13 vuotta ulkomailla monessa maassa, ja kun palasi tänne 2 kk sitten ja on viettänyt täällä Hgissä muutaman viikon mm. uusien työkavereiden kanssa ja vanhojen luokkakavereidensa kanssa entisellä kotipaikkakunnallaan, niin teki sellaisen havainnon että kaikki jauhaa vain rahasta täällä Suomessa. Kotona minulle opetettiin jo pienenä että rahasta puhuminen on moukkamaista ja tyhmää, joten en ole koskaan kehdannut udella keltään mitään hintoja tai puhua raha-asioista.

Kysyi minulta että onko tämä ollut tällaista etenkin sen jälkeen kun eurot tuli? Aloin miettimään että näinhän se todellisuudessa on! Ulkomaiset ystävätkään eivät usein ota raha-asioita esiin keskusteluissa. Täällä Suomessa kaikkien täytyy saada tietää mitä mikäkin maksanut jos joku jotain uutta kivaa ostanut, ihmiset valittavat kokoajan että euro sitä euro tätä, ihmiset pohtivat että mitä se ja se saa palkkaa ja paljonko sen puoliso saa palkkaa ja kun sen isä kuoli niin paljonkohan sekin sai perintöä, ja että kun tilillä on vain 10 euroa niin mitä nyt. Ihme etteivät saa hengenahdistusta jos joku muu ostanut uuden monen kymmenen tonnin auton itselleen!

Mistä tämä johtuu? Miksi porukka juoksee sokeana rahan perässä ja tekee siitä kamalan numeron, sensijaan että olisivat iloisia perheistään, yhdessäolosta, siitä että ovat terveitä ja että rahaa riittää perustarpeisiin ja johonkin itsensä hemmotteluun?

[/quote]

Suomalaiset eivät nimenomaan ole niin rahakeskeisiä kuin monessa muussa maassa ollaan. Raha ei yleensä ole suomessa ihmisarvon mitta. Rahasta ei saisi puhua jotta tavallinen kansa ei rupeaisi kyselemään yhteisikunnallisen oikeuden mukaisuuden perään. Väittäminen että rahasta puhuminen on moukkamaista on vain yksi porvarien strategia oman asemansa suojelemiseksi. Kansa ei välttämättä ymmärrä miksi rikaiden pitää saada veronalennuksia kun tavallisen kansan verotus kasvaa ja sosiaalipalvelut heikentyvät. Demokratia kun on rikaiden kannaltasuiitä ikävä että tavallinen kansa jota on suurin osa voi valita mieleisensä parlamentin ja hallituksen joka äänestäjien mandaatilla päättää myös rikkaiden verotuksesta ja kerää näiltä verot tarpeen vaatiesssa pakkokeinoja käyttäen.

Vierailija
20/77 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 13:50"]

[quote author="Vierailija" time="09.11.2013 klo 22:17"]

[/quote]

Suomalaiset eivät nimenomaan ole niin rahakeskeisiä kuin monessa muussa maassa ollaan. Raha ei yleensä ole suomessa ihmisarvon mitta. Rahasta ei saisi puhua jotta tavallinen kansa ei rupeaisi kyselemään yhteisikunnallisen oikeuden mukaisuuden perään. Väittäminen että rahasta puhuminen on moukkamaista on vain yksi porvarien strategia oman asemansa suojelemiseksi. Kansa ei välttämättä ymmärrä miksi rikaiden pitää saada veronalennuksia kun tavallisen kansan verotus kasvaa ja sosiaalipalvelut heikentyvät. Demokratia kun on rikaiden kannaltasuiitä ikävä että tavallinen kansa jota on suurin osa voi valita mieleisensä parlamentin ja hallituksen joka äänestäjien mandaatilla päättää myös rikkaiden verotuksesta ja kerää näiltä verot tarpeen vaatiesssa pakkokeinoja käyttäen.

[/quote]

Tuo oli totta joskus sata vuotta sitten. Nyt globaalissa maailmassa raha siirtyy hetkessä maasta toiseen ja kaltaisiltanne on viety mahdollisuudet kiusata elämässään pärjänneitä.

Ja se on hieno juttu! :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän yksi