Keliakiaa sairastavien ruoka ei ole kallista
Toki, jos haluaa syödä jotain korvikkeita, niin maksaahan se. Luontaisesti gluteeniton ruoka on halpaa ja hyvin ravintopitoista.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Olen keliaakikko ja syön gluteenitonta leipää ihan jo siitä ilosta että ne nykyään maistuvat oikealta leivältä. 20 vuotta sitten kaupan gluteenittomat leivät olivat kauheita. Kalliitahan ne ovat, mutta on mukava tuntea syövänsä "tavallista ruokaa" ja ostaa kaupasta jotain nopeasti mukaan. Ei tätä tarvitse muiden ymmärtää, mutta vuosikymmeniä sitten gluteeniton ruokavalio oli ihmetyksen aihe ja korvikkeet todella surkeita.
Olen ollut myös 20 vuotta keliaakikko. Silloin gluteenittomat tosiaan olivat korvikkeita, nykyään ne ovat mielestäni enemmän normaalia ruokaa, vaihtoehto jollekin muulle. Esim. suurimmassa osassa leivonnaisia kukaan ei tietäisi niiden olevan gluteenittomia, ellen minäkin söisi niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ketogeenisellä ruokavaliolla eli käytännössä gluteenittomalla myös. En ole mitään korvikkeita tarvinnut. Mitään leipomuksia ei tarvitse kuulua ihmisen arkiseen ruokavalioon. Jokusen kerran olen leiponut ja onhan esimerkiksi mantelijauho kalliimpaa kuin vehnäjauho, mutta koska kyseessä on poikkeusherkku, ei se vaikuta sitä taikka tätä. Mikä ihmeen pakko on syödä jotain leipää tms. joka päivä? Kuten sanottu, luontaisesti gluteenittomia raaka-aineita on maailma täynnä.
Mutta ne saattaa olla kontaminoituneita. Tosin ymmärrän kyllä, ettei "käytännössä gluteenittomalla" ruokavaliolla oleva tiedä täsä.
Millä logiikalla luontaisesti gluteenittomat liha, kala tai kasvikset tai rasvat ovat mystisesti gluteenin kontaminoimia? Älä nyt höpötä. Jos tosissaan näin olisi, niin mitäpä keliaakikko voi muuta tehdä kuin kuolla nälkään, kun ei edes hevi-osastolla voi käydä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ketogeenisellä ruokavaliolla eli käytännössä gluteenittomalla myös. En ole mitään korvikkeita tarvinnut. Mitään leipomuksia ei tarvitse kuulua ihmisen arkiseen ruokavalioon. Jokusen kerran olen leiponut ja onhan esimerkiksi mantelijauho kalliimpaa kuin vehnäjauho, mutta koska kyseessä on poikkeusherkku, ei se vaikuta sitä taikka tätä. Mikä ihmeen pakko on syödä jotain leipää tms. joka päivä? Kuten sanottu, luontaisesti gluteenittomia raaka-aineita on maailma täynnä.
Mutta ne saattaa olla kontaminoituneita. Tosin ymmärrän kyllä, ettei "käytännössä gluteenittomalla" ruokavaliolla oleva tiedä täsä.
Millä logiikalla luontaisesti gluteenittomat liha, kala tai kasvikset tai rasvat ovat mystisesti gluteenin kontaminoimia? Älä nyt höpötä. Jos tosissaan näin olisi, niin mitäpä keliaakikko voi muuta tehdä kuin kuolla nälkään, kun ei edes hevi-osastolla voi käydä?
Saattaa olla kontaminoituneita. Hevi on suurella varmuudella turvallista, samoin ainakin useimmat maitotuotteet. Pakattu kala ja liha lienee turvallista, kaupan tiskiltä ostettu ei. Jos jätetään huomioimatta käsittelemättömät raaka-aineet, todennäköisyys löytää gluteenia suoraan tuotteesta tai vähintäänkin samasta tehtaasta kasvaa merkittävästi. Jos halutaan 100% gluteeniton ruokavalio, huomioon otettavia asioita on paljon, ei se ole ihan niin yksinkertaista kuin että "maailma on täynnä luontaisesti gluteenitonta ruokaa".
Vierailija kirjoitti:
Keliakia on aivan eri asia, kuin olla gluteenittomalla ruokavaliolla.
Jos on keliakia, hän ei voi ottaa esim. kakkua samalla ottimella jolla on otettu jotain tarjottavaa, jossa on on ollut vehnäjauhoa.
Pienikin määrä, hitusetetkin, aiheuttavat pahoja vatsaoireita, ripulia ym.
Keliakia on koko loppuelämän kestävä sairaus.
Gluteiinottomalla ruokavaliolla olevien ei tarvitse olla niin tarkka, jos he syävät jotain missä gluteiinia on, ei se aiheuta heille mitään oireita, eikä taudin pahemista.
Keliaakikot noudattavat myös gluteenitonta ruokavaliota.
Anteeksi, mutta mikä ihmeen korvike? Koetko että leivät yms. mitä "normaaliin" ruokavalioon yleensä sisällytetään on korviketta?
Vierailija kirjoitti:
Korvikkeista puhuminen on aika erikoista. Otetaan vaikka tavallinen kauraleipä ja puhtaasta kaurasta tehty gluteeniton kauraleipä, onnistuu jopa samalla reseptillä. Millä logiikalla jälkimmäinen on korvike?
Niinpä. Ainoa ero tuossa on se, että se gluteeniton kaura (eli puhdas kaura ilman muiden viljojen jäämiä) on järjestään paljon kalliimpaa. Olisihan se kiva ostaa se euron kaurahiutale, mutta kun ei pysty. Ostaessani siis puhdasta kauraa se muuttuu yhtäkkiä korvikkeeksi? Ja täten kallis hinta ei saa harmittaa? Onhan vaikka kääretorttukin helppo tehdä vehnäjauhon sijasta pelkästään perunajauhoon, eikä se itse tehtynä sen enempää maksa. Jostain syystä kilohtinta paukkuu ainakin tuplassa, kun sen ostaa kaupasta. Korvikeko taas? Ja juu ei ole kenenkään pakko syödä kääretorttua, mutta kyllähän satunnainen herkkujenkin syöminen kuuluu lähes jokaisen ihmisen elämään.
Se mikä tässä keliakiassa syö miestä on monesta hyvästä luopuminen. Ruisleipä, itse tehty valkosipuli patonki ja normi kaljat. Patonkia yritän jostakin gluteenittomasta jauhosta. Vaikka itse kehunkin niin ne aikaisemmat katosi muidenkin suihin. Guteenittomista kaljoista olen kokeillut vasta kukkoa ja se oli saat,n.n pahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saattaa olla kontaminoituneita. Hevi on suurella varmuudella turvallista, samoin ainakin useimmat maitotuotteet. Pakattu kala ja liha lienee turvallista, kaupan tiskiltä ostettu ei. Jos jätetään huomioimatta käsittelemättömät raaka-aineet, todennäköisyys löytää gluteenia suoraan tuotteesta tai vähintäänkin samasta tehtaasta kasvaa merkittävästi. Jos halutaan 100% gluteeniton ruokavalio, huomioon otettavia asioita on paljon, ei se ole ihan niin yksinkertaista kuin että "maailma on täynnä luontaisesti gluteenitonta ruokaa".
Ja juurikin tästä syystä ei ole tosiaankaan niin helppoa valkata tuotteita gluteenittomaan ruokavalioon, vain koska ainesosaluettelossa ei lue gluteenia sisältäviä tuotteita. Tämän takia samoja tuotteita voidaan valmistaa gluteeniton merkinnällä ja silloin hinta on AINA kalliimpi. Silloin on mielestäni todella ylimielistä lässyttää tosiaankin jostain "täynnä gluteenitonta ruokaa" ja jostain korvikkeista, joita ei kenenkään tarvitse syödä. Suurin osa ruuan tuottajistahan on kiertänyt tätä lisäämällä präntin lähes jokaiseen tuotteeseen, että "saattaa sisältää gluteenia". Se on sitten omalla omatunnolla miettiä kuinka turvallista mikäkin tuote on.
Vierailija kirjoitti:
Se mikä tässä keliakiassa syö miestä on monesta hyvästä luopuminen. Ruisleipä, itse tehty valkosipuli patonki ja normi kaljat. Patonkia yritän jostakin gluteenittomasta jauhosta. Vaikka itse kehunkin niin ne aikaisemmat katosi muidenkin suihin. Guteenittomista kaljoista olen kokeillut vasta kukkoa ja se oli saat,n.n pahaa.
Suosittelen Lapinkullan Purea! Mielestäni parempaa, kuin kukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kontaminaatioon riittä se, että lihaa on leikattu samalla veitsellä, kuin korppujauhotettua lihaa. Tämä ainakin lihatiskillä on täysin realistinen mahdollisuus ja miksei silloinkin jos lihatehtaalla käsitellään ja valmistetaan vehnää sisältäviä tuotteita. Että höpötä keskenäsi vain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kontaminaatioon riittä se, että lihaa on leikattu samalla veitsellä, kuin korppujauhotettua lihaa. Tämä ainakin lihatiskillä on täysin realistinen mahdollisuus ja miksei silloinkin jos lihatehtaalla käsitellään ja valmistetaan vehnää sisältäviä tuotteita. Että höpötä keskenäsi vain.
Kontaminaatioon riittää sekin, että palvelutiskissä on vaikka ruisjauholla leivitettyjä silakkapihvejä, tai salaattibaarissa tai ravintolan salaattipöydässä pastasalaattia. Mikään tarjolla oleva ei ole silloin varmuudella gluteenitonta, vaikkei se varsinaisesti sisältäisikään gluteenia. Sama pätee myös kala-allergisiin: vaikka ruoka itsessään ei sisältäisi kalaa, sen tarjolla olo samassa paikassa tekee siitä mahdollisesti vaarallisen. Myyjä ei voi taata tuotteen puhtautta, joten jokainen arvioi itse ottaako riskin vai ei. Ja keliakia on siitä pirullinen tauti, että kaikilla se ei aiheuta edes oireita.
Ihan perusesimerkki: tavallinen makaroni maksaa 0.30e / pussi, gluteiiniton 2e.
Ihan vain yhtenä mainittavan arvoisena. Puhumattakaan leivistä, leivonnaisista jne.
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain yhtenä mainittavan arvoisena. Puhumattakaan leivistä, leivonnaisista jne.
Keliakiahullun mielestä kukaan ei tarvitse makaronia, leipää tai leivonnaisia.
Vierailija kirjoitti:
Ihan perustieto: makaroni on vehnää, joka ei sovi keliakiaa sairastavalle.
Vierailija kirjoitti:
Kallein jauhopussi kaupan keliakia hyllyssä on kympin kilo. Leivät on myös kalliimpia ja valikoima pieni.
Joo, kiva maksaa pienestä leivästä euron
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan vain yhtenä mainittavan arvoisena. Puhumattakaan leivistä, leivonnaisista jne.Keliakiahullun mielestä kukaan ei tarvitse makaronia, leipää tai leivonnaisia.
Jokainen saa syödä mitä itse haluaa, myös keliakiaa sairastavat.
Oman kehon sietävyyden mukaan. Keliakiaa sairastavan keholle ei vilja sovi, joten miksi hänen pitäisi syödä pastaa? Syötävää löytyy pivin pimein ilmankin.
Syö sinä makaronisi iloiten, ettei elimistösi pistä vastaan. Älä kuitenkaan oleta, että kaikki muutkin kuolaa pastan perään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallein jauhopussi kaupan keliakia hyllyssä on kympin kilo. Leivät on myös kalliimpia ja valikoima pieni.
Joo, kiva maksaa pienestä leivästä euron
Valinta on sinun.
Keliaakikkona minulle suuri ongelma on se, ettei kaupasta tahdo löytyä mitään nopeaa, valmista ja heti syötävää evästä, vrt. kolmioleivät, pasteijat yms. Vaihtoehdot on melkeinpä joku rahka, vanukas tai vastaava, tai pussillinen naposteluporkkanoita, tai myslipatukka. Voisihan sitä tietysti ostaa luontaisesti gluteenittomia raaka-aineita, mutta mutta...
Vierailija kirjoitti:
Keliaakikkona minulle suuri ongelma on se, ettei kaupasta tahdo löytyä mitään nopeaa, valmista ja heti syötävää evästä, vrt. kolmioleivät, pasteijat yms. Vaihtoehdot on melkeinpä joku rahka, vanukas tai vastaava, tai pussillinen naposteluporkkanoita, tai myslipatukka. Voisihan sitä tietysti ostaa luontaisesti gluteenittomia raaka-aineita, mutta mutta...
Kyllä sieltä löytyy. Älä ole avuton.
Ystäväni kehuskeli olevansa gluteiinittomalla ruokavaliolla.
Hän kuitenkin joi tavallista olutta, jossa on gluteiinia.
Näin ei voi keliaakia sairastava tehdä, heille on olemassa omat oluet, joissa glueiinia ei ole.