"Kotitöissä ei mene kauaa, senkus imuroi kerta viikkoon ja tiskaa astiat." Ai niinkö? :D
Ihan omasta mielenkiinnosta aloin pohtia kotona tehtäviä kotitöitä, lisätkää kun tulee mieleen. Ja voitte lopettaa lukemisen tähän, jos ei kiinnosta, tulee pitkä sepustus..
Kaikkia näitä ei toki tarvitse tehdä päivittäin eikä edes viikottain (tai ikinä, jos tykkää asua läävässä) mutta väitän, että koska töitä on paljon, viikottain tulee paljon muutakin kuin vain imurointi ja tiskaus, jos haluaa kodin olevan siisti, järjestyksessä ja puhdas.
Asun itse iskohkossa kerrostaloasunnossa perheeni kanssa, joten luettelen tässä sen kunnossapitoon liittyviä siivoustehtäviä.
-Imurointi 2 x vko (yhdessä kerrassa menee 1 h, kun imuroi tunnollisesti huonekalujen alta, matot kunnolla ja niiden alta, sekä sohvat ja koristetyynyt, eikä fuskaa)
-Tiskaaminen 1-2 x pv (astiat koneeseen ja pois, sekä käsitiski niille jotka eivät kestä tiskikonetta, kuten pannut, termospullot, jotkin muovirasiat, puukauhat jne, 10-20 min/päivä)
- keittiön pöydän ja tasojen (+ hellan) pyyhintä muruista ja ruoanteosta johtuneista roiskeista ym. Noin 5 x pv, yht. 10 min/päivä)
- wc:n pesu 1 x vko (pytty sisältä ja ulkoa, lavuaari sisältä ja ulkopinnalta, hana, ympäristön kaakelit, peilikaappi ja sen tasojen pyyhintä, vessan siivoukseen itsellä kuuluu myös vessan lattianpesu kontaten rätillä, jotta pääsen pesemään tarkasti pytyn tauksen ja lavuaarin putkien ympäryksen, 30 min)
- lattianpesu 1 x vko (40 min, kun pesee huonekalujen ja mattojenkin alta ja pyyhkii lattialistat)
- pölyjen pyyhintä huushollista 1 x vko, sis. ovenkahvat ja niiden ympäristö, peilit, kaikki tasot, hyllyt, tarvittaessa karmit, ovet kokonaan, valonkatkaisijat jne (45 min)
- jääkaapin järjestely, vanhat pois/eteen käytettäväksi + hyllyjen pyyhintä/lokeroiden pesu tarvittaessa, 1 x vko 10 min
- roskien, biojätteiden, lehtien, lasipurkkien ym vienti, (joka päivä jotain, tähän viikottain aikaa noin 15 min.)
- yleinen järjestely, petien petaukset, tavaroiden vienti paikoilleen jne (20 min/pv)
- pyykinpesu, koneellinen joka päivä (pyykin lajittelu, koneeseen laitto, ripustus kuivumaan, edellispäivän pyykkien viikkaus ja vienti kaappeihin, 15 min pv)
- kodinkoneiden puhdistus (kahvinkeitin, vedenkeitin, paahdin, pesukone, jääkaappi, liesi, astianpesukone.. Kaikki kerran kuussa, eli joka viikko jotain, keskimäärin ehkä 10 min/vko)
- ruoanlaitto/lämmitys, pöydän kattaminen (2 x pv, yht. keskimäärin 45 min/pv)
- leipominen, (1 x vko, noin 30 min, en laskenut tähän paistoaikoja mutta tarvikkeiden esiinoton, valmistuksen, jälkien siivouksen)
- ruokalistan ja ostoslistan suunnittelu, kaupassakäynti 2 x vko yht. n. 2 h (listan kirjoittamisesta ostoskassien tyhjentämiseen kaappeihin)
- mattojen tuuletus ulkona (tämän teen vain kerran kk, eikä meillä ole kuin 5 mattoa koko huushollissa, keittiössä siivoussyistä ei yhtään, aikaa siis 20 min/kk)
Jatkuu...
Kommentit (590)
Konmarin myötä on lähtenyt irtotavaran lisäksi myös huonekaluja kiertoon.
Nykyään telkkari on kiinni seinässä ja tv tasossa on vetoöaatikoita.
Nukun olohuoneessa, minulla on käytössä lipasto.
Minulla oli isompi tv taso ja kaappi.
Kun tämä tuli käytettynä edullisesti vastaan, tajusin tyhjentää kummatkin huonekalut.
Nyt olohuoneessa on
Tv taso, telkari, sohva, sohvapöytä, lipasto, yöpöytä ja sänky.
Keittiön tasot käyn aina läpi ennen kuin mennään nukkumaan, siis illalla, kun siivoan keittiön.
Entisessä tv tasossa oli vaan hyllyjä. Nykyisessä on vetolaatikoita. Sain hyllyn sisällön mahtumaan hyvin uuteen, sekä kaapin sisältöä mahtui myös ha loput keittiöön, tyhjillä oleviin kohtiin.
Onhan outoa, kun kulma on tyhjä.
Ehkä teen työpisteen. Etänä, kun ollaan, olen tehnyt keittiönpöydän ääressä.
Laiskat ne töitään luettelee, vai miten se meni. Mutta niin, priorisointikysymyksiähän nämä on. En itse voisi elää noin. Siivotaan, kun lystätään. Asutaan miehen kanssa kahdestaan, niin isompia sotkuja ei tule. Tiskikone pyörii lähes päivittäin, mutta muuten paikkojen siistiminen vie päivästä vaan hetken. Kerran viikossa imuroidaa, tämän kaksion hurauttaa 5-10 minuutissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesu kerran päivässä. Teillä tulee ihan järkyttävän paljon pyykkiä, jos joka päivä pestään se koneellinen.
Jos kahden hengen talous niin tulee mutta jos perheessä vaikka viisi henkilöä niin ei enää paljoa ainakaan minun mielestäni. Jo pelkkistä vuodevaatteista ja pyyhkeistä tulee useampi koneellinen viikottain. Ne kuitenkin jokainen vaihtaa kerran viikossa. Toivottavasti.
Itse pesen yksinasuvana noin joka toinen päivä pyykkiä, mutta urheilen tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Laiskat ne töitään luettelee, vai miten se meni. Mutta niin, priorisointikysymyksiähän nämä on. En itse voisi elää noin. Siivotaan, kun lystätään. Asutaan miehen kanssa kahdestaan, niin isompia sotkuja ei tule. Tiskikone pyörii lähes päivittäin, mutta muuten paikkojen siistiminen vie päivästä vaan hetken. Kerran viikossa imuroidaa, tämän kaksion hurauttaa 5-10 minuutissa.
Jos 5-10min muka imuroit, niin et varmasti imuroi silloin kaksiota kunnolla.
Olen kerran elämässäni puhdistanut wc altaan ulkopuolelta, en edes tiennyt että joku tekee niin. Ja meillä kaksi vessaa.
Kerran pessyt ikkunat yhdessä asunnossa :D tietty välillä pinnan pyyhin keittiön ja olkkarin ikkunoista.
T. Neljän lapsen äiti
Kyllä kaiken ajan saa kulumaan järjestelyyn ja kodin siistinä pitämiseen. Täällä joku kehui toisessa ketjussa että ruuhkavuodet ei paina, töitä tehdään niska limassa johtajatasolla, lapsia 3, illat juostaan harrastuksissa, kämppä aina tiptop. Mielenkiintoisia kuvioita, joku ei puhu totta.
Mutta kyllä, aloittaja on ihan asian ytimessä.
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä haluan jonkun muun uran kuin kotirouva. Meillä on kotona aina kannustettu opiskeluihin ja niin oken myös tehnyt kuten veljenikin. Koulussa hyvin menestyviä lapsia on jo toisessa polvessa.
Oletat, että "kotirouva" on kouluttamaton. Olin luokkani primus, ja minulla on useita tutkintoja. Olen itse valinnut olla lasten kanssa kotona; tämä sopii meille. Olemme akateeminen perhe. Ehtiihän sitä myöhemminkin elämässä tehdä vielä vaikka mitä, jos Luoja suo.
Vierailija kirjoitti:
Siis minkäkokoisessa lukaalissa asutte, kerta imurointiin menee tunti? Asun itse okt:ssa, eikä minulla mene huolelliseen imurointiin kuin 40 min korkeintaan. Ja ihan siis sisältää sohvien imuroinnit ja tavaroiden siirretyt.
Huolellisesti kun tekee, niin 120 m2 niin kuin meidän alakerta vie sen tunnin. Kerran anoppi jurskutti tunnin imuria (ite yritin tehdä töitä työhuoneessa) ja tuli sitten sanomaan, että teidän imuri on rikki. Kysyin, että kuinka niin. "No kun olen tunnin imuroinut ja kun avasin säiliön, siellä ei ollut mitään."
Anopille ei siis ollut tullut pieneen mieleenkään sitä, että olisin (tai että hänen poikansa olisi...) imuroinut edellispäivänä, vaan oletti ilman muuta, että imuri on risa.
Bree Vandekamp.
Paitsi että hänellä oli se yritys?
Mä en vaan ymmärrä koko tätä kotityöhössötystä. Yleistetään niin, että naiset raataa tuntikaupalla ja miehet ei tee mitään. Missä te elätte? Miten te saatte tästä ongelman?
Mun mies ei siivoa. Minä en siivoa. Siivooja siivoaa. Kotonani kävi siivooja, äitini teki uraa juristina, samoin anoppini teki pitkää työpäivää.
Meillä kolme lasta, pari koiraa ja molemmilla vaativat duunit. Ei todellakaan käytetä omaa aikaa rätti kädessä! Ikinä ei ole tullut pieneen mieleenkään ajatella kotitöiden arvostusta, paremmuutta tai huonommuutta siitä kuinka nuo hommat hoituu.
Siivotkaa siivotkaa, siskot, kyllä joku teitä vielä kiittää. Tai sitten ei.
Autot, muuten meillä pestään bensiksellä ja renkaat vaihtuu huollossa.
Vierailija kirjoitti:
Leivontaa ei voi kyllä laskea kotityöksi, se on harrastus ennemminkin. Ruuanlaittokin voi olla harrastus johon käytetään paljon aikaa. Ap:lle siivouskin näyttää olevan harrastus, ei kenenkään oikeasti tarvitse imuroida kahta tuntia viikossa kerrostaloasuntoa.
Pitää sitä johonkin aikansa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan ymmärrä koko tätä kotityöhössötystä. Yleistetään niin, että naiset raataa tuntikaupalla ja miehet ei tee mitään. Missä te elätte? Miten te saatte tästä ongelman?
Mun mies ei siivoa. Minä en siivoa. Siivooja siivoaa. Kotonani kävi siivooja, äitini teki uraa juristina, samoin anoppini teki pitkää työpäivää.
Meillä kolme lasta, pari koiraa ja molemmilla vaativat duunit. Ei todellakaan käytetä omaa aikaa rätti kädessä! Ikinä ei ole tullut pieneen mieleenkään ajatella kotitöiden arvostusta, paremmuutta tai huonommuutta siitä kuinka nuo hommat hoituu.
Ei ole kyse siitä, että siivooko nainen vai mies. Kysymys on siitä, että se on hämmentävää miten paljon asioita pitää lähes koko ajan tehdä, että asunto pysyy levollisen näköisenä. 3-6 × päivässä syödään, koiralle sekoitetaan ruokia, puhtaan pyykin lajittelua, you name it. Jos koko aikaa ei huseeraa niin esillä on jotain mikä normaaliin sisustukseen ei kuulu. Kahvikuppeja, pullanmuruja, kuivuneita reenivaatteita jne.
Ja siivooja (1× viikkoon?) ei tätä ongelmaa poista. Aupair tai sisäkkö on ainoa joka kulkee isäntäväen perässä kuppeja ja muita jälkiä korjaten.
Kotitöihin saisi kulumaan määrättömästi aikaa mutta oikeasti kovin monella ei ole aikaa eikä varsinkin halua tuollaiseen ap:n kuvailemaan nipottamiseen.
Meillä on todella sotkuista ja juuri tällä hetkellä likaistakin. Ei mahdu imuroimaan kun lattiat on niin täynnä kaikkea roinaa. Reilu 1-vuotiaskin osaa jo näppärästi nostella jalkojaan romujen yli. Eteisen imuroin eilen mutta muita huoneita ei ole imuroitu viikkoihin. Ruokapöytä aivan täynnä kaikkea kamaa, jokaisen kohdalla pieni tyhjä kohta lautaselle. Makuuhuoneen huonekalujen järjestys piti muuttaa maaliskuussa mutta se jäi kesken ja on edelleen; matot rullalla, pöytä keskellä huonetta, vaatekasa lattialla, imuroitu siellä ei ole maaliskuun jälkeen. En edes tiedä mitä kasan alimmaisena on. En saa millään pidettyä edes perusjärjestystä, kolme pientä lasta sotkee valtavasti ja minä yksin yritän siivota. Nytkin voisi toki siivota mutta en jaksa. Tarvitsisin apua mutta en kehtaa pyytää tänne läävään ketään auttamaan.
Pakolliset hommat on meillä pyykin pesu, ruokaa pöytään (=eineksiä mikroon) ja tiskikoneen täyttö/tyhjennys. Muuta en ehdi. Taino, kausivaatteet lapsille on pakko myös hoitaa, siinäkin on aivan hirveä homma.
Vierailija kirjoitti:
Koiria on paljon, joten imuroin aikalailla kerran päivässä. Tosin kevyemmin, ehkä kerran viikkoon tarkasti. Tiskikone pyörii keskimäärin joka toinen päivä, pyykkikone myös. Matot käy kuivausrummussa tuulettumassa n. kerran viikossa, samana päivänä kun imuroin kunnolla. Sänkyvaatteet myös.
Verhot vaihtuu ehkä 2-3 kertaa vuodessa. Sänkyvaatteet noin parin viikon välein. Pyyhkeet käy pesussa ja kuivausrummun kautta takaisin käyttöön samana päivänä n. 2 viikon välein.
Sauna pestään kerran kaksi vuodessa, vessa isommin kerran kuussa. Lattiat pesen ehkä kaksi kertaa vuodessa. Mies pesee ikkunat syksyllä.
Dadaa.
Yök, samassa kuivausrummussa pyörii lattialta otetut matot ja puhtaat pyykit.
Vierailija kirjoitti:
Kotitöihin saisi kulumaan määrättömästi aikaa mutta oikeasti kovin monella ei ole aikaa eikä varsinkin halua tuollaiseen ap:n kuvailemaan nipottamiseen.
Meillä on todella sotkuista ja juuri tällä hetkellä likaistakin. Ei mahdu imuroimaan kun lattiat on niin täynnä kaikkea roinaa. Reilu 1-vuotiaskin osaa jo näppärästi nostella jalkojaan romujen yli. Eteisen imuroin eilen mutta muita huoneita ei ole imuroitu viikkoihin. Ruokapöytä aivan täynnä kaikkea kamaa, jokaisen kohdalla pieni tyhjä kohta lautaselle. Makuuhuoneen huonekalujen järjestys piti muuttaa maaliskuussa mutta se jäi kesken ja on edelleen; matot rullalla, pöytä keskellä huonetta, vaatekasa lattialla, imuroitu siellä ei ole maaliskuun jälkeen. En edes tiedä mitä kasan alimmaisena on. En saa millään pidettyä edes perusjärjestystä, kolme pientä lasta sotkee valtavasti ja minä yksin yritän siivota. Nytkin voisi toki siivota mutta en jaksa. Tarvitsisin apua mutta en kehtaa pyytää tänne läävään ketään auttamaan.
Pakolliset hommat on meillä pyykin pesu, ruokaa pöytään (=eineksiä mikroon) ja tiskikoneen täyttö/tyhjennys. Muuta en ehdi. Taino, kausivaatteet lapsille on pakko myös hoitaa, siinäkin on aivan hirveä homma.
Me ei olla nipoja, mutta meillä on suht siistiä aina. Ei ole liikaa tavaraa, niille on paikkansa ja ne pannaan käytön jälkeen takaisin. Jokainen siis huolehtii, että laittaa astiansa koneeseen ja vaatteensa joko pyykkikoriin tai kaappiin. Robotti-imuri huolehtii arkisiivouksesta, pesutorni hoitaa pyykkihuollon, mies tekee aamiaisen ja katsoo, että kaikki on ok, minä hoidan päivällisen ja silitän. Kerran viikossa koko porukka siivoaa yhdessä vähän tarkemmin ja sitten pizzalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse siitä, että siivooko nainen vai mies. Kysymys on siitä, että se on hämmentävää miten paljon asioita pitää lähes koko ajan tehdä, että asunto pysyy levollisen näköisenä. 3-6 × päivässä syödään, koiralle sekoitetaan ruokia, puhtaan pyykin lajittelua, you name it. Jos koko aikaa ei huseeraa niin esillä on jotain mikä normaaliin sisustukseen ei kuulu. Kahvikuppeja, pullanmuruja, kuivuneita reenivaatteita jne.
Ja siivooja (1× viikkoon?) ei tätä ongelmaa poista. Aupair tai sisäkkö on ainoa joka kulkee isäntäväen perässä kuppeja ja muita jälkiä korjaten.
Te ette siis asu kotonanne vaan vain olette kulisseja sisustuksessa.
Säälittävää.
Kotitöihin menee juuri niin paljon aikaa, kuin jokainen ihminen haluaa kotitöihin käyttää. Itse tekemisen vaihtoehtoina teettää toisella tai jättää tekemättä. Yleisilmeeseen vaikuttaa paljon viekö tavaroita paikoilleen kotona liikkuessa. Utopistista ajatella, ettei koskaan jättäisi mitään pöydälle tai lipastolle.
Vierailija kirjoitti:
Kotitöihin menee juuri niin paljon aikaa, kuin jokainen ihminen haluaa kotitöihin käyttää. Itse tekemisen vaihtoehtoina teettää toisella tai jättää tekemättä. Yleisilmeeseen vaikuttaa paljon viekö tavaroita paikoilleen kotona liikkuessa. Utopistista ajatella, ettei koskaan jättäisi mitään pöydälle tai lipastolle.
Minä en jätä.
Ulkopuolisella voi teettää sitä perussiivousta, ruoanlaittoa, pihatöitä, ikkunanpesut.
Mutta se tavaroiden järjestely ja setviminen on kyllä tehtävä itse tai ainakin oltava mukana esim ammattijärjestäjän kanssa.
Samaa mietin. Minulla on adhd ja kotityöt takkuaa, sitten joku neropatti sanoo ett'ä "eihän se niin vaikeaa voi olla, kerran päivässä imuroit". Kun imurointi kerta päivässä ei riitä, eteinen on täynnä hiekkaa ja keittiö leivnmuruja ym. Musta tv-taso on todella törkeän näköinen,jos sitä ei hankaa kerran päivässä. Vessan lavuaarin päälle kertyy nopeasti pölykerros. Miehen aamupa""a polttaa jäljet pyttyyn ja vessa on helposti sen näköinen ettei sitä ole pesty vuoteen vaikka pesisi kerran kuussa. Jne Jne. Kotityöt ovat loputon suo.
XDDDDD