"Kotitöissä ei mene kauaa, senkus imuroi kerta viikkoon ja tiskaa astiat." Ai niinkö? :D
Ihan omasta mielenkiinnosta aloin pohtia kotona tehtäviä kotitöitä, lisätkää kun tulee mieleen. Ja voitte lopettaa lukemisen tähän, jos ei kiinnosta, tulee pitkä sepustus..
Kaikkia näitä ei toki tarvitse tehdä päivittäin eikä edes viikottain (tai ikinä, jos tykkää asua läävässä) mutta väitän, että koska töitä on paljon, viikottain tulee paljon muutakin kuin vain imurointi ja tiskaus, jos haluaa kodin olevan siisti, järjestyksessä ja puhdas.
Asun itse iskohkossa kerrostaloasunnossa perheeni kanssa, joten luettelen tässä sen kunnossapitoon liittyviä siivoustehtäviä.
-Imurointi 2 x vko (yhdessä kerrassa menee 1 h, kun imuroi tunnollisesti huonekalujen alta, matot kunnolla ja niiden alta, sekä sohvat ja koristetyynyt, eikä fuskaa)
-Tiskaaminen 1-2 x pv (astiat koneeseen ja pois, sekä käsitiski niille jotka eivät kestä tiskikonetta, kuten pannut, termospullot, jotkin muovirasiat, puukauhat jne, 10-20 min/päivä)
- keittiön pöydän ja tasojen (+ hellan) pyyhintä muruista ja ruoanteosta johtuneista roiskeista ym. Noin 5 x pv, yht. 10 min/päivä)
- wc:n pesu 1 x vko (pytty sisältä ja ulkoa, lavuaari sisältä ja ulkopinnalta, hana, ympäristön kaakelit, peilikaappi ja sen tasojen pyyhintä, vessan siivoukseen itsellä kuuluu myös vessan lattianpesu kontaten rätillä, jotta pääsen pesemään tarkasti pytyn tauksen ja lavuaarin putkien ympäryksen, 30 min)
- lattianpesu 1 x vko (40 min, kun pesee huonekalujen ja mattojenkin alta ja pyyhkii lattialistat)
- pölyjen pyyhintä huushollista 1 x vko, sis. ovenkahvat ja niiden ympäristö, peilit, kaikki tasot, hyllyt, tarvittaessa karmit, ovet kokonaan, valonkatkaisijat jne (45 min)
- jääkaapin järjestely, vanhat pois/eteen käytettäväksi + hyllyjen pyyhintä/lokeroiden pesu tarvittaessa, 1 x vko 10 min
- roskien, biojätteiden, lehtien, lasipurkkien ym vienti, (joka päivä jotain, tähän viikottain aikaa noin 15 min.)
- yleinen järjestely, petien petaukset, tavaroiden vienti paikoilleen jne (20 min/pv)
- pyykinpesu, koneellinen joka päivä (pyykin lajittelu, koneeseen laitto, ripustus kuivumaan, edellispäivän pyykkien viikkaus ja vienti kaappeihin, 15 min pv)
- kodinkoneiden puhdistus (kahvinkeitin, vedenkeitin, paahdin, pesukone, jääkaappi, liesi, astianpesukone.. Kaikki kerran kuussa, eli joka viikko jotain, keskimäärin ehkä 10 min/vko)
- ruoanlaitto/lämmitys, pöydän kattaminen (2 x pv, yht. keskimäärin 45 min/pv)
- leipominen, (1 x vko, noin 30 min, en laskenut tähän paistoaikoja mutta tarvikkeiden esiinoton, valmistuksen, jälkien siivouksen)
- ruokalistan ja ostoslistan suunnittelu, kaupassakäynti 2 x vko yht. n. 2 h (listan kirjoittamisesta ostoskassien tyhjentämiseen kaappeihin)
- mattojen tuuletus ulkona (tämän teen vain kerran kk, eikä meillä ole kuin 5 mattoa koko huushollissa, keittiössä siivoussyistä ei yhtään, aikaa siis 20 min/kk)
Jatkuu...
Kommentit (590)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan ymmärrä koko tätä kotityöhössötystä. Yleistetään niin, että naiset raataa tuntikaupalla ja miehet ei tee mitään. Missä te elätte? Miten te saatte tästä ongelman?
Mun mies ei siivoa. Minä en siivoa. Siivooja siivoaa. Kotonani kävi siivooja, äitini teki uraa juristina, samoin anoppini teki pitkää työpäivää.
Meillä kolme lasta, pari koiraa ja molemmilla vaativat duunit. Ei todellakaan käytetä omaa aikaa rätti kädessä! Ikinä ei ole tullut pieneen mieleenkään ajatella kotitöiden arvostusta, paremmuutta tai huonommuutta siitä kuinka nuo hommat hoituu.
Siivotkaa siivotkaa, siskot, kyllä joku teitä vielä kiittää. Tai sitten ei.
Autot, muuten meillä pestään bensiksellä ja renkaat vaihtuu huollossa.
Ei ole kyse siitä, että siivooko nainen vai mies. Kysymys on siitä, että se on hämmentävää miten paljon asioita pitää lähes koko ajan tehdä, että asunto pysyy levollisen näköisenä. 3-6 × päivässä syödään, koiralle sekoitetaan ruokia, puhtaan pyykin lajittelua, you name it. Jos koko aikaa ei huseeraa niin esillä on jotain mikä normaaliin sisustukseen ei kuulu. Kahvikuppeja, pullanmuruja, kuivuneita reenivaatteita jne.
Ja siivooja (1× viikkoon?) ei tätä ongelmaa poista. Aupair tai sisäkkö on ainoa joka kulkee isäntäväen perässä kuppeja ja muita jälkiä korjaten.
Te ette siis asu kotonanne vaan vain olette kulisseja sisustuksessa.
Säälittävää.
Tai sitten ei ole opetettu, että jokainen siivoaa jälkensä ja laittaa tavarat käytön jälkeen takaisin paikoilleen. Toimii meillä, niin ei tarvitse kiillotella marttyyrikruunua siivoojauhrina. Melkein kysyin, että keneltä normaalilta ihmiseltä jää tavarat siihen mihin kädestä putoaa, mutta joo, onhan näitäkin nähty. Sitten ihmetellään kun kunnon siivous vie oikeasti viikon ja huoneissa on polut kävelemiselle.
Ruuan laitto ja kokkaaminen vie eniten aikaa. Siivoan joka päivä 2 vessaa ja keittiön. Imuroin kerran päivässä alakerran (2 kerrosta) koska siellä ollaan suurin osa ajasta. Yläkerran siivoan kerran viikossa. En yleensä katso ajan kulua, vaan teen tarpeen mukaan. Meillä on yleensä aina siistiä, koska en viihdy sotkuisessa asunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskat ne töitään luettelee, vai miten se meni. Mutta niin, priorisointikysymyksiähän nämä on. En itse voisi elää noin. Siivotaan, kun lystätään. Asutaan miehen kanssa kahdestaan, niin isompia sotkuja ei tule. Tiskikone pyörii lähes päivittäin, mutta muuten paikkojen siistiminen vie päivästä vaan hetken. Kerran viikossa imuroidaa, tämän kaksion hurauttaa 5-10 minuutissa.
Jos 5-10min muka imuroit, niin et varmasti imuroi silloin kaksiota kunnolla.
Mitä sitten jos ei imuroikaan "kunnolla"? Tuleeko joku pölypoliisi tutkimaan sohvantaustat?
Meillä imuroi mies, reilu sata neliötä ja siihen menee noin 20 minuuttia ja minä pesen sillä välin keittiön ja kylppärin. Ei varmaankaan tavoiteta tämän maagisen "kunnolla" siivoamisen rajapyykkiä joka viikko, eikä meillä silti saastaista ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laiskat ne töitään luettelee, vai miten se meni. Mutta niin, priorisointikysymyksiähän nämä on. En itse voisi elää noin. Siivotaan, kun lystätään. Asutaan miehen kanssa kahdestaan, niin isompia sotkuja ei tule. Tiskikone pyörii lähes päivittäin, mutta muuten paikkojen siistiminen vie päivästä vaan hetken. Kerran viikossa imuroidaa, tämän kaksion hurauttaa 5-10 minuutissa.
Mitä sitten jos ei imuroikaan "kunnolla"? Tuleeko joku pölypoliisi tutkimaan sohvantaustat?
Meillä imuroi mies, reilu sata neliötä ja siihen menee noin 20 minuuttia ja minä pesen sillä välin keittiön ja kylppärin. Ei varmaankaan tavoiteta tämän maagisen "kunnolla" siivoamisen rajapyykkiä joka viikko, eikä meillä silti saastaista ole.
Ei ja on.
Vierailija kirjoitti:
Mä en vaan ymmärrä koko tätä kotityöhössötystä. Yleistetään niin, että naiset raataa tuntikaupalla ja miehet ei tee mitään. Missä te elätte? Miten te saatte tästä ongelman?
Mun mies ei siivoa. Minä en siivoa. Siivooja siivoaa. Kotonani kävi siivooja, äitini teki uraa juristina, samoin anoppini teki pitkää työpäivää.
Meillä kolme lasta, pari koiraa ja molemmilla vaativat duunit. Ei todellakaan käytetä omaa aikaa rätti kädessä! Ikinä ei ole tullut pieneen mieleenkään ajatella kotitöiden arvostusta, paremmuutta tai huonommuutta siitä kuinka nuo hommat hoituu.
Miten tämäKIN on naisten syytä tai sukupuolisidonnainen? Ja oletus vain nainen tekevän kotityöt? Ap. puhuu meistä, ei minä muodossa.
Minä taas en ymmärrä, miksi kotitöitä vähätellään ja pidetään jotenkin turhana, jos joku siitä tekee aloitteen, niin hän on marttyyri tai laiska ja kotitöiden tekemistä vähätellään.
Vastaavaa ilmiötä harvoin on työpaikalla, kouluissa, hoitolaitoksissa, krs-talojen siivoamisessa ja harvoin näissä vähätellään siivouksen tarvetta tai kuinka paljon siihen käytetään aikaa.
Kuinkahan moni olisi oikeasti sitämieltä, että päiväkodin siivoukseen riittäisi tunti viikossa?
Ja kyllä kotien siivottonuus näkyy sisäilmaongelmana, hyönteiset ja toukat vallanneet huonetilat, kosteusongelmat jne. jopa pinnat esim. kaakelit vaihdetaan mieluimmin uuteen, kun ovat liasta pinttyneet, joka taas kuormittaa luontoa ja ympäristöä.
Ja eikä ole lainkaan harvinaista, että märkätiloissa on hometta ja sienirihmastoa tai joku kosteusvaurio, kun ei viitsitä siivota tai edes pyyhkäistä rätillä jos maitolasi kaatuu.
Ja ei tarvitse käydä kuin muutamassa asuntonäytössä, niin huomaa miten pask..ihmiset asuvat, joka suoraan alentaa asunnon arvoa, viihtyvyyttä ja asumisen tasoa ja mukavuutta.
Onko nykyään kotitöistäkin tehty joku kilpailu ja kuka siihen saa vähiten aikaa kulumaan?
Jos joku käyttää 5-15min imuroimiseen, niin todennäjöisesti hän imuroi vain vapaan lattiapinnan, ei huonekalujen alta tai listoja, johon yleensä pölyt kerääntyvät, joka taas vaikuttaa sisäilman laatuun, vaikka pölyt onkin pois silmistä.
Ne lapsetkin voi opettaa laittamaan tavarat paikoilleen, samoin miehen, ja osallistumaan puhtaanapitoon. Tietty jos haluaa kunnon marttyyrikruunun, niin se ei onnistu. Mitään isoa siivousta ei tarvitse, jos koko ajan esimerkiksi pyyhkii roiskeet tai kaatuneet nesteet ja kerää tavarat jälkeensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole kyse siitä, että siivooko nainen vai mies. Kysymys on siitä, että se on hämmentävää miten paljon asioita pitää lähes koko ajan tehdä, että asunto pysyy levollisen näköisenä. 3-6 × päivässä syödään, koiralle sekoitetaan ruokia, puhtaan pyykin lajittelua, you name it. Jos koko aikaa ei huseeraa niin esillä on jotain mikä normaaliin sisustukseen ei kuulu. Kahvikuppeja, pullanmuruja, kuivuneita reenivaatteita jne.
Ja siivooja (1× viikkoon?) ei tätä ongelmaa poista. Aupair tai sisäkkö on ainoa joka kulkee isäntäväen perässä kuppeja ja muita jälkiä korjaten.
Te ette siis asu kotonanne vaan vain olette kulisseja sisustuksessa.
Säälittävää.Tai sitten ei ole opetettu, että jokainen siivoaa jälkensä ja laittaa tavarat käytön jälkeen takaisin paikoilleen. Toimii meillä, niin ei tarvitse kiillotella marttyyrikruunua siivoojauhrina. Melkein kysyin, että keneltä normaalilta ihmiseltä jää tavarat siihen mihin kädestä putoaa, mutta joo, onhan näitäkin nähty. Sitten ihmetellään kun kunnon siivous vie oikeasti viikon ja huoneissa on polut kävelemiselle.
Just kommentoin samaa myöhemmin. Jotkut kaverini eivät vaivaudu esimerkiksi lapsilleen opettamaan siisteyttä, vaan mielummin piikovat ja palvelevat näitä. Linjassa sen yleisen ja suositun kaverivanhemmuuden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hys hys. Valtio etsii koko ajan uusia tulonlähteitä. Varmaan täälläkin. Kohta meillä on siivousvirasto, pölytarkastajat ja pölysakko.
Kotityöt eivät ole töitä lainkaan. Ovat harrastuksia tai askareita. Jos siivoiluun menee yli tunti viikossa, niin silloin se on jo harrastus. Saahan sitä tuhertaa, jos niin haluaa.
Koti on suunniteltava ja toteutettava mahdollisimman iisiksi ylläpitää.
Kamalaa mäkättämistä, kotirouvien työnpaljous.
Mä oon päivätöissä ja lisäksi harrastan useampana päivänä viikossa, viikonloppuna usein aamusta iltaan. En mitenkään ehtisi harrastaa isoa määrää kotitöitä siihen päälle. Ajatuskin hämmästyttää että joku haluaa käyttää paljon aikaa kotinsa puunaamiseen. Ja jos se pöytä menee sotkuun 5 krt päivässä niin eikö ole helpoin pyyhkiä se vasta illalla, niin voi tehdä sen vain kerran? Tai kuinka likaisia lattiat on mattojen alta ylipäätään. Tietty jos se on harrastus, mutta ei kai se mikään ongelma sitten tekijälle ole.
Meillä pyritään yleissiisteyteen ja tavaroiden paikoillaan säilyttämiseen. Jaettiin kotityöt aikanaan puolison kanssa kun kävi selväksi että mies imuroi huolellisemmin ja minä osaan pestä pyykit paremmin. Mä siis oman aikatauluni mukaan pesen pyykit ja pyyhin pölyt ym. En kiinnitä huomiota lattioihin kun ei niiden siisteys kuulu mulle.
Lisäksi lapset tekee osansa, ja toki joskus tulee napinaa, mutta siihen loppuu mun yhteistyö ja rahoitus jos isossa perheessä kuvitellaan, että joku voi elää kotonaan kuin hotellissa.
Mun äiti oli lapsuudessani semmonen joka nurkan hinkuttaja joka ajatteli että paras kun marttyroi ja uhriutuu mutta tekee kaiken pääosin itse. Tai vaihtoehtoisesti pyytää muita tekemään, vahtii selän takana ja valittaa. No ei periytynyt kenellekään lapselle vastaavaa käytösmallia onneksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon päivätöissä ja lisäksi harrastan useampana päivänä viikossa, viikonloppuna usein aamusta iltaan. En mitenkään ehtisi harrastaa isoa määrää kotitöitä siihen päälle. Ajatuskin hämmästyttää että joku haluaa käyttää paljon aikaa kotinsa puunaamiseen. Ja jos se pöytä menee sotkuun 5 krt päivässä niin eikö ole helpoin pyyhkiä se vasta illalla, niin voi tehdä sen vain kerran? Tai kuinka likaisia lattiat on mattojen alta ylipäätään. Tietty jos se on harrastus, mutta ei kai se mikään ongelma sitten tekijälle ole.
Meillä pyritään yleissiisteyteen ja tavaroiden paikoillaan säilyttämiseen. Jaettiin kotityöt aikanaan puolison kanssa kun kävi selväksi että mies imuroi huolellisemmin ja minä osaan pestä pyykit paremmin. Mä siis oman aikatauluni mukaan pesen pyykit ja pyyhin pölyt ym. En kiinnitä huomiota lattioihin kun ei niiden siisteys kuulu mulle.
Lisäksi lapset tekee osansa, ja toki joskus tulee napinaa, mutta siihen loppuu mun yhteistyö ja rahoitus jos isossa perheessä kuvitellaan, että joku voi elää kotonaan kuin hotellissa.
Mun äiti oli lapsuudessani semmonen joka nurkan hinkuttaja joka ajatteli että paras kun marttyroi ja uhriutuu mutta tekee kaiken pääosin itse. Tai vaihtoehtoisesti pyytää muita tekemään, vahtii selän takana ja valittaa. No ei periytynyt kenellekään lapselle vastaavaa käytösmallia onneksi.
Jeesus. Sinä siis kattaisit siihen likaiselle sotkuiselle pöydälle perheellesi NELJÄ ateriaa?
Miten viihtyisää!
Kyllä asenteet on vielä tiukassa, vaikka eletään v. 2020.
Tutkimusten mukaan yhä edelleen monessa kodissa naiset tekevät suurimman osan kotitöistä, eikä sitä pidetä edes työnä vaan on kevyttä hengailua, johon menee 10-15min päivässä, muuten olet luuseri, laiska ja saamaton. Ja tätä asennetta viljelevät vielä naiset itse, näin oletan kommenteista päätellen.
Millaisen mallin, asenteen ja esimerkin annatte omille tyttärillenne ja pojillenne?
Ei ihme jos työelämässä siivous-, hoiva-, lastenhoitoalat ovat vähempi arvostettuja ja pieni palkattuja. Eikä niitä kukaan halua tehdä, kun asenteet ja esimerkin lapset saavat kotoa jo pienenä, kuinka siivous vähäpätöisenä ja arvotonta, jonka raskaudesta tai määrästä ei saa edes keskustella, vaan mieluimmin pitäisi lakaista maton alle ja kieltää tosiasiat.
Ei ihme jos ulkopuolisten silmin, perhevapailla vauvaa hoitava äiti on nykyään laiska, saamaton luuseri ja vielä miehensä elätti, kun hän makaa kaiken päivää sohvalla.
Toisin kuin vielä muutama vuosikymmen sitten, jolloin ajatelliin naisen hoitavan oman osuutensa perheessä antamalla oman työpanoksensa perheen hyväksi.
Nykynaiset ovat niin "itsenäisiä", että maksavat puolet perheen kuluista ja tekevät ne "vähäiset 10-15min" kotityöt vielä päälle ja tätä mallia vielä naiset ihannoivat ja julistavat muille naisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei pitäisi kulkea jonkun perässä kuppeja ja muita jälkiä korjaten, ollen jonkinlainen robotti. Tästäkö kuvitellaan sitten tulevan kiitos kun hoidit kodin niin hyvin.
Muistelen kauhulla niitä 70-luvun jouluja, jolloin äitini johtamana tehtiin isoon omakotitaloon ns. joulusiivous normaalien viikkosiivousten lisäksi. Ja toki leivottiin ihan alusta alkaen kaikki itse, ei mitään valmistaikinoita 🙄
Jostain kumman syystä äiti olikin sitten kireänä ja viimeistään jouluaattona räjähti.
Oman joulun vietämmekin huomattavasti maltillisemmin. Eikä kukaan räjähtele väsymystään.
Ap. aloituksessa ja kommentteja lukiessa tulee mieleen vanha tv-ohjelma Tänään kotona, 60-70-luvulla, jota veti Kyllikki Virolainen, joka yritti tuota keskusteluun kotitöiden määrästä ja kuinka paljon niiden tekemiseen kului todellisuudessa aikaa päivässä ja viikossa.
Hän sai vastaavan vastaanoton kuin nyt ap. ja naiset hyökkäsivät häntä vastaan ja kilpaa kehuivat, kuinka tekevät viikkosiivouksen 20min. ja sunnuntaipäivällisen kanttauksieen puolissa tunnissa ja itseasiassa kotitöiden tekeminen oli sitä omaa aikaa ja sai levätä, kun muun ajan teki tehtaassa raskasta työtä ja vapaa-ajalla mieshän tarvitsi lepoa, raskaasta päivätyöstä palautimiseen.
Eipä ole juuri asenteet muuttuneet naisten keskuudessa 50vuodessa, yhäedelleen kotitöihin suhtaudutaan hyvin vähättelevästi, eikä sille anneta mitään arvoa tai tunnustusta ja jos joku haluaa saada keskustelua asiasta, haukutaan aloittajaa marttyyriksi ja laiskaksi ja vähätellään kotitöiden merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kenenkään ei pitäisi kulkea jonkun perässä kuppeja ja muita jälkiä korjaten, ollen jonkinlainen robotti. Tästäkö kuvitellaan sitten tulevan kiitos kun hoidit kodin niin hyvin.
Muistelen kauhulla niitä 70-luvun jouluja, jolloin äitini johtamana tehtiin isoon omakotitaloon ns. joulusiivous normaalien viikkosiivousten lisäksi. Ja toki leivottiin ihan alusta alkaen kaikki itse, ei mitään valmistaikinoita 🙄
Jostain kumman syystä äiti olikin sitten kireänä ja viimeistään jouluaattona räjähti.
Oman joulun vietämmekin huomattavasti maltillisemmin. Eikä kukaan räjähtele väsymystään.
Ei vielä 70-luvulla ollut kaupassa mitään valmistaikinoita ja eineksiä, vaan kaikki joutui tekemään itse. Jos halusi joulutorttuja jouluksi, voitaikinan joutui tekemään itse. Jopa sinappi tehtiin itse, vaikka sitä jossakin kaupassa oli myytävänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oman joulun vietämmekin huomattavasti maltillisemmin. Eikä kukaan räjähtele väsymystään.Ei vielä 70-luvulla ollut kaupassa mitään valmistaikinoita ja eineksiä, vaan kaikki joutui tekemään itse. Jos halusi joulutorttuja jouluksi, voitaikinan joutui tekemään itse. Jopa sinappi tehtiin itse, vaikka sitä jossakin kaupassa oli myytävänä.
Ja ne vähän mitä oli, oli tolkuttoman kalliita!
Vielä 80-luvulla se voitaikina esmes. Ja luumuhillokin.
Nythän piparitaikina ja voitaikina on edullisia.
Omalla kohdalla jos jättäisin päivittäiset kotityöt tekemättä niin sen ajan makaisin sohvalla katsomassa Netflixiä. Tiedän etten tee säästyneellä ajalla muuta ja siitä syystä esimerkiksi siivooja ei enää käy. Tänä vuonna vähätkin työssäkäynnin ulkopuoliset menot jääneet koko lailla pois. Kahden aikuisen taloudessa sitä laiskotteluaikaa riittää jo muutoinkin joten eipä kotityöt itketä. Molemmat osallistuu töihin eikä kumpikaan edes mies ettei voi siinäkään suhteessa uhriutua kuten moni nainen tuntuu parisuhteessaan tekevän..
Vierailija kirjoitti:
Ap. aloituksessa ja kommentteja lukiessa tulee mieleen vanha tv-ohjelma Tänään kotona, 60-70-luvulla, jota veti Kyllikki Virolainen, joka yritti tuota keskusteluun kotitöiden määrästä ja kuinka paljon niiden tekemiseen kului todellisuudessa aikaa päivässä ja viikossa.
Hän sai vastaavan vastaanoton kuin nyt ap. ja naiset hyökkäsivät häntä vastaan ja kilpaa kehuivat, kuinka tekevät viikkosiivouksen 20min. ja sunnuntaipäivällisen kanttauksieen puolissa tunnissa ja itseasiassa kotitöiden tekeminen oli sitä omaa aikaa ja sai levätä, kun muun ajan teki tehtaassa raskasta työtä ja vapaa-ajalla mieshän tarvitsi lepoa, raskaasta päivätyöstä palautimiseen.
Eipä ole juuri asenteet muuttuneet naisten keskuudessa 50vuodessa, yhäedelleen kotitöihin suhtaudutaan hyvin vähättelevästi, eikä sille anneta mitään arvoa tai tunnustusta ja jos joku haluaa saada keskustelua asiasta, haukutaan aloittajaa marttyyriksi ja laiskaksi ja vähätellään kotitöiden merkitystä.
Kyllikki Stenros oli ulosanniltaan vähän sellainen Meghan Markle. Besserwisser paasaaja.
Semmosella tyylillä saa helposti muut takajaloilleen.
Voisin kirjoittaa yksityiskohtaisen listan mitä kaikkea teen toisin, mutta se on turhaa. Jokainen tekee tavallaan ja panostaa siihen minkä tuntee tärkeäksi. Meillä pyykki lajitellaan jo koreihin, jokainen siivoaa jälkensä ja robotti-imuri imuroi monta kertaa viikossa. Kotityöt eivät kuormita minua juuri ollenkaan. Enemmän aikaa vie ruokienlaitto joka päivä, en ole oppinut tekemään kerralla isompia satseja. Olen paljon harrastuksissa, joten olen keksinyt keinot tehdä kotityöt nopeasti tai delegoin niitä muille, ne eivät ole elämässäni tärkeintä, joten suon niille vain mahdollisimman vähän aikaa.