Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Kotitöissä ei mene kauaa, senkus imuroi kerta viikkoon ja tiskaa astiat." Ai niinkö? :D

Vierailija
16.09.2020 |

Ihan omasta mielenkiinnosta aloin pohtia kotona tehtäviä kotitöitä, lisätkää kun tulee mieleen. Ja voitte lopettaa lukemisen tähän, jos ei kiinnosta, tulee pitkä sepustus..

Kaikkia näitä ei toki tarvitse tehdä päivittäin eikä edes viikottain (tai ikinä, jos tykkää asua läävässä) mutta väitän, että koska töitä on paljon, viikottain tulee paljon muutakin kuin vain imurointi ja tiskaus, jos haluaa kodin olevan siisti, järjestyksessä ja puhdas.

Asun itse iskohkossa kerrostaloasunnossa perheeni kanssa, joten luettelen tässä sen kunnossapitoon liittyviä siivoustehtäviä.

-Imurointi 2 x vko (yhdessä kerrassa menee 1 h, kun imuroi tunnollisesti huonekalujen alta, matot kunnolla ja niiden alta, sekä sohvat ja koristetyynyt, eikä fuskaa)

-Tiskaaminen 1-2 x pv (astiat koneeseen ja pois, sekä käsitiski niille jotka eivät kestä tiskikonetta, kuten pannut, termospullot, jotkin muovirasiat, puukauhat jne, 10-20 min/päivä)

- keittiön pöydän ja tasojen (+ hellan) pyyhintä muruista ja ruoanteosta johtuneista roiskeista ym. Noin 5 x pv, yht. 10 min/päivä)

- wc:n pesu 1 x vko (pytty sisältä ja ulkoa, lavuaari sisältä ja ulkopinnalta, hana, ympäristön kaakelit, peilikaappi ja sen tasojen pyyhintä, vessan siivoukseen itsellä kuuluu myös vessan lattianpesu kontaten rätillä, jotta pääsen pesemään tarkasti pytyn tauksen ja lavuaarin putkien ympäryksen, 30 min)

- lattianpesu 1 x vko (40 min, kun pesee huonekalujen ja mattojenkin alta ja pyyhkii lattialistat)

- pölyjen pyyhintä huushollista 1 x vko, sis. ovenkahvat ja niiden ympäristö, peilit, kaikki tasot, hyllyt, tarvittaessa karmit, ovet kokonaan, valonkatkaisijat jne (45 min)

- jääkaapin järjestely, vanhat pois/eteen käytettäväksi + hyllyjen pyyhintä/lokeroiden pesu tarvittaessa, 1 x vko 10 min

- roskien, biojätteiden, lehtien, lasipurkkien ym vienti, (joka päivä jotain, tähän viikottain aikaa noin 15 min.)

- yleinen järjestely, petien petaukset, tavaroiden vienti paikoilleen jne (20 min/pv)

- pyykinpesu, koneellinen joka päivä (pyykin lajittelu, koneeseen laitto, ripustus kuivumaan, edellispäivän pyykkien viikkaus ja vienti kaappeihin, 15 min pv)

- kodinkoneiden puhdistus (kahvinkeitin, vedenkeitin, paahdin, pesukone, jääkaappi, liesi, astianpesukone.. Kaikki kerran kuussa, eli joka viikko jotain, keskimäärin ehkä 10 min/vko)

- ruoanlaitto/lämmitys, pöydän kattaminen (2 x pv, yht. keskimäärin 45 min/pv)

- leipominen, (1 x vko, noin 30 min, en laskenut tähän paistoaikoja mutta tarvikkeiden esiinoton, valmistuksen, jälkien siivouksen)

- ruokalistan ja ostoslistan suunnittelu, kaupassakäynti 2 x vko yht. n. 2 h (listan kirjoittamisesta ostoskassien tyhjentämiseen kaappeihin)

- mattojen tuuletus ulkona (tämän teen vain kerran kk, eikä meillä ole kuin 5 mattoa koko huushollissa, keittiössä siivoussyistä ei yhtään, aikaa siis 20 min/kk)

Jatkuu...

Kommentit (590)

Vierailija
141/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä imuroidaan joka päivä. Vaikka kuinka kopistelee kengät ennen sisääntuloa, ja laittaa ne kurakaukaloon, on hiekkaa jo iltapäivällä kämppä täysi. Meillä ei ole eteistä, vaan asuntoon tullaan sisään suoraan olohuoneeseen, ja siitä sitten mukavasti kulkeutuu hiekat makuuhuoneisiin asti sukanpohjissa. 5h+k 90m2 kerrostaloasunto.

Mutta yleisesti en pidä siivoamista hankalana, olen kotoa käsin töitä tekevä kotiäiti ja en tee mitään isoa siivousta kerran viikossa vaan pienen ylläpitosiivouksen joka huoneessa joka päivä (tavarat paikoilleen, tasojen pyyhkiminen, vessanpöntön ja lavuaarin pesu, tiskikone käyntiin). Koen helpommaksi näin.

Vierailija
142/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä jopa tykkään siivoamisesta, mutta ihan tuolla lailla en siivoa kuin aloittaja. Imuroin ja pyyhin pölyt useamman kerran viikossa, koska asun keskustassa ja pölyä riittää. Pari kertaa kuussa imuroin myös sohvan ja sohvatyynyt. Lattiat pesen mikrokuitumopilla ehkä kahdesti kuussa, wc:n ja kylppärin viikoittain. Kylppärissä kuivaan lastalla ja pyyhkeellä seinät ja lattiat joka kerran jälkeen ja kuivaan hanan pyyhkeellä. Tämä rutiini vähentää huomattavasti tarvetta suursiivouksille.  Keittiön tasot pyyhkäisen aina kun olen jotain keittiössä puuhaillut, keittiön kaapinovet ja laatikostot tulee putsattua sitä mukaa kun huomaan niissä olevan roiskeita tai tahroja. Tiskikone on päällä pari kertaa viikossa, puurokattilat ja paistinpannut tiskaan aina käytön jälkeen käsin. Siinä samalla tulee pestyä pesuallas. Roskat vien kun olen muutenkin menossa ulos. Samalla pyyhkäisen roskisastioita jos on tarve, siihen ei montaa sekuntia mene. Pyykkiä pesen kerran viikossa, koska en viitsi sen useammin käydä pyykkituvalla. Silloin menee tietenkin useampi koneellinen peräkkäin. Lakanat ja pyyhkeet vaihdan puhtaisiin noin viikon välein. Petaan joka aamu.

Paljon yritän ujuttaa eri kotitöitä limittäin tai yhdistää muuhun tekemiseen. Kun valmistan ruokaa, täytän tai tyhjään siinä samalla tiskikonetta ja pyyhin tasoja. WC-pöntön ja altaan voi pestä sillä aikaa kun hoitoaine vaikuttaa hiuksissa. Pyykkiä ripustaessa ja viikatessa voi vaikka kuunnella podcastia tai katsella sarjaa. Tavaroita vien oikeille paikoilleen siinä sivussa kun muuten kotona liikun: jos siis haen keittiöstä kahvia, voin siinä matkalla siirtää lattialla lojuvat villasukat paikoilleen ja nostaa postin lattialta. En nipota siivouksesta, mutta en myöskään pidä siivouspäiviä tai siivousmaratoneja. Koti on koko ajan siinä kunnossa, että yllätysvieraat voivat soittaa ovikelloa. Harvemmin täällä silti ketään käy, omaksi ilokseni pidän kodin kunnossa enkä laskeskele minuutteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kylppärissä kuivaan lastalla ja pyyhkeellä seinät ja lattiat joka kerran jälkeen ja kuivaan hanan pyyhkeellä. Tämä rutiini vähentää huomattavasti tarvetta suursiivouksille.  

Joka suihkukerran jälkeen siis.

Vierailija
144/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse mies mutta joudun yksin tekemään meidän perheen kotityöt koska vaimo ei pysty sairautensa takia.

Yritän selviytyä mahdollisimman vähällä mutta eniten menee aikaa keittiön siistinä pitämiseen. Sitä joutuu tekemään joka päivä:

Laittaa ympäri keittiötä levitellyt lasit, mukit, astiat ja aseet tiskikoneeseen ,tiskata kattilat ja paistinpannut ja pakasterasiat käsin,  kerätä tyhjät purkit ja tölkit ja ruokapakkaukset jotka on levitelty ympäri asuntoa, tyhjentää ne, pestä ja lajitella ne, viedä roskat ulos, pyyhkiä keittiön tasot ja ruokapöytä rätillä, lakaista murut keittiön lattialta. Kun tiskikone on pessyt astiat, tyhjentää kone ja laittaa astiat oikeille paikoilleen. Näihin  hommiin menee ainakin 0,5 h / päivä, joskus enemmän.  Appivanhempien mielestä olen laiska kun valitan koska "joka nainenhan " ne hommat tekee ilman valittamista. Tosin hheidän tyttärensä ei ole 15 vuoteen tehnyt.  Lisäksi siivoan kerran viikossa ja pesen pyykkiä joka toinen päivä, huom meillä pyykit kuivuu narulla eikä kuivausrummussa, talvisin lumityöt jne.

Vierailija
145/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

**ttu joo! Naiseksi syntymisen paskimpia puolia. Miestä ei kiinnosta pitää kotia kunnossa oma-aloitteisesti ja on *tanan perässävedettävä. Joskus yritän kotityölakkoa, mutta en kestä katsella kun tiettyyn rajaan asti ja sitten on taas tehtävä itse. Se niin ärsyttää, että jos koti on sekaisin ja likainen, niin ei KUKAAN ajattele, että ompas sotkuinen ja laiska mies, vaan KAIKKI aina ajattelee, että onpas sotkuinen ja laiska emäntä (nainen). Itse olen näiden siivousjuttujen kanssa enemmän miesmäinen, ei huvita, ei kiinnosta ja voisin lopettaa niiden tekemisen kokonaan eikä olisi yhtään ikävä. Pitäisikö muuttaa pienempään asuntoon, hotelliin tai hankkia aupair kahdelle aikuiselle. Joskus niin sapettaa! Eikä lähes kukaan nainen valita tästä niin selkeästä epätasa-arvosta perheessä. Ja ennen kuin kukaan tulee nillittämään, niin minä maksan viulut tässä perheessä. 

Vierailija
146/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis minkäkokoisessa lukaalissa asutte, kerta imurointiin menee tunti? Asun itse okt:ssa, eikä minulla mene huolelliseen imurointiin kuin 40 min korkeintaan. Ja ihan siis sisältää sohvien imuroinnit ja tavaroiden siirretyt.

Oletko ottanut aikaa? Yllätyin että 29 neliön yksiöni semihuolettomaan imurointiin meni 15 minuuttia. Aika kuluu nopeasti imuroidessa.

Vierailija
147/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

*kele kirjoitti:

**ttu joo! Naiseksi syntymisen paskimpia puolia. Miestä ei kiinnosta pitää kotia kunnossa oma-aloitteisesti ja on *tanan perässävedettävä. Joskus yritän kotityölakkoa, mutta en kestä katsella kun tiettyyn rajaan asti ja sitten on taas tehtävä itse. Se niin ärsyttää, että jos koti on sekaisin ja likainen, niin ei KUKAAN ajattele, että ompas sotkuinen ja laiska mies, vaan KAIKKI aina ajattelee, että onpas sotkuinen ja laiska emäntä (nainen). Itse olen näiden siivousjuttujen kanssa enemmän miesmäinen, ei huvita, ei kiinnosta ja voisin lopettaa niiden tekemisen kokonaan eikä olisi yhtään ikävä. Pitäisikö muuttaa pienempään asuntoon, hotelliin tai hankkia aupair kahdelle aikuiselle. Joskus niin sapettaa! Eikä lähes kukaan nainen valita tästä niin selkeästä epätasa-arvosta perheessä. Ja ennen kuin kukaan tulee nillittämään, niin minä maksan viulut tässä perheessä. 

Mitä järkeä?

Ukko ei tee kotona mitään eikä edes tuo rahaa?? Täytyy olla todella suurta rakkautta että tuollaista viitsii katsoa.

Itse olen tottunut jo lapsuudenperheessä 60 -luvulla että molemmat hoitaa kotia tasapuolisesti ja tuo rahaa yhteiseen kassaan.

Näin myös omassa kodissani ja poikanikin olen kasvattanut naista ja kotia arvostavaksi.

En katsoisi päivääkään tuollaista!?

Vierailija
148/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on käytössä siivousvartti. Kumpikin siivoaa joka päivä vartin. Kerran viikossa on isompi siivous, noin 40min. Silloin imuroidaan, pestään wc, pyyhitään pölyt ja vaihdetaan lakanat. Jos joku viikko viikosiivous jää välistä niin siihen ei kuole. Koen että meidän talo pysyy ihan siistinä näin. Ei tosiaan mene kuin se 15min per henkilö/pv. Ja sitten kerran viikossa se 40min. 78 neliötä, kaksi aikuista ja kaksi kissaa. 

Vierailija
149/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt aloittaja taitaa itse määrittää itselleen niin korkeat siisteysstandardit, että on ihan oma valinta käyttää noin paljon aikaa siivoukseen. Kyllähän kotitöihin saa kulumaan vaikka kaiken aikansa, jos niin haluaa. Aloittaja on hyvin lähellä tätä. Oikeasti jos puhutaan kotitöistä, jotka on tehtävä, jotta koti pysyy suht koht siistinä, niin varmaan karkeasti puolet tuosta määrästä olisi hyvä. (Osa mielestäni sellaisenaan ok, osaa voisi vähentää moninkertaisesti, eli en tarkoita tällä, että kaikkia vähentäisi tasaisesti puoleen.) Että jos aloittaja alkaa paineistua tästä kotitöiden määrästä, niin katsoo sitten vaan peiliin ja alkaa vähentämään tekemisiään, jotka on ihan itse valinnut.

Minä kans laskeskelin, että suunnilleen puolet ap:n ilmoittamasta ajasta menee, tai jopa vain kolmannes. Joitain hommia tehdään paljon harvemmin ja vähemmän aikaa kerrallaan, esim. silitys, osa on aika kohdallaan ja moniin perussiivoustoimiin (imurointi, lattianpesu, pölyjen pyyhintä ym) menee aika lailla se puolet ap:n ajoista. Ja meillä on siis karvaava koira ja kaksi pientä lasta, iso rivarikolmio jossa hiekkapiha (=hiekkaa kantautuu sisään paljon). Kaikki perheenjäsenet toki osallistuu kykyjensä mukaan :)

Vierailija
150/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi puhdistat jääkaapin kahdesti viikossa? Miten sotkuisesti siellä ruokia oikein säilytät?

Missä sanoin pudistavani jääkaapin kahdesti viikossa?

Ap

Aloituksessa:

- jääkaapin järjestely, vanhat pois/eteen käytettäväksi + hyllyjen pyyhintä/lokeroiden pesu tarvittaessa, 1 x vko 10 min

-- kodinkoneiden puhdistus (kahvinkeitin, vedenkeitin, paahdin, pesukone, jääkaappi, liesi, astianpesukone.. Kaikki kerran kuussa, eli joka viikko jotain, keskimäärin ehkä 10 min/vko)

Käsittääkseni tuo tarkoittaa sitä, että puhdistat jääkaapin ensin kerran viikossa ja sitten yhtenä viikkona teet saman vielä uudestaan-

"Yhtenä viikkona teet saman uudestaan" eli kolmena viikkona en. Ja kerta viikkoon siis pyyhin jääkaapin lasitasot ja lokerot sisältä ja jörjestän sisällön, heitän vanhat pois jne. Sitten tämä kerta kuussa siivous, pyyhin jääkaapin ulkopuolelta ja tiivisteet, siirrän sen pois paikoiltaan, ja imuroin alta, pyyhin päältä sekä imuroin säleikön silloin tällöin sieltä takaa. Paloturvallisuussyistä tämäkin pitäisi säännöllisesti tehdä.

Ap

Miksi jääkaapissasi on vanhentunutta ruokaa? Tai miksi et kykene pitämään kaappia järjestyksessä, vaan joudut tekemään tuollaisen manooverin kerran viikossa. Kun aina laittaa ostokset oikeaan järjestykseen ja huolehtii siitä, että kaikki ruoka tulee syötyä/käytettyä ajallaan, niin ei tarvitse täyttää jäteastiaa elintarvikkeilla.

En ole ap, mutta kyllä meilläkin jääkaapin siivous kuuluu säännöllisiin kotitöihin. Jääkaapilla asioi päivittäin viisi henkilöä, joten se järjestyksen pitäminen on huomattavasti hankalampaa. Ja esim. vihanneslaatikkoon varsisee kaikenlaista parsakaalin nuppua jne. vaikka kuinka järjestyksessä yrittäisi pitää. 

Meillä jääkaapilla käy 5 henkilöä ja silti perussiivous kerran kuukaudessa riittää eli imurointi alta ja takaa, hyllyjen pyyhkiminen jne. Jokainen käyttäjä on vastuussa siisteydestä.

Toki elämästään voi tehdä yhden ison siivousurakan, mutta minä teen elämälleni mieluummin jotain muuta.

Meillä taas mieluummin pyyhitään kerran viikossa hyllyt ja vihanneslaatikot, kuin että jokainen käyttäjä pyyhkisi hyllyjä päivittäin muutaman varistamansa murun takia. Yleensä tämä tehdään juuri ennen uusien ostosten laittamista jääkaappiin, jolloin tyhjä jääkaappi on kaikkein vaivattominkin pyyhkäistä. En kyllä koe, että tällä tekisin elämästäni mitään siivousurakkaa. Väittäisin, että vähemmän tuohon kerran viikossa pyyhkimiseen menee aikaakin kuin siihen että kaikki pyyhkisivät jääkaappia käyttönsä jälkeen.

Mitä ihmeen muruja siellä jääkaapissa voi olla? Piti ihan käydä tarkistamassa oma jääkaappi (siivottu maanantaina) eikä siellä ollut hyllyillä mitään murusia, tahroja tai parsakaalinpalasia. Millä tavalla perheissä oikein eletään, jos jääkaappiin varistellaan muruja?

Vierailija
151/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leivontaa ei voi kyllä laskea kotityöksi, se on harrastus ennemminkin. Ruuanlaittokin voi olla harrastus johon käytetään paljon aikaa. Ap:lle siivouskin näyttää olevan harrastus, ei kenenkään oikeasti tarvitse imuroida kahta tuntia viikossa kerrostaloasuntoa.

Vierailija
152/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun jokainen siivoaa omat jälkensä ja tuo tullessaan, vie mennessään ja siivoilee ollessaan, niin eipä siihen paljon aikaa mene.

Et kai sinä oikeasti yksin tuota kaikkea tee? Jaa kaikki jokaisen perheenjäsenen kesken, niin yhdelle jää aika vähän. Vähenee se sotkukin, kun jokainen tietää joutuvansa itse siivoamaan.

Vierailija
153/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienehkössä kolmiossa asuu kolmihenkinen perhe ja kotitöihin menee murto-osa tuosta. Imhoan kaikkia kotitöitä.

Vierailija
154/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alun 300 neliöisessä talossa miehen ja kahden teinin kanssa ja minä käytän enemmän aikaa imuroimiseen, vuoropäivisin yläkerta ja alakerta. Teinit siivoavat omat huoneensa. Käytän myös enemmän aikaa vaatehuoltoon. Tässä myös teinit silittävät omat vaatteensa. Pöntöt ja lavuaarit pesen päivittäin, koska meidän seudulla on kova vesi ja kalkki pinttyy herkästi. Jääkaapin siivous teen harvemmin kuin ap, mutta täytyisi kyllä useammin, mutta on niin ärsyttävää touhua, että usein jää tekemättä. Lisäksi iso puutarha, jonka pidän kunnossa harrastusmielessä.

Tiedoksi vielä. Olen korkeakoulun käynyt ja kotiäitinä jo 20 vuotta. En kadu.

Vierailija
155/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle riittää läävä jossa kerta viikkoon imuroi ja pesee vessan kun tarvii sekä huolehtii tiskeistä sen verran, että on puhtaat astiat syömiseen. Tää on ehdoton minimi ja joskus sitten siivotaan koko kämppä. Kun puhtaat vaatteet loppuu niin pyykille.

Oon laiska ja itseä ja puolisoa "ei kiinnosta". Sitten kun siivoaa niin joopa tuntuu kerrankin siustiltä kun koko asunto kiiltää puhtauttaan. Tästä sitten tuohon taantumaan ja takas :D Jos rahaa olisi tilaisin siivoojan, muuten ei kiinnosta.

Vierailija
156/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tiskikone ja pyykkikone. Ei tarvitse itse tiskata tai pyykätä eikä varsinkaan valittaa tiskaamisesta ja pyykkäämisestä

Vierailija
157/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auton pesu, huolto, renkaiden vaihto.

Auton pesu: tarpeen mukaan, 30min-1,5h, jos putsaat sisätilatkin

Renkaiden vaihto: kokemuksesta ja työkaluista riippuen 15min- 3h   (2x vuodessa!)

Huolto: vanhoja romuja saa kyllä harrastuksena rassata jatkuvasti, uudet käyvät yleensä merkkihuollossa

Mielestäni ei mitenkään verrattavissa päivittäin kotona tehtäviin kotitöihin (M.O.T.)

Vierailija
158/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kirjoitti:

Kahden aikuisen perhe, 55 neliötä kerrostalossa. Ei lemmikeita, minimalistinen tyyli.

- tiskit hoitaa kone, ehkä 15min per päivä eli noin 120min per viikko

- pyykkiä max koneellinen päivässä, sanotaan 60min per viikko sis ripustelu

Miten kahden aikuisen taloudessa pyörii tiskikone ja pyykkikone päivittäin? 

Tiskikone tulee helposti päivässä täyteen kun kokkaa kerran päivässä ja syö lounaankin kotona.

Mies käy lenkillä vähintään 3krt viikossa, siitä tulee jo vähintään tuo 3 koneellista pikapesulla (ei voi pestä muiden kanssa koska haisevat). Pyyhkeet kerran viikossa, petivaatteet 2 koneellista kahden viikon välein, siinä on jo 5 koneellista per viikko. Sitten pari koneellista vaatteita per viikko. Minusta ihan normaalia.

Käytättekö te samaa pyyhettä koko viikon ja nukutte samoissa lakanoissa kaksi viikkoa? Hyi olkoon, ei ihme että muuta siivottavaa kertyy runsaasti jos perusasiat eivät ole kunnossa.

Joo, en koe että 7 kertaa puhtaan kropan kuivaaminen pyyhkeeseen jotenkin olisi kamalan likaista. Tai kun menee nukkumaan suihkun kautta, sänky jotenkin kahdessa viikossa olisi hirveän saastainen.

Kaikenlaisia pakko-oiretiloja on toki olemassa, jolloin kokee kaiken likaisena ja saastuneena jos se ei ole juuri keitetty ja desinfioitu.

Hotelleissa joutuu joskus käyttämään illalla ja aamulla samaa pyyhettä ja onhan se nyt aika iljettävää ihan ajatuksenakin. Viikkoa en voisi mitenkään.

Vierailija
159/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin nähdä huushollin, jossa ei tehdä mitään muuta kotityötä kuin vaan imuroidaan ja tiskataan. Missä kunnossa vaatteet, vessa, kylppäri, tasot, lattiat, ovet, ikkunat... hyi.

Ihan siistiä asunnossani on, vaikka viikkosiivous on parinkymmenen minuutin imurointi ja vessan pesu. Minä asin yksin, lemmikkejä ei ole ja suursiivoan kerran vuodessa. Lisäksi asuntokohtainen ilmastointi suodattimineen poistaa mukavasti pölyä.

Vessanpöntön sisäpuolen pesen viikottain, ulkopinnan pari kertaa vuodessa. Kerrostaloon en kanna kuraa, ja sekin vähä jää eteiseen. Ovet ja katkaisimet pysyvät siisteinä, koska pesen käteni kunnolla. Ikkunat pesen kerran vuodessa.

Vierailija
160/590 |
16.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa perheessä siivottiin koko iso omakotitalo joka perjantai, matot ulos tampattavaksi, imurointi, lattioiden pesu, vessan pesu jne. eikä siitä tehty mitään numeroa, vaan kaikki jotka oli paikalla osallistui ihan luonnostaan kun on ihan lapsesta asti se on vain ollut sellanen asia joka tehdään.