"Kotitöissä ei mene kauaa, senkus imuroi kerta viikkoon ja tiskaa astiat." Ai niinkö? :D
Ihan omasta mielenkiinnosta aloin pohtia kotona tehtäviä kotitöitä, lisätkää kun tulee mieleen. Ja voitte lopettaa lukemisen tähän, jos ei kiinnosta, tulee pitkä sepustus..
Kaikkia näitä ei toki tarvitse tehdä päivittäin eikä edes viikottain (tai ikinä, jos tykkää asua läävässä) mutta väitän, että koska töitä on paljon, viikottain tulee paljon muutakin kuin vain imurointi ja tiskaus, jos haluaa kodin olevan siisti, järjestyksessä ja puhdas.
Asun itse iskohkossa kerrostaloasunnossa perheeni kanssa, joten luettelen tässä sen kunnossapitoon liittyviä siivoustehtäviä.
-Imurointi 2 x vko (yhdessä kerrassa menee 1 h, kun imuroi tunnollisesti huonekalujen alta, matot kunnolla ja niiden alta, sekä sohvat ja koristetyynyt, eikä fuskaa)
-Tiskaaminen 1-2 x pv (astiat koneeseen ja pois, sekä käsitiski niille jotka eivät kestä tiskikonetta, kuten pannut, termospullot, jotkin muovirasiat, puukauhat jne, 10-20 min/päivä)
- keittiön pöydän ja tasojen (+ hellan) pyyhintä muruista ja ruoanteosta johtuneista roiskeista ym. Noin 5 x pv, yht. 10 min/päivä)
- wc:n pesu 1 x vko (pytty sisältä ja ulkoa, lavuaari sisältä ja ulkopinnalta, hana, ympäristön kaakelit, peilikaappi ja sen tasojen pyyhintä, vessan siivoukseen itsellä kuuluu myös vessan lattianpesu kontaten rätillä, jotta pääsen pesemään tarkasti pytyn tauksen ja lavuaarin putkien ympäryksen, 30 min)
- lattianpesu 1 x vko (40 min, kun pesee huonekalujen ja mattojenkin alta ja pyyhkii lattialistat)
- pölyjen pyyhintä huushollista 1 x vko, sis. ovenkahvat ja niiden ympäristö, peilit, kaikki tasot, hyllyt, tarvittaessa karmit, ovet kokonaan, valonkatkaisijat jne (45 min)
- jääkaapin järjestely, vanhat pois/eteen käytettäväksi + hyllyjen pyyhintä/lokeroiden pesu tarvittaessa, 1 x vko 10 min
- roskien, biojätteiden, lehtien, lasipurkkien ym vienti, (joka päivä jotain, tähän viikottain aikaa noin 15 min.)
- yleinen järjestely, petien petaukset, tavaroiden vienti paikoilleen jne (20 min/pv)
- pyykinpesu, koneellinen joka päivä (pyykin lajittelu, koneeseen laitto, ripustus kuivumaan, edellispäivän pyykkien viikkaus ja vienti kaappeihin, 15 min pv)
- kodinkoneiden puhdistus (kahvinkeitin, vedenkeitin, paahdin, pesukone, jääkaappi, liesi, astianpesukone.. Kaikki kerran kuussa, eli joka viikko jotain, keskimäärin ehkä 10 min/vko)
- ruoanlaitto/lämmitys, pöydän kattaminen (2 x pv, yht. keskimäärin 45 min/pv)
- leipominen, (1 x vko, noin 30 min, en laskenut tähän paistoaikoja mutta tarvikkeiden esiinoton, valmistuksen, jälkien siivouksen)
- ruokalistan ja ostoslistan suunnittelu, kaupassakäynti 2 x vko yht. n. 2 h (listan kirjoittamisesta ostoskassien tyhjentämiseen kaappeihin)
- mattojen tuuletus ulkona (tämän teen vain kerran kk, eikä meillä ole kuin 5 mattoa koko huushollissa, keittiössä siivoussyistä ei yhtään, aikaa siis 20 min/kk)
Jatkuu...
Kommentit (590)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokasen oma valinta on mihin aikansa käyttää. En osaa kauheesti arvostaa lattioita luuttuavia ihmisiä kun saman ajan voisi käyttää lasten kanssa olemiseen.
Meillä 4 ihmistä 1 koira. Siivooja käy kerran viikossa, siivoaa, pesee pyykit ja silittää. Mieheni tekee ruuan, minä siivoan keittiön. Teinit pitää huoneensa siistinä.
En pidä meitä parempana tai huonompana mutta aika on arvokasta, siksi käytämme sen omasta mielestämme paremmin.
Teen kotityöt, kun lapset ovat koulussa :)
Ap
Eli työajalla, josta sinulle maksetaan?
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi tiskata, kaikki koneeseen. Tämä ja pöytien pyyhkiminen on osa ruuanlaittoa.
Ei kannata hankkia mitään, mitä ei voi koneessa pestä. Eli ei mene kauaa, imuroi jos on vieraita tulossa ja joskus moppaa.
No ei ne astiat itse itseään esipese ja koneeseen järjestä. Mies "täyttää" tiskikoneen minua paljon nopeammin: vain puolet tiskistä mahtuu sinne ja koneessa olleet eivät ole puhtaita, kun on latettu miten sattuu. Ärsyttävää jälkikäteen niitä raapia.
Vierailija kirjoitti:
Mä olin minimalisti ihan puhtaasta laiskuudesta jo ennen kuin siitä tuli "the juttu" . Just siksi etten halunnut siivota jatkuvasti kun sain ekan lapsen ( ja sen jälkeen vielä muutaman:D)
Tässä vinkkejä: Ei mattoja lattioilla eikä verhoja ikkunoissa ja sohvat ja kalusteet joista irtoaa kaikki tyynyt ja kangasosat. Ei tarvita imuria. kalusteita niin vähän kuin mahdollista. Yksi muki ja lautanen kaikille sekä aterimet ( pari ekstaa mahdollisia vieraita varten ylähyllyllä laatikossa. Kaikki vaatteet konepestäviä. ei ylimääräisiä päiväpeittoja ja koristetyynyjä. Koriste-esineitä ei ollenkaan ja lasten kanssa pihalle aamusta iltaan. Välissä lounas ja päikkärit. Kun lapset tulivat niin isoiksi etteivät travinneet vahtia ulkona niin eihän ne sisälle olisi tulleet olleenkaan. Oli ihana iso leikkipiha ja muita lapsia. Näin heidät kuitenkin jatkuvasti ikkunasta ja sitten alkoivat koulut. Oi niitä aikoja:D Nyt viimeinenkin lapsista on jo teini ja kohta lähtee kotoa. Imuria ei ole tarvittu koskaan. 23 vuoden aikana! Eikä varastotilaa. Vaatteitakin on kaikilla ollut minimalistisesti mutta kalliita:) Ja kuivausrumpu täytyy olla!
Kuullostaa tosi ankealta. En viihtyisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kait siinä, jos arvostaa superpuhdasta kotia. Ymmärrän kyllä että se on ihana fiilis kun on putipuhdasta, mutta itse arvostan vapaa-aika enemmän kuin äärimmäistä puhtautta.
Itselläni menee ehkä n. 2 tuntia/viikko kotitöihin. Asun miehen kanssa kahdestaan. Hänellä menee ehkä hieman enemmän, 3 tuntia ja risat, koska halunnut hoitaa aikaavievämmät meidän työnjaossa
N29
No lapsiperheessä tuo menee joka päivä eikä riitäkään. Eikä todellakaan ole putipuhdasta sittenkään.
En olekkaan sanonut olevani lapsiperhe
Et mutta kirjoitat vauvapalstalla. En tajua miksi.
Palstan nimi on Aihe vapaa. Täällä keskustellaan paljon muustakin kuin vauvoista.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kait siinä, jos arvostaa superpuhdasta kotia. Ymmärrän kyllä että se on ihana fiilis kun on putipuhdasta, mutta itse arvostan vapaa-aika enemmän kuin äärimmäistä puhtautta.
Itselläni menee ehkä n. 2 tuntia/viikko kotitöihin. Asun miehen kanssa kahdestaan. Hänellä menee ehkä hieman enemmän, 3 tuntia ja risat, koska halunnut hoitaa aikaavievämmät meidän työnjaossa
N29
No lapsiperheessä tuo menee joka päivä eikä riitäkään. Eikä todellakaan ole putipuhdasta sittenkään.
En olekkaan sanonut olevani lapsiperhe
Et mutta kirjoitat vauvapalstalla. En tajua miksi.
Palstan nimi on Aihe vapaa. Täällä keskustellaan paljon muustakin kuin vauvoista.
-eri
VAUVA lehden palsta. Ja aloitus koski lapsiperheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin minimalisti ihan puhtaasta laiskuudesta jo ennen kuin siitä tuli "the juttu" . Just siksi etten halunnut siivota jatkuvasti kun sain ekan lapsen ( ja sen jälkeen vielä muutaman:D)
Tässä vinkkejä: Ei mattoja lattioilla eikä verhoja ikkunoissa ja sohvat ja kalusteet joista irtoaa kaikki tyynyt ja kangasosat. Ei tarvita imuria. kalusteita niin vähän kuin mahdollista. Yksi muki ja lautanen kaikille sekä aterimet ( pari ekstaa mahdollisia vieraita varten ylähyllyllä laatikossa. Kaikki vaatteet konepestäviä. ei ylimääräisiä päiväpeittoja ja koristetyynyjä. Koriste-esineitä ei ollenkaan ja lasten kanssa pihalle aamusta iltaan. Välissä lounas ja päikkärit. Kun lapset tulivat niin isoiksi etteivät travinneet vahtia ulkona niin eihän ne sisälle olisi tulleet olleenkaan. Oli ihana iso leikkipiha ja muita lapsia. Näin heidät kuitenkin jatkuvasti ikkunasta ja sitten alkoivat koulut. Oi niitä aikoja:D Nyt viimeinenkin lapsista on jo teini ja kohta lähtee kotoa. Imuria ei ole tarvittu koskaan. 23 vuoden aikana! Eikä varastotilaa. Vaatteitakin on kaikilla ollut minimalistisesti mutta kalliita:) Ja kuivausrumpu täytyy olla!
Kuullostaa tosi ankealta. En viihtyisi.
Tosta just johtuu suurin osa ongelmista.
Toinen haluaa helpon elämän, ja on valmis että se voi tarkoittaa tietynlaista askeettisuutta.
Toinen saattaa haluta ympärilleen tietynlaisen määrän esineitä ja tavaraa, tämä tarkoittaa tietysti työtä että ne eivät ole pölyisiä ja ovat oikeilla paikoillaan.
Näitä sitten vaan sovittamaan yhteen, mitä kompromisseja halutaan tehdä ja miksi? Voisin sanoa että tietenkin tavaroiden pitää olla kaapeissa paikoillaan, jottei niitä tarvitse etsiä. Ihan sama onko autotalli vai keittiö, itse ainakin ärsyttää jos jotain mittalusikkaa tai raastinta pitää lasten jäljiltä vielä hakea. Ja olen mies tosiaan.
Saa kiittää itseään siitä, että ollaan päätetty asua suht tiiviisti kerrostaloasunnossa. Ei kestä kauaa imuroida, pyyhkiä pölyjä tai pestä lattioita. Moni luettelemistasi asioista oli myös sellaisia, mitkä kuuluu jonkin asian tekemiseen. Esim. murujen pyyhkiminen kuuluu siihen leivän syömiseen.
Mutta pyykin pesuun menee kyllä älytön aika lapsiperheessä. Olen alkanut vihata koko hommaa. En itse pesemisen vuoksi, mutta se viikkaminen on ihan kamalaa.
Meillä jokainen laittaa omat astiat koneeseen ja kaikki astiat konepestäviä. Imuroin joka päivä koska kissoja, menee n. 15 min. Koska imuroin paljon, lattia mopataan mattojen välistä kerran viikossa ja kerran kuukaudessa matot ulos. Vessan pesen joka päivä. Tavarat heti paikoilleen käytön jälkeen ja turhia koristetyynyjä ym. Ei ole. Ei liikaa tavaraa mutta kodikasta. Ei ole sotkua.
Eikö teillä kaiu ikävästi? Itse laitoin juuri mattoja ja mietin verhoja juurikin siitä syystä, että ei kaikuisi niin. Ja ehkä se vähän vaimentaisi naapureille kuuluvia ääniäkin.