"Kotitöissä ei mene kauaa, senkus imuroi kerta viikkoon ja tiskaa astiat." Ai niinkö? :D
Ihan omasta mielenkiinnosta aloin pohtia kotona tehtäviä kotitöitä, lisätkää kun tulee mieleen. Ja voitte lopettaa lukemisen tähän, jos ei kiinnosta, tulee pitkä sepustus..
Kaikkia näitä ei toki tarvitse tehdä päivittäin eikä edes viikottain (tai ikinä, jos tykkää asua läävässä) mutta väitän, että koska töitä on paljon, viikottain tulee paljon muutakin kuin vain imurointi ja tiskaus, jos haluaa kodin olevan siisti, järjestyksessä ja puhdas.
Asun itse iskohkossa kerrostaloasunnossa perheeni kanssa, joten luettelen tässä sen kunnossapitoon liittyviä siivoustehtäviä.
-Imurointi 2 x vko (yhdessä kerrassa menee 1 h, kun imuroi tunnollisesti huonekalujen alta, matot kunnolla ja niiden alta, sekä sohvat ja koristetyynyt, eikä fuskaa)
-Tiskaaminen 1-2 x pv (astiat koneeseen ja pois, sekä käsitiski niille jotka eivät kestä tiskikonetta, kuten pannut, termospullot, jotkin muovirasiat, puukauhat jne, 10-20 min/päivä)
- keittiön pöydän ja tasojen (+ hellan) pyyhintä muruista ja ruoanteosta johtuneista roiskeista ym. Noin 5 x pv, yht. 10 min/päivä)
- wc:n pesu 1 x vko (pytty sisältä ja ulkoa, lavuaari sisältä ja ulkopinnalta, hana, ympäristön kaakelit, peilikaappi ja sen tasojen pyyhintä, vessan siivoukseen itsellä kuuluu myös vessan lattianpesu kontaten rätillä, jotta pääsen pesemään tarkasti pytyn tauksen ja lavuaarin putkien ympäryksen, 30 min)
- lattianpesu 1 x vko (40 min, kun pesee huonekalujen ja mattojenkin alta ja pyyhkii lattialistat)
- pölyjen pyyhintä huushollista 1 x vko, sis. ovenkahvat ja niiden ympäristö, peilit, kaikki tasot, hyllyt, tarvittaessa karmit, ovet kokonaan, valonkatkaisijat jne (45 min)
- jääkaapin järjestely, vanhat pois/eteen käytettäväksi + hyllyjen pyyhintä/lokeroiden pesu tarvittaessa, 1 x vko 10 min
- roskien, biojätteiden, lehtien, lasipurkkien ym vienti, (joka päivä jotain, tähän viikottain aikaa noin 15 min.)
- yleinen järjestely, petien petaukset, tavaroiden vienti paikoilleen jne (20 min/pv)
- pyykinpesu, koneellinen joka päivä (pyykin lajittelu, koneeseen laitto, ripustus kuivumaan, edellispäivän pyykkien viikkaus ja vienti kaappeihin, 15 min pv)
- kodinkoneiden puhdistus (kahvinkeitin, vedenkeitin, paahdin, pesukone, jääkaappi, liesi, astianpesukone.. Kaikki kerran kuussa, eli joka viikko jotain, keskimäärin ehkä 10 min/vko)
- ruoanlaitto/lämmitys, pöydän kattaminen (2 x pv, yht. keskimäärin 45 min/pv)
- leipominen, (1 x vko, noin 30 min, en laskenut tähän paistoaikoja mutta tarvikkeiden esiinoton, valmistuksen, jälkien siivouksen)
- ruokalistan ja ostoslistan suunnittelu, kaupassakäynti 2 x vko yht. n. 2 h (listan kirjoittamisesta ostoskassien tyhjentämiseen kaappeihin)
- mattojen tuuletus ulkona (tämän teen vain kerran kk, eikä meillä ole kuin 5 mattoa koko huushollissa, keittiössä siivoussyistä ei yhtään, aikaa siis 20 min/kk)
Jatkuu...
Kommentit (590)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokasen oma valinta on mihin aikansa käyttää. En osaa kauheesti arvostaa lattioita luuttuavia ihmisiä kun saman ajan voisi käyttää lasten kanssa olemiseen.
Meillä 4 ihmistä 1 koira. Siivooja käy kerran viikossa, siivoaa, pesee pyykit ja silittää. Mieheni tekee ruuan, minä siivoan keittiön. Teinit pitää huoneensa siistinä.
En pidä meitä parempana tai huonompana mutta aika on arvokasta, siksi käytämme sen omasta mielestämme paremmin.
Teen kotityöt, kun lapset ovat koulussa :)
Ap
Kouluikäiset lapset osaisivat varmaan pedata omat petinsä, vaihtaa itse lakanansa ja viedä roskia ja pistää astiat tiskikoneeseen ruokailun jälkeen? Niin ei sinulta menisi tuntia esimerkiksi pelkkään lakanoiden vaihtoon tai lähes puolta tuntia aamuisin petien petaamiseen. Entä eikö miehesi tee mitään? Edes viikkaa omia pyykkejään kaappiin tai käy koskaan kaupassa?
Silti niihin töihin menee aikaa, teki ne kuka tahansa. Ei ne katoa delegoimalla.
No jos jokainen vaihtaa omat lakanansa vaikka joka toinen lauantai samaan aikaan aamupalan jälkeen, aikaa kuluu yhteensä 10-15 minuuttia, ei tuntia joka kuluisi jos vain yksi ihminen vaihtaa kaikkien lakanat. Samoin aikaa säästää se, että jokainen vie itse omat astiansa ruokailun jälkeen tiskikoneeseen. Tuohon menee korkeintaan minuutti, kun taas jos kaikki jätetään pöytään levälleen, menee yhdeltä ihmiseltä helposti 5 minuuttia siihen, että saa koko perheen lautaset ja ruokailuvälineet pöydästä tiskikoneeseen ja sitten on lisäksi tietysti vielä tarjoiluastiat ja muut, joiden koneeseen laitto vie vähintään toiset 5 minuuttia.
Jos yksi vaihtaa, menee tunti. Jos neljä käyttää kukin vartin, menee edelleen se tunti.
Jaa, kai tämäkin riippuu siitä miten asian ajattelee. Meillä kun jokainen perheenjäsen vaihtaa lakanat yhtäaikaa, 15-20 minuutin kuluessa on kaikkien lakanat vaihdettu ja likaiset lakanat kodinhoitohuoneessa ja ekan pyykkikoneellisen saa laittaa päälle. Jos vain yksi tekee, on kaikkien lakanat vaihdettu ja likaiset lakanat kodinhoitohuoneessa vasta tunnin päästä. Kun kaikki osallistuu, jokaiselle jää aikaa muuhunkin.
Minä tuppaan ajattelemaan ajankäyttöä siten, että mitä useampi tekijä, sitä nopeammin homma on valmis. Sinulla on ilmeisesti tapana laskea kaikkien käyttämä aika yhteen sen sijaan että katsoisit kellosta kauanko aikaa meni?
Ajattelitko, että jos palkkaat sen siivousfirman kotiin tekemään ikävät siivoustyöt, niin fiksuna ihmisenä pyydät lähettämään paikalle kaksi työntekijää ja säästät kuluissa 50 % - aikahan puolittuu kun on kaksi tekijää?
Kokeilepa ja ylläty! :)
Mä asun koiran kanssa kahdestaan pienehkössä kerrostaloasunnossa. Pari kertaa viikossa imuroin kunnolla, eli mattojen alta, sohvan takaa, jne. Yleensä samoilla tulilla moppaan myös lattian, myös mattojen alta. Kurakeleillä saakin imuroida lähes joka päivä, mutta monesti käytän harjaa ja kihveliä. Vaalea lattia menee nopeasti hirveän näköiseksi kun koira kantaa kuraa sisälle.
Vessan pesen kunnolla kerran viikossa, eli hanan, tasojen ja peilien pyyhintä, pöntön ja lavuaarin pesu, suihkun hanan ja hyllyn pesu. Pesen myös vessan lattian ja vähän suihkuttelen ja pyyhin seiniä.
Keittiön tasot pyyhin kun sotkeentuvat, eli ruuanlaiton jälkeen. Kerran viikossa tarkemmin, eli siirrän kaikki irtonaiset tavarat, talouspaperitelineen, hedelmäkorin, jne. pois ja pyyhin koko tason ja seinälaatat.
Pölyjä pyyhin sitä mukaa kun huomaan että on aika. Lakanat vaihdan kerran viikossa ja laitan koneeseen pyyhkeiden kanssa. Jääkaapin ja ikkunoiden pesua tms pari kertaa vuodessa. Verhoja vaihdan sesongin mukaan ja pesen käytön jälkeen ennekuin menevät kaappiin. Seiniä pesen myös pari kertaa vuodessa. Ylös kertyy pölyä ja alhaalla on niitä koiran sotkuja...
Omasta mielestäni siivoan ihan keskiverrosti. Jos koiraa ei olisi niin imurointi ja moppaus vähenisi varmaan puolella. Tykkään että on siistiä ja puhdasta enkä voi rentoutua sotkun keskellä.
Tämän takia Dannykin tarvii avustajan, kotityöt on kasautunu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leipominen ei ole kotityö koska se ei ole millään mittarilla pakollista vaan yleensä ihan harrastus.
Lähipiirissäsi ei nähtävästi ole ketään allergisia tai niitä joilla jokin ruoka-aineyliherkkyys. Kaupasta kun ei vaan saa kaikkea valmiina eineksinä kaikille.
Leivonnaiset eivät ole millään tavalla elintärkeitä, voi olla kokonaan ilman.
En ole allergikko, mutta en syö viljatuotteita kotona lainkaan.
Minä leivon myös ne leivät joita syödään kodin ulkopuolella... Kuten kokkaamme myös kaikki eväätkin työpaikalle jne.
Tarkoitin tuolla "en syö kotona" ihan sitä, että viljatuotteet eivät kuulu tavalliseen ruokavaliooni, enkä ymmärrä miksi pitäisi leipoa. Jos jossain juhlissa on tarjolla kakkua, niin silloin saatan palan ottaa.
Leipä on turhake, ja kaikki makeat leivonnaiset nyt etenkin ovat sitä. Juhlissa harvoin nautittuna ovat ok, mutta viikottain leipominen..? Täysin ylimääräistä, menee harrastamisen puolelle.
Leivon monta kertaa viikossa. Esimerkiksi eväänä nyt vaan mikään ei voita sämpylää/kolmioleipää.
Sinulla on edelleen fiksaatio siitä, että "leipominen" tarkoittaa kakkua tms.
Kaksikerroksinen omakotitalo, neljä ihmistä, kaksi koiraa ja kaksi kissaa.
Kerran viikossa viedään matot ulos ja imuroidaan ja pestään lattiat kunnolla. Työnjaoksi on muodostunut, että mies hakkaa matot ja imuroi, minä pyyhin pölyt ja pesen lattiat ja kylppärit. Lapset hoitaa omien huoneidensa siivouksen tai hukkukoon siihen itseensä, minä en ole mikään palvelija tai piika ( lapset on 15 ja 17)
Päivittäin laitetaan tavarat paikoilleen niin ettei pöydät ja tasot ole romuvarastoja, pyyhitään keittiön pöytä, tasot ja hella tarpeen mukaan ja vetäistään keittiöstä ja eteisestä rikkaimurilla pahimmat muruset. Meillä on aina talo sen näköinen ettei tarvitse yllätysvieraiden edessä hävetä mutta ei meillä mitenkään fanaattisesti siivota. Ja meillä siivoaa kaikki, ei se mikään äidin homma ole
Kotityöt vahvasti yksilöllinen juttu. Entinen työkaveri kertoi joskus, että hän imuroi joka aamu ennen töihinlähtöä yhden huoneen. Itse kokisn tuon mallin paljon rasittavammaksi kuin kerran viikossa imuroida, mutta jokainen toimii oman valintansa mukaan. Siisteysvaatimuksensa jokainen valitsee itse, kuten myös valitsee lemmikit jne. siisteyteen vaikuttavat asiat.
Vierailija kirjoitti:
Kotityöt vahvasti yksilöllinen juttu. Entinen työkaveri kertoi joskus, että hän imuroi joka aamu ennen töihinlähtöä yhden huoneen. Itse kokisn tuon mallin paljon rasittavammaksi kuin kerran viikossa imuroida, mutta jokainen toimii oman valintansa mukaan. Siisteysvaatimuksensa jokainen valitsee itse, kuten myös valitsee lemmikit jne. siisteyteen vaikuttavat asiat.
Minä siivoan yksi huone kerrallaan. Olen aina tehnyt kotona töitä ja teen tuon tavallaan taukojumppana.
Vierailija kirjoitti:
Yrittäkää nyt ymmärtää ap:ta. Hän yrittää huonosti nöyräkehua itseään ja ylistää minkälainen työn sankari hän on. Lähinnä vain tulee kuva säälittävästä neuroosisiivoojasta mieleen tekstiä lukiessa.
Toivottavasti koskaan et ole siinä tilanteessa, että joutuisit palkkaamaan ulkopuolista työvoimaa, sillä tuolla asenteella kukaan ei viihtyisi työssään tai selviintyisi työssään kunnialla.
Meillä palkattiin taloyhtiöön keväällä siivooja ja aina löytyy joku, joka ei osaa keskustella asialinjalla, vaan mennään henkilökohtaisuuksiin, vähätellään, haukutaan ja naljaillaan ja kuvitellaan siivoustyön sujuvan 5min. Luuketko saavasi paremman sädekehän pääsi päälle tuolla asenteella ja toisen vähättelyllä.
Vierailija kirjoitti:
Kotitöihin saisi kulumaan määrättömästi aikaa mutta oikeasti kovin monella ei ole aikaa eikä varsinkin halua tuollaiseen ap:n kuvailemaan nipottamiseen.
Meillä on todella sotkuista ja juuri tällä hetkellä likaistakin. Ei mahdu imuroimaan kun lattiat on niin täynnä kaikkea roinaa. Reilu 1-vuotiaskin osaa jo näppärästi nostella jalkojaan romujen yli. Eteisen imuroin eilen mutta muita huoneita ei ole imuroitu viikkoihin. Ruokapöytä aivan täynnä kaikkea kamaa, jokaisen kohdalla pieni tyhjä kohta lautaselle. Makuuhuoneen huonekalujen järjestys piti muuttaa maaliskuussa mutta se jäi kesken ja on edelleen; matot rullalla, pöytä keskellä huonetta, vaatekasa lattialla, imuroitu siellä ei ole maaliskuun jälkeen. En edes tiedä mitä kasan alimmaisena on. En saa millään pidettyä edes perusjärjestystä, kolme pientä lasta sotkee valtavasti ja minä yksin yritän siivota. Nytkin voisi toki siivota mutta en jaksa. Tarvitsisin apua mutta en kehtaa pyytää tänne läävään ketään auttamaan.
Pakolliset hommat on meillä pyykin pesu, ruokaa pöytään (=eineksiä mikroon) ja tiskikoneen täyttö/tyhjennys. Muuta en ehdi. Taino, kausivaatteet lapsille on pakko myös hoitaa, siinäkin on aivan hirveä homma.
Tämä alkaa kuulostaa jo sitten siltä toiselta ääripäältä.
Käytkö kokopäivätöissä? Olisiko yksi mahdollisuus ostaa siivouspalvelua vaikka pari kertaa kuukaudessa? Aloittaa vaikka raivauspalvelulla?
Meillä oli lapsuudenkodissa aina ihan kauhea sotku. Jos huoneiden järjestystä aiottiin muuttaa tai vaikka rempata jotain, niin kaikki aloitettiin ja jätettiin kesken.
Ruokapöytä oli niin täynnä romua, että piti raivata tilaa, jotta sai tilaa lautaselleen.
Pyykkiä oli kylppärinlattialla isona vuorena. Kurjaa oli, noin niinku yleensä, plus mitään kavereita ei kehdannut ikinä pyytää kylään.
Nyt aikuisena stressaannun herkästi pienestäkin sotkusta. Vaikea tehdä mitään, jos ympäristö on sotkuinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotitöihin saisi kulumaan määrättömästi aikaa mutta oikeasti kovin monella ei ole aikaa eikä varsinkin halua tuollaiseen ap:n kuvailemaan nipottamiseen.
Meillä on todella sotkuista ja juuri tällä hetkellä likaistakin. Ei mahdu imuroimaan kun lattiat on niin täynnä kaikkea roinaa. Reilu 1-vuotiaskin osaa jo näppärästi nostella jalkojaan romujen yli. Eteisen imuroin eilen mutta muita huoneita ei ole imuroitu viikkoihin. Ruokapöytä aivan täynnä kaikkea kamaa, jokaisen kohdalla pieni tyhjä kohta lautaselle. Makuuhuoneen huonekalujen järjestys piti muuttaa maaliskuussa mutta se jäi kesken ja on edelleen; matot rullalla, pöytä keskellä huonetta, vaatekasa lattialla, imuroitu siellä ei ole maaliskuun jälkeen. En edes tiedä mitä kasan alimmaisena on. En saa millään pidettyä edes perusjärjestystä, kolme pientä lasta sotkee valtavasti ja minä yksin yritän siivota. Nytkin voisi toki siivota mutta en jaksa. Tarvitsisin apua mutta en kehtaa pyytää tänne läävään ketään auttamaan.
Pakolliset hommat on meillä pyykin pesu, ruokaa pöytään (=eineksiä mikroon) ja tiskikoneen täyttö/tyhjennys. Muuta en ehdi. Taino, kausivaatteet lapsille on pakko myös hoitaa, siinäkin on aivan hirveä homma.
Tämä alkaa kuulostaa jo sitten siltä toiselta ääripäältä.
Käytkö kokopäivätöissä? Olisiko yksi mahdollisuus ostaa siivouspalvelua vaikka pari kertaa kuukaudessa? Aloittaa vaikka raivauspalvelulla?Meillä oli lapsuudenkodissa aina ihan kauhea sotku. Jos huoneiden järjestystä aiottiin muuttaa tai vaikka rempata jotain, niin kaikki aloitettiin ja jätettiin kesken.
Ruokapöytä oli niin täynnä romua, että piti raivata tilaa, jotta sai tilaa lautaselleen.
Pyykkiä oli kylppärinlattialla isona vuorena. Kurjaa oli, noin niinku yleensä, plus mitään kavereita ei kehdannut ikinä pyytää kylään.Nyt aikuisena stressaannun herkästi pienestäkin sotkusta. Vaikea tehdä mitään, jos ympäristö on sotkuinen.
Tismalleen sama juttu minulla. Oli kyllä ahdistavaa, ja tosiaan oman kodin pidän siistinä, mutta lapsuudessa piti kärsiä läävästä.
Kommenteista päätellen työelämässä on paljon vielä löysää ja työtehokkuuttaa ja suoritustasoa voitaisiin nostaa, kun monella kotityöt näyttää sujuvan kuitenkin paljon nopeammin ja tehokkaammin.
Kotitöiden suorittaminen ja ajankäyttö on suoraan verrannollinen muihin työtehtäviin ja jos kotitöistä selviidytään minuutti aikataululla, miksi se ei sitten toimisi työelämässä tai opiskelussa. Suomessa esim. opiskelut usein venyvät muita maita kauemmin, kun sitä ei hoideta tehokkaasti.
Näin säästettäisiin palkkakuluissa ja opiskelijoille maksettavissa tuissa.
Imuroin 1-2 kertaa viikossa. Astiat laitetaan suoraan astianpesukoneeseen ja laitetaan se päälle kun on täynnä. Tyhjennän astiat kun on pessyt. Pyykkiä pestään joka päivä, vaaleata ja tummaa. Teen ruokaa ehkä 5 kertaa viikossa itse, muuten syödään jotain valmisruokaa. Roskat vien kun roskis on täynnä kun kuljen kuitenkin ovesta joka päivä töihin mennessä ja kävelen roskakatoksen ohi. Siinä se menee samalla.
Muut harvemmin kun viikottain tehtävät jutut tehdään tarpeen mukaan.
Jos joku tulee käymään, sitten ehkä siivotaan paremmin porukalla, mutta jos ei jakseta, niin vieraat voi painua kuuseen jos ei kelpaa.
En ole laskenut mitä aikaa tähän menee enkä näe tässä mitään ongelmaa, kun kuuluu vähän niinkuin elämään. Ja kuka laskee jotain pyykin pesua kotityöksi kun menee n. 1 minuutti kun täyttää koneen ja laittaa päälle ja n. 5 minuuttia kun tyhjentää sen?
Perheessä minä (isä) + 2 teini-ikäistä lasta.
Vierailija kirjoitti:
Kommenteista päätellen työelämässä on paljon vielä löysää ja työtehokkuuttaa ja suoritustasoa voitaisiin nostaa, kun monella kotityöt näyttää sujuvan kuitenkin paljon nopeammin ja tehokkaammin.
Kotitöiden suorittaminen ja ajankäyttö on suoraan verrannollinen muihin työtehtäviin ja jos kotitöistä selviidytään minuutti aikataululla, miksi se ei sitten toimisi työelämässä tai opiskelussa. Suomessa esim. opiskelut usein venyvät muita maita kauemmin, kun sitä ei hoideta tehokkaasti.
Näin säästettäisiin palkkakuluissa ja opiskelijoille maksettavissa tuissa.
Opintojen venymiseen on kaksi pääsyytä:
- perheen perustaminen opiskeluaikana
- työssäkäynti opiskeluaikana
Molemmat ovat pelkästään hyviä asioita ja kertovat tehokkuudesta.
Vierailija kirjoitti:
Imuroin 1-2 kertaa viikossa. Astiat laitetaan suoraan astianpesukoneeseen ja laitetaan se päälle kun on täynnä. Tyhjennän astiat kun on pessyt. Pyykkiä pestään joka päivä, vaaleata ja tummaa. Teen ruokaa ehkä 5 kertaa viikossa itse, muuten syödään jotain valmisruokaa. Roskat vien kun roskis on täynnä kun kuljen kuitenkin ovesta joka päivä töihin mennessä ja kävelen roskakatoksen ohi. Siinä se menee samalla.
Jos joku tulee käymään, sitten ehkä siivotaan paremmin porukalla, mutta jos ei jakseta, niin vieraat voi painua kuuseen jos ei kelpaa.
En ole laskenut mitä aikaa tähän menee enkä näe tässä mitään ongelmaa, kun kuuluu vähän niinkuin elämään. Ja kuka laskee jotain pyykin pesua kotityöksi kun menee n. 1 minuutti kun täyttää koneen ja laittaa päälle ja n. 5 minuuttia kun tyhjentää sen?
Et siis lajittele pyykkejä, teillä on vain yksi pyykkikori, et tyhjennä taskuja, et käännä nurinpäin, et esikäsittele tahroja?
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin nähdä huushollin, jossa ei tehdä mitään muuta kotityötä kuin vaan imuroidaan ja tiskataan. Missä kunnossa vaatteet, vessa, kylppäri, tasot, lattiat, ovet, ikkunat... hyi.
Ihan hyvässä. En ole koskaan kuullut että joku olisi pieneen likaan kuollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis lajittele pyykkejä, teillä on vain yksi pyykkikori, et tyhjennä taskuja, et käännä nurinpäin, et esikäsittele tahroja?
En, kyllä, en, en, en.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En, kyllä, en, en, en.
Eli et tee kunnolla. Hutiloimalla tulee vain sutta. Sitäpaitsi kuulostat Minuuttimieheltä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hieman voisi siivouksen suhteen hellittää. Ei kaikkea tarvi joka viikko tehdä.
Yksi helpottava asia on robotti imuri. Ei siivoa automaatisesti, mutta nopeutaa kivasti kun laittaa yhteen huoneeseen imuroimaan voi seuraavan järjestää sillä aikaa.
Harkitsin kyllä robotti-imuria mutta tulin siihen tulokseen että imurointi on hyvää liikuntaa eikä tarvitse turhaan salille raahautua.
No ei vitussakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen eri ja minulla kaksi pyykkikoria. Toiseen vaatteet, toiseen pyyhkeet sekä petivaatteet. Ei lajittelu tuota suurta tuskaa tai vie aikaa. Riisuessa käännän omat vaatteeni tarvittaessa toisinpäin, riisuessa käännän omat taskun ja lapsilla ei ole ole taskuissa asioita, en käsittele tahroja.
Yrittäkää nyt ymmärtää ap:ta. Hän yrittää huonosti nöyräkehua itseään ja ylistää minkälainen työn sankari hän on. Lähinnä vain tulee kuva säälittävästä neuroosisiivoojasta mieleen tekstiä lukiessa.