Säälittää 18-22-vuotiaat omilleen muuttaneet.
Todella harva tuon ikäinen on henkisesti valmis omaan asuntoon. Eivät tuon ikäiset osaa edes siivota tai laittaa ruokaa. Puhumattakaan siitä, millä elättävät itsensä.
Kommentit (60)
Onko nyt joku kansallinen ruoki provoa -päivä? Tää nyt oli jo aivan vitun huono
On ihan totta, että moni nuori ei ole vielä valmis "aikuistumaan" heti kun täysi-ikäisyyden rajapyykki on ylitetty. Aikuistumisella tarkoitan tässä kohtaa lähinnä vastuuta omasta taloudestaan (vuokra/asuntolaina hoidetaan itse ilman vanhempien avustusta, samoin kaikki laskut, ymmärretään ottaa esim. nuorisovakuutus, joka on hyvin edullinen ja kattava vakuutus nuorelle ihmiselle jne), myös työpaikat etsitään itse ja siitä omasta kodista jaksetaan pitää huolta.
Kuitenkin on mielestäni aikamoista yleistämistä, että kaikki nuoret aikuiset olisivat vastuuttomia vässyköitä, niitä kun löytyy ihan jokaisesta ikäryhmästä jos oikein haluaa etsiä. Itse muutin heti täysi-ikäiseksi tultuani vuokra-asuntoon, siitä parin vuoden päästä ostettiin miehen kanssa oma asunto ja siitä on nyt reilu 3 vuotta. Kaikki on mennyt hyvin, eikä vanhemmilta ole tarvinnut kerjätä rahaa. Löytyy myös kavereita, jotka ovat ottaneet heti itseään niskasta kiinni ja pistäneet omat talousasiansa kuntoon, toisaalta on myös niitä kavereita, jotka eivät tunnu pääsevän eteenpäin. Meitä on katsos moneen junaan, turha yleistää.
enemmän säälittää yli parikymppisinä kotona pesivät vätykset. kenenkään paikka ei ole enää reilusti yli täysi-ikäisenä vanhempien nurkissa kotona ja joka niin luulee, on päästänsä vialla.
itse muutin kotoa pois muutamaa kuukautta vajaa 19-vuotiaana (kämppää etsittiin yli 5kk). meidän kummankaan vanhemmat eivät ole ostaneet tai maksaneet meille mitään eikä meistä kumpikaan ole nostanut mitään tukia tai pyytänyt vanhemmilta rahaa. ihan työtä tekemällä ollaan saatu huonekalut, vuokrat, harrastukset ja muut menot maksettua. tälläkin hetkellä (ikää mulla 20, miehellä 22) ollaan molemmat hyvissä työpaikoissa, asutaan arvostetulla asuinalueella ja omistetaan 2 autoa :) ehkä meillä on vaan menny elämä perse edeltä puuhun ja lujaa ;)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 15:57"]
Onko nyt joku kansallinen ruoki provoa -päivä? Tää nyt oli jo aivan vitun huono
[/quote]
Mene sinä nyt vaikka vikittelemään sitä rinnakkaisluokan Liisiä ja jätä tämä meille ammattilaisille.
Kyllä mua saa sääliä jos haluaa;
Nyt 30-vuotiaana mulla on oma koti maksettu ja sijoitusasunto hankittu (ei tosin täysin maksettu), kaksi yliopisto-tutkintoa. 15 vuotta on miehen kanssa oltu yksissä ja kaksi hämmästyttävän ihanaa lasta, jotka on jo ihania pikkukoululaisia.
Nämä vaati kovaa työtä multa itseltä, uskalmista ja itsensä likoon laittamista jo nuorella iällä. Ei mamma pakottanut jäämään kotiin ja jäin paitsi pyykki- ja muonituspalveluista. Nyyh! :D
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 14:56"]
Kaikki eivät ole niin viisaita ja lahjakkaita, että pystyvät opiskelemaan ja olemaan töissä siinä sivussa. Itsekään en ollut niin lahjakas, vaan opinnot vaativat minulta kovaa työntekoa, että pärjäsin. Kun olen nämä geenini antanut lapselleni, ymmärrän, että hän ei ole opintojen ohella töissä kuin loma-aikoina. Autan häntä taloudellisesti mielelläni. Toki ymmärrän, että joillekin oppiminen on helpompaa, mutta kaikki eivät ole yhtä onnekkaita.
[/quote]
Varmaan on noinkin, mun tyttärelle opiskelu on ollut helppoa aina. Mutta hän on myös duracell joka ehtii paljon, loistava organisoimaan. Silti ehtii myös tapaamaan kavereitaan, matkustamaan ja tekemään cateringia siskonsa kanssa. Nyt tosin ulkomailla tekemässä jatko-opintojaan, täysin turhautuneena kun ei voi muuta kuin opiskella:D
11
Jotain on kyllä pahasti pielessä, jos siivoaminen tai ruoanlaitto ei suju tuon ikäiseltä. Reseptien seuraaminen ei ole kovin vaikeaa ja tekemällä oppii. Tuillakin pärjää, kun elää säästeliäästi.
T: 20v puoli vuotta omillaan asunut :)
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 16:59"]
Jotain on kyllä pahasti pielessä, jos siivoaminen tai ruoanlaitto ei suju tuon ikäiseltä. Reseptien seuraaminen ei ole kovin vaikeaa ja tekemällä oppii. Tuillakin pärjää, kun elää säästeliäästi.
T: 20v puoli vuotta omillaan asunut :)
[/quote]
Juuri näin:) Meillä 11v opettelee kokkaamaan ja leipomaan täyttä häkää eikä tulisi mieleenkään kieltää. Oman huoneen siivoamisen kanssa on välillä haasteita mutta kuuluu ikään:D Muuten kyllä hallitsee jo pesukoneen ja imurin käytön...
11/39
Minulla on 4 täysi-ikäistä lasta joista kaksi muutti omaan kotiin kun olivat 17v. Tyttöjä kumpainenkin ja hyvin ovat pärjänneet.
Minä ja moni samanikäinen tuttavapiirissäni oli 18-vuotiaana juuri ja juuri teini-iästä yli päässyt, moni muutti omilleen vasta saatuaan opiskelupaikan n. 20-vuotiaana välivuoden jälkeen. Kas kun kaikki eivät pääse kouluun suoraan lukiosta ja kaikki eivät käy ammattikoulua, josta on mahdollista valmistumisen jälkeen mennä samantien kokopäivätöihin joilla on vielä mahdollista maksaa vuokraa. Se vasta noloa olisikin jos pitäisi kelan tuilla muuttaa asumaan johonkin rähjäiseen yksiöön ihan vain koska on "noloa" asua vielä 19-vuotiaana vanhempien luona.
Eniten ihmetyttää nämä tapaukset ja heidän vanhempansa, jotka hehkuttavat kun Karoliina-Petteri on niin itsenäinen ja muutti jo 18-vuotiaana pois kotoa keskustaan kun tahtoi asua lähempänä baareja ja kävi osa-aikatöissä tarjoilijana. Totta kai sai asumislisää Kelalta ja meiltäkin vielä 200 euroa kuussa kun palkka oli nettona vain 600 euroa ja välillä käytiin ruokaakin viemässä ja maksettiin vaatteita ja biletystä. Että sellaista itsenäisyyttä. Karoliina-Petteri muuten ei saa käyttää pyykkikonetta tai hellaa, eikä siivoaminenkaan maistu kun äiti ei ole pakottamassa. Ruokana on joko einespitsaa, nuudeleita tai makaronia.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 17:21"]
Minä ja moni samanikäinen tuttavapiirissäni oli 18-vuotiaana juuri ja juuri teini-iästä yli päässyt, moni muutti omilleen vasta saatuaan opiskelupaikan n. 20-vuotiaana välivuoden jälkeen. Kas kun kaikki eivät pääse kouluun suoraan lukiosta ja kaikki eivät käy ammattikoulua, josta on mahdollista valmistumisen jälkeen mennä samantien kokopäivätöihin joilla on vielä mahdollista maksaa vuokraa. Se vasta noloa olisikin jos pitäisi kelan tuilla muuttaa asumaan johonkin rähjäiseen yksiöön ihan vain koska on "noloa" asua vielä 19-vuotiaana vanhempien luona.
Eniten ihmetyttää nämä tapaukset ja heidän vanhempansa, jotka hehkuttavat kun Karoliina-Petteri on niin itsenäinen ja muutti jo 18-vuotiaana pois kotoa keskustaan kun tahtoi asua lähempänä baareja ja kävi osa-aikatöissä tarjoilijana. Totta kai sai asumislisää Kelalta ja meiltäkin vielä 200 euroa kuussa kun palkka oli nettona vain 600 euroa ja välillä käytiin ruokaakin viemässä ja maksettiin vaatteita ja biletystä. Että sellaista itsenäisyyttä. Karoliina-Petteri muuten ei saa käyttää pyykkikonetta tai hellaa, eikä siivoaminenkaan maistu kun äiti ei ole pakottamassa. Ruokana on joko einespitsaa, nuudeleita tai makaronia.
[/quote] Yksi minun lapsistani muutti lukion toisella luokalla kaksioon asumaan omilleen. Tekee osa-aikatöitä ja maksaa ihan itse kulunsa ja pärjää hyvin. Tämä Espoossa jossa asuminen ei ole halvimmasta päästä.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 17:41"]
[/quote] Yksi minun lapsistani muutti lukion toisella luokalla kaksioon asumaan omilleen. Tekee osa-aikatöitä ja maksaa ihan itse kulunsa ja pärjää hyvin. Tämä Espoossa jossa asuminen ei ole halvimmasta päästä.
[/quote]
Ja kyseessä vanhempien sijoitusasunto?
19-vuotiaana muutin omilleni ja työskentelin lukion jälkeen vuoden verran. Siitä vuoden päästä menin inttiin ja suoritin naisten vapaaehtoisen varusmiespalveluksen ja 22-vuotiaana tapasin nykyisen mieheni ja minusta tuli lähi-äitipuoli. Nyt 37-vuotiaana voin todeta elämän menneen tähän saakka varsin hyvin.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 15:00"]
Ap on pojan äiti. Pojathan on yleensä aika tumpeloita mitä tulee kotitöihin, kun mami-kulta on kuorinut perunatkin valmiiksi. Ja jos tällainen poika muuttaa pois kotoa, käy mami siivoamassa, pyykkäämässä ja viemässä jääkaappiin ruuat. Ja soittaa pakkasaamuna, että muistathan varmasti laittaa pitkät kalsarit jalkaan.
[/quote]
Ap on huono äiti, jos on riistänyt lapseltaan kyvyn itsenäistyä.
20 vuotta henkistä pahoinpitelyä on raskas taakka nuorelle myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 15:05"]
Hyvä, että joku säälii.
Voin kertoa, ettei se kivaa ollutkaan. Ypöyksin toisella puolella maata niin nuorena vailla kodin lämpöä ja äidin lihapatoja. En koe vieläkään toipuneeni tuosta traumasta täysin. Kasvuni jäi ikäänkuin kesken. En ehtinyt kehittyä aikuiseksi.
[/quote]
Heikko feikkaaja tai lapsuudesta asti mielenterveysongelmainen.
Tottahan tuo joidenkin kohdalla, mutta minkäs sille voi, jos lapsen haluama opiskelupaikka löytyy kauempaa.
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 14:58"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 14:43"]
Todella harva tuon ikäinen on henkisesti valmis omaan asuntoon. Eivät tuon ikäiset osaa edes siivota tai laittaa ruokaa. Puhumattakaan siitä, millä elättävät itsensä.
[/quote]
itse muutin 17 vuotiaana, siivosin , pyykkäsin, tein ruuan , äidiksi tulin 19 vuotiaana. Kaikki mennyt hyvin, reilu kymmenen vuotta saman miehen kanssa ollut jo <3 JOten mikä säälittää?
[/quote]
Se. että tuskin olette miljonäärejä?
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 15:00"]
Ap on pojan äiti. Pojathan on yleensä aika tumpeloita mitä tulee kotitöihin, kun mami-kulta on kuorinut perunatkin valmiiksi. Ja jos tällainen poika muuttaa pois kotoa, käy mami siivoamassa, pyykkäämässä ja viemässä jääkaappiin ruuat. Ja soittaa pakkasaamuna, että muistathan varmasti laittaa pitkät kalsarit jalkaan.
[/quote]
Ole hiljaa säälittävä ämmä kun et mistään mitään tiedä.
Ne pojat joutuu vuodeksi eroon kaikesta sivistyksestä opettelemaan miten jumalauta siivotaan tavalla, jolla yksikään ämmä ei tule ikinä siivoamaan. Kuinka moni teistä losoperseistä on kyhnyttänyt vessan kaakelien saumat hammasharjalla? Moniko teistä vajukeista pyyhkii joka päivä pölyt kaappien ovien päältä?
Monenko teidän vaatekaappi on tarkastettu kertaakaan, että jokainen vaatekappale on viikattu sentilleen samalla tavalla?
Moniko teistä paksukaisista petaa vuoteensa joka aamu siten, että päiväpeitteen saumat kulkevat viivasuorassa ja jos ei kulje niin petaatte niin monta kertaa uudelleen, että kulkee.
Kuinka moni teistä ämmistä on nukkunut kaksi viikkoa paskaisessa teltassa keskellä talvea lapissa? Oppii laittamaan pitkät kalsarit jalkaan.
HAHA, niin kuka se osaakaan siivota ja pukeutua ilman mamia :D
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 17:44"]
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 17:41"]
[/quote]
Ja kyseessä vanhempien sijoitusasunto?
[/quote]
Miksi olisi? Meillä tyttö asuu Helsingin keskustassa yksiössä tosin mutta koskaan ei ole tarvinnut lainailla vuokrarahoja. Opintotuki ja max määrä töitä kuukaudessa - kyllä pärjää. Välillä hakee meidän pakkasesta ylijääneitä annoksia itselleen kun muutenkin käy viikonloppuisin syömässä.
11/39/41
[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 15:07"]
Omillaan asuminenhan on hemmetin helppoa vaikkapa intin käymiseen, töissä olemiseen tai tutkinto-opiskeluun verrattuna.
Kontrollointihaluiset harput vain haluavat mukulan takaisin kotiin itselleen pompoteltavaksi.
[/quote]
Intissä ja koulussahan kerrotaan aika tarkkaan mitä ja milloin pitäis tehdä. Yliopstossa joutu jo välilä itsekin ajattelemaan. Ei tuo yksin asuminenkaan minusta vaikeaa oo, mutta täytyy myöntää, että ekana vuonna tuli pari yllätystä. Siitähän sitä oppii.