Miten opetit koirasi kulkemaan nätisti hihnassa?
Kommentit (49)
Mikä on nätisti hihnassa? Mun käy sääliksi koiria, joilla ei ole. Vaihtoehtoa muuta kuin kulkea remmissä vieressä. Ei saa nuuskia eikä moikkailla kavereita kun pitää kiitää itsekkään juoksevan emännän vieressä ja tehdä kakkakin juosten. Lenkki on (pitäisi olla) kuitenkin koiran päivän kohokohta.
En opettanut. Voima ja kuristuspanta hoitaa sen homman tarvittaessa.
Meillä.ei opetettu mitenkään. Kulki aina flexissä vetämättä eikä ärissyt ohikulkijoille. Ikävä vieläkin tätä lapinkoiraamme ;(
Vierailija kirjoitti:
Mikä on nätisti hihnassa? Mun käy sääliksi koiria, joilla ei ole. Vaihtoehtoa muuta kuin kulkea remmissä vieressä. Ei saa nuuskia eikä moikkailla kavereita kun pitää kiitää itsekkään juoksevan emännän vieressä ja tehdä kakkakin juosten. Lenkki on (pitäisi olla) kuitenkin koiran päivän kohokohta.
Niin ettei vedä tai ryntäile yhtäkkiä mihin sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Ääliö
Kontaktitreeniä. Koira onneksi perso ruualle niin herkkupaloilla aloitettiin.
Vastaehdollistaminen.
Viereen -käsky.
Jos kiskoi > pysähdys ja viereen, toisto aina tarvittaessa.
Aluksi tarpeeksi välimatkaa häiriöihin mahdollisuuksien mukaan.
Tärkein: oma elekieli, varmuus kuntoon ja tiukka katse eteenpäin kun ohiteltiin esim. lenkkeilijöitä.
Mun koira oli kamala teini-iässä ja hyppi mun niskaan jossain vaiheessa. Ei auttanut kuin aika. Ja oikeesti, paristi painittiin. Iso kaveri siis kyseessä, joten sai tosissaan ottaa matsia paristi ;) ei auttanut tolppaan solmimiset tai poispäin kääntyminen.
Kun hihna kiristyy -> pysähdy heti
Heti kun koira itse löysää hihnaa -> liikkeelle
Näin itse sain vetämisen pois. Tylsäähän se on varsinkin jos on innokas koira mutta näin sain vetämisen 100% pois. Nameja en käyttänyt kun sitten olisi niistäkin pitänyt opetella pois erikseen.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei juuri taida olla kokemusta koirista.
En minäkään opettanut. Kaveri tykkäsi vetää ihan pennusta asti. Valjaat ja pitkä flexi, ja kiivas kävelyvauhti pelasti ensimmäisen vuoden. Ja tietenkin se, että eteenpäin ei menty, jos hihna kiristyi. Ikä teki tehtävänsä, eikä koira vedä enää.
Jotkut koirat rakastaa vetämistä, toiset kävelee nätisti 8 viikkoisesta. Kokemusta molemmista, 50/50. Ja monta koiraa ollut.
Tärkeintä minusta on jollain keinolla estää se puristava tunne koiran kaulalla, mitä vetävät koirat rakastaa. Valjaat, irti pitäminen, pysähtyminen, kova vauhti.
Hermoja ei kannata menettää, jokainen koirani on oppinut kävelemään, kun ikää reilusti yli vuosi. Ja missään nimessä ei saa nykiä koiran kaulaa hihnalla!!!!
Vierailija kirjoitti:
En minäkään opettanut. Kaveri tykkäsi vetää ihan pennusta asti. Valjaat ja pitkä flexi, ja kiivas kävelyvauhti pelasti ensimmäisen vuoden. Ja tietenkin se, että eteenpäin ei menty, jos hihna kiristyi. Ikä teki tehtävänsä, eikä koira vedä enää.
Jotkut koirat rakastaa vetämistä, toiset kävelee nätisti 8 viikkoisesta. Kokemusta molemmista, 50/50. Ja monta koiraa ollut.
Tärkeintä minusta on jollain keinolla estää se puristava tunne koiran kaulalla, mitä vetävät koirat rakastaa. Valjaat, irti pitäminen, pysähtyminen, kova vauhti.
Hermoja ei kannata menettää, jokainen koirani on oppinut kävelemään, kun ikää reilusti yli vuosi. Ja missään nimessä ei saa nykiä koiran kaulaa hihnalla!!!!
Vedonestovaljaat tai panta, nää ei kurista. Koiran perässä ei todellakaan jäädä juoksemaan, varsinkin jos kookkaampi rotu kyseessä...
Miten pitkä flexi estää vetämistä? Ei ole edes turvallista muita liikkujia ajatellen, kun koira vetää viiden metrin päässä omistajasta. Omalla koirallani vetämiseen auttoi ikä.
Mä niin haluaisin nähdä, miten mammat opettaa vedonestovaljailla dogo canarion luonteella ja koolla (aikuisena) varustetun ruotuun. Ja tuon kukkahattutädin #2
Vierailija kirjoitti:
Et taida paljoa tietää koirista tai niiden koulutuksesta. Ikinä ei saisi päästää tuntemattomia moikkailemaan. Riskit on suuret. Voit vaikka googlettaa miksi. Näkemyksesi on todella suppea ja minua ainakin säälittää koirat joiden päivän kohokohta on lenkille pääsy. Tylsää elämää, jos muuten vain maataan ja muutama tunti (tai vähemmän) kävellään hihnassa eteenpäin. Oli se sitten nuuskien tai juosten.
Meidän koirien päivän kohokohta on vapaana juokseminen ja omistajan kans oleminen (tarkoittaa koirien aktivoimista älyllisesti, pallon heittely yms.). Lenkeistä eivät edes tykkää, kun pitää olla hihnassa.
Vierailija kirjoitti:
Eikös valjaat juurikin kannusta koiraa vetämään kovempaa? Mukavemmat päällä, saa kunnolla tukea vetämiselle. Näin olen itse ajatellut niin olen käyttänyt pantaa.
Vedonesto pantaa en uskalla käyttää sen takia jos koira päättääkin rynnätä kovaa johonkin suuntaan niin kuonohan kääntyy siitä voimasta luonnottomasti mutkalle. Niskakin "kiittää".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et taida paljoa tietää koirista tai niiden koulutuksesta. Ikinä ei saisi päästää tuntemattomia moikkailemaan. Riskit on suuret. Voit vaikka googlettaa miksi. Näkemyksesi on todella suppea ja minua ainakin säälittää koirat joiden päivän kohokohta on lenkille pääsy. Tylsää elämää, jos muuten vain maataan ja muutama tunti (tai vähemmän) kävellään hihnassa eteenpäin. Oli se sitten nuuskien tai juosten.
Meidän koirien päivän kohokohta on vapaana juokseminen ja omistajan kans oleminen (tarkoittaa koirien aktivoimista älyllisesti, pallon heittely yms.). Lenkeistä eivät edes tykkää, kun pitää olla hihnassa.
Kaikkia koiria ei voi pitää vapaana.
Vierailija kirjoitti:
En opettanut. Voima ja kuristuspanta hoitaa sen homman tarvittaessa.
Kun ei äly riitä, otetaan väkivalta avuksi. Hassua, että itse olen onnistunut kouluttamaan isotkin koirani täysin ilman väkivaltaa ja kuristuspantoja.
Miehillähän tämä on usein vaikeampaa niiden munanjatkeidensa kanssa ja sitten niistä tulee niitä vaarallisia koiria, jotka hyökkii pikkukoirien kimppuun.
Taluttamalla koiraa vierellä alkuun hyvin lyhyessä n. 50cm narussa, jotta koira oppii kontrolloimaan taluttajan liikkeet ja nopeuden, seuraamaan suuntaa jne. Koira ei opi jos saa vetää metrien päässä edellä tietämättä minkä matkan päässä ja millä nopeudella taluttaja liikkuu.
Vierailija kirjoitti:
Kontaktitreeniä. Koira onneksi perso ruualle niin herkkupaloilla aloitettiin.
Vastaehdollistaminen.
Viereen -käsky.
Jos kiskoi > pysähdys ja viereen, toisto aina tarvittaessa.
Aluksi tarpeeksi välimatkaa häiriöihin mahdollisuuksien mukaan.
Tärkein: oma elekieli, varmuus kuntoon ja tiukka katse eteenpäin kun ohiteltiin esim. lenkkeilijöitä.
Mun koira oli kamala teini-iässä ja hyppi mun niskaan jossain vaiheessa. Ei auttanut kuin aika. Ja oikeesti, paristi painittiin. Iso kaveri siis kyseessä, joten sai tosissaan ottaa matsia paristi ;) ei auttanut tolppaan solmimiset tai poispäin kääntyminen.
En kyllä minkään koiran kanssa lähtisi tuollaiselle linjalle että katse tiukasti eteenpäin naulattuna jokaisessa ohituksessa 🙄 ja kokemusta on kaikenlaisista koirista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkia koiria ei voi pitää vapaana.
Totta. En niin väittänytkään. Kerroin vain omista koiristani. Yleisesti ottaen koiria voi aktivoida muutenkin kuin lenkillä käyttämällä.
Makupaloina. Toimii, jos sesse on ahne ja lahjottavissa. Huomio koiraan, ei kännykkään, niinkuin nykyään monesti näkee koiria ulkoilutetttavan.