7-henkinen perhe majoittuu luoksesi muutamiksi päiviksi. Olettaisitko että
heillä on mukana mm. omat lakanat ja pyyhkeet?
Meillä odotellaan vieraita kohta saapuviksi. Toki oli tiedossa jo jonkun aikaa että ovat tulossa loppuviikoksi, mutta äsken soittaessaan totesivat vain että ai niin, kai teillä joku riepu on yötä varten kun ei hoksattu ottaa omia lakanoita ja pyyhkeitä mukaan...
Höh, ei meillä varmaan ole edes tarpeeksi tyynyjä :/ ellei sohvatyynyillä jatketa...
Kommentit (99)
varautuisin etukäteen varmaan laskemalla, että talosta löytyisi jotain jokaiselle lakanaksi/peitoksi, mutta mielellään sopisin asiasta silti etukäteen.
Jos ei mitään ole sovittu, niin oletus olisi, että vähintään kylpypyyhkeet tuodaan mukana.
Meillä ei olisi niin paljon tyynyjä ja peittojakin on vain itselle.
Onko teillä vain yhdet vuodevaatteet per henkilö?Meitä on kolme ja lakanoita ja pyyhkeitä varmasti useita kymmeniä.Kenellä ei ole??
Peittoja on vain neljä mutta vilttejä yms.joihin sopii pussilakanat on useita.
Lapsilla on vinot pinot pussilakanoita ja alulakanoitakin muutamat ylimääräiset.
Meillä aikuisilla on tuplapeitto ja tuplalakanat ja tuplapussilakanat, ja näitä pussilakanoita ja alulakanoita löytyy 5 kpl. Tyynyliinojakin on kasoittain.
Lisänä vielä on 4 kpl vieraspussilakanoita ja 2 kpl vierasaluslakanoita + 4 tyynyliinaa.
Patjoja sen sijaan on vain kaksi ylimääräistä, samoin kaksi ylimääräistä peittoa. Yksi vauvapeitto löytyy lisänä. Ylimääräisiä tyynyjä löytyy 4 kpl. Meillä on yöpynyt 5 henkilöä siten, että lapset nukkuivat patjoilla, kaksi aikuista sohvilla ja yksi (minä) lapsen minipatjalla. Peitoiksi kelpasi myös torkkupeitot, joita meillä on 5 kpl. Ne vain lakanan sisään.
On sopimusasia, kuinka moni mahtuu ja pitääkö tuoda peittoja ja lakanoita mukana. Meillä esim. tuo 5 oli vähän liikaa.
mutta itse suhtaudun näin. Meillä ei ole varapatjoja monelle hengelle, mutta tyynyjä löytyy, samoin peittoja kun käyttää torkkupeittoja ja sohvatyynyjä. Tuollaiselle patja- ja peittomäärälle ei olisi säilytystilaa. Helposti meille majoittaa yhden ihmisen.
Itse menemme mieluiten hotelliin, vuokramökkiin tms yöpymään. Inhoan pyöriä kenenkään nurkissa ja nukkua huonoilla patjoilla. Pienenhköön kerrostaloasuntoon en missään nimessä tuppautuisi yöksi enkä olettaisi liinavaatteita tarjottavan vaikka kutsuttaisiin. Jos omakotitalossa asuun vanhempi pari, joiden lapset ovat jo lähteneet kotoa, niin oletettavasti silloin löytyy tiloja ja vuodevaatteita, mutta silloinkin varaudun itse pyyhkein ja lakanoin. Lapsiperheeseen en menisi pyykkiä lisäämään missään tapauksessa.
Jos meidät kutsutaan yökyläilemään, niin tarjoudun aina ottamaan lakanat ja pyyhkeet mukaan kaikille. Lapsille pakkaan vielä peitot ja tyynytkin mukaan. Kyläilemään mennessä viemme myös tuliaisia.
Tiedostan erittäin hyvin, että perhekokomme on suuri ja joka paikkaan meitä ei edes kutsuta koko perheen voimin, vaan esim. muutama ystävä kutsuu vain minut ja yhden tai kahden lapsen kanssa. Koko perheen vierailut on itsellekkin rankkoja, jos koko ajan tuntuu siltä, että meitä on kyläpaikkaan liian paljon.
Meille sen sijaan on aina mahtunut vieraita. Majoitamme mielellämme useita yövieraita ja meiltä löytyy petivaatteet ainakin 7:lle vieraalle. Yökyläilevät vieraat on minusta erityisen mukavia, kun illalla ei ole kiire lähteä vaan voi jutella yömyöhälle.
Olen 51v ja ikinä, ei siis ikinä ole kukaan tunkenyt yökylään.
Olemme asuneet kaupungin keskustassa, kaupungin vieressä, meillä on mökki. Välillä asuimme vuoden ulkomaillakin.
Olen aina ihmetellyt, että millaisia ovat nämä ihmiset, joiden luo tunkeutuu koko ajan porukkaa yökylään kutsumatta.
Minun luonani ainoa vähän tuonnepäin yökyläläinen oli kaverini. Hän nuorena kävi opiskelukaupungissani viikonloppukylässä ja tuli luokseni yöksi. Mutta minusta se nyt oli päivänselvää, että me rahattomat opiskelijat yövyimme toisten luona.
Mökillekään ei ole ikinä tullut kutsumattomia vieraita.
Minua taas oksettaa suomalaisten tapa tunkea tuttavien luokse lomailemaan ilmaiseksi. Muutaman hengen lyhyr vierailu on toki ihan ok, mutta suuremman porukan on syytä ymmärtää, ettei kyläpaikka ole mikään hotelli, missä kaikki toimii moitteetta.
Jos peittojen tms. määrästä tulee ongelmia, niin omapahan on vikansa.
varsinkin jos on junalla tai bussilla liikkeellä.
on täysin epänormaalia, että tuommoinen poppoo haluaa majoittua toisten nurkkiin, ja nämä vielä hyväksyvät sen! 7 henkeä, herrajumala! Menkööt hotelliin.
on täysin epänormaalia, että tuommoinen poppoo haluaa majoittua toisten nurkkiin, ja nämä vielä hyväksyvät sen! 7 henkeä, herrajumala! Menkööt hotelliin.
Mutta sinne heidän tilavaan kotiin kyllä voi huoleti majottautua, heillä kun on niin paljon tilaa.
Vika on ap:ssa, kun ei aikaisemmin alkanut tiedustelemaan asiaa. Minä pyydän vierailta peittoja mukaan, sen verran kuin omat ei riitä. Kerran olen joutunut niin tekemään.
Joten kyllä meilläkin on pyyhkeet aina mukana kun jonnekkin menemme ja tarvittaessa peittojakin,sekä omia ruokia,emme todellakaan oleta että perhe jolle olemme menossa vieraaksi kustantaisi meille ruokia tai nukkumis vehkeitä/pyyhkeitä olisi tarpeeksi.
Toisin taas ajattelee mun lapsuuden perhe heille pitäisi kaikki olla meilt' ä ja jopa ruoat,edes kahvipakettia eivät tuo jos kylään tulevat ja kerran majoitimme jopa alle 2kk lapsuuden perhettäni ja penniäkään en saanut rahaa eivätkä he älynneet mitään ostaa syötävääkään.
Joten enään emme majoita kaikkia kerralla ollenkaan,ja onneksi nyt muutamalla siskollani on o oma perhekkin...
Kyllä siis meille nuo vieraat todellakin ovat tervetulleita, mutta oletan että heille ei ollutkaan ihan selvää ettei 3-henkisellä perheellä ole varastossa kaikkea seitsemälle henkilölle. Ja kyllähän he toivat ruokaa yms. mukanaan, eikä se nyt tässä siis pointtina edes ollut.
Heillä on iso omakotitalo piharakennuksineen, aittoineen yms. ja vuosien saatossa kertynyt majoitusvälttämättömyydet varmaankin kymmenelle henkilölle.
Me asumme kaupungissa kolmiossa. Heillä sentään voi kesäaikana yöpyä vaikka makuupussissa teltassa pihalla!
Mielikuvitusta käyttämällä nyt selvittiin ekasta yöstä, kävin lainaamaassa iltamyöhällä parit peitot, tyynyt ja lakanat lähistöllä asuvalta ystävältäni. Onneksi on niin lämmintä ettei mitään täkkejä jokaiselle tarvita.
-ap
Pitääkö se aina jostain vääntää se arvostelun kohe?
Jos ovat unohtaneet, saavat tyytyä siihen tarjontaan, mitä teillä on. Voit pahoitella asiaa, mutta ei ole velvoitetta ostaa tai muuten hommata petivaatteita. Voit kyllä soittaa heille ja sanoa asiasta, ettei tule yllätyksenä. Varmaan maksavat ainakin osan ruuistaan?
Jotain keksitään kyllä. Vieraat on vieraita ja viikonloppuruokailuihin ei meidän vieraat rahallisesti puutu ainakaan.
Jos tulee mahatauti ja lapsi oksentaa peitolleen, onko hän seuraavat yöt ilman peittoa, kun oma ainoa peitto on pesussa. Sama oman peiton kanssa. Voihan lapsi vaikka pissata siihen.
Miten vaihtolakanat???? Minä ainakin nautin siitä, kun saan vaihtaa erivärisiä pussilakanoita ja lakanoita sänkyihin joka viikko.
Terveisin suurperheen äippä
ja aina otamme omat pyyhkeet, pussilakanoita on mukana pussilakoihin on hyvä sujahtaa sisälle nukkumaan, makuupusseja on ainakin osalla mukana, ja tyynyt kaikille.
Johan se on ihan peruskohteliaisuutta että ottaa omat varusteet mukaan
Vierailija:
Jos tulee mahatauti ja lapsi oksentaa peitolleen, onko hän seuraavat yöt ilman peittoa, kun oma ainoa peitto on pesussa. Sama oman peiton kanssa. Voihan lapsi vaikka pissata siihen.Miten vaihtolakanat???? Minä ainakin nautin siitä, kun saan vaihtaa erivärisiä pussilakanoita ja lakanoita sänkyihin joka viikko.
Terveisin suurperheen äippä
Ja meillä oli vierasvaraa tietenkin jo silloin, kun ei ollut lapsia. Tilat oli pienet yms. mutta aina otettiin yövieraita vastaan.
Toki ap:n kysymykseen vastaisin, että kyllä mielstäni iso perhe ottaa omia liinavaatteita mukaan, me ainakin otamme. Ja asia otetaan puheissa esille niin silloin kun olemme itse menossa vieraaksi, kuin silloin kun meille on tulossa vieraita.
mutta otan omille reissuille varmuuden vuoksi omat mukaan varsinkin lapsille.
mutta meitä onkin vain neljä... toi seitsemän on jo paljon!