Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rinnat kyhmyjä täynnä, miten tutkin onko syöpää?

Vierailija
08.11.2013 |

Onko kellään muulla rinnat yhtä kyhmyä? Pitäisi tehdä jotain säännöllistä rintasyöpäkartoitusta, mutta mitenkäs teet kun on kyhmyä kyhmyn vieressä? Huolettaa aina välillä, että pesiytyykö sinne salaa joku kasvain.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri imasee nännistä suullaan ja tutkii siten

Vierailija
2/17 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän tuollaiset rinnat ole sit jo lääkärin huolenaiheena, eli lääkäriaikaa mars.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy gynellä, pyydä tutkimaan rinnat kunnolla, käy mammografiassa ja hanki mielenrauha. Luultavasti sinulla on mastopatia http://www.rinnat.fi/fi/tietoa-rintojen-terveydesta

Vierailija
4/17 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gyne on aina ne tutkinutkin, välillä omasta ehdotuksestaan ja välillä olen pyytänyt. Ihmettelen, että miten hän erottaa mikä on kasvainta ja mikä ei. -ap

Vierailija
5/17 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 00:44"]

Gyne on aina ne tutkinutkin, välillä omasta ehdotuksestaan ja välillä olen pyytänyt. Ihmettelen, että miten hän erottaa mikä on kasvainta ja mikä ei. -ap

[/quote]

Varmaan siksi, että on erikoislääkäri ja on ehkä tehnyt työtään vuosikausia.Kuulostat jotenkin avuttomalta ja lapselliselta....

Vierailija
6/17 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 06:27"]

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 00:44"]

[/quote]

Varmaan siksi, että on erikoislääkäri ja on ehkä tehnyt työtään vuosikausia.Kuulostat jotenkin avuttomalta ja lapselliselta....

[/quote]

Eipä kannattais aina luottaa pelkkään lääkärin sanaan. Siskoni luotti kun mies sanoi että kyhmyt on hyvänlaatuisia ei kaivata seurantaa vaan toinen kyhmyisatä kasvoi ja kasvoi vaan ja lopulta siskoni meni ultraan, sieltä koepalaan ja erittäin aggressiivinen kasvain joka levinnyt....että ei aina ne lekurit tiedä.

Vierailija
7/17 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy seuraavan kerran gyneltä, että miten sinun kannattaisi tutkia itse rintasi. Kysy myos mitä ne kyhmyt ovat ja miten sellainen mahdollinen kasvain niistä sitten erottuu.

Vierailija
8/17 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menisin itse kerran vuodessa mammoon...en jäisi odottelemaan lääkäreiden kokeiluja.

Vierailija
9/17 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko pienirintainen? Minä olen ja ennen ajattelin samoin kuin sinä kun tunnustelemalla erottuu rintalasta ja ties mitä. Myöhemmin olen tajunnut että kai ne kyhmyt tulevat enemmänkin siihen pehmeään kudokseen eli kyllä ne huomaisi.

Vierailija
10/17 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä kerran kysyin tätä gynekologilta, kun minusta itsellänikin on rinnat täynnä kyhmyjä, aina olleet. Itse asiassa nuorena rintojen kasvu alkoikin niin, että nännien alle tuli kovat kyhmyt ja sitten ne alkoi levitä laajemmalle. Gyne katsoi minua kuin tyhmää ja totesi että se on ihan normaalia rintarauhaskudosta se siellä alla, että eihän se ole sellaista pehmeää kuin pelkkä rasva. 

Vierailija
11/17 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avuton ja lapsellinen ap tässä taas, moi! Kiitos asiallisista vastauksista, onneksi niitä on suurin osa. Kerran gynekin tosiaan huolestui yhdestä kyhmystä ja passitti mammoon sekä ultraan, siellä ei osattu sanoa mistä on kyse on mutta ei kuulemma kasvaimesta kuitenkaan. Se kyhmy on edelleen tallessa, suurenee ja pienenee kk-kierron mukaan. Mastopatiaa ei mielestäni ole (eikä sitä ole kukaan gyne dg:ksi tarjonnutkaan), rinnat ei ole pinkeät eikä aristavat. Pehmeät ja pienet, mutta sieltä sisältä möykkyiset ja kyhmyiset. Ehkä se sitten on normaalia, ja kasvain tulisi enemmän "pintaan"(?). En tiedä enkä viitsi kysyä siltä joka taatusti tietäisi, ei varmaan halua muistella omaa syöpäänsä.

Vierailija
12/17 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä omaan edelliseen viestiini, että gyne ei olisi löytänyt sitä mammografiassa lopulta syynättyä pattia, jos en olisi itse ohjannut käsiään sinne. Sittenkään ei meinannut löytää, oli niin ovelasti piilossa. Että ei siihen niiden tutkimukseen tosiaan voi 100% luottaa. -ap

Vierailija
13/17 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintojen tutkimisen pointti on siinä, että sitä pitää tehdä säännöllisesti ja omat rintansa pitää tuntea, jotta huomaa, jos jokin muuttuu.

Ekalla kerralla sä et pystykään erottamaan, mikä patti on syöpää ja mitkä normaalia. Toki voi päätellä, että se, mitä on symmetrisesti molemmilla puolilla, on todennäköisemmin normaalia. Ja jos siellä on sellainen luumun tai peräti nyrkin kokoinen kova motti, niin se on rintarauhanen, jonka kuuluukin olla siellä ja joka etenkin nuorilla ja pienirintaisilla on usein tosi iso, kova ja joskus kipeäkin - ja silti ihan normaali. Mutta muuten ei juuri ole keinoja, joilla tunnustelemalla erottaisi syövän muusta.

Pointii on siinä, että kun tunnustelet itseäsi säännöllisesti, alat noin puolen vuoden sisään tietää, mitä rinnoista pitäisi löytyä mihinkin kuukaudenaikaan. Jos sitten ilmaantuu jotain muutoksia, joille ei ole selvää syytä (raskaus, pillerimerkin vaihto) on syytä hakeutua tarkempiin tutkimuksiin, jotka lääkäri määrää sillä perusteella, mihin muutosten olemus viittaa.

Rintoja ei tunnustella sormilla painelemalla (sillä lailla sieltä löytyy mitä sattuu), vaan koko avatulla kämmenellä rinnan yli eri puolilta painaen ja kulkien. Kannattaa tunnustella esim suihkussa ja käyttää saippuaa liukasteena, tai sit vartalovoidetta levittäessä.

Vierailija
14/17 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kohtalotoveri! Täällä mamma, jonka tissit on täynnä kystia, adenoomia ja nyt ilmeisesti myös papilloomaa(odotetaan tulosta) eli todellista perunapeltoa kahden meilin verran.

Olen koko ikäni inhonnut näitä utareita, joille monet jopa puhuvat Raskausaikana nämä turposivat kuin pullataikina ja itkin tuskasta retuuttaessani G75 leilejä. Nyt jäljellä on roikkuvaa nahkaa, jolla kyllä voi täyttää tissiliivin kupit tai pelastautua lentsikasta.

On otettu mammgrafiaa, on ultraäänessä juostu (nykyään säännöllinen kontrolli), on otettu ohut - että paksuneulanäytettä, ja kiitän lämpimästi terveydenhuollossa toimivia, suurisydämisiä hoitajia ja lääkäreitä. Mutta tämä on helvettiä. Joka kerta jännittää, että löytyykö nyt, vai nyt, vai....tissit kuhisevat elämää!

Hoitava lääkäri pyysi että olisin aktiivinen: jos möykyt lisääntyvät tai lähtevät kasvamaan, niin heti yhteys. Mutta kun niitä on monta (10-15 kpl), en tiedä mikä on kysta ja mikä adenooma, en muista niiden sijainteja enkä kokoa. Mitä tehdä siskot?

Ja voisiko noista hankkiutua eroon? Onko kellään kokemusta? En omaa niitä kahta geeniä jotka altistavat agressiiviselle rintasyövälle, vaan zoolandia tissit, täynnä (toistaiseksi) hyvälaatuisia kasvaimia.

Vierailija
15/17 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rintakudos on sellasta möykkyistä. Etenkin nuorilla on suorastaan normaalia että rinnat on ''täynnä patteja'':D

Vierailija
16/17 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne voi myös muuttua. Minulla oli myös ennen synnytyksiä ja imetystä kyhmyiset ja aristavat rinnat. Kahden lapsen imetyksen jälkeen kyhmyt katosivat ja rinnat ovat nyt pehmeät.

Vierailija
17/17 |
29.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden välein lähete mammografiaan ja ultraan, siellä aina uusista kyhmyistä paksuneulanäyte ja patologin vastaus solutyypistä. Näin toimin ja on gynegologin ohjeen mukaan. Mieluiten mene aina joka vuosi samalle röntgenlääkärille, koska kyhmyisten rintojen tutkiminen on hankalaa, sitä ei voi tehdä liukuhihnalta eli unohda kunnan tarjoamat ilmaiset seulonnat. Kysy varatessasi aikaa kuka heillä on kokenut röntgenlääkäri ja kerro että olet hankala tapaus (paljon kyhmyjä). Mene siis isompaan lääkärikeskukseen. Maksaa kaikkineen ehkä parisataa - kannattaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän