Vanhojen luokkakuvien julkaisu netissä, saako julkaista?
Saako esim facebookissa koulu ryhmässä julkaista?
Kommentit (33)
En nyt hirveästi ilahtunut, kun entinen luokkatoverini laittoi fbs:ssä jakoon kaikkien koulukavereidensa 3. luokan kuvat, siis jostain 80-luvun puolesta välistä. Ja tietty kirjoitti kaikkiin vielä kuvassa olevan henkilön nimen. Kuvat jakoon laittanut tyyppi ei ole edes oma f-kaverini, mutta siellä se kuvani sitten omallakin seinälläni näkyi yhteisten tuttujemme kommentoidessa sitä. Vituttaa vieläkin, jotain rajaa sentään!
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 16:53"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 16:39"]
Ainoastaan julkisilla paikoilla otettuja kuvia saa kuvan ottajan luvalla julkaista. Kun kyseessä ei ole julkinen paikka vaan koulussa otettu, kuvan ottajankaan oikeudet ei mene sen ohi. Pitäisi olla jokaisen kuvatun lupa.
Tämä on varma totuus. Eräs koulukuvapalvelu julkaisi nettisivuillaan mainosmielessä lasteni kaverikuvan kysymättä meiltä mitään. Kaverini törmäsi kuvaan netissä. silloin selvitin tuon asian perinpohjin. Kuvien julkaisuun tarvitaan myös kuvatun lupa, ellei kyseessä ole siis julkisella paikalla otettu kuva.
[/quote]
Ei ole totta.
Koulu on julkinen paikka siloin kun siellä järjestetään julkinen tilaisuus.
Selvityksesi on siis ollut virheellinen ja periaatteessa olet tuttavillesi oikaisun velkaa. Tuskin kuitenkaan oikaiset. Valehtelijat harvoin viitsivät.
[/quote]
Koulu on julkinen paikka ja siellä saa kuvata, mutta kun kuva on otettu selkeästi yhdestä/kahdesta henkilöstä tai he ovat kuvassa sillä tavalla keskiössä, että sommittelu antaa olettaa heidän olevan keskipisteenä, ei kuvaa saa julkaista ilman kuvattujen lupaa. Saat siis koulussa kuvata seiniä, luokkatilaa sellaisenaan tilanteessa, jossa kukaan ei nouse kuvassa erityisesti esille jne., mutta et saa julkaista ilman lupaa koulussa otettua kaverikuvaa, koska siinä kuvauskohteena ovat ne lapset/nuoret eikä se koulu.
Koulu on julkinen tila mutta ei sinne kuka tahansa saa menä hortoilemaan. Poliisit poistaa jos ei ole rehtorin lupa. Koulukuvatapauksessa julkaisemiseen ei ole lupaa lapsen vanhemmilta, ko. lapselta tai kuvaajalta. Eri asia tietysti jos menee tarpeeksi aikaa....vaikkapa 30-luvun luokkakuvista ei riitaa syntyne.
saako salaa kuvata? olisi hyvä idea opettajan kuvata tunteja ja laittaa ne esim.youtubeen, koulun sivuille, voisi mammat nähdän lapsensa tunti työslentelyä
Kaikilta kuvatuilta pitää kysyä lupa, sekä myös kuvaajalta. Mä tiedän tämän, kun olen opiskellut tekijänoikeuksista yliopistossa.
"saako salaa kuvata? olisi hyvä idea opettajan kuvata tunteja ja laittaa ne esim.youtubeen, koulun sivuille, voisi mammat nähdän lapsensa tunti työslentelyä"
Kuvata saa, mutta julkaista ei saa noin vaan. Vanhemmat allekirjoittaa lapun missä kertoo missä yhteyksissä saa julkaista.
Youtube-riehuminen ei kai sellainen yhteys ellei sitten luokkakaveri kuvaa ja tee siitä lööppijuttua.
Jos on kyseessä kuvaajan ottama koulukuva, niin sitä ei saa julkaista ilman kuvaajan lupaa. Sama koskee muuten kaikkea netissä olevaa kuvamateriaalia. Paljon näkee mm. nettkirppiksillä lainattuja kuvia. Mutta kuvia ei saa siirtää netistä toiseen nettiyhteisöön ilman lupaa. Siis lupa erikseen jokaisesta kuvasta kuvan omistajalta/kuvaajalta.
Totta kai saa julkaista. Kuvab tekijänoikeudet ovat tosin kuvaus liikkeellä mutta jos ajatellaan että kyse ei ole teoksesta niin ei nekään mahda mitään. Kuvan julkaisu tuskin loukkaa ketään.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 19:34"]
Totta kai saa julkaista. Kuvab tekijänoikeudet ovat tosin kuvaus liikkeellä mutta jos ajatellaan että kyse ei ole teoksesta niin ei nekään mahda mitään. Kuvan julkaisu tuskin loukkaa ketään.
[/quote]
Tekijäinoikeuslaki koskee kaikkia teoksia. Myös valokuvia. Ei saa julkaista ilman lupaa. Eikä tosiaan saa kopioida kuvaa vaikkapa Seppälän kuvastosta ja liittää sitä johonkin muualle nettiin.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 19:19"]
Kaikilta kuvatuilta pitää kysyä lupa, sekä myös kuvaajalta. Mä tiedän tämän, kun olen opiskellut tekijänoikeuksista yliopistossa.
[/quote]
Kerrotko vielä, että kuka opettaja ja missä yliopistossa opettaa väärää tietoa?
Vai kerrotko vain suoraan, että valehtelit?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 16:51"]
Läski oon mut en ole itse julkaisemassa mitään :D
[/quote]
Herkullisen muhkea! :D
Jos haluat laittaa esim. omalle FB-sivulle vanhan luokkakuvasi tyyliin "tältä näytin 80-luvulla", voit sen tehdä, mikäli sumennat kaikkien muiden naamat etkä nimeä kuvasta ketään. Kuvasta voit olla siis tunnistettavissa vain sinä yksin. Tietysti jos kysyt muilta luvan, niin voit jättää sumentamatta.