Miksette pue lapsianne säänmukaisesti päiväkotiin?
Kuulin tänään päiväkodin eteisessä, kun avonaisessa huoneessa kaksi päiväkodin työntekijää keskustelivat, mitä tekevät, kun lapsilla ei ole tarpeeksi vaatteita mukana, eikä varavaatteita ole kaikille.
Monelta puuttui ulkohousut, pipoja, hanskoja jne. Kuulin, että yksi oli tullut "taas" lenkkareissa ja kesätakissa ja pitsipipossa. Asteita oli aamulla +1, kun vein omani päiväkotiin.
Mikä teitä vaivaa? Kiusaatteko tahallaan lapsianne? Vai ettekö vietä päivän aikana yhtään aikaa ulkona, ette tajua, ettei lapsi pärjää vähissä vaatteissaan!!?!??
Kommentit (28)
Minulla myös kokemuksia siitä, kuinka ammattitaitoisen mielikuvituksellisesti päiväkodin henkilökunta voikaan lapsen ulos pukea. Taidonnäytteitä tältä syksyltä:
-Lapsella ei kurahousuja, ei sadetakkia, ei kurarukkasia. Näin ollen lapsi alusvaatteita myöten märkä, hanskat ja pipo läpi märkänä. Ulkona satoi vettä kaatamalla ja tuuli oli melkoinen. Asianmukaiset vermeet olivat pussissa lapsen naulakossa.
-Lapsella jarrusukat, sukat ja villasukat tungettuna saappaan sisään. Olikohan jotain liikaa?
-Lapsen KAIKKI varavaatteet puettu päälle ulkoiluun. Hupaisin viritys oli puuvillainen kypärämyssy, villainen kypärämyssy ja trikoopipo päällekkäin.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:07"]
Minulla myös kokemuksia siitä, kuinka ammattitaitoisen mielikuvituksellisesti päiväkodin henkilökunta voikaan lapsen ulos pukea. Taidonnäytteitä tältä syksyltä:
-Lapsella ei kurahousuja, ei sadetakkia, ei kurarukkasia. Näin ollen lapsi alusvaatteita myöten märkä, hanskat ja pipo läpi märkänä. Ulkona satoi vettä kaatamalla ja tuuli oli melkoinen. Asianmukaiset vermeet olivat pussissa lapsen naulakossa.
-Lapsella jarrusukat, sukat ja villasukat tungettuna saappaan sisään. Olikohan jotain liikaa?
-Lapsen KAIKKI varavaatteet puettu päälle ulkoiluun. Hupaisin viritys oli puuvillainen kypärämyssy, villainen kypärämyssy ja trikoopipo päällekkäin.
[/quote]
Lisäänpä vielä yhden:
-Lapsi muuten puettu melko oikein, mutta ei käsineitä mikäänlaisia kurarukkasten sisällä. Oli sormet aivan jäässä.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:10"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:07"]
[/quote]
Lisäänpä vielä yhden:
-Lapsi muuten puettu melko oikein, mutta ei käsineitä mikäänlaisia kurarukkasten sisällä. Oli sormet aivan jäässä.
[/quote]
Lapsi pukenut ihan itse?
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 13:13"]
Lapsi pukenut ihan itse?
[/quote]
Minun tokaluokkalaisenikin osaa pukea ihan itse, mutta silti käymme aamulla läpi mitä ulos täytyy pukea. Ei päiväkoti-ikäisen lapsen arviointikykyyn, mitä ulos täytyy pukea, voi luottaa, vaan aikuinen vahtii että tarvittavat vaatteet puetaan. Tietysti. Edes pikkukoululainen ei osaa aina arvioida säätä ja pukeutua sen mukaan.
Aika helposti lasten vaatetuksen tasosta voi päätellä, kuinka paljon vanhemmat itse ulkoilevat lapsensa kanssa iltaisin/viikonloppuisin. Jos ei ulkoilla, ei vaatteistakaan ole mitään tajua.
Täällä eräällä lapsella päässä ohut trikoopipo, lämpötila +2 astetta... Toisella kuomat jalassa, kun sataa ja on 10 astetta lämmintä.
Aihe joka puhuttaa aina ja hyvä niin. Omalle lapselle tulee pakattua ehkä liikaakin vaihto-/varavaatetta mukaan. Myös ne kuravaatteet, joista olen sanonut, että käyttävät niitä niinkuin päiväkodin henk.kunta parhaaksi näkee, minä en niille juuri näe tarvetta, kun ulkoiluvaatteet kosteussuojattuja. Varovasti kysyivät etteikö haittaa, että ulkohousut kurastuu, totesin ettei meitä haittaa, ne sitten vaan kotona huuhdellaan/pestään tarpeen mukaan. Yksi täti sitten sanoi, että jotkut vanhemmat nimenomaan haluavat, että lapselle laitetaan kurahousut lähes joka säällä syksyisin. Ja lisäsi, että hyvä tietää ettei tälle teidän lapselle tarvitse. olihan se lapsi itse yrittänyt tätä sanoa, mutta ymmärrettävästi eivät olleet ihan vakavissaan ottaneet, kukapa niistä kurahousuista tykkäisi...No, ihmisillä on erilaiset prioriteetit elämässään, meillä ei kärkipäähän kuulu se, että lapsi käytää kurahousuja :) ja lapsi omistaa useammat ulkohousut, sekä perhe omistaa pesukoneen ;)
Siis mä vaan olen yksinkertaisesti niin urpo etten osaa välttämättä arvioida millaiset vaatteet ovat milläkin ilmalla sopivat. Kun lapsi aloittaa hoidon, vois ihan hyvin antaa kotiin vaikka jonkun infopaperin jossa mun kaltaisia ääliöitä neuvottais selkeästi mitä päälle kun on +10, mitä päälle kun on nollakeli, mitä päälle kun on -10. Ja näin poispäin. Ja ulkoilen kyllä lapsen kanssa itsekin, mutta tuntuu että mä en vaan yksinkertaisesti osaa omasta leikki-ikäisestäni kunnolla tulkita milloin hänellä on liikaa tai liian vähän päällä. Ehkä sit oon yleensä kuitenkin osunut aika oikeaan, kun harvoin on tuntunut olevan erityisen kylmissään tai kuumissaan? Joka tapauksessa tää on asia josta stressaan ihan hirveästi.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 11:02"]
Ei ole päiväkodin asia huolehtia lapsille oikeita vaatteita, vaan vanhempien asia.
Ei oikeasti ole mitään rakettitiedettä pakata lapselle repullista lisävaatetta ja laittaa se reppu maanantaina lokeroon ja ottaa perjantaina mukaan jotta täydentää sen, pesee varahanskat jos tarvii jne. Se nyt vaan on omituista, että ajatellaan että lapsi päiväkodin omaisuutta sillä sekunnilla kun se kipataan hoitotädin huomaan, ja on päiväkodin huolena hommata lapsella oikeat vaatteet.
[/quote]
Meillä tuntui päiväkodin hoitajille olevan rakettitiedettä se, että kaikkea varavaatetta ei pueta kerralla päälle. Ei sinne uskaltanut mitään ylimääräistä viedä, kun aina oli kaikki kiskottu repusta ja käsketty lapsen pukemaan ne. Muutaman asteen pakkasella hyvän, lämpimän toppahaalarin alle laitettu fleeceasu (ja jos se oli tarkoituksella kotona, niin repusta sisävaihtovaatekerta päällä olleiden sisävaatteiden päälle). Muutaman asteen pakkasella aina myös villasukat jalassa goretex-talvikengissä. Se sukkia täyteen sullottu kenkä lämmittääkin tosi hyvin...
Varmaan on niitäkin, jotka eivät pue lapsiaan asianmukaisesti, mutta meidän kohdallamme urpoja oli nimenomaan päiväkodin henkilökunnassa.