Joululahjoista: Mun lähipiirissä kaikista perseaukisimmilla
...on pakottavin tarve ostaa joululahjoja.
Eivätkä vaan usko kun sanoo, että EN VITTU HALUA MITÄÄN!! USKO!!
Keskipalkkaisilla ei ole mikään pakko tuhlata rahojaan esineisiin ja hyvin pystyy sopimaan, että ei tänäkään vuonna osteta toisillemme mitään, ja eipä muuten osteta toistemme lapsillekaan mitään kun ei ole mitään järkevää ostettavaa.
Mutta sitten on tämä surkeatuloisten ryhmä, jotka stressaa jouluhankinnoilla koko vuoden, on säästänyt niihin juhannuksesta asti mutta hupsista ne säästöt on jo pariin otteeseen syöty, ruikuttavat pääosin raha-ongelmistaan, mutta ostavat silti jonkun aivan turhan romun, väkisin.
Kommentit (26)
Minä ostan tai teen joululahjoja läheisilleni. Kuuntelen tarkkaan ja minäkin laitan korvan taakse asioita.
Me olemme hyvätuloisia ja sen me olemme joiltain tahoilta huomanneet, että tuota meidän varallisuutta on yritetty hyödyntää. Esimerkiksi muutamat huonotuloisemmat kertovat meille lapsensa lahjatoiveista ja ne on sitten niitä todella hinnakkaita. Tuohon en ole lähtenyt mukaan, Esimerkkinä viime jouluna melle kerrottiin erään lapsen tarvitsen kännykän. Tarkkaan tuli merkki ja malli. Älyttömän kallis älypuhelin. 9v ei tarvitse 500€ puhelinta. Paitsi tietenkin jos omat vanhemmat sen kustantaa. Tuossa kohtaa annoimme lahjaksi 80€ lahjakortin liikkeeseen.
En tykkää antaa lahjaksi turhaa krääsää. Mielummin se yksi hyvä, kuin 10 pakettia krääsää.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 02:06"]
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 01:51"]
No me ollaan keskituloisia. Minä oikeasti tykkään ilahduttaa läheisiä.
[/quote]Entä jos se roinan kylväminen ei ilahdutakaan heitä? Et suostu uskomaan?
[/quote] Minkä roinan? Kirja ei ole koskaan roina, ei myöskään villasukat, kukat tai kahvi.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 10:00"]
[/quote]Entä jos se roinan kylväminen ei ilahdutakaan heitä? Et suostu uskomaan?
[/quote] Minkä roinan? Kirja ei ole koskaan roina, ei myöskään villasukat, kukat tai kahvi.
[/quote]
Paitsi jos se kirja ei ole lahjan saajan makuun. Itse en ilahtunut yhtään Paulo Coelhon kovakantisesta. Minulle se oli turhaa roinaa. Lähinnä vain mietin miksi ihmeessä oli lahjojan pakko käyttää niin paljon rahaa niin turhaan asiaan. Varsinkin kun vihaan ihan avoimesti hänen tuotoksiaan. Ostakaa kirjoja joista olette varmoja, että lahjan saaja tykkää.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 10:00"]
[/quote]
Ne villasukatkin alkaa vähän kyllästyttää, kun saa neljä paria niitä joka joulu. Villasukat kestää mun käytössä useita vuosia, niin niitä tulee enemmän kun ehdin käyttää. Laskin just, että omistan 20 paria villasukkia (noin 16 paria liikaa), enkä niitä poiskaan viitsisi heittää kun on käsityötä ja niitten neulojat suuttuisivat. Oon kyllä aina yrittänyt sanoa, että jos nyt ei tänä vuonna niitä sukkia kiitos... Sama homma lapasten kanssa :D
En myöskään ymmärrä miksi aikuisten pitää ostaa toisilleen täysin turhia lahjoja, pelkkää turhaa rahansiirtoa eestaas.
joulu on lasten juhla, riittää että lapsille ostetaan lahjoja!
lisäksi on epäekologista ostaa turhaa roinaa.
[quote author="Vierailija" time="07.11.2013 klo 08:16"]
Minäkin harkitsen lahjoja joskus pitkään, ja Juhannuksen tienoilla saatan kirjoittaa jo ylös, mistä lapset voisivat tykätä jouluna. Mutta en sentään ostele lahjoja aikaisemmin, ihan vain siksi kun en tykkää säilöä niitä kuukausi tolkulla.
Me olemme keskituloisia miehen kanssa ja periaate meillä on, että lapset eivät tarvitse kahmalokaupalla lahjoja, ei jouluna eikä synttärinä. Kaksi lahjaa per lapsi riittää, ja ne on sitten ihan varmasti mieleisiä ja toivottuja. Sukulaisilta tulee sitten sitä sun tätä, mm. pyjamia sun muita, joita en itse anna lapsille lahjaksi, vaan pyjaman saa, kun siihen on tarvetta. Samoin ei tulisi mieleenkään kääriä jotain koulussa pakollisia luistimia tai suksia lahjapakettiin, ellei lapsi ihan erikseen ole sellaisia toivonut.
En nimittäin pidä siitä, että lahjakuormaa kasvatetaan käyttöesineillä, jotka vanhemmat ovat joka tapauksessa velvollisia lapsilleen hankkimaan.
Me painotamme joulussa yhdessäoloa ja yhdessä tekemistä, hyvää ruokaa, rauhallista tunnelmaa, haudalla käyntiä ja joulusaunaa.
[/quote]
Minusta lahja voi olla käyttöesinekin. Monesti voi olla, että valitsisin arkivaatteeksi esim. kunnon puuvillaa olevia peruspaitoja. Jos lapsi on toivonut jotain tiettyä paitaa esim. jonkin tietyn kuvan takia, voi hän saada sellaisen lahjaksi. Sama varmasti tulee jatkumaan teininä: en ostele mitään merkkivaatteita, mutta lahjaksi sellaisen saattaa saada.