Yksinhuoltajan ei kannata lähteä töihin alle 2 600 €/kk palkalla
Yhden päivähoitoikäisen lapsen yksinhuoltaja joka saa työmarkkinatukea ei
VATT:n laskelman mukaan kannata hakeutua taloudellisista syistä ansiotyöhön ellei kuukausipalkka ylitä 2 600 euroa.
Mitä mieltä asiasta?
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
yh saa 2000e kuussa käteen tukia. ei siinä kannata töitä tehdä. lapsenteko on hyvä bisnes.
Käteen jäi 1700-1800e plus asumistuki meni suoraan vuokranantajalle ja vielä terveysmenot kelan piikkiin. Mutta ei sitä auvoa ikuisuuksiin kestä. Onneksi sai säästettyä monta tonnia.
Voiko olla totta? Laita tarkempi erittely. Käyn töissä kohtuullisella, noin keskipalkalla ja saan yhteensä 100 euroa enemmän yksinhuoltajuuteni ansiosta. Oikeasti eläisin huomattavasti leveämmin, jos minulla olisi mies, sillä asumismenot puolittuisivat. Ruokakuluissa ja muissakin juoksevissa kuluissa säästäisin, jos olisi kumppani... eli elämäni on lähinnä kitkuttelua, vaikka raadan töissä niska limassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wut?
Jaa miksei?
Bruttopalkkani on 1900€.
Siitä kaksi kertaa kuussa n. 750€ tilille.
Vuokra 700€ (Turussa)
Laskujen jälkeen jää vielä n. 100€/viikko käyttörahaa
Minä+ nyt 9v tytär pärjätään erinomaisesti kuten ollaan about 8 vuotta pärjätty.Sama palkka ollut 5vuotta.
Ainoastaan suuria kodinkone/huonekaluostoja varten täytyy vähän säästää ja kikkailla, muutoin rahat riittävät jokapäiväiseen elämiseen ja ehjiin, siisteihin vaatteisiin.
Autokin on.Mihin ihmeeseen rahanne tungette?
Jos tässä on kaikki tulosi, elät pienemmällä rahalla kuin toimeentulotukiasiakkaat. Ainakin asumistukea kannattaa hakea.
Elatusmaksu ja lapsilisä yh-korotuksineen ja mahdollinen asumistuki, etkö mitään noista saa vai unohtuiko kertoa?
Terveisin toinen yh.
Kuinka monelle lapselle?
Mielestäni suurempi ongelma on, että yh:n ei kannata opiskella. Säälittävän pieni opintoraha ei millään riitä lapsiperheen menoihin, ja toimeentulotukea saa vasta sitten kun on nostanut 650 €/kk opintolainaa. Opintolainaa on käytettävä elämiseen myös kesällä, vaikka silloin ei opiskelisi eikä saisi kesäkuukausilta opintorahaa. Ja ei, läheskään kaikki korkeakoulut ei tarjoa mahdollisuutta läheskään kaikkiin tutkintoihin sopiviin kesäopintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Wut?
Jaa miksei?
Bruttopalkkani on 1900€.
Vuokra 700€ (Turussa)
Minä+ nyt 9v tytär pärjätään erinomaisesti kuten ollaan about 8 vuotta pärjätty.Sama palkka ollut 5vuotta.
Ainoastaan suuria kodinkone/huonekaluostoja varten täytyy vähän säästää ja kikkailla, muutoin rahat riittävät jokapäiväiseen elämiseen ja ehjiin, siisteihin vaatteisiin.
Jos tässä on kaikki tulosi, elät pienemmällä rahalla kuin toimeentulotukiasiakkaat. Ainakin asumistukea kannattaa hakea.
Tuolla bruttotulolla ei saa asumistukea.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni suurempi ongelma on, että yh:n ei kannata opiskella. Säälittävän pieni opintoraha ei millään riitä lapsiperheen menoihin, ja toimeentulotukea saa vasta sitten kun on nostanut 650 €/kk opintolainaa. Opintolainaa on käytettävä elämiseen myös kesällä, vaikka silloin ei opiskelisi eikä saisi kesäkuukausilta opintorahaa. Ja ei, läheskään kaikki korkeakoulut ei tarjoa mahdollisuutta läheskään kaikkiin tutkintoihin sopiviin kesäopintoja.
Eikä tarvitsekaan. Oma valinta on ollut tehdä lapsia sen sijaan että opiskelisi. Ei valtion tarvitse kalliin korkeakoulututkinnon lisäksi elättää koko perhettä.
Vierailija kirjoitti:
Wut?
Jaa miksei?
Bruttopalkkani on 1900€.
Vuokra 700€ (Turussa)
Et ymmärrä lukemaasi. Kyse on päivähoitoikäisistä lapsista.
Lapset kasvavat ja kulut sen myötä. Ruokaan uppoaa satoja euron kuukaudessa, kun on teinejä talossa. Ihan tavallinen ruoka maksaa paljon, paitsi jos kituuttaa lapsia pelkällä makaronilla ja ketsupilla. Terveellinen ruoka on kallista, kun sitä kuluu paljon.
Ihan ok. Jääpä ne työpaikat meille muille.
Vierailija kirjoitti:
Minua kanssa ihmetyttää, että mihin ihmiset sitä rahaa niin paljon upottaa.
Koska näissä keskusteluissa ihmisillä on usein enemmän rahaa ja vähemmän elätettäviä kuin minulla ja silti mulla on varaa omakotitaloon, uudehkoon autoon, harrastuksiin, vaatteisiin, lemmikeihin, matkustamiseen ja säästöönkin saan ihan ok summan vuodessa.
Ai tuo kaikki 2500e/kk bruttotuloilla tai alle? Joopajoo.
Vierailija kirjoitti:
Kesätyö?
Opintolainaa ottaa muutkin opiskelijat!
Vierailija kirjoitti:
Moni ongelma ratkeaisi kun vuokrat tiputettaisiin alas vaan kokoajan nousee ja nousee. Ei minuakaan kiinnosta mennä töihin kun kaikki raha sulaa vuokriin.
Luin juuri vanhaa 1900 luvun alun juttua Helsingistä. Siinä on valitusta liian suurista vuokrista. Eli tuskin se tulee muuttumaan, jos se on ollut ongelma reilusti yli 100 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Onko tuossa huomioitu päiväkotimaksut? Työttömän lapsethan ovat ilmaiseksi päiväkodissa (jossa syö ilmaiset aamupalan, lounaan ja välipalan), työtä tekevien lapset ei. Eli noin 200e palkasta menee päivähoitomaksuihin. Kannattaisiko sittenkin pyrkiä työelämään vasta lasten ollessa koululaisia?
On varmasti huomioitu. Miten isoiksi sä niitä tukia kuvittelet?
Vierailija kirjoitti:
Me laskettiin ihan näin kahden vanhemman taloudessa, ettei minun lyhyellä tähtäimellä ajatellen kannattaisi lähteä mihinkään alle 2500e/kk töihin, vaan olla kotona ansiosidonnaisella (Brutto 1800e/kk), koska päivähoitomaksu on 450e, lisäksi työmatkakulut, vaatekulut koska töissä pitää pukeutua siistimmin kuin kotona ja se, ettei ehkä olisi samalla tavalla aikaa esim. kokata edullista kotiruokaa ja ostaa lasten vaatteita kirppikseltä. Menin töihin silti, ja sainkin itseasiassa parempipalkkaisen työn ja olen erittäin tyytyväinen tähän. Mutta jos olisin ollut enemmän kotiäitityyppiä, olisi ollut ihan järkevää olla kotona ansiosidonnaisen maksimiajan ja katsella töitä vasta sitten.
Mutta kotiäitivuosien jäljeen ei ole niin helppo saada töitä. Pienikin lisäraha auttaa, mielestäni ei kannata noita vaate ja ruoka ym asioita miettiä.
Mielipiteeni johtuu myös siitä, etten itse ole kotiäitityyppiä. Menin heti vanhvapaan jälkeen töihin, koska minulle tarjottiin hyvä työpaikka, jonka jälkeen on tullut aina parempua eteen.
Kun ne lapset kasvaa, on melko turha enää töitä hakeakaan jos asenne ja työkokemus on yhtä tyhjän kanssa.
Lapset saa aivan väärän kuvan elämästä.
Lapsilisän ja elatustukien jälkeen saa sitten enää toimeentulotukea, koko lopun elämäänsä, eläke ei tule olemaan yhtään sen parempi. Ja niiden muutokset on vain poliittinen päätös eli ennakoida ei voi kovin pitkälle eteenpäin. Jos näillä pelimerkeillä haluaa pelata niin siitä sitten vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moni ongelma ratkeaisi kun vuokrat tiputettaisiin alas vaan kokoajan nousee ja nousee. Ei minuakaan kiinnosta mennä töihin kun kaikki raha sulaa vuokriin.
Luin juuri vanhaa 1900 luvun alun juttua Helsingistä. Siinä on valitusta liian suurista vuokrista. Eli tuskin se tulee muuttumaan, jos se on ollut ongelma reilusti yli 100 vuotta.
Ja onhan se ratkennutkin suhteessa tuloihin.
Vierailija kirjoitti:
Wut?
Jaa miksei?
Bruttopalkkani on 1900€.
Vuokra 700€ (Turussa)
Lukutaito? Aloituksessa oli päivähoitoikäisen lapsen tapaus.
Maksoin muistaakseni 60€ päivähoitomaksua työttömänä. Lapsi oli 6 tunnin sopimuksella. En ymmärrä mistä.re satte nuo valtavat tuet yksinhuoltajille. Olen itse ollut jo pitkään pienituloisten, ja vain haaveilen täällä esitetyistä rahasummista. Vaikka te jostain taulukoista niitä lukuja kaivatte, ne ei mene elävässä elämässä yksi yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Wut?
Jaa miksei?
Bruttopalkkani on 1900€.
Vuokra 700€ (Turussa)
Taisit unohtaa lapsilisän, elatusmaksun ja asumistuen sun tuloistasi 😒
Aika hämmästyttävää jos totta.
Yksin asuvana sinkkumiehenä itselle 1200-1400 eur/kk bruttona olisi raja jolloin puhtaasti eurojen perusteella kannattaa.
Me laskettiin ihan näin kahden vanhemman taloudessa, ettei minun lyhyellä tähtäimellä ajatellen kannattaisi lähteä mihinkään alle 2500e/kk töihin, vaan olla kotona ansiosidonnaisella (Brutto 1800e/kk), koska päivähoitomaksu on 450e, lisäksi työmatkakulut, vaatekulut koska töissä pitää pukeutua siistimmin kuin kotona ja se, ettei ehkä olisi samalla tavalla aikaa esim. kokata edullista kotiruokaa ja ostaa lasten vaatteita kirppikseltä. Menin töihin silti, ja sainkin itseasiassa parempipalkkaisen työn ja olen erittäin tyytyväinen tähän. Mutta jos olisin ollut enemmän kotiäitityyppiä, olisi ollut ihan järkevää olla kotona ansiosidonnaisen maksimiajan ja katsella töitä vasta sitten.