Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä mieltä omasta tahdostaan lapsettomasta naisesta, joka

Vierailija
06.11.2013 |

Mitä mieltä olet omasta tahdostaan lapsettomasta nelikymppisestä naisesta joka on joka päivä täällä vauva-palstalla?

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihmettele lainkaan, että täällä on vela-lukijoita ja kommentoijia. Juuri he ovat niitä, jotka saavat tämän palstan välillä tuntumaan suoraan hullujenhuoneelta tulleelta, sillä heillä on (itse sitä kehuskelevat) aikaa pitäytyä nipotuksissa ja usein huomaa, että he nostavat itsensä lähes - negatiiviseen - hurmioon saadessaan arvostella kanssaihmisiään milloin mistäkin.

Lähinnä säälittää nämä "elämänsä ja muiden elämän ekspertit".

Miten olisi, jos hankkisitte jonkun sivistävän harrastuksen ja pysyttelisitte poissa vauva-palstalta.

Vierailija
22/72 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi? Jos sinä et halua lapsia, et halua lapsia. Miksi haluat, että siitä löytyy muiden puolelta viisi hyvää tai huonoa syytä. Jestas kuinka oletkaan epävarma, jos et itse osaa niitä määritellä.

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 12:54"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 12:51"]

No eipä ole kaikilla asenne ihan noin mustavalkoinen...

[/quote]

Voisitko sitten mainita esimerkiksi viisi negatiivista asiaa, jota liittyy siihen, ettei halua lapsia?

[/quote]

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaiset velat varmaan keksi mitään huonoja puolia lapsettomassa elämässä, jotka ovat täysin varmoja lapsettomuudestaan, koska jos ei ole koskaan jotain asiaa halunnut niin miksi sen asian poissaolo elämästä aiheuttaisi mitään negatiivista.  Jos taas vela on empivällä kannalla niin sittenhän negatiivisia puolia ovat ne samat kuin tahattomasti lapsettomilla, en tosin tiedä voiko henkilöä silloin kutsua velaksi.

Vierailija
24/72 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 13:36"]

Ei sellaiset velat varmaan keksi mitään huonoja puolia lapsettomassa elämässä, jotka ovat täysin varmoja lapsettomuudestaan, koska jos ei ole koskaan jotain asiaa halunnut niin miksi sen asian poissaolo elämästä aiheuttaisi mitään negatiivista.  Jos taas vela on empivällä kannalla niin sittenhän negatiivisia puolia ovat ne samat kuin tahattomasti lapsettomilla, en tosin tiedä voiko henkilöä silloin kutsua velaksi.

[/quote]

Joo mutta kun on mahdollista myös olla varma vapaaehtoisesta valinnastaan olla vela, (ei niin että jokin olosuhde estäisi lapsia hankkimasta), mutta silti olisi osin halunnut lapsiakin. Ehkäpä sitten se ryhmä joka ei pidä itsestään meteliä.

terveisin mikäköhän numero

Vierailija
25/72 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 13:16"]

Miksi haluat, että siitä löytyy muiden puolelta viisi hyvää tai huonoa syytä.

[/quote]

Tuossa edellä väitettiin, että ajatteluni on jollakin tapaa mustavalkoista, kun en kerran ole keksinyt vanhemmuushalujen puuttumisesta mitään huonoja puolia. Oletettavasti sitten vähemmän ehdoton ja realistisempi ajattelija kykenisi helpostikin mainitsemaan muutaman niistä "monesta sadasta", joita asiaan kuulemma liittyy.

Vierailija
26/72 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään. Hyviä keskustelupalstoja on harvassa. Ja keskustellaanhan täällä muistakin asioista kuin vauvoista :)

Vierailija
27/72 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Olen antanut vaikka kuinka monta kasvatusneuvoa, jotka ovat saaneet hyvää palautetta. Lapsia minulla ei ole eikä tule. Kasvatusneuvojen antaminen on minusta helppoa, kun on tervettä järkeä ja jonkin verran kasvatusalan tuntemusta.

Kirjoitan myös siitä, kuinka mukavaa lapseton elämä on, koska se on totta, ja minusta tällä palstalla ei ole tarpeeksi positiivisia juttuja lapsettomuudesta. 

Vierailija
28/72 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 02:09"]

Heh. Olen antanut vaikka kuinka monta kasvatusneuvoa, jotka ovat saaneet hyvää palautetta. Lapsia minulla ei ole eikä tule. Kasvatusneuvojen antaminen on minusta helppoa, kun on tervettä järkeä ja jonkin verran kasvatusalan tuntemusta.. 

[/quote]

Minusta sillä ei ole merkitystä, kuka antaa neuvoja, jos ollaan keskustelupalstalla. Mistä sitä edes tietää kuka on kuka. Mä annan neuvoja myös, ja olen neuvonut myös lapsettomia (muussa asiassa kuin lastenkasvatuksessa tietenkin).

Irl, ottaen huomioon kulttuurimme (jossa vanhemmuus helposti kääntyy syyllistämiseksi ja syyllistymiseksi), neuvomisissa olen ollut mieluummin liian pidättyväinen kuin liian neuvoja jakava. Se on kulttuurissamme herkkä asia. Kukaan ihminen ei ole täydellinen, eikä pelkästään lasten saaminen tee ihmisistä täydellisiä, joten virheitä tulee. Joten pikkuvirheistä en sano mitään. Jos kysytään neuvoa, neuvon. Minulta ovat muut äidit kysyneet neuvoa, ja itsekin olen kysynyt neuvoja. Mutta välttelen olemasta sellainen päällepäsmäriäiti. Olen törmännyt heihinkin, jotka jakelevat neuvoja kysymättä, heitä on ollut niin vanhemmissa kuin lapsettomissa. Jos lapsettomalle kuitataan no sähän tiedätkin parhaiten, niin äidille vastaavasti kuitataan, että sähän ootkin sitten täydellinen äiti.

Lääkärillä on vastuu neuvoa oikein korvatulehduksessa. Opettajalla on tietty vastuu ammattinsa puolesta. Kuuntelen silti kaverinieni neuvoja korvatulehduksissa ja lastenkasvatuksissa. Mutta heillä ei ole mitään vastuuta sanomisistaan, joten joudun miettimään itse, onko tuossa neuvossa jotain kyseenalaistamista, ja kannattaako mun tehdä noin.

Vierailija
29/72 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:51"]

Mitä mieltä olet omasta tahdostaan lapsettomasta nelikymppisestä naisesta joka on joka päivä täällä vauva-palstalla?

[/quote]

Ihan samaa mieltä kuin kotiäidistä, joka on joka päivä täällä vauvapalstalla.

Vierailija
30/72 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin sanoa, että nuorelle lapsentekoa empivälle naiselle velojen kommentit tuovat lisäarvoa koko palstalle. Minua kiinnostaa ehkä jopa enemmän heidän kokemuksensa ja mielipiteensä, koska harvemmin muualla törmää tällaisiin ihmisiin. Ja itselleni kuitenkin lapsettomuus on edelleen yhtä varteenotettava vaihtoehto kuin lapsen hankkiminenkin.

Vierailija
31/72 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama, mutta haluaisin kuulla rehellisiä kokemuksia myös lapsettoman elämän huonoista puolista, tasapuolisemmin niiden hyvien puolien kanssa. Esim. ulkosuomalaisten uskottavuus tällä palstalla on kärsinyt lukemattomista "täällä on pelkästään ihanaa, ja kaikki paremmin kuin Suomessa, joka on ihan paska maa" - provoista. Pelkään veloille kohta käyvän samoin.

Enkä myöskään tarvitse ketään alleviivaamaan johonkin ongelmaketjuun sitä, kuinka hänellä ei voi olla ko ongelmaa koska ei ole lapsia. Osaan itsekin ajatella. Emmekä me ihmiset ole muilta osin samanlaisia, ja jakaanu vain yhdessä asiassa: lapsia tai ei. Ällistyisin suuresti, jos tuntemani ystäväpiirin miehet alkaisivat lapsen syntymän takia yhtäkkiä huorittelemaan tms.

Vierailija
32/72 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 02:58"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 14:51"]

[/quote]

Ihan samaa mieltä kuin kotiäidistä, joka on joka päivä täällä vauvapalstalla.

[/quote]

Niin. Av-mamma :)

Vierailija
33/72 |
08.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.11.2013 klo 03:36"]

Sama, mutta haluaisin kuulla rehellisiä kokemuksia myös lapsettoman elämän huonoista puolista, tasapuolisemmin niiden hyvien puolien kanssa. Esim. ulkosuomalaisten uskottavuus tällä palstalla on kärsinyt lukemattomista "täällä on pelkästään ihanaa, ja kaikki paremmin kuin Suomessa, joka on ihan paska maa" - provoista. Pelkään veloille kohta käyvän samoin.

Enkä myöskään tarvitse ketään alleviivaamaan johonkin ongelmaketjuun sitä, kuinka hänellä ei voi olla ko ongelmaa koska ei ole lapsia. Osaan itsekin ajatella. Emmekä me ihmiset ole muilta osin samanlaisia, ja jakaanu vain yhdessä asiassa: lapsia tai ei. Ällistyisin suuresti, jos tuntemani ystäväpiirin miehet alkaisivat lapsen syntymän takia yhtäkkiä huorittelemaan tms.

[/quote]

Mitä ne erityiset vapaaehtoisesti lapsettoman ihmisen elämän huonot puolet ovat, joista haluaisit kuulla? Kai nyt ymmärrät omalla järjelläsikin, että vapaaehtoisesti lapsettomien elämässä on yksi asia eri tavalla kuin sinulla: heillä ei ole lapsia ja sinulla on nyt lapsia. Tiedät itse, mitä lapset ovat tuoneet elämääsi, koska ennen sinullakaan ei ole ollut lapsia. Me kaikki emme vain kaipaa emmekä halua sitä sisältöä, jonka sinä olet kokenut itsellesi haluttavaksi. Mitään sen kummallisempaa siinä ei ole, olemme kaikki ihmisinä erilaisia. 

Vierailija
34/72 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotan, että velat (hui mikä nimitys) perustavat oman keskustelupalstansa ja puhuvat siellä sitten myös niistä muista asioista kuin vauvoista.

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 15:09"]

En mitään. Hyviä keskustelupalstoja on harvassa. Ja keskustellaanhan täällä muistakin asioista kuin vauvoista :)

[/quote]

Vierailija
35/72 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisi keskustelu tällä palstalla vähetä roimasti, jos vain vauvojen vanhemmat saavat täällä keskustella.

Vierailija
36/72 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten äiti-ihmiset joskus lapsettomille kertovat, me kaikki olemme olleet lapsia joskus.

Ex-vauvana tämä on myös minun foorumini, häipykää ennemmin te, joita se ahdistaa.

Vierailija
37/72 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 16:03"]

Ehdotan, että velat (hui mikä nimitys) perustavat oman keskustelupalstansa ja puhuvat siellä sitten myös niistä muista asioista kuin vauvoista.

[/quote]

Ainoa julkinen suomenkielinen vapaaehtoista lapsettomuutta käsittelemä foorumi on äititrollien valtaama ja siten melko hyödytön.

Vierailija
38/72 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 16:44"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:27"]

[quote author="Vierailija" time="06.11.2013 klo 15:18"]

No hienoa kun kommentoitte vaan niitä "yleiskeskusteluja" - tehän ette tietenkään erehdy neuvomaan mammoja lasten kasvatuksessa tai ette tietenkään nosta esille niitä lapsettomuus kunniaan -keskusteluja. Näinhän toimisivat vain syvästi elämäänsä tyytymättömät kurkkailijat eikös vaan.

[/quote]

Miksei neuvottaisi? Mitä väliä sillä on neuvooko lapseton vai lapsellinen, jos neuvo on hyvä? Vai oletko sä niitä mammoja, jotka periaatteesta ei voi ottaa vastaan neuvoja lapsettomalta? Niitä jotka hokee kuinka "lapsettomiltahan ne parhaat lapsenkasvatusneuvot tulee"? Kyllä minäkin otan neuvoja vastaan lääkäriltä, vaikkei hänellä olisi itsellä ollutkaan korvatulehdusta.

[/quote]

Juuri tämä ärsyttää niin julmetusti. Mulle ei oikeasti tulisi mieleenkään mennä neuvomaan koiranomistajia koiran koulutuksesta, koska mulla ei ole siitä mitään KOKEMUSTA. En myöskään mene neuvomaan maratoonaria treenaamisessa, kun en siitä mitään tiedä.

En todellakaan ymmärrä miksi lapseton kokee hänellä olevan mitään kompetenssia neuvoa vanhempia VANHEMMUUDESSA. Joo, voit olla opettaja tai lto, ja vaikka mitä, mutta sulla ei silti ole mitään käsitystä siitä vanhemmuudesta, johon täälläkin yleensä sitä tukea haetaan.

On myös vaikea ymmärtää, miksi se on niin kova pala veloille? Kun ette kerran omia lapsia halua, mikä ihmeen tarve teillä on sekaantua toisten perhe-elämiin ja lasten kasvatuksiin?

Ja siis totta kai täällä saa kuka tahansa kirjoittaa mitä tahansa. Nuo vaan ärsyttää ja pistää ihmettelemään MIKSI joku jaksaa?

[/quote]

Mikä saa sinut ajattelemaan, että vain vanhempana olo voi tuoda kokemusta lapsista? Alkoi ihan hymyilyttää.

Vierailija
39/72 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn tällä palstalla vaikka minulla ei lapsia, koska tämä palsta on minulle ja kavereilleni suunnaton huumorin lähde. Esimerkinä vaikkapa tämä keskustelu. 

Vierailija
40/72 |
10.11.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuttuuko teiltä aloitteentekokyky? Jos se foorumi on äititrollin perustama niin miksi ette perusta toista. Voi pyh yksinkertaisuus.

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="10.11.2013 klo 16:03"]

[/quote]

Ainoa julkinen suomenkielinen vapaaehtoista lapsettomuutta käsittelemä foorumi on äititrollien valtaama ja siten melko hyödytön.

[/quote]