Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Suomalainen! Onko ruotsalaisuus sinulle vaikea asia?

Vierailija
14.09.2020 |

Meitä ruotsalaisten jälkeläisiä on jonkin verran Suomessa. Pitääkö meidän muuttaa täältä pois? Miksi?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhdentekevä asia, omassa elämässä on muutakin mietittävää.

Vierailija
2/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisin alkaa ruotsalaiseksi koska tahansa, mutta en tee sitä. Ei vaikeaa. Ei vain kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään ongelmaa. Ruotsin kielen opetusjärjestelyt ovat sen sijaan iso ongelma.

Vierailija
4/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Öö ruotsalaisuus ei ole minulle ongelma, koska en ole ruotsalainen.

Vierailija
5/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sekä novgorodilaisten että ruotsalaisten jälkeläinen. Pitäisikö jonkun vaivata sillä päätään?

Vierailija
6/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomenruotsalaiset ovat suomalaisia. Miksi pitäisi muuttaa pois?

Vierailija
7/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei o vaikea asia, vaan naurettava.

Vierailija
8/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko että palvelen sinua ruotsiksi? Vai riittäisikö englanti?

Vierailija
9/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoo olevansa ruotsalaisten jälkeläinen, joten hän ei ole suomenruotsalainen.

Vierailija
10/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisuus on helpompaa suomalaiselle. Sanoisin että äidinkielestä riippumatta.

Ruotsalaisuus taas on helpompaa ruotsalaiselle. Tulee ikään kuin luonnostaan.

Mikähän v i t u n kysymys AP:lla oikein oli? Jotain täyttä hevonvitunpaskaa. Suihkuun jaa nukkumaan, huomenna töihin.

Vierailija
11/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni Suomen tulee nyt auttaa kantaruotsalaisia, kuten Ruotsi auttoi kotimaatamme talvisodan aikana. Ehkä 20 vuotta sitten nokiteltiin keskenämme, mutta ruotsalaista tulee auttaa tässä kohtaa kun maanne on täytetty vieraalla kulttuurilla (autopommit, väkivalta, murhat).

Ristinsä kullakin. Meillä on sinun kaltaisesi persut ja pietaritrollit.

Vierailija
12/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sanoo olevansa ruotsalaisten jälkeläinen, joten hän ei ole suomenruotsalainen.

En ole kokomaan. mutta osittain olen ihan oikeasti. Olen tullut yllättyneeksi miten paljon ruotsalaisia voidaan vihata Suomessa. Mietin sitä pitäisikö kokonaan muuttaa pois. Olen aina tuntenut ettei ole kotimaata missään. Ei tule ikinä olemaan. Ap

Vierailija
13/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei o vaikea asia, vaan naurettava.

Mikä ruotsalaisissa on naurettavaa? Mitkä kaikki asiat? Ap

Vierailija
14/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo lainkaan vaikeaa. Miksi olisi? Ja ei tarvitse muuttaa. Toki ihan jees olisi, jos edes hieman auttavasti viitsisi suomen kieltäkin opetella, täällä kuitenkin sitä paljon puhutaan. Itse ainakin opettelisin hieman itseäni ympäröiviä kieliä, jos asuisin paikassa missä on useita kieliä.

Vierailija
15/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu ettei oikein hyväksytä.

Vierailija
16/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voisi vähempää kiinnostaa. Asun heidän ympärillään, ihan tavallisia suomi juntteja

mies52v

Vierailija
17/21 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu ettei oikein hyväksytä.

Älä pakota muita opiskelemaan marginaalikieltäsi. Älä äänestä puoluetta, jonka ainoa missio on pakottaa ihmiset opiskelemaan marginaalikieltään.

Ja katso, sen jälkeen juuri ketään ei enää harmita sinun ruotsinpuhumisesi.

Vierailija
18/21 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole kokomaan. mutta osittain olen ihan oikeasti. Olen tullut yllättyneeksi miten paljon ruotsalaisia voidaan vihata Suomessa. Mietin sitä pitäisikö kokonaan muuttaa pois. Olen aina tuntenut ettei ole kotimaata missään. Ei tule ikinä olemaan. Ap

Miten tuo viha ilmenee? Sama tunne se on ruotsinsuomalaisilla tuon kotimaan suhteen. Ruotsissa olet suomalainen ja Suomessa ruotsalainen. Mutta ei sitä tarvitse ottaa negatiivisesti. Ihmiset on niin nurkkakuntaisia, en itse edes haluaisi olla niin sisällä suomalaisuudessa tai ruotsalaisuudessa. Perspektiivi muuttuu kun on vähän irti tuosta, pystyy tarkastelemaan asioita vähän ulkopuolisena. Minusta se on mielenkiintoista.

Vierailija
19/21 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta Palestiinaan. Niilläkään ei ole kotimaata.

20/21 |
15.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ruotsalaisuus ei ole ongelma, vaan joittenkin ruotsia äidinkielenä puhuvien ihmisten asenne. Ovatko sitten ruotsalaisia vai suomenruotsalaisia, en tiedä, enkä kysele.

Itse olen  asiakaspalvelu ammatissa, ja EN valitettavasti puhu ruotsia, pahoitteluni siitä. Kuinka monta kertaa olenkin saanut sangollisen paskaa niskaan just tästä syystä. Hitto, jos osaa puhua sujuvaa suomea myös, niin ei ole mikään syy loukkaantua kielitaidottomuusestani. Ja jos suomea ei osaisikaan, niin tähän mennessä jokainen ruotsia puhuva on osannut englantia puhua.

En minäkään vaadi ahvenanmaalle pakollista suomenkieltä, ihan vaan mainitsen, että siellä on PALJON ihmisiä, jotka eivät osaa edes yksinkertaista lausetta suomeksi muodostaa.